user icon

Pirelli stapt over op gekleurde wangen voor onderscheid banden

  • Gepubliceerd op 26 apr 2011 08:23
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Bandenleverancier Pirelli introduceert bij de Grand Prix van Turkije een nieuwe manier om het verschil tussen de harde en de zachte band aan te geven. De Italiaanse bandenfabrikant kleurt vanaf Istanbul de hele wang van de band.

Pirelli begon het seizoen met alleen gekleurde logo's, voor elke band een andere kleur. Dat was niet al te goed waarneembaar, waarna de bandenleverancier eerst een gouden rand en later een zilveren rand toevoegde.

De volgende stap is volledig gekleurde wangen, zoals in IndyCar al jaren gebruikelijk is. Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery: “Vanaf Turkije zullen we de banden anders markeren. De wangen worden helemaal gekleurd en het zwart van de band kan niet meer in de weg komen tijdens het draaien. Het onderscheid zal veel beter zichtbaar zijn.”

Reacties (14)

Login om te reageren
  • dbr659

    Posts: 109

    goed pirelli, en daar hebben jullie 4 versies voor nodig gehad om dat voor elkaar te krijgen. Als al jullie ontwikkelingen zo snel gaan......

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 08:45
  • Kevin

    Posts: 4.883

    Ik vond het eigenlijk wel goed met die zilveren rand zo. Snap niet waarom ze telkens zo hard hun best doen om die banden zo lelijk te maken.

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 08:47
  • TJ

    Posts: 619

    Dus nu krijgen we rode banden, gele, blauwe etc? Lijkt t net een circus wagen. Die strepen werkte toch prima?

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 09:10
  • ja die gouden strepen vond ik zelf het mooist

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 09:28
  • Wat een gedoe allemaal. Tot voor kort kon men helemaal niet zien op welke compound er gereden werd, en geen haan die er naar kraaide.

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 10:21
  • Laat de markering in zn geheel achterwege, zodat andere teams niet kunnen zien op welke band je rijdt.
    Creeer een systeem dat alleen het eigen team weet welke band welke is en de andere niet.
    Op die wijze hou je je tactiek btje geheim...

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 10:35
    • turbof1

      Posts: 1.804

      De teams zijn niet dom; die kunnen gemakkelijk uit het verloop van de rondetijden halen welke banden ze gebruiken. Dan kom je op een situatie uit waar de teams weten welke banden hun concurrenten gebruiken en de fans totaal niets weten.

      • + 0
      • 26 apr 2011 - 12:07
    • haha dan krijg je de situatie dat alle teams in Hongarije denken:\'\' YESS WE ZIJN NET ZOSNEL ALS REDBULL.\'\'

      en dat Redbull vervolgens ook kwalificeert en het gat 0.1 is, iedereen blij... komt redbull na 8 ronden binnen, is het vervolgens constant 2.5 sec sneller :D

      • + 0
      • 26 apr 2011 - 12:57
    • @ turbof1

      \"...en de fans totaal niets weten.\"

      Dat was tot 2007 toch niet veel anders? Toen heb ik er nooit iemand over horen klagen.

      • + 0
      • 26 apr 2011 - 18:04
  • miauw

    Posts: 1.136

    Regenboog!

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 11:17
  • KITT

    Posts: 20

    Ziet er toch niet uit!!! laat gewoon een streepje over de band heen lopen!!!

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 14:15
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    Waarom niet gewoon 1 streep op de band (zoals Bridgestone vorig jaar had)? En dan gewoon alleen een gele streep bvb op de zachtste van de 2 bandensets. Dan weet iedereen of een coureur op de zachtste of de hardste van de 2 bandensets rijdt. Het maakt voor de meeste mensen denk ik niet zo veel uit of de zachtste band nou een supersoft is of een soft. Het gaat tijdens de race alleen om de 2 compounds die Pirelli mee heeft genomen, niet om elk bandentype dat ze hebben.

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 15:50
  • Die streep op de band was toch prima te zien? Een zwarte band of een band met twee witte (zilveren) strepen erop. Lijkt me prima te doen.

    Als ze iedere keer met die kleuren blijven kloten dan weet op een gegeven moment niemand meer wat nou wat betekend.

    • + 0
    • 26 apr 2011 - 22:27
  • dit heeft ook gevolgen voor de schaalmodellenspaarders.
    krijg je ineens diverse versies met verschillende kleuren banden.
    t was zo simpel. de zachtste band vd 2 die er meegenomen worden moeten een markering hebben. de harde[re] gewoon zwart...
    je hoeft een supersoft toch niet van untra hard te onderscheiden omdat die 2 nooit tegelijk meegenomen worden. er zijn altijd maar 2 soorten per race, dus altijd de zachtere markeren. punt.
    maargoed, nu krijgen we dus een mercedes emr gele banden of een ferrari met groene banden. mooi..ahum.. lekker estethisch..

    • + 0
    • 27 apr 2011 - 13:45

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar