user icon

F1 verruimt regels voor budgetlimiet bij schadegeval in sprintraces

  • Gepubliceerd op 20 apr 2021 07:31
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Over de extra kosten en baten voor de sprintraces waarmee de Formule 1 dit seizoen wil experimenteren is dit weekend een overeenkomst bereikt, bericht Racefans.net. Elk team ontvangt 75.000 dollar extra per sprintrace. Het is de bedoeling om het format met de zogenaamde 'superkwalificatie' op zaterdag dit seizoen drie keer uit te proberen.

Silverstone, Monza en Interlagos zijn de circuits die daarvoor aangestipt zijn. Om de teams ook tegemoet te komen in het geval van brokken tijdens een sprintrace, wat voor de renstallen een behoorlijke kostenpost kan zijn, is afgesproken dat teams die gedurende een sprintrace schade oplopen 200.000 dollar bovenop hun budgetlimiet van 145 miljoen dollar te besteden hebben.

Deze regel geldt voor elk van de drie sprintraces, waardoor teams die aan elk van die 'superkwalificaties' beschadigde auto's overhouden in totaal 600.000 pond over het oorspronkelijke budgetplafond van 145 miljoen dollar heen mogen gaan. De verwachting was dat er dit weekend in Imola meer bekend zou worden over het concept, maar er is nog niets bekendgemaakt.

De Formule 1 Commissie stemt volgende week over het plan en het voorstel kan inmiddels op unanieme steun rekenen. Alle plooien zijn gladgestreken. Na goedkeuring in de Formule 1 Commissie moet de World Motor Sport Council van de internationale autosportbond FIA het nog ratificeren, maar dat zal ruim op tijd voor de Britse Grand Prix in juli gebeuren.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Beri

    Posts: 3.016

    Ansich logisch. Maar praten we over 2 ton voor 2 auto's? Of 2 ton per auto?

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 07:43
    • waardoor teams die aan elk van die 'superkwalificaties' beschadigde auto's overhouden in totaal 600.000 pond over het oorspronkelijke budgetplafond van 145 miljoen dollar heen mogen gaan.

      Als ik dit zo lees dan is het totaal 600K. Dus voor beide auto's. Dat is iig mijn interpretatie van de zin.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 07:52
    • Dus "elk" van die kwalificaties en "beschadigde auto's" en totaal "600.000"

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 07:55
    • Beri

      Posts: 3.016

      Zo lees ik het ook. Maar het is wat onduidelijk. Want is het uit te keren bedrag altijd 2 ton? Dan zou ik mijn voorvleugel aan gort rijden en zeggen "kom maar op met die 2 ton!"

      Het lijkt me niet. Dus het lijkt me een maximaal bedrag, per team, van 2 ton per race. Dus 6 ton totaal.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 08:27
    • @Beri: Mee eens. Ik denk dat elk team gewoon 2 ton per sprintrace gaat vangen. Het is voor een experiment, in mijn ogen, procedureel heel omslachtig wanneer ieder team "losse factuurtjes" van kapotte onderdelen moet gaan bundelen en dat dan moet inleveren. Dit moet dan weer gechecked worden door de bonentellers, de teams moeten dan met bewijsstukken komen, etc. Lijkt me veel te omslachtig. Dit lijkt me meer een regeling voor de bühne. Op een totaalbudget van 145 miljoen is 6 ton natuurlijk niets, dus ik denk dat ieder team wel "schade" claimt tijdens elke sprintrace en dat ze dus allemaal gewoon 6 ton ontvangen.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 08:36
    • Beri

      Posts: 3.016

      En toch denk ik dat dat niet gaat gebeuren @f(1)orum. Op dit moment zitten de bonnentellertjes van de FIA allemaal klaar om alles te checken wat de teams aanleveren. Het budgetlimiet is ingesteld, dus dat gebeurt al. Twee bonnetjes meer of minder checken, maakt dan ook niet meer uit ;)

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 08:53
    • @Beri: Tja, daar heb je een punt ;-)

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 08:56
    • FredericS

      Posts: 145

      Ik denk niet dat MB en Williams er vanaf komen met 2 ton voor deze schade

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:34
  • Tifoso

    Posts: 2.876

    Ik vraag me af of je dit niet kunt verhalen op de schuldige partij. In geval van Russell en Bottas was er een duidelijke schuldige. Het Zou raar zijn dat Bottas en Mercedes nog eens extra de dupe van worden.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 08:09
    • Formeel was er geen schuldige. Werd afgedaan als een race incident. Dus in mijn ogen geen "verhaal" mogelijkheid.

      • + 2
      • 20 apr 2021 - 08:13
    • Beri

      Posts: 3.016

      Het verhalen op de tegenstander is nog nooit voorgekomen in de Formule 1 en zal ook nooit gebeuren. Wel is het voorgekomen dat een circuit directie de schade heeft moeten dekken wegens een onveilige situatie. Denk aan de putdeksels van Russell in Baku 2019 en Grosjean in Sepang 2017. Die schadegevallen zijn gedekt door de verzekeringsmaatschappijen van de betreffende circuits.

      • + 1
      • 20 apr 2021 - 08:25
    • FredericS

      Posts: 145

      Gewoon eventuele schade uit die budgetcap laten. Met uitzondering van Renault is er geen enkel team die opzettelijk een auto total-loss rijdt.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 12:40
  • Snork

    Posts: 10.792

    Voor de teams is de vergoeding va schade een lachtertje t.o.v. de vergoeding die er voor staat. Een kapotte voorvleugel kost al tonnen. Laat staan een kapotte wielophanging of een combinatie daarvan.
    Ik denk dat Haas het grootste risico loopt om geld te kort te komen met Mazespin. Maar die heeft dan weer een papa die de portemonnee wel trekt.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 08:27
    • Snork

      Posts: 10.792

      Nou, lekker geschreven en lang leve de edit knop (niet dus). Ik doe 'm opnieuw:

      Voor de teams is de vergoeding van schade een lachtertje t.o.v. de kosten die een beetje schade met zich meebrengt. Een kapotte voorvleugel of een gebrokenwielophanging kost al tonnen. Laat staan een combinatie daarvan.
      Ik denk dat Haas het grootste risico loopt om geld te kort te komen, met Mazespin. Maar die heeft dan weer een papa die de portemonnee wel trekt.

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 08:30
    • Beri

      Posts: 3.016

      Ik vermoed dat je niet weet wat de werkelijke kosten zijn Snork ;)

      In allerlei artikelen wordt verwezen dat de kosten zo hoog zijn. 14 miljoen voor een complete auto, waarvan 1.5 miljoen voor het chassis met halo. Ja zoveel kost het inclusief ontwikkelingskosten. Maar niet qua productiekosten.

      De ontwikkelingskosten voor een voorvleugel zijn inderdaad tonnen. Maar de productie niet. Dan hebben we het over hooguit 10k aan arbeid en materiaal kosten. En dan benadruk ik het woord: hooguit.

      Dus na een schade geval, moet er een nieuw onderdeel gemaakt worden. En dat hoeft niet meer ontwikkelt te worden. Dus het is enkel de productieprijs dat telt en wat gedekt wordt.

      • + 1
      • 20 apr 2021 - 08:33
    • maar mocht je toevallig een oud vleugeltje hebben staan die door een doorontwikkeling niet meer wordt gebruikt, dan zal ik die toch maar even op de auto zetten en hem voorzichtig vernietigen. zo levert het afgedankte goed nog wat op. 👍

      • + 0
      • 20 apr 2021 - 08:43
  • Goed idee die sprintraces om het weekend iets spannender te maken voor de fans,
    want wat hebben we twee vreselijke saaie races gezien tot nog toe!! Echt balen!

    Gelukkig kost het ook geen extra geld, want iedereen moet bezuinigen op van alles.
    Heerlijk al die fantastische ideeën waar ze steeds mee komen!

    • + 1
    • 20 apr 2021 - 09:13
  • Bulldog

    Posts: 278

    Wat ik me dan afvraag wat doen ze met de motoren en bijbehorende onderdelen, dit omdat alles toch zwaarder belast gaat worden.

    • + 0
    • 20 apr 2021 - 09:58

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar