user icon
user icon

Toto Wolff wakkert geruchten over zijn toekomst verder aan

  • Gepubliceerd op 18 mei 2020 14:48
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

Nu de stofwolken van de tombola op de transfermarkt voor coureurs van vorige week opgetrokken zijn, verschuift de aandacht zich langzaam weer een beetje in de richting van Mercedes-teambaas Toto Wolff. Want wat gaat de Oostenrijker na dit jaar doen?

Zelf blijft hij daar een beetje vaag over, ook in zijn meest recente interview met ORF. Wolff bezit een aflopend contract en de gesprekken over verlenging lijken moeizaam te verlopen. Hij geeft zelf ook aan dat zijn rol en toekomst bij Mercedes een discussiepunt is, wat voor de verhalen dat hij zal vertrekken als olie op het vuur dient.

Toto Wolff schetst de situatie: "Zonder Niki Lauda ben ik als enige teampartner overgebleven. Dus nu is de vraag of ik verder wil als teambaas, en of en hoe we doorgaan met deze constructie. Dat is iets waar we momenteel discussies over voeren."

Aston Martin

Hij is al veelvuldig in verband gebracht met een avontuur bij Aston Martin F1 Team. Toto Wolff investeerde al in het automerk en is goed bevriend met Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll, die tevens de scepter zwaait bij Racing Point. "Het is puur een financiële investering. Ik geloof in een lange termijn-strategie die hopelijk vruchten afwerpt. Je kunt het diversificatie noemen", aldus Wolff.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Fibonacci

    Posts: 523

    Toto: "Dus nu is de vraag of ik verder wil als teambaas, en of en hoe we doorgaan met deze constructie."

    Lees: "...of ik verder wil als teambaas"...van Mercedes, of als teambaas van een zelfstandig team dat motoren van Mercedes ontvangt.

    Lees: "...en of en hoe we doorgaan met deze constructie"...of Mercedes het team verkoopt en Toto baas wordt van een F1-team met motoren van Mercedes.

    Conclusie: Mercedes gaat als fabrieksteam de F1 verlaten en Toto en Stroll zijn kopers. Daar gaan de onderhandelingen over.

    • + 6
    • 18 mei 2020 - 15:22
    • Rimmer

      Posts: 7.140

      Conclusies zijn misschien ietwat voorbarig en ietswat scherp gesteld maar ik ben het met je eens dat de bewoordingen een diepere laag lijken te hebben.
      Het is ook vreemd dat Lewis nog steeds geen contract heeft terwijl ze vorig jaar “al zo goed als rond” waren. Het zou enkel nog gaan om wat kleine details maar in de huidige situatie zou rust en duidelijkheid binnen Mercedes heel belangrijk kunnen zijn. Zeker nu het seizoen lijkt te gaan beginnen.

      • + 4
      • 18 mei 2020 - 15:38
    • Ik vrees dat ik je gelijk moet geven en je mening deel. Al zie ik liever dat Mercedes gewoon blijft... maar ik denk dat de heren een situatie gaan creëren zoals bij Red Bull met een junior team en een volwassen team. Hamilton en Vettel zijn de mannen die het bij Mercedes mogen gaan doen in 2021 en Stroll jr. en Perez bij Aston Martin. Natuurlijk is Stroll jr. de eerste naam op de shortlist wanneer Hamilton of Vettel hun helm aan de wilgen hangen of overstappen naar een ander team.

      • + 2
      • 18 mei 2020 - 15:51
    • arie51

      Posts: 383

      Rogier waar haal jij de info vandaan dat Vettel voor het nieuwe { Mercedes team zou gaan rijden tel de salarissen van Lewis en Vettel een op en zet dat bij de waarschijnlijk hoge vraagprijs voor het team vermenigvuldig dit met Corona en je weet dat dit niet gaat gebeuren.
      Eerder zal Lewis een eenjarig contract worden aangeboden waarna de weg vrij is om nog een redelijk bedrag voor het team te krijgen.

      • + 1
      • 18 mei 2020 - 17:00
    • Crossfan

      Posts: 156

      Conclusie: Mercedes gaat als fabrieksteam de F1 verlaten en Toto en Stroll zijn kopers.
      Dus Stroll heeft straks 2 teams ?

      • + 1
      • 18 mei 2020 - 17:20
    • @Arie: ik denk dat Vettel naar Mercedes een mooie investering kan zijn voor de toekomst? Beide heren een één-jarig contract? Gegarandeerd vuurwerk!

      • + 1
      • 18 mei 2020 - 18:24
    • Beide een eigen team is idd het meest voor de hand liggende. Vandaar nu die roze Mercedes!!! Dan kan Toto die volgend jaar van Stroll kopen/kopieeren, want die mag hij natuurlijk niet meenemen van MercedesF1. Beide heren hebben dan een Mercedes auto, allanu.

      • + 1
      • 18 mei 2020 - 19:34
    • Insure

      Posts: 1.201

      Een interessante conclusie. Vooral als je bedenkt waar Mercedes vandaan komt en wie Mercedes heeft opgevolgd. Mercedes was een opvolger van Brawn GP. Een soort management buy out van Honda.

      Dus Aston Martin en Toto Wolff F1 zie ik ook nog wel gebeuren. Al zou het dan Wolff racing worden. Ik heb ook een beetje het idee dat Hamilton zijn toekomst koppelt aan die van Toto. Net als dat Schumacher nooit bij Mercedes F1 was terug gekomen als Ross Brawn er niet had gezeten.

      En je conclusie is juist. Mercedes weg als team. Renault ook weg als team. Het zou me niets verbazen.

      • + 0
      • 18 mei 2020 - 21:17
    • Ik dacht al, die roze Mercedes is een Wolff in schaapskleren...

      • + 0
      • 18 mei 2020 - 23:50
    • @Arie
      Dat is ook nogal krom geredeneerd.

      Als het 'nieuwe' Mercedes in handen van Stroll en Wolff valt dan is het zeer goed mogelijk dat ze en Hamilton en Vettel vastleggen.

      Die Stroll bulkt van het geld. Ja, zal de coronacrisis zeker voelen, maar lijkt me niet de man daar met zijn vermogen heel erg wakker van te liggen.

      Ja, ook heeft hij met RP/AM al een team: maar dat zegt ook niks bij zulke mannen. Mateschitz heeft immers ook 2 teams, en zou zomaar als succesvoorbeeld voor Stroll kunnen dienen.

      • + 0
      • 19 mei 2020 - 09:57
    • Ik denk dit ook, en ik denk dat ze Racing Point dan in de verkoop zetten!
      Dan hebben ze in 1 klap de goeie technische mensen van Mercedes in handen!

      • + 0
      • 19 mei 2020 - 15:29
    • @Ridertje
      Racing Point gaat niet in de verkoop hoor. Die heeft Stroll net gekocht en gaat volgend jaar Aston Martin gedoopt worden.

      Als ze Mercedes kopen gaat Stroll naar voorbeeld van Mateschitz 2 teams runnen. Welke naam Mercedes dan krijgt? Misschien de naam van een van Stroll zijn andere ondernemingen. Wellicht gewoon Stroll GP, of Wolff GP als die de Mercedes boel gaat runnen.

      • + 0
      • 19 mei 2020 - 17:31
  • John6

    Posts: 3.800

    Ik vraag me ook af of Toto er nog wel alleen plezier aan heeft, hij deed het met Niki Lauda en Dieter Zetsche, nu gezeik met Mercedes, misschien stapt hij er wel ff uit en komt later terug waarschijnlijk met Stroll in 1 of andere constructie.

    • + 0
    • 18 mei 2020 - 15:44
  • Maximo

    Posts: 6.051

    Ik denk dat de kans groot is dat Lawrence en Toto via Aston Martin het F1 team van Mercedes over gaan nemen en dat Mercedes dan alleen nog motoren gaat leveren.

    Misschien pakt dit dan wel heel goed uit voor McLaren en kunnen die zo op termijn weer het 1e team van de Mercedes aangedreven motoren worden.

    • + 1
    • 18 mei 2020 - 15:52
  • Fibonacci

    Posts: 523

    @crossfan, wat het ook wordt, er zit zeker een konijn in de hoge hoed. Aanleiding is corona en in elkaar gezakte autoverkopen. Dat is dramatisch gezakt en zal niet snel terugkomen. Geen autofabriek kan zich een F1 team permitteren. Het wordt een kaalslag.

    • + 0
    • 18 mei 2020 - 19:45

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar