user icon

FIA wil uitloopzone bij chicane na de tunnel in Monaco vergroten

  • Gepubliceerd op 01 jun 2011 10:22
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA heeft de Automobile Club de Monaco de opdracht gegeven om de kraan in de uitloopzone bij de chicane na de tunnel weg te halen. Dat meldt journalist Adam Cooper op zijn blog. Op die manier wil de FIA de uitloopzone vergroten.

De Automobile Club de Monaco is wel erg gesteld op de hijskraan op die plek, maar volgens de federatie is die overbodig doordat een crash op die plek altijd een rode vlag of een safety car zal veroorzaken, waardoor de noodzaak om wrakken snel te verwijderen ontbreekt.

Zonder de hijskraan komt er twintig meter meer ruimte voor uitloopstrook. De FIA heeft zelfs geprobeerd om afgelopen zaterdagavond deze verandering al door te voeren, maar daar bleek de beschikbare tijd te kort voor. Sergio Perez crashte in Q3 hard op dit punt en kon zondag niet racen.

Reacties (11)

Login om te reageren
  • fair enough...

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 10:53
  • Kubica

    Posts: 3.925

    Vraag is of die extra uitloopruime gaat zorgen voor minder rode vlaggen of SC situaties. In dat geval is het wel handig om een kraan paraat te hebben. Of gewoon een kraan in de haven (op een drijvend platform) plaatsen??
    Scheelt natuurlijk wel weer inkomsten aan liggeld voor een aantal jachten..

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 10:56
    • Sprokkel

      Posts: 517

      Lezen en nadenken is ook een kunst Kubica!

      Het aantal rode vlaggen of SC situaties zal met het vergroten van die uitloopstrook weinig tot niets veranderen.
      Ook met een grotere uitloopstrook waren Perez en Rosberg daar wel op hun plaat gegaan, was alleen de impact waarschijnlijk wat lager geweest en daarmee veiliger voor de coureurs.
      De FIA zegt echter duidelijk dat een crash daar altijd tot een rode vlag zal leiden.
      Het antwoord op je vraag is dus NEE, het vergroten van de uitloopstrook vermindert niet het aantal rode vlaggen SC situaties, een crash daar = rode vlag of SC!

      En een kraan op een drijvend platform?
      Wat denk je zelf dat er met dat drijvend platform zal gebeuren als er gewicht aan die kraan gehangen wordt?
      Enig idee waarom mobiele kranen van die poten hebben welke op een zachte (zand) ondergrond met tussenlegging van platen gebruikt worden?
      Wat denk je dat water + extra gewicht doet?

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 12:27
    • Kubica

      Posts: 3.925

      @Sprokkel, je moet niet alles serieus nemen....

      En wat betreft de kraan. Kijk eens op de site van Smit International. Zulke dingne tillen echt wel iets meer dan een F1 wagen. Een kleine versie zou volstaan...

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 12:41
    • Kootje

      Posts: 587

      @Kubica ,
      We mogen misschien niet alles serieus nemen ,maar je kwam wel verdomd serieus over.

      OnTopic:
      Het verlengen van de uitloopstrook is \'n goede zaak.
      Daarmee verklein je de kans op zware impacts dramatisch ,maar \'n oplossing is het niatuurlijk niet.
      Ik zou me eerst eens buigen over het hoe en waarom Rosberg en Pérez daar crashten.
      Het antwoord daarop is vrij simpel ,namelijk de bult in het asfalt die daar ligt.
      Vlak dat eerst eens uit ,en dan is die ingrijpende wijziging aan het circuit ook niet meer nodig.

      Overigens wil ik ook nog wat kwijt aan de persoon die ergens (weet niet meer wie en waar) opperde om de Nouvelle Chicane helemaal te verwijderen.
      Heb jij wel verstand ??? Wat denk je dat er gebeurt als ze bij de volgende bocht (Tabac) hun rempunt missen ??? Waarom denk je dat die chicane daar überhaupt ligt ???

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 13:20
  • ronniet

    Posts: 174

    @Sprokkel.
    Een drijfende kraan niet mogelijk voor een auto van nog geen duizend kilo?!? Nog nooit een schip gezien met een auto aan dek? Die komt er ook vanzelf zeker...
    Dikke fail, beetje wijs doen.

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 13:27
    • Kootje

      Posts: 587

      Alhoewel ik het met jou en Kubica eens ben dat \'n drijvende kraan zeker mogelijk is ,gaat jou voorbeeld niet helemaal op.
      Auto\'s worden voornamelijk vanaf \'n vaste kraan op de kade aan dek getild. ;-)

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 15:56
  • @ sprokkel, nu heb ik zelf (al is het een paar jaar terug)gevaren bij Smit (tak). O.a op de taklift 1 (800 ton bok), de taklift 3 (1600 ton bok), de Ajax (stoombok) 300 ton , en nog wat andere zwaardere bokken. De gewichten die ik heb ingevult zijn de gewichten die deze bokken kunnen hijsen. Heel wat meer dan de walkranen kunnen. Vandaar dat ze ook vaak in de haven worden gevraagd voor hulp bij zware ladingen van en aan boord van schepen te plaatsen. Walkranen kunnen dat nl. niet aan
    Niet dat ik ze in Monaco dit zie gaan doen, maar voor het gewicht zal het zeker geen probleem zijn.

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 21:17
    • Sprokkel

      Posts: 517

      Ik zeg ook niet dat het niet kan, Kubica sprak alleen over een mobiele kraan op een drijvend ponton.
      Bij een vaste kraan op een schip wordt het een ander verhaal, echter zie ik ze zo\'n schip in de haven van Monaco inderdaad niet zomaar neerleggen.

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 22:56
    • Kubica

      Posts: 3.925

      ja ja ja.... mobiele kraan... zo kan je het ook lezen, als je het zo wil...

      • + 0
      • 3 jun 2011 - 08:55
  • ronniet

    Posts: 174

    @kootje
    Ga jij mij nou vertellen hoe ik mijn werk doe?!? Schepen hebben gewoon een eigen kraan heurrr.
    Een kraan op een schip kan zonder problemen 2000 kilo aan. Heeft een schip ook geen enkel probleem mee. Worden ook gekeurd.

    • + 0
    • 5 jun 2011 - 13:27

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 528
  • Podiums 6
  • Grand Prix 118
  • Land MX
  • Geb. datum 26 jan 1990 (31)
  • Geb. plaats Guadalajara, MX
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar