user icon

Pirelli durft geen voorspellingen te doen voor Canada

  • Gepubliceerd op 01 jun 2011 08:31
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
Het is onmogelijk om iets zinnigs te zeggen over de verwachte strategieën bij de Canadese Grand Prix. Die boodschap had Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery voor Autosport. Pirelli neemt de superzachte en de zachte compounds mee naar Montreal. De Italiaanse bandenfabrikant voorspelt altijd hoeveel pitstops de coureurs gemiddeld nodig hebben, maar niet voor het onvoorspelbare Canada.

Hembery: “Banden zijn rare dingen. Als ze te hard zijn en geen grip bieden, dan slijten ze alsnog sneller dan zacht rubber. Daarom gaan we met de superzachte en zachte banden naar Montreal, om te zorgen dat de banden grip leveren. Anders krijg je wielspin, graining en nog sneller slijtende banden. Ik geef toe dat het vreemd klinkt en mensen denken dat hard juist de geschikte compound is voor Canada vanwege het agressieve wegdek, maar dat is waarschijnlijk niet zo. We hebben er nog nooit gereden. Ik ben wel in Montreal geweest en heb het circuit bewandeld, maar ik doe geen voorspellingen. We willen eerst de eerste vrije trainingen afwachten. Op dit moment is het nog onmogelijk om iets te voorspellen.”

Pirelli is ondertussen niet van plan om nog iets te wijzigen aan de compounds voor de rest van dit jaar. De bandenleverancier introduceerde in Spanje een nieuwe harde band die vooral van Ferrari veel kritiek te verduren kreeg, maar die blijft gewoon tot de reeks behoren. “We hebben geen plannen om nog iets te veranderen. We gaan door met de vier compounds die we nu hebben, tenzij we in de situatie komen dat iets duidelijk niet werkt en een aanpassing noodzakelijk is”, aldus Hembery.

Reacties (8)

Login om te reageren
  • wel jammer, Superzacht en zacht.. ik zou liever een hardere compound hebben

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 08:35
    • Snap ik, maar als het maar een spannende race wordt joh! En daar heb ik wel vertrouwen in!

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 08:45
  • Stri

    Posts: 2.420

    Ik hoop wel dat we gemiddeld 2 of 3 pitstops per team gaan zien. Maar Canada kennende heb ik daar een hard hoofd in. Ik ben altijd een fan geweest van het circuit zelf en we hebben altijd spectaculaire races gezien, maar met een enorme hoeveelheid aan pitstops zou het wel eens te chaotisch kunnen worden....

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 08:50
  • Beamer

    Posts: 1.146

    Pirelli doet dit wel goed door uitleg te geven over de banden, erg interessant ook om te lezen waarom ze niet kiezen voor de harde compounds.

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 09:10
  • aruba24

    Posts: 640

    als pirelli voor te harde banden kiest weet je al wie de winaar is

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 10:09
  • Kootje

    Posts: 587

    Hmmm.....opmerkelijk ???

    Ik meen me te herrinneren dat Pirelli aangaf minstens 1 compound tussen de 2 compounds die ze gebruiken te houden ???
    Dit wordt race 2 waarin dat niet het geval is.

    Daarnaast denk ik dat de keuze voor de 2 zachtste compounds niet de juiste is.
    Vorig jaar hadden de Bridgestones (die normaal \'n hele race meekonden) het ook al zwaar te verduren.
    Dit zal met de (weliswaar bewust) duidelijk slechtere Pirelli\'s alleen maar erger worden.
    Dat worden dus weer 3-4 en wellicht zelfs 5 stoppers.

    • + 0
    • 1 jun 2011 - 12:42
    • Zoiets dacht ik ook, maar Vettel was afgelopen zondag ook al 50 rondjes aan het trappen op die zachte, het is net een konijn uit de hoge hoed die banden af en toe, maar niet minder spannend.

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 15:21
    • Kootje

      Posts: 587

      Das waar.
      Al was dat meer uit noodzaak geboren dan gepland.
      Maar goed ,je kan er inderdaad geen peil op trekken.

      • + 0
      • 1 jun 2011 - 15:44

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar