user icon

Crisis bemoeilijkt evaluatie Renault van Daniel Ricciardo

  • Gepubliceerd op 15 apr 2020 11:26
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

De coronacrisis zorgt er niet alleen voor dat alle race-activiteiten stil liggen, maar heeft ook tot gevolg dat teams met het oog op 2021 een klein gokje moeten wagen. Want hoe ga je als renstal om met coureurs van wie het contract na dit jaar afloopt? En hoe beoordeel je eventuele andere kandidaten voor een zitje zolang er niet geracet wordt?

Met die vragen worstelen ze ook bij Renault, zo blijkt uit een interview met teambaas Cyril Abiteboul in L'Equipe. Bij de Franse renstal heeft Daniel Ricciardo namelijk een aflopende verbintenis. De Australiër dwong bij zijn overstap van Red Bull Racing naar Renault een megasalaris af. Het team moet zich nu afvragen of ze dat bedrag voor volgend jaar nog voor hem over hebben.

Abiteboul geeft toe het lastig te vinden. "Normaal gesproken werken we geleidelijk toe naar een overeenkomst op basis van een evaluatie van de performance. Nu moeten we blind een beslissing nemen. We praten veel met Alain Prost, Jerome Stoll en het comité. Straks moeten we een besluit nemen voordat het seizoen 2020 überhaupt van start is gegaan."

Het dwingt Renault om voorzichtig al een beetje om zich heen te kijken naar mogelijke alternatieve opties. Abiteboul vervolgt: "Als Daniel ervoor kiest om niet bij ons te blijven na 2020 en we zouden dat niet verwachten, dan zou dat een probleem voor ons betekenen. Dat is waarom we nu al praten met coureurs uit ons opleidingsprogramma."

Salarisverlaging

Renault heeft met Ricciardo wel al afspraken gemaakt over het huidige loon van de Australiër. De zevenvoudig Grand Prix-winnaar verdient maar liefst 22 miljoen euro per jaar, maar levert een deel daarvan in om de huidige crisis te overbruggen. "We hebben dat gesprek al gehad", onthulde Abiteboul. "Daniel heeft aangegeven dat hij bereid is geld in te leveren."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Alonso terug bij Renault mocht Daniel vertrekken,lijkt me geweldig...

    • + 1
    • 15 apr 2020 - 12:10
    • Buurman

      Posts: 1.542

      Nee dank je. Liever Ferrari.

      • + 1
      • 15 apr 2020 - 13:32
    • @Buurman; en dan worden afgedroogd door jou nieuwe held Leclerc zeker....???

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 13:47
    • Buurman

      Posts: 1.542

      Jij snapt het.

      • + 1
      • 15 apr 2020 - 13:56
    • Asjeblieft zeg...

      Die overhypte Spanjaard kan beter wegblijven. Heeft niets meer aan de F1 toe te voegen.

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 15:57
    • @Buurman; hehe, ik dacht dat je het nooit zou zeggen. ????

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 16:43
    • Hansnah

      Posts: 312

      Dan kan publiekslieveling Ocon (buiten Frankrijk), nog eens een leuke actie uitvoeren, door zijn bakkie in muur te duwen, zodat Frednando nog eens kan winnen...

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 19:42
  • LimboF1

    Posts: 4.989

    Ik vind de salarissen absurd en zeker van iemand die nog nooit kampioen is geworden in de F1. Er moet ook voor die salarissen een plafond komen en
    Teams hebben vaak meer macht dan dat ze denken. Neem Hamilton, waar wil hij buiten Mercedes heen als hij wil blijven winnen?! Mercedes kan hem gewoon de helft van bet loon bieden en dan is de keuze aan hem. Bij Ricciardo en Vettel is dat hetzelfde, gewoon minder geld bieden en dat ze maar een keuze maken. Ze kunnen natuurlijk vertrekken en in een andere klasse gaan rijden, maar niet iedereen komt dan goed uit de verf. Coureurs kunnen in een klasse uitblinken en vervolgens in een andere klasse er niets van bakken. Dus teams moeten gewoon ballen tonen en minder loon bieden.

    • + 0
    • 15 apr 2020 - 12:21
    • Arie54

      Posts: 4.016

      Hoezo absurd? Het is net zo absurd als de salarissen van mafkezen die tegen een balletje lopen te trappen, of tennissen, of basketballen of honkballen of ijshockeyen of... Als een werkgever het er voor over heeft zie ik het probleem niet.

      • + 1
      • 15 apr 2020 - 13:36
    • greinsje

      Posts: 96

      450 miljoen in een team/auto steken en dan gaan bezuinigen op het belangrijkste.....

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 13:37
    • greinsje

      Posts: 96

      tevens verdiend een goede coureur zich wel terug, voor elk punt krijgen ze ook weer een hoop geld terug.

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 13:38
    • greinsje

      Posts: 96

      Correctie, voor elke plaats in het kampioenschap krijgen ze een hoop geld terug. Per punt betaal je weer iets.

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 13:39
    • Buurman

      Posts: 1.542

      Uiterst zeldzaam dit, maar, ik ben het eigenlijk wel met je eens.

      Echter denk ik dat de teams bij sommige coureurs ook een royaal salaris bieden vanwege de commerciële waarde van een coureur. Ricciardo is bijvoorbeeld voor ieder team een prachtig uithangbord. En zo is Hamilton dat voor Mercedes. Twee keer een Bottas in je team zou bijvoorbeeld niet heel spannend zijn voor het merk Mercedes.

      • + 1
      • 15 apr 2020 - 13:40
  • vPutten

    Posts: 1.610

    het is nu bij uitstek de tijd om de formule 1 drastisch te gaan reorganiseren
    zo niet dan is het einde verhaal vrees ik
    er moet nu durf getoond worden door de teams veel minder zeggenschap te geven
    teams die dreigen te vertrekken lekker laten gaan maar dan de eerste 5 jaar ook niet terug komen.
    alle kosten onder het budgetplafond is de enige eerlijke oplossing
    wanneer alles veel betaalbaarder word zullen nieuwe fabrikanten en teams in de rij staan

    • + 0
    • 15 apr 2020 - 13:08
    • "teams die dreigen te vertrekken lekker laten gaan maar dan de eerste 5 jaar ook niet terug komen."
      Dat kunnen er wel eens meer zijn dan je denkt, Mercedes en Renault is onzeker, Honda heeft zich slechts 1 jaar langer aan F1 verbonden..
      En nee ik denk niet dat F1 prioriteit heeft als het na deze crisis weer op gang komt.

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 13:15
  • John6

    Posts: 5.651

    Bied Daniel 15 miljoen euro, daar blijft hij nog wel een paar jaartjes voor denk ik.

    • + 0
    • 15 apr 2020 - 13:44
    • Ja zou Max ook doen.

      • + 0
      • 15 apr 2020 - 15:16
    • Max gaat niet voor Renault rijden al biedeboulen ze 34 miljoen!

      • + 2
      • 15 apr 2020 - 18:24

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 974
  • Podiums 35
  • Grand Prix 242
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar