user icon
user icon

Renault leent monsterbedrag om overeind te blijven en zoekt nieuwe coureur

  • Gepubliceerd op 21 mei 2020 13:05
  • comments 34
  • Door: Brick van Boxtel

Een bron die bij het fabrieksteam van Renault werkt, meent dat er geen haast is om een vervanger te zoeken voor de na dit jaar vertrekkende Daniel Ricciardo.

De Australiër verruilde twee jaar geleden verrassend van team. Hij vertrok bij Red Bull Racing en ging aan de slag bij Renault. Ongeveer een week geleden kondigde hij aan dat hij van de Franse renstal overstapt naar een Britse renstal, McLaren. Dit is een van de vele tegenslagen voor het Franse team.  

Renault leent monsterbedrag om overeind te blijven

Het team verkeert in zwaar weer. Het vertrek van Ricciardo en het steeds niet lukken om een kampioenschap binnen te halen komt hard aan bij de Fransen in deze tijd. Groupe Renault heeft een door de staat gegarandeerde lening van 5 miljard euro afgesloten om de wereldwijde crisis te doorstaan, waarbij het Franse tijdschrift Auto Hebdo vermoedde: "In dit verband kan de Formule 1 als een lichtzinnige uitgave worden beschouwd."

Hoewel het team volgens de cijfers in een moeilijke tijd verkeert, meent de bron binnen het team dat het helemaal niet zo slecht is bij het in Enstone en Viry gevestigde team.

Stoel voor 2021 nog vrij

Renault heeft door het vertrek van de coureur met startnummer 3 één stoeltje over voor het 2021-seizoen. Namen als Fernando Alonso en Sebastian Vettel staan hoog op het lijstje van het team. Renault-junior Christian Lundgaard maakt ook kans op die plek, al lijkt dat een hele kleine kans.

De teambron zegt dat Renault 'geen haast' heeft om een beslissing te nemen. Alessandro Bravi, manager van Formule 2-coureur Lundgaard, is het daarmee eens. "Christian moet zich volledig concentreren op de Formule 2. Formule 1 is natuurlijk het doel, maar het is te vroeg om over 2021 te praten. Er is geen stress - we hebben genoeg tijd", vertelde hij aan het tijdschrift BT, verwijzend naar de 18-jarige Deen.

Reacties (34)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 6.419

    Williams, McLaren en nu Renault.... Ieder team is binnenkort aan het lenen geslagen....

    • + 0
    • 21 mei 2020 - 13:12
    • Het gaat hier om Renault globaal. Het autoconcern heeft het net als vele anderen zwaar in deze Corona-tijd. Daarom verleent de staat hun deze lening, net als onze staat ook doet bij o.a. KLM. Overigens hebben ze bij Renault geen haast qua coureur. Als ze geld op tafel leggen dan wil Vettel vast wel komen, Alonso komt graag en laat zijn salaris door sponsoren betalen en anders zijn er vast wel coureurs die willen betalen voor het zitje. Latifi of Perez bijvoorbeeld. Keuze genoeg dus!

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 13:23
    • Rimmer

      Posts: 7.613

      Renault heeft 5 miljard geleend.
      Echter moeten ze daarnaast ook nog 2 miljard bezuinigen.
      Wat dat betreft zit de stal van Cyril in zwaar weer en is er nog helemaal niks zeker.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 13:56
    • JV fan

      Posts: 1.954

      Ik zie ook Honda zich terug trekken.. of een stuk minder investeren , volgend seizoen ipv Honda, Renault en Mercedes Mugen , Mecachrome en Ilmor motoren ?

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 14:15
    • @JV fan
      Dat zou zomaar kunnen. Bij de FIA en LM zal men daar achter de schermen ook gerust wel mee bezig zijn. Want als Mercedes, Honda en Renault zich terug trekken krijgen ze met de F1 een DTM verhaal dat alleen Ferrari nog overblijft. Qua motoren dan!

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 16:38
    • MisterT

      Posts: 1.837

      Ik heb net een Renault Twingo gekocht, gaat helemaal goedkomen met Renault.

      • + 0
      • 22 mei 2020 - 09:13
    • @MisterT
      Zonde om je geld in een Renaukt te stoppen.

      • + 0
      • 22 mei 2020 - 12:57
  • azzey

    Posts: 189

    Lundgaard heeft sowieso nog onvoldoende punten voor een Superlicentie en moet zich inderdaad nog bewijzen in F2. Ik had eerst nog het idee dat misschien Grosjean terug naar Renaultsport zou komen en wellicht is dat niet zo gek met die staatslening (als je dan 2 "franse" coureurs in dienst hebt, zal 't Elysée misschien wel een oogje dichtknijpen). Aannemelijker is dat ze voor een paydriver gaan, maar wie heeft voldoende cashflow achter zich om een stoeltje te kopen?

    • + 0
    • 21 mei 2020 - 13:15
    • Alonso met zijn Kimoa reclame op de achtervleugel... dat is al de helft van zijn salaris :-)

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 13:30
    • ForceKamui

      Posts: 23

      Misschien dat Guanyu Zhou ook een kleine kans heeft op dat tweede stoeltje. Volgens mij heeft hij wel redelijk wat geld om mee te brengen naar Renault en als Chinese coureur zou het hele goede marketing zijn om hem naar de F1 te brengen. Dan is het nog wel zaak dat hij dit F2 seizoen goed presteert, maar als hij de lijn van vorig seizoen weet door te trekken zou het me niks verbazen als ze hem naar de F1 brengen.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 14:27
    • Onbegrijpelijk dat er nog mensen zaken met chinezen willen doen. Hun corona nalatigheid kost b.v. Amerika meer doden dan de hele Vietnam oorlog.........

      • + 1
      • 21 mei 2020 - 16:47
    • snailer

      Posts: 3.418

      Overigens kwam er een bericht van een Engelse site dat de zaakwaarnemer van Bottas in gesprek is met Abiteboul.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 20:02
    • Kubica

      Posts: 3.708

      @Harry, daar is een eigenzinnige zakenman, die het tot president heeft geschopt en de boel lang ontkend heeft, ook zeker mede schuldig aan..

      • + 1
      • 22 mei 2020 - 08:43
    • Ok Kubica....nederland dan ook 5788 doden tot nu toe......ook Trumps schuld of toch misschien de Chinezen ?.

      • + 0
      • 22 mei 2020 - 18:05
  • Laat ik het dan maar zeggen: aan de aandeelhouder én inmiddels aan de belastingbetaler is het momenteel moeilijk te verkopen dat Renault, zeker als fabrieksteam, in de Formule 1 actief is. Renault betaalde in 2018 nog € 3,55 per aandeel (4,08%) uit aan haar aandeelhouders en dat was een prachtig resultaat voor een automobielfabrikant. Wat dat betreft was Renault een veel fijnere bestemming voor het geld dan de grote Duitse spelers.

    Inmiddels is de wind gedraaid. De brave investeerder, die momenteel ook niet in de positie is om zijn aandelen van de hand te doen en een betere bestemming voor zijn vermogen te zoeken, omdat de waarde van het aandeel is gekelderd, kan voorlopig fluiten naar zijn dividend. Dubbel vern**kt dus. Maar ondertussen blijft Renault wel meedraaien aan dit circus. In dit licht is het onbegrijpelijk dat tussenpaus Delbos, waarvan bekend is dat de sport geen warm hart toedraagt, verzuimt om een duidelijk overzicht te geven van de baten en de lasten van het F1-project. Renault is na Ferrari en McLaren mijn favoriete team (gevolgd door Mercedes), maar het zou getuigen van goed management om hier in ieder geval duidelijkheid over te schappen.

    • + 0
    • 21 mei 2020 - 13:47
    • Joeppp

      Posts: 2.966

      RedBull levert zijn geld dubbel en dwars op heb ik ergens gelezen. Er waren landen die zich afvroegen waarom een race team ook energiedrankjes gingen verkopen ipv andersom. Volgens mij was het in China. Wanneer Renault nu eens een beetje zou gaan presteren zou dat zijn weerklank hebben in de verkopen. Hoe moeilijk kan het nu zijn om met zoveel ervaring een motor te bouwen die het een paar races volhoudt.

      • + 1
      • 21 mei 2020 - 14:12
    • Misschien een idee voor Renault om energiedrankjes te gaan verkopen.....🤗

      • + 1
      • 21 mei 2020 - 14:45
    • Ik ken nog ene William Story, die heeft een energiedrankjes merk en wil graag net zo groot en succesvol zijn als Red Bull en Monster Energy! Misschien wil hij investeren met zijn Rich Energydrink? Krijg je een mooie zwarte livery... past goed bij het Renault geel 😊

      • + 2
      • 21 mei 2020 - 15:49
    • Reno

      Posts: 1.564

      Château Renault?🥂

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 15:52
    • @RogerZzz: als je een korte termijn belegger bent is het vervelend. Voor de langere termijn komt het wel weer goed een het is ook niet alleen Renault dat geraakt wordt. En om nu te zeggen dat je vern**kt bent als er een jaar tussen zit dat het minder is...

      Het concern Renault neemt waarschijnlijk pas een beslissing als ze zich opnieuw vast moeten leggen en geen moment eerder.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 16:28
    • Het schijnt dat Renault Campari-Sju op de markt wil gaan brengen om een beetje bij te beunen...

      • + 1
      • 21 mei 2020 - 16:46
    • @James Raven:

      Meh, de neergang van Renault was al ingezet lang voordat Covid-19 aan de orde was. Onbegrijpelijk dat men denkt dat één man zoveel verschil kan maken.

      Verder ben ik van mening dat een langetermijnbelegger er verstandig aan doet zijn investeringen en beslissingen constant opnieuw te evalueren. Bestuur dat de aandeelhouder vreest is doorgaans goed bestuur. ;-)

      • + 0
      • 22 mei 2020 - 09:02
  • John6

    Posts: 4.075

    En maar groot doen die lui, ze hebben geen rooie cent.

    • + 0
    • 21 mei 2020 - 14:09
    • Skimi

      Posts: 384

      Daarbij zal het aannemen van een paydriver/ rookie ook niet echt bijdragen aan t idee dat renault eerdaags voor het podium gaat

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 14:59
    • @John6:

      Dat geldt voor wel meer autoproducenten. ;-)

      • + 2
      • 21 mei 2020 - 15:45
  • Als ze nog 'n coureur zoeken bij Renault stel ik Jolyon Palmer voor.

    • + 2
    • 21 mei 2020 - 15:36
    • @Ouw-sjagerijn:

      Ik volg hem niet op de voet, maar Jolyon doet het toch best leuk als knorrige washed up driver? Gooit af en toe de knuppel in het hoenderhok. Geeft stof om over te praten voor de fans, en binnen de F1 neemt niemand hem serieus.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 15:47
    • Dat ligt eraan over wie Jolyon het heeft.
      Zegt hij hier dat Lewis slecht heeft gereden dan is Jolyon 'n goeie peer, zegt hij dat Max slecht heeft gereden dan is Jolyon iemand die er totaal geen verstand van heeft.

      • + 1
      • 21 mei 2020 - 16:14
    • Jolyon heeft er de ballen verstand van #Karma.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 21:29
  • Dus het concern Renault leent geld van de groot aandeelhouder en het team zoekt een coureur.

    • + 0
    • 21 mei 2020 - 16:29
    • Tsja......Ric nogmaals 40M betalen voor 2 extra jaartjes zit er niet meer in, temeer daar ze met hem eigenlijk niets zijn opgeschoten.......

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 16:52
    • Was Ricciardo nou zoveel beter dan de Hulk Harry?
      Hulk heeft nogal eens de order gehad om Ricciardo voor te laten gaan.

      • + 4
      • 21 mei 2020 - 16:59
    • Ja dat bedoel ik ook Ric valt zwaar tegen voor het geld.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 18:11
    • Ric kan heel hard rijden, maar heeft niet de technische kennis (feedback aan engineers)) om een auto sneller te maken.

      • + 0
      • 21 mei 2020 - 21:32

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar