user icon
user icon

Fernando Alonso: "Ik wilde nog geen afscheid van de F1 nemen"

  • Gepubliceerd op 22 sep 2020 10:47
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra

Fernando Alonso zegt dat hij niet klaar was om afscheid te nemen van het racen. Gedurende zijn tweejarige sabbatical bracht de 39-jarige coureur maandag zijn eerste officiële bezoek aan de fabriek van Renault in Enstone, voorafgaand aan zijn terugkeer in 2021.

Het is de derde periode voor Alonso dat hij onder contract staat bij Renault. Veel monteurs die in het begin van zijn carrière aan zijn wagen werkten, zijn nu nog steeds actief bij het team. Het voelt dan ook als thuiskomen voor de tweevoudig wereldkampioen: "Ik ken elke hoek van deze fabriek. Elke gang, elke deur."

"Toen ik de F1 verliet, zeiden mijn vrienden tegen me: 'Eindelijk kun je doen wat je wilt'. Maar wat ik wil is racen, dus ik blijf racen. Ik hou te veel van racen om te stoppen. Ik weet niet wat er aan de andere kant van de deur zit, en hoewel ik er niet bang van word, ben ik er nog niet klaar voor. Ik heb elke twee weken een stuur nodig in mijn handen."

Reacties (24)

Login om te reageren
  • vPutten

    Posts: 1.024

    Als we Alonso niet weer hadden gezien in de F1 was het mij ook goed geweest, maar goed laten we maar afwachten wat hij er nog van kan.

    • + 2
    • 22 sep 2020 - 10:53
    • snailer

      Posts: 3.809

      Op voorhand is het speculeren, maar ik verwacht dat hij het eerste jaar gelijkwaardig is aan Ocon en het jaar erna er gewoon voor zit.
      slechter dan dat zou ik teleurstellend vinden. Beste racer van de afgelopen 15 jaar. Heeft alleen niet het volledige pakket gehad om meer kampioenschappen te halen.

      • + 1
      • 22 sep 2020 - 10:57
    • z0mer

      Posts: 2.070

      Als we jou hier niet weerzien was het mij ook goed geweest. Hoe kun je een terugkeer van Alonso nou niet toejuichen, zelfs al ben je geen fan van hem.

      • + 5
      • 22 sep 2020 - 11:43
    • vPutten

      Posts: 1.024

      Laat ik even voorop stellen dat ik met jou geen enkele moeite heb z0mer, waarom zou ik ook.
      Om reden dat Alonso er al een paar jaar uit en wat ouder is zou ik die plek ook een jong talent wel gunnen. Of ik het nu wel of niet toejuich dat Alonso terugkeert en of ik nu wel of geen fan van hem ben doet voor de buitenwereld toch niet terzake, dat mag ik toch lekker voor mezelf uitmaken?

      • + 3
      • 22 sep 2020 - 12:14
    • @z0mer

      Vanwaar die opmerking? Ben je nu werkelijk van mening dat een dergelijk commentaar bijdraagt aan de goede sfeer dan wel verdieping van de discussie?

      • + 2
      • 22 sep 2020 - 12:33
    • voor mij persoonlijk, ik vind het fantastisch dat Alonso terugkomt, net als het feit dat Vettel onderdak heeft gevonden. Met meerdere kampioenen op de grid vind ik het gewoon mooier, Raikkonen er nog bij..
      Vind ik leuker dat ( teveel) nieuwe aanwas ineens, waar ik verder nog weinig tot geen 'binding' mee heb..
      Ik volg de opstap klassen ook niet of nauwelijks, vandaar

      • + 1
      • 22 sep 2020 - 13:11
    • @Pete

      Highlight-video's maken de opstapklasses het een stuk gemakkelijker te volgen! ;-)

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 13:35
    • snailer

      Posts: 3.809

      Zonder het aanval te bedoelen. Ik vind niet dat alles en iedereen maar door jonge honden moet worden vervangen. Ik vind dat het een gezonde combi moet zijn van rijke stinkerds, jonge mensen, ervaren toppers voor de middenmoot. En dan moeten er natuurlijk de allerbesten zijn. Alonso hoort daar bij en voegt gewoon enorm veel toe. Veel meer dan het zoveelste jonge rijdertje.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 16:22
  • sailor

    Posts: 10.009

    Ik vind het heel leuk hem weer te zien racen

    • + 0
    • 22 sep 2020 - 11:00
  • Er wordt vaak gevraagd om "karakters" in de F1. Dit is er één. Nu kun je dat positief of negatief zien, maar het is er in ieder geval wel eentje.

    • + 4
    • 22 sep 2020 - 11:03
  • Snork

    Posts: 8.748

    Ik vind het leuk om een mix van jong talent en ervaren rotten te zien. Dus prima dat Alonso terugkeert.

    • + 1
    • 22 sep 2020 - 11:39
  • jd2000

    Posts: 4.149

    Hmm.. Hij kent iedere gang, kamer, hoek. Hij noemt alleen de uitgang niet. Voor mij had het niet gehoeven. Vindt het ook iets treurig hebben. Net als Kimi, eens spraakmakend en nu veldvulling. Tevens ben ik van mening als een 40 jarige man na 2 jaar afwezigheid competitief zou zijn in de F1, dan stelt de F1 niets voor.

    • + 2
    • 22 sep 2020 - 11:47
    • @jd2000

      Wat is er treurig aan? Als hij in staat is zich te meten met de huidige generatie coureurs en het aantrekkelijk wordt geacht dat hij deelneemt, is er niets naar mijn mening niets treurigs aan. Je kan over het algemeen beter spijt hebben van de dingen die je hebt, dan dingen die je hebt gelaten.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 12:35
    • En Raikkonen lijkt het prima naar zijn zin te hebben bij Sauber, dus good for him.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 12:36
    • jd2000

      Posts: 4.149

      @Rogerzz

      Natuurlijk moet men dat zelf weten en vanuit hun perspectief snap ik het ook wel. Maar voor mij zijn het allebei rijders die hun momentum allang achter de rug hebben en sportief niets meer hebben toe te voegen. Persoonlijk zou ik liever nieuwe talenten zien.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 13:49
    • Trelas

      Posts: 649

      Niet helemaal mee eens, ik ben absoluut geen fan van Alonso maar ik kan het me wel voorstellen dat het voor een team, voor de afstelling van de auto (en daarmee dus de voortgang van het team) belangrijk is om een ervaren coureur in dienst te hebben die nuttige feedback kan geven. Als je een rookie erin zet heb je dit voordeel niet.

      Mij persoonlijk zal het niet zoveel uit maken, rijdt ie mee, prima. Zo niet, ook prima. :-) Ik vind het op zich wel leuk om te zien wie er sneller is, Ocon of Alon...

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 14:15
    • @jd2000:

      Dat is iets anders dan 'treurig'.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 14:31
    • jd2000

      Posts: 4.149

      @Rogerzz

      Dat is mijn persoonlijke mening uiteraard :)

      • + 1
      • 22 sep 2020 - 14:41
    • Treurig is iemand die krampachtig vasthoudt aan vervlogen tijden. Maar een succesvol atleet die meer van de sport houdt dan van enkel het winnen en kiest voor het plezier in plaats van het beschermen van zijn nalatenschap en nog over voldoende kwaliteit beschikt om zich op het onderhavige niveau staande te houden bestempelen als 'treurig' is m.i. tamelijk respectloos.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 16:42
    • jd2000

      Posts: 4.149

      @Rogerzz

      Je leest niet goed. Ik zeg niet dat de atleet treurig is. Maar dat ik het iets treurigs vindt hebben. Heeft niets met respect voor de desbetreffende rijders te maken.

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 17:14
    • Daarmee zeg je dat je het een zielige/meelijwekkende/gênante vertoning vindt om Alonso nog rond te zien rijden. Hoe is dat niet respectloos?

      • + 0
      • 22 sep 2020 - 17:38
    • jd2000

      Posts: 4.149

      Zielig, meelijwekkend, gênant, zijn jouw woorden, niet de mijne. Als ik vind dat het iets triestig heeft is dat mijn mening en heeft geen enkele relatie met respect of disrespect.

      • + 1
      • 22 sep 2020 - 18:16
    • @jd2000

      Mijn woorden, waarbij ik mij heb gebaseerd op de definitie van de door jouw gebruikte term 'triest'.

      • + 1
      • 22 sep 2020 - 20:08
  • Met Alonso gaat Renault helemaal niets opschieten. Tegen de tijd dat de Renault competitief is, is Alonso 45. Wil Renault de oudste wereldkampioen ooit leveren, of zo?

    • + 1
    • 23 sep 2020 - 00:07

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:00 - 13:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    14:10 - 16:10

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    12:00 - 13:30

    Vrije training 2

    16:00 - 17:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:10 - 16:10

    Snelste ronde

    14:10 - 16:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar