user icon
user icon

Toto Wolff: "Zwarte wagen brengt extra risico op oververhitting"

  • Gepubliceerd op 05 jul 2020 11:06
  • comments 22
  • By: Rob Veenstra

Eerder deze week kwam Mercedes naar buiten met een nieuw kleurenschema voor de W11 waarmee Valtteri Bottas en Lewis Hamilton gaan strijden om het kampioenschap van 2020. Op aandringen van Lewis Hamilton, die in gesprek ging met de leiding van Mercedes, heeft het team haar zilverkleurige wagen ingeruild voor een zwarte wagen, ter ondersteuning van de Black Lives Matter-beweging.

Toto Wolff heeft inmiddels enige bezorgdheid uitgesproken over de nieuwe zwarte kleurstelling van Mercedes. De teambaas onthulde deze week dat Lewis Hamilton had aangedrongen op de verandering, maar er zijn geruchten dat sommige ingenieurs van Mercedes zich zorgen maken dat de plotselinge en onvoorziene overschakeling op zwarte verf het risico op oververhitting van de auto in 2020 zou kunnen verhogen.

Warme weer tijdens de race

De krant Ilta Sanomat vroeg Wolff of er kans is op oververhitting. De Oostenrijkse teambaas antwoordde: "Dat is een goede vraag. Communicatie en marketing zijn belangrijk, maar als dit onze prestaties belemmert, is dat ook belangrijk gegeven om in de gaten te houden."

"Het zou vandaag 30 graden moeten zijn en dan zullen we zien hoe de simulaties die we met de zilveren auto deden, verschillen van de zwarte auto. Op dit moment is het niet duidelijk of oververhitting een extra risico is met de zwarte wagen, maar we kunnen het zeker niet uitsluiten."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Lythox

    Posts: 156

    zegt HIj NOU DaT zWaRT miNDeR gOed iS DAn ZiLVEr???

    • + 9
    • 5 jul 2020 - 11:19
    • MightyMax

      Posts: 823

      Het schijnt dat WIT de beste kleur is tegen oververhitting...

      • + 4
      • 5 jul 2020 - 11:31
    • Racisme!

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 11:35
    • Wetenschappelijk gesproken zijn wit en zwart helemaal geen kleuren.
      En er zijn geen 100% puur witte of zwarte mensen op deze wereld ook, omdat dat biologisch gezien onmogelijk is.

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 11:35
    • F1jos

      Posts: 794

      Niet alleen de wagens hebben last van oververhitting, maar ook de beweging.

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 12:33
    • NicoS

      Posts: 11.245

      Zwart raakt tegenwoordig al snel oververhit, dat wist je toch al Toto.....;)

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 12:53
    • Wetenschappelijk gesproken is wit de combinatie van alle kleuren, en zwart het gebrek aan kleur.

      • + 1
      • 5 jul 2020 - 13:28
    • Ik hoop op een grote zwarte rookpluim pluim achter de Benzjes.

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 14:11
  • Interessant om te zien inderdaad. Ben benieuwd

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 11:21
  • Interessant om te zien hoelang Werkgever Mercedes nog blijft dansen naar de pijpen van Werknemer Hamilton dan...

    • + 8
    • 5 jul 2020 - 11:30
    • En dat kost dan 50 miljoen en een hoop gezeur aan je broek

      • + 4
      • 5 jul 2020 - 11:41
    • NicoS

      Posts: 11.245

      Zouden ze ook al zwarte wattenstaafjes gebruiken bij Mercedes.......;)

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 12:54
    • Ach ze hebben allemaal bruine onderbroeken van Hammie gekregen bij Benz.

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 14:12
  • nr 76

    Posts: 507

    Zag ik nou een vrachtwagen met zandzakken voorbij komen?

    • + 1
    • 5 jul 2020 - 11:43
  • Ik denk dat Toto moet knielen voor icoon/gezachtshebbend coureur en z’n nederige excuses moet aanbieden. Hoe durft hij? Aan de andere kant geeft Hamilton de Benze wel weer een blackface, dus ik verwacht dat de anti black face beweging + kunnen class out zwarte Piet/zwarte Benze wel onderweg is naar Oostenrijk om de Benze club eens stevig aan te pakken! Laat me 1 ding duidelijk maken: Rascisme is zo enorm slecht, maar helaas is de mens ook zo. Zo worden zelfs in Afrika de donkerste mensen door de net iets lichtere al gediscrimineerd, zijn er geloven die zich superieur achten vs andere medemensen en ga zo maar door. Jammer, triest maar helaas realiteit

    • + 4
    • 5 jul 2020 - 11:43
    • M’n autocorrect maakt er wel een ander verhaal van wat ik niet meer kan aanpassen helaas🤣

      • + 0
      • 5 jul 2020 - 11:45
  • Ondertussen heeft Mercedes gemeld dat ze op andere circuits nog veel meer hopen te profiteren van DAS.

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 11:57
  • Kevin

    Posts: 4.594

    Ik vind het echt een lelijke auto. Dat vind ik zwarte F1-auto’s haast altijd. Ze zien er mooi uit op een plaatje uit een studio, maar op een circuit komt het nooit uit de verf.

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 12:13
    • gp

      Posts: 3.811

      De JPS lotus was de mooiste auto ooit in F1

      • + 2
      • 5 jul 2020 - 12:41
  • Hopelijk kan Max zoveel druk zetten dat hij beide Mercs aan de coke krijgt...

    • + 1
    • 5 jul 2020 - 12:41
  • lucasdegen

    Posts: 10

    Dit is precies wat ik in de auto heb gezegd. :) Maar zal wel meevallen, is niet of deze wagen uren in de zon staat op een parkeerplaats.

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 13:23
  • Zat er gelijk al aan te denken , zou mooi zijn .... ;)

    • + 0
    • 5 jul 2020 - 13:55

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Related news

Test calendar

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

World Championship standings 2020

Show full world champion standings

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Points 1.157
  • Podiums 42
  • Grand Prix 106
  • Land FI
  • Date of b. 28 aug 1989 (30)
  • Place of b. Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Show full profile

Team profiel

Show full profile

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
Bekijk volledige kalender
show sidebar