user icon
user icon

'Enige ontsnappingsclausule in contract Max Verstappen heeft betrekking op motor'

  • Gepubliceerd op 08 jan 2020 09:23
  • comments 40
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen weet dat hij tot eind 2023 een van de coureurs van Red Bull Racing is. De achtvoudig Grand Prix-winnaar heeft volgens Auto Bild echter één ontsnappingsclausule in zijn contract: Red Bull moet hem een motor geven die de concurrerend is.

Dinsdag maakte Red Bull Racing bekend dat Verstappens contract, dat eind 2020 zou aflopen, met drie jaar verlengd is tot eind 2023. De Nederlander is daardoor als een van de eerste topcoureurs zeker van zijn zitje, terwijl Red Bull weet dat de coureur niet weggelokt kan worden door andere topteams als Mercedes en Ferrari. "Ik had grote zorgen dat we Max in 2021 aan Mercedes zouden verliezen", verklapte Helmut Marko aan Auto Bild.

De Oostenrijkse talentscout en adviseur was tijdens de feestdagen bezig om het contract op te stellen. In dat contract is slechts één ontsnappingsclausule opgenomen: als Red Bull Verstappen niet kan voorzien van een motor die de concurrentie aan kan gaan met de andere topteams, dan kan hij alsnog voortijdig vertrekken. Marko is echter optimistisch gestemd. "Momenteel hebben we met Honda een motor die concurrerend is, en ik ben ook optimistisch dat ze verder zullen gaan [na 2021]."

Verstappen gaat door de nieuwe overeenkomst waarschijnlijk ook een klap meer geld verdienen. Marko geeft toe dat het nieuwe contract 'niet goedkoop was, maar ik had geen zin om te pokeren'. De Italiaanse tak van Motorsport.com verwacht dat het jaarsalaris van Verstappen nu op 40 miljoen euro komt te liggen, terwijl Auto Bild verwacht dat het contract tot en met 2023 60 miljoen euro waard is.

Reacties (40)

Login om te reageren
  • Dus tussen de 40 en 60 miljoen per jaar???

    Wowie dan zit hij op level Hamilton

    • + 0
    • 8 jan 2020 - 09:28
    • Zoals het is geschreven, denkt AMuS aan 40 miljoen per jaar (= 160 miljoen) terwijl Auto Bild 15 miljoen per jaar berekent...

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 09:35
    • Politik

      Posts: 5.371

      Heb ook begrepen dat het om 40 miljoen per jaar gaat.
      RB heeft diep in de buidel moeten tasten, hun vertrouwen in Max is heel erg groot en dat lijkt me terecht.

      Marko heeft verklaard dat ze zenuwachtig werden van de flirt van Hamilton met Ferrari, met een scenario dat Merecedes Max zou contracteren als vervanger van Hamilton.
      RB is, zoals het er nu naar uit ziet, Mercedes te snel en te slim afgeweest.

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 10:06
    • StevenQ

      Posts: 5.745

      Ik lees ook elders berichten dat Honda zou meebetalen aan het nieuwe salaris, dat deden ze bij Alonso volgens mij ook.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 10:20
    • mario

      Posts: 5.832

      Linksom, rechtsom..... als het geld maar binnenkomt ;)

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 10:47
    • Snork

      Posts: 6.480

      En wat maakt het ons überhaupt uit wat hij verdient? Hoop gespeculeer om getallen die we nooit te weten zullen komen door prestatiebeloningen, sponsordeals en weet ik niet wat nog meer. Max is al multimiljonair en gaat de komende jaren zijn Dagobert Duck kluis rijkelijk aanvullen. Mooi voor hem.
      Ik ben maar in één ding geïnteresseerd als het om de coureurs gaat: hoe ze presteren op de baan.

      • + 11
      • 8 jan 2020 - 11:11
    • mario

      Posts: 5.832

      @Snork: Het maakt mij wel uit wat hij verdient, want dan weet ik of ik wel of niet vriendjes met Max wil worden 😁😁😁

      • + 2
      • 8 jan 2020 - 11:18
  • meister

    Posts: 2.293

    En ook niets over de kwaliteit van de tweede rijder!
    De eerste pannenkoek in de pan mislukt altijd maar Albron is ook nog niet echt gelukt tot op heden.
    Ik zou dat ook wel hebben onderhandeld. Zorg voor een ervaren tweede rijder.
    Week desnoods Bottas los voor '21.

    • + 3
    • 8 jan 2020 - 09:33
    • Daar zeg je me wat! Om samen punten van Mercedes en Leclerc af te snoepen...

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 09:35
    • Goed punt meister. Wordt idd en punt van aandacht. Denk dat ze eerst Albon nog een kans geven, maar dan, idd, als dat blijft tegenvallen, dat is zonde van de pannenkoeken:)

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 10:01
    • StevenQ

      Posts: 5.745

      Albon lukte het tenminste wel iedere race top 6 te finishes, dus ten opzichte van Gasly was dat al een hele verbetering en zonder die actie van Hamilton was Albon echt 2e geworden in Brazilië

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 10:23
    • jarka

      Posts: 1.153

      beetje mazzel kunnen ze 2021 Ricardo weer goedkoop terug halen, een illusie armer en prima geschikt als 2e rijder

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 10:26
    • Rimmer

      Posts: 7.010

      De eerste pannenkoek mislukt alleen omdat mensen de pan vooraf niet heet genoeg laten worden. Amateur foutje dat ondanks een decennia/eeuwenlange traditie van pannenkoeken bakken nog steeds gemaakt wordt.
      Gewoon de pan heet laten worden. Heel heet. Dan het beslag erin en onmiddellijk op half vuur. Altijd top pannenkoeken

      • + 5
      • 8 jan 2020 - 10:51
    • Snork

      Posts: 6.480

      Zo is het Rimmer, een hele hete pan! Dan lukt de pannenkoek altijd.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 11:12
    • dat kun je als wens indienen, maar omdat nou in je contract te laten zetten??

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 11:46
    • @Rimmer, het enige wat bij mij qua pannenkoeken nog wel eens mis gaat met bereiden is het moment dat ze omgedraaid moeten worden, dat eindigt nog wel eens in pannenkoek calzone, of een slordige pannekoek qua presentatie op het bord. Minder smaken doen ze er niet om.

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 13:33
  • Politik

    Posts: 5.371

    Lijkt me geen probleem. Honda heeft grote stappen gezet, net zoals Renault trouwens, al moet die laatste de betrouwbaarheid nog beter op orde krijgen.

    Het prestatieniveau van alle motorfabrikanten komt steeds meer gelijk te liggen, de verschillen zullen de komende jaren alleen maar kleiner worden.
    Die clausule gaat het probleem niet vormen lijkt me. Max zelf ook niet, dus de bal ligt volledig bij RB zelf.

    Innovatie op gebied van het aero pakket gaat de doorslag geven de komende jaren, het liefst een pakket dat vanaf de eerste race werkt :)

    Wordt dus spannend, want Mercedes en Ferrari zijn ook geen koekenbakkers en ook verwacht (hoop) ik dat McLaren weer aan zal gaan haken.

    • + 2
    • 8 jan 2020 - 10:03
    • aesop

      Posts: 649

      Prima clausule in geval van een vertrek van Honda.
      Als een ploffende Renault dan het enige alternatief in 2022 is, zou hij weg kunnen.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 10:12
    • StevenQ

      Posts: 5.745

      zulke grote stappen zette de Renault motor ook weer niet, de snelste Renault motor zat altijd nog een eeuwigheid achter Red Bull.

      die kletspraat van Abiteboul over meer dan 1000 PK geloof ik echt niet.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 10:26
    • Politik

      Posts: 5.371

      @Steven,

      Je zegt: 'de snelste Renault motor zat altijd nog een eeuwigheid achter Red Bull.'

      Je vergelijkt nu de complete auto's inclusief coureur met elkaar.

      Ik vergelijk de Power units.

      • + 4
      • 8 jan 2020 - 10:34
    • StevenQ

      Posts: 5.745

      Ja, maar hoe slecht moeten die Mclaren en Renault wel niet zijn als die motor echt 1015 PK zou hebben?

      en we weten van 1 van de Renault coureurs en 1 van de Mclaren coureurs in ieder geval heel goed hoe die zich verhouden tot Max.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 11:57
    • Politik

      Posts: 5.371

      Ik zeg bergens dat die Renault 1015 pk heeft, dat zijn Abiteboul zijn woorden.

      Ik heb gezegd dat Renault, net als.Honda, grote stappen heeft gezet, maar dat de betrouwbaarheid beter moet. Achter die woorden blijf ik staan.

      Die Renault PU doet weinig onder voor Honda, maar dat is wat ik denk.

      McLaren is geen slechte auto, maar is gemiddeld genomen 6 tot 8 tienden langzamer dan de RB.
      Dat dat soms één of zelfs meer dan één seconde is, komt door het feit dat RB een topcoureur in huis heeft, die maximaliseert.

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 12:12
    • Een F1 motor liep vroeger altijd het hardst vlak voordat hij de geest gaf. Ik weet niet of dit nog steeds zo is maar ik heb vorig jaar het meest een geplofte Renault gezien.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 12:56
    • Rvb1979

      Posts: 294

      Lijkt mij een prima objectieve analyse politik geen speld tussen te krijgen

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 13:02
  • d07

    Posts: 659

    Ah, Max doet het dus gewoon voor het geld.... ouwe graaier;-)

    • + 2
    • 8 jan 2020 - 10:11
    • Rimmer

      Posts: 7.010

      Dit is allang geen graaien meer. Dit is het geld met kruiwagens tegelijk naar binnen rijden. Paar ton per week kan je geen graaien meer noemen ;)

      • + 2
      • 8 jan 2020 - 10:53
    • Snork

      Posts: 6.480

      Kruiwagens? Het komt met bulktransport!

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 11:13
    • Politik

      Posts: 5.371

      Max moet in zijn vrije weekenden 5 x op en neer vliegen van Milton keynes naar Monaco om al zijn geld daar te krijgen .

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 11:49
    • Politik

      Posts: 5.371

      Daar gaan z'n vrije weekenden.
      Nee, dat rijk worden is ook niet alles ;)

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 11:50
    • Supersoft

      Posts: 796

      En alle kindertjes die dood gaan van de honger? Krijgen die ook wat?

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 12:03
    • @Supersoft Heb jij al een donatie overgemaakt voor die bosbranden in Australië manmanman.

      • + 1
      • 8 jan 2020 - 12:15
    • Supersoft

      Posts: 796

      Wil eigenlijk aangeven dat de salarissen van topsporters veel te bizar zijn. Gaat helemaal nergens over. Denk dat ze allemaal wel doneren....

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 12:58
    • Supersoft

      Posts: 796

      Ik doneer ook btw.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 12:59
    • Politik

      Posts: 5.371

      @Superster,

      Heb je gelijk in, maar wij veranderen daar toch niets aan.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 13:11
    • meister

      Posts: 2.293

      Reken maar dat Jos ook wel wat procenten pakt hoor.
      Die was laatst met een leuk wagentje gespot.

      Kortom, van dat salaris van Max eten ze bij de familie allemaal van.

      • + 0
      • 9 jan 2020 - 08:38
  • hugenholz

    Posts: 362

    Autobild suggereert trouwens dat Max in 2023 rond de 60 miljoen euro zal gaan verdienen dit is incl. premies en een wereldtitel. Een basisbedrag van 20 miljoen euro in 2020 die t/m 2023 stapsgewijs zal gaan oplopen, premies/bonussen voor punten/podium-plekken/GP-zeges/wereldtitel zullen ook elk jaar flink gaan stijgen.

    • + 0
    • 8 jan 2020 - 13:02
  • Aah dus RBR kan de komende jaren zich verschuilen achter de motor.. chassis telt niet meer mee?

    • + 0
    • 8 jan 2020 - 13:17
  • Hoe gaat men vaststellen dat het aan de motor ligt?

    • + 0
    • 8 jan 2020 - 15:28
    • Carrinthe

      Posts: 735

      Dat is natuurlijk heel makkelijk te constateren. Wanneer een Ferrari weg rijd van Max op het rechte stuk terwijl hij weinig vleugel heeft staan dan weet Max genoeg.

      • + 0
      • 8 jan 2020 - 18:42
  • Hahaha wat voor slimme man is die Vermeulen. Ontsnappen waar na toe als de motor niet goed is?

    • + 1
    • 8 jan 2020 - 22:19

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar