user icon

Toto Wolff: "Zwarte wagen brengt extra risico op oververhitting"

  • Gepubliceerd op 05 jul 2020 11:06
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Eerder deze week kwam Mercedes naar buiten met een nieuw kleurenschema voor de W11 waarmee Valtteri Bottas en Lewis Hamilton gaan strijden om het kampioenschap van 2020. Op aandringen van Lewis Hamilton, die in gesprek ging met de leiding van Mercedes, heeft het team haar zilverkleurige wagen ingeruild voor een zwarte wagen, ter ondersteuning van de Black Lives Matter-beweging.

Toto Wolff heeft inmiddels enige bezorgdheid uitgesproken over de nieuwe zwarte kleurstelling van Mercedes. De teambaas onthulde deze week dat Lewis Hamilton had aangedrongen op de verandering, maar er zijn geruchten dat sommige ingenieurs van Mercedes zich zorgen maken dat de plotselinge en onvoorziene overschakeling op zwarte verf het risico op oververhitting van de auto in 2020 zou kunnen verhogen.

Warme weer tijdens de race

De krant Ilta Sanomat vroeg Wolff of er kans is op oververhitting. De Oostenrijkse teambaas antwoordde: "Dat is een goede vraag. Communicatie en marketing zijn belangrijk, maar als dit onze prestaties belemmert, is dat ook belangrijk gegeven om in de gaten te houden."

"Het zou vandaag 30 graden moeten zijn en dan zullen we zien hoe de simulaties die we met de zilveren auto deden, verschillen van de zwarte auto. Op dit moment is het niet duidelijk of oververhitting een extra risico is met de zwarte wagen, maar we kunnen het zeker niet uitsluiten."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Lythox

    Posts: 166

    zegt HIj NOU DaT zWaRT miNDeR gOed iS DAn ZiLVEr???

    • + 9
    • 5 jul 2020 - 11:19
    • MightyMax

      Posts: 831

      Het schijnt dat WIT de beste kleur is tegen oververhitting...

      • + 4
      • 5 jul 2020 - 11:31
    • Racisme!

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 11:35
    • Wetenschappelijk gesproken zijn wit en zwart helemaal geen kleuren.
      En er zijn geen 100% puur witte of zwarte mensen op deze wereld ook, omdat dat biologisch gezien onmogelijk is.

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 11:35
    • F1jos

      Posts: 842

      Niet alleen de wagens hebben last van oververhitting, maar ook de beweging.

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 12:33
    • NicoS

      Posts: 12.337

      Zwart raakt tegenwoordig al snel oververhit, dat wist je toch al Toto.....;)

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 12:53
    • Wetenschappelijk gesproken is wit de combinatie van alle kleuren, en zwart het gebrek aan kleur.

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 13:28
    • Ik hoop op een grote zwarte rookpluim pluim achter de Benzjes.

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 14:11
  • Interessant om te zien inderdaad. Ben benieuwd

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 11:21
  • Interessant om te zien hoelang Werkgever Mercedes nog blijft dansen naar de pijpen van Werknemer Hamilton dan...

    • + 8
    • 5 jul 2020 - 11:30
    • En dat kost dan 50 miljoen en een hoop gezeur aan je broek

      • + 4
      • 5 jul 2020 - 11:41
    • NicoS

      Posts: 12.337

      Zouden ze ook al zwarte wattenstaafjes gebruiken bij Mercedes.......;)

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 12:54
    • Ach ze hebben allemaal bruine onderbroeken van Hammie gekregen bij Benz.

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 14:12
  • nr 76

    Posts: 1.338

    Zag ik nou een vrachtwagen met zandzakken voorbij komen?

    • + 1
    • 5 jul 2020 - 11:43
  • Ik denk dat Toto moet knielen voor icoon/gezachtshebbend coureur en z’n nederige excuses moet aanbieden. Hoe durft hij? Aan de andere kant geeft Hamilton de Benze wel weer een blackface, dus ik verwacht dat de anti black face beweging + kunnen class out zwarte Piet/zwarte Benze wel onderweg is naar Oostenrijk om de Benze club eens stevig aan te pakken! Laat me 1 ding duidelijk maken: Rascisme is zo enorm slecht, maar helaas is de mens ook zo. Zo worden zelfs in Afrika de donkerste mensen door de net iets lichtere al gediscrimineerd, zijn er geloven die zich superieur achten vs andere medemensen en ga zo maar door. Jammer, triest maar helaas realiteit

    • + 4
    • 5 jul 2020 - 11:43
    • M’n autocorrect maakt er wel een ander verhaal van wat ik niet meer kan aanpassen helaas?

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 11:45
  • Ondertussen heeft Mercedes gemeld dat ze op andere circuits nog veel meer hopen te profiteren van DAS.

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 11:57
  • Kevin

    Posts: 4.874

    Ik vind het echt een lelijke auto. Dat vind ik zwarte F1-auto’s haast altijd. Ze zien er mooi uit op een plaatje uit een studio, maar op een circuit komt het nooit uit de verf.

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 12:13
    • gp

      Posts: 4.206

      De JPS lotus was de mooiste auto ooit in F1

      • + 2
      • 5 jul 2020 - 12:41
  • Hopelijk kan Max zoveel druk zetten dat hij beide Mercs aan de coke krijgt...

    • + 1
    • 5 jul 2020 - 12:41
  • lucasdegen

    Posts: 12

    Dit is precies wat ik in de auto heb gezegd. :) Maar zal wel meevallen, is niet of deze wagen uren in de zon staat op een parkeerplaats.

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 13:23
  • Zat er gelijk al aan te denken , zou mooi zijn .... ;)

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 13:55

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.338
  • Podiums 51
  • Grand Prix 121
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar