user icon
user icon

Horner: "Newey heeft focus nu al vooral bij 2021 liggen"

  • Gepubliceerd op 20 feb 2020 20:30
  • comments 34
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 leeft langzaam toe naar de reglementswijzigingen van 2021. Bij Red Bull Racing ligt de focus van ontwerper Adrian Newey voor het grootste deel al bij de bolide voor volgend jaar.

Het F1-seizoen 2020 moet nog beginnen, maar Christian Horner benadrukt dat er nu al gewerkt wordt aan de nieuwe bolide voor 2021. Die auto kan geen echte doorontwikkeling worden van de RB16, omdat de technische reglementen ingrijpend veranderen. De aerodynamica van de bolides gaat op de schop, in de hoop dat het leidt tot meer gevechten en inhaalacties.

In 2020 is het toverwoord voor Horner 'balanceren'. De teambaas van Red Bull Racing ziet dat de aandacht binnen het team nu al verdeeld wordt tussen 2020 en 2021 en dat geldt ook voor ontwerper Newey. "Natuurlijk moeten we dit jaar balanceren. We pushen zo hard als we kunnen met de RB17, maar de RB17 is door de nieuwe reglementen een heel andere auto. Een groot deel van de focus van Adrian ligt al bij de RB17."

"Je hebt maar beperkte bronnen en het draait erom hoe je dat verdeelt, zonder de huidige prestaties in de weg te zitten", vervolgt Horner, die zich geen zorgen maakt over het huidige seizoen. Gedurende het jaar verschuift de focus echter meer naar 2021. "Ik denk dat we momenteel genoeg focus hebben op beide campagnes, maar na het eerste derde van het jaar zullen we geleidelijk gaan schuiven."

Reacties (34)

Login om te reageren
  • Ze moeten wel ivm het budgetplafond. Ze rammen er dit jaar nog even een enorm capitaal doorheen.

    • + 1
    • 20 feb 2020 - 20:42
  • ringo

    Posts: 2.749

    Met de design van de valkyrie zal newey al wel wat design oefening hebben gehad met de ground effect :)

    • + 0
    • 20 feb 2020 - 20:46
    • Dat ding zou ongetwijfeld de snelste straatauto zijn, maar ik vind het maar een lelijk en duur hok... Ik koop m niet (ok, ik kan het ook bij langer na niet betalen. Ook dat is een belemmerde factor ;) )

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 00:10
    • 3.3 miljoen was het toch ? Mis net 10.000 euro.... ;)

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 00:11
    • De 1e beste Tesla laat de Vakyrie alle hoeken zien in elke sprint.

      • + 1
      • 21 feb 2020 - 06:28
    • Arie54

      Posts: 2.589

      @BenettonB194: 10K tekort? Dan neem je de rokerskit toch niet?

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 08:12
    • StevenQ

      Posts: 5.776

      @Dutch

      die Tesla heeft geen 1000 PK, dus dat zou wel eens kunnen tegenvallen

      een Tesla model S P100D verdient ook de spint al van een Aventador S met 740 PK, dus tegen een Valkyrie met 1000 PK die ook nog eens 400 KG lichter is zal die Tesla kansloos zijn.

      • + 3
      • 21 feb 2020 - 09:13
    • Hornox

      Posts: 26

      Los daarvan is een Tesla ook heel erg saai... En elektromotor heeft nu eenmaal geen sexappeal.

      • + 2
      • 21 feb 2020 - 09:23
    • Tesla is gewoon heel erg kut.

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 16:56
  • CentFord

    Posts: 10

    Ai,dat betekent imo dat ze dit seizoen een soort van laten varen.
    En in wezen kan ik zijn geen ongelijk geven, Mercedes is in dit tijdperk onverslaanbaar,alle pijlen dan maar op 2021 en gaan voor weekend succesjes in 2020.
    Hopelijk niet,maar ben er bang voor.

    • + 3
    • 20 feb 2020 - 20:47
    • StevenQ

      Posts: 5.776

      Er werken meer mensen op de ontwerpafdeling van Red Bull dan alleen Newey

      • + 2
      • 20 feb 2020 - 22:18
    • StevenQ

      Posts: 5.776

      het hoofd Aerodynamica heet sinds 2014 ook Dan Fallows , maar die geeft leiding aan tientallen anderen.

      en Newey gaat VOORAL aan de auto van volgend jaar werken, maar dat betekent niet dat hij niet af en toe nog een bijdrage levert voor de RB16

      • + 1
      • 20 feb 2020 - 22:50
    • CentFord

      Posts: 10

      @StevenQ

      Nee,dat weet ik ook wel,maar het team van Newey is goed,maar niet meer toonaangevend.
      Het ontwerp team van Mercedes is Newey en Co. Voorbij getreefd.
      Hopelijk in 2021 komt daar verandering in.

      • + 0
      • 20 feb 2020 - 23:20
    • Red Bull en Newey waren toonaangevend met de vorige generatie F1 wagens, sinds de hybride wagens hun intrede maakten is het Mercedes, in het begin hoofdzakelijk door de oppermachtige krachtbron, later werden ze op alle fronten Red Bull de baas.

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 08:06
    • snailer

      Posts: 2.973

      Eind afgelopen seizoen hebben we gezien dat de Mercedes en Red Bull wagens aero dynamisch redelijk elkaars gelijke waren. Niet qua concept. Wel qua prestaties. De motor was gewoon nog beter dan de Honda ondanks de drag race in Brazilie. En waar Mercedes vooral veel sterker was, dat was de ophanging van de Mercedes. Zelfs Bottas wist de banden afgelopen jaar goed te houden. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met 2018 waar Bottas ronde voor ronde trager werd door de banden. Banden management maakte de Mercedes mighty afgelopen seizoen. En zo te zien hebben ze de volgnde trick gevonden.

      In ieder geval is het te kort door de bocht (om in race termen te blijven) om te stellen dat Newey overklast is. Volgend jaar is 1 en al aero. Ongetwijfeld gaan we dan zien wie de creatieve geesten zijn. Kans is redelijk groot dat een team met een groot budget bovenaan komt.

      Maar eerst even dit jaar. Ik hoop vooral veel races te zien als Hongarije, Duitsland, Engeland en Brazilie. Dat Mercedes en Hamilton waarschijnlijk kampioen worden zal wel. Ik wil op het puntje van de stoel zitten als ik kijk.

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 08:39
  • onetimer

    Posts: 394

    Ik zou eerlijk gezegd verrast zijn als het niet zo is en zou het ook niet heel slim vinden. Denk dat bijna alle teams dit doen, sowieso de 3 topteams.

    Het kan of een heel spannend seizoen worden of een hele saaie. De eerste 4 races (als China niet wordt gereden) wordt denk ik allesbepalend. Verwacht wordt dat de eerste echt grote update in Zandvoort (eerste Europese race) komt en als Ferrari en RBR Mercedes niet kan verslaan dan zullen ze denk ik alles op volgend seizoen zetten en wordt Mercedes echt met gemak kampioen.

    • + 0
    • 20 feb 2020 - 20:47
    • meister

      Posts: 2.299

      Update in Zandvoort is niet logisch.
      Je weet niets van de baan en dus ook niet of een update werkt.
      Zo ja dan is de paniek inmiddels echt heel groot.
      Ik denk dat het koppie van Max inmiddels hangt nu.

      • + 0
      • 20 feb 2020 - 21:48
    • Max die zijn koppie laat hangen? Gast, daar heeftie een veuls te dikke nek voor.

      • + 2
      • 20 feb 2020 - 22:11
    • DBGates

      Posts: 2.223

      Man man man mercedes trekt aan zijn stuur, niemand weet wat het voordeel is en toch is het seizoen voorbij.

      Misschien komt RBR ook nog wel met iets. Die neus is niet voor niets afwijkend

      • + 2
      • 21 feb 2020 - 08:08
    • Totalia

      Posts: 884

      Dank je DBGates, tenminste iemand die niet emotioneel maar rationeel denkt, samen met mij ;-)

      • + 2
      • 21 feb 2020 - 08:49
  • Oef... dit in tegenstelling tot leven in het heden...
    Ik ben zo niet overtuigd van het zogenaamd goede nieuws in dit bericht..

    • + 1
    • 20 feb 2020 - 21:05
  • Wanneer komt hij is met een innovatief idee? Al jaren niks nieuws onder de zon

    • + 1
    • 20 feb 2020 - 21:11
    • SEN1

      Posts: 690

      Heb je vandaag weer een nieuw woord geleerd?

      • + 2
      • 20 feb 2020 - 21:36
    • Snork

      Posts: 6.578

      Aapnootmies, wanneer ga jij “eens” schrijven in plaats van “is”?
      Man man, vervaging van taal.

      • + 2
      • 20 feb 2020 - 22:10
    • Supa

      Posts: 1.361

      Newey’s tijdperk is voorbij.

      • + 0
      • 20 feb 2020 - 23:26
    • Ff w88 Snork

      • + 1
      • 20 feb 2020 - 23:57
    • niet verder gekomen dan dat plankje wat begint met aap noot mies? kanonnen

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 03:13
    • mario

      Posts: 5.884

      Helemaal met je eens @Snork!!! Het leest ook verrekte k*t.... Zelfde als "ik ben met me fiets" en "hij is met ze fiets", alsof die fiets z'n zuster is....

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 09:47
  • Hagueian

    Posts: 888

    Denk dat die focus vooral afhangt van hoe dicht ze er bij zitten in het begin. Als ze goed beginnen houden ze echt wel genoeg focus op de doorontwikkeling om niet terug te vallen ten opzichte van de concurrentie. Ik verwacht wel wat teams die de doorontwikkeling snel zullen laten varen of het zelfs helemaal niet doen.

    • + 0
    • 20 feb 2020 - 21:47
  • RB, Jullie kunnen nu al stoppen met het testen en volledig focussen op 2021. De concurrent heet det DAS-systeem en zoals geluiden vanuit jullie garage komen deden jullie allen het in jullie broekie gisteren.

    • + 0
    • 21 feb 2020 - 02:44
    • beerkuh

      Posts: 1.789

      objectief het staat nog helemaal niet vast dat het DAS systeem daadwerkelijk werkt en zo ja of het niet nog een onderdeel is wat kapot kan gaan en dus tegen gaat werken ipv mee. mooi systeem dat dan weer wel ik moet alleen nog zien dat het gebruikt gaat worden waar ik zeer aan twijfel

      • + 2
      • 21 feb 2020 - 08:39
    • Totalia

      Posts: 884

      Objectief..... heb jij een glazenbol.... wie zegt dat het systeem echt gaat werken en op welke circuits... laten we het maar even afwachten.... he

      • + 1
      • 21 feb 2020 - 08:52
  • de RB17 zal wel een doorontwikkeling zijn van de Valkery hahaha

    • + 0
    • 21 feb 2020 - 10:39
  • Arie54

    Posts: 2.589

    Ik hoop dat ik mij vergis. Maar dit klinkt als '2020 doen we ons best, maar 2021 wordt hét jaar'.

    • + 0
    • 21 feb 2020 - 12:24

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 16 nov 1973 (46)
  • Geb. plaats Leamington Spa, Warwickshire, England, Groot Brittannië
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit