user icon
user icon

Mercedes: "Trek 3 tienden van Max Verstappen zijn kwalificatiedelta af en je hebt zijn racetempo"

  • Gepubliceerd op 16 sep 2020 08:33
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

De Toscaanse Grand Prix was opnieuw een overwinning voor Mercedes. Van de 9 gereden races zijn er 7 gewonnen door Mercedes, aangezien het team zeer dominant is. Daar dient ook bij gezegd te worden dat Ferrari een rampjaar beleefd en Red Bull Racing niet de uitdager kan zijn die het vooraf had gehoopt te kunnen zijn.

Dat komt mede doordat Max Verstappen problemen kent aan zijn Honda-motor. Dit was ook het geval tijdens de race in Mugello, waarbij Verstappen in de eerste ronde uitviel. Dat was een 'opluchting' voor Mercedes, want het Duitse team had een moeilijkere middag verwacht onder druk van de Nederlander. Volgens de engineers van Mercedes zou de RB16 van Verstappen competitief zijn geweest en gestreden hebben om de overwinning in Toscane.

"We hadden verwacht dat hij ons in beweging zou brengen. Normaal gesproken moet je in een race drie tienden van zijn kwalificatiedelta aftrekken. Dat is zijn racetempo. Hij zou dus op ons niveau zijn geweest", aldus de strategiemannen in gesprek met Auto Motor und Sport.

"Als Max Verstappen ons op de hielen had gezeten, hadden we de pitstops van onze coureurs misschien wat langer uitgesteld. We hadden hetzelfde bandendrama kunnen ervaren als tijdens de race in Silverstone. Gelukkig was dit een waarschuwing voor ons. We zijn dit keer slimmer geweest en kunnen beter interpreteren wanneer coureurs daadwerkelijk trillingen constateren en dit voor problemen zorgt."

Lance Stroll, Daniel Ricciardo en Alexander Albon, die uiteindelijk op de plaatsen 3-4-5 reden, slaagden er nooit in om de Mercedes W11 onder druk te zetten. Het was dus weer Lewis Hamilton die de race won en Valtteri Bottas die als tweede eindigde.

Reacties (21)

Login om te reageren
  • zorba

    Posts: 1.247

    Hun vernuft bepaald zelfs al de race speed van de andere rijders,zo blijf natuurlijk op de kop van het veld

    • + 1
    • 16 sep 2020 - 08:48
    • En toch zie ik Williams achteraan rijden terwijl zij ook het tempo van de anderen berekenen..

      • + 3
      • 16 sep 2020 - 08:57
  • Numnum

    Posts: 1.947

    Geen hogere wiskunde.
    Feit blijft dat zij na een ronde of 8 op cruisemodus kunnen uitrijden.
    Werk aan de winkel voor de concurrentie.

    • + 1
    • 16 sep 2020 - 08:54
    • amigob

      Posts: 54

      Geen hogere wiskunde? de stelling dat hij 3 tiende langzamer is dan in kwalificatie zegt helemaal niks.
      zijn snelheid hangt af van veel meer dingen
      - aantal rondes dat gereden is
      - banden sparen
      - bande type
      - bande slijtage
      en alle vier die dingen hebben meer in vloed op de snelheid dan de 3 tiende die genoemd wordt.

      • + 1
      • 16 sep 2020 - 11:04
    • Numnum

      Posts: 1.947

      Precies, en daarom is wat hij noemt geen hogere wiskunde...

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 12:43
    • snailer

      Posts: 3.732

      De laatste races, met uitzondering van Duitsland Misschien, die werden gewonnen door Verstappen heeft hij gereden zonder banden te sparen en vol te pushen. Verstappen zorgt er voor dat ze niet in cruise modus kunnen gaan en Mercedes is amper gewend te improviseren met strategie. De keer dat Verstappen voorop reed en niet vol pushte en niet won was vorig jaar Hongarije.
      Ik denk dat je gelijk hebt, amigob. Strategie is een factor. Vooralsnog lijkt Verstappen veel voordeel er van te hebben als hij er vol voor gaat. Echter moet hij dan wel in ieder geval in de buurt van de Mercedes rijders zitten. Daar ligt hem de issue. Als hij niet in de buurt zit dan maakt het amper uit wat hij doet.

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 13:12
    • mario

      Posts: 6.671

      Brandstof schijnt ook een redelijke factor te zijn ;)

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 14:21
  • Dus als ik het goed lees, zorgt Max voor rust bij Mercedes als hij niet rijdt.

    • + 6
    • 16 sep 2020 - 09:00
    • Dus hoe meer onrust hij bij Mercedes veroorzaakt, des te groter de kans dat hij voor Mercedes gaat rijden.

      • + 1
      • 16 sep 2020 - 10:52
  • "Today at Mercedes AMG Petronas Formula One Team, something almost happened... last sunday"

    • + 1
    • 16 sep 2020 - 09:07
    • Mercedes is by far het meest opgelucht F1 team aller tijden.

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 17:33
  • Mrduplex

    Posts: 485

    En wij(Mercedes) racen op 2,5 tiende van z'n kwalificatietijd zodat het lijkt alsof we niet über-dominant zijn.maar roepen nog ff dat hij op ons niveau zit.bla bla bla

    • + 4
    • 16 sep 2020 - 09:35
  • Hiermee zie je dus ook hoe voorspelbaar de F1 is geworden. Teams weten alles uit te rekenen en daardoor te controleren.

    Het is net als met het wielrennen en fietsen met oortjes in...

    • + 1
    • 16 sep 2020 - 10:29
    • Ze hadden het uitvallen van Max toch niet voorspeld? Pas dan zou ik me zorgen maken over de voorspelbaarheid.

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 10:41
  • Snork

    Posts: 8.463

    Het blijft lastig om dit soort berichten op waarde in te schatten. Melden ze dit omdat het echt zo is, of zitten ze zand te strooien in de raderen van de concurrent?
    Erg jammer dat Max problemen had met de motor, het leek erop dat het een spannende race kon gaan worden waarbij Max de twee Mercedessen weer een keer onder druk kon zetten.

    • + 0
    • 16 sep 2020 - 10:29
    • Ik denk dat het echt zo is.. Mercedes is zo dominant dat ze denk ik niet veel reden hebben om heel geheimzinnig over dit soort dingen te gaan doen.. Ze weten dat ze toch wel weer kampioen worden, zeker nu hun enige concurrent zoveel pech heeft met de betrouwbaarheid..

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 17:20
  • Ahum, volgens mij moet je er juis drietienden bij optellen. Zou toch wat wezen als hij gedurende de race voortdurend sneller is dan tijdens de kwalificatie!

    • + 1
    • 16 sep 2020 - 10:58
    • ThisGuy

      Posts: 365

      Max doet de dingen allemaal net even anders...

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 13:56
    • snailer

      Posts: 3.732

      Volgens mij staat er kwalificatiedelta. Verschil tussen Hamilton en verstappen. In de race is het verschil 3 tiende in het voordel van verstappen. Althans, dat is wat Mercedes bedoelt.

      Het verschil tussen kwalificatietijd en racetijden is secondes.

      Dat gezegd hebbend, ik snap dat het een grap was en moest er om lachen! Thanks! Ook de reactie van ThisGuy trouwens.

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 13:59
  • Het is dat Verstappen als Nederlander meedoet en het af en toe nog enigszins spannend kan maken anders keek ik allang niet meer.. Dat Mercedes met vooral Hamilton alles wint weten we nu wel na 7 jaar.. Helaas komt daar hoogstwaarschijnlijk ook nog een 8e jaar bij volgend jaar.. Zeer spijtig dat de nieuwe reglementen een jaar zijn uitgesteld..

    • + 1
    • 16 sep 2020 - 17:17
    • ThisGuy

      Posts: 365

      Hoezeer ik het ook een rechtlijnige gedachte vind, F1 is meer dan Hamilton en Verstappen, ben ik het er stiekem wel mee eens.
      Ik sliep ook altijd de races in de periode Schumacher...

      • + 0
      • 16 sep 2020 - 22:18

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar