user icon
user icon

David Coulthard over aflezen telemetrie Hakkinen: "Ik dacht bloody hell!"

  • Gepubliceerd op 22 dec 2019 09:01
  • comments 12
  • Door: Brick van Boxtel

Voormalig Formule 1-coureur David Coulthard is tegenwoordig commentator en analist rond Formule 1-uitzendingen van Channel 4. De Schot debuteerde in 1994 bij Williams als vervanger van de verongelukte Ayrton Senna. Hij reed verder nog voor McLaren en Red Bull Racing. In totaal kwam hij tot 246 Grand Prix-starts en dertien overwinningen. In 2001 eindigde hij als tweede in het kampioenschap.

David Coulthard heeft de vraag gekregen, wie hij de beste 'Flying Finn' vindt. Coulthard is immers dé coureur om dit dilemma aan voor te leggen, aangezien hij met zowel Kimi Raikkonen als Mika Hakkinen heeft gereden in zijn McLaren-tijd. Tegenwoordig is alleen Raikkonen nog actief in de koningsklasse van de autosport, maar Hakkinen mag zeker niet vergeten worden als een van de beste Finse Formule 1-coureurs.

Coulthard, die nu vaak te zien is in de garage bij Red Bull en soms nog in actie komt tijdens demo-runs, meent dat het allebei goede coureurs zijn. "Beiden zijn ze uitstekende coureurs. Er was een periode dat ik bij het bekijken van de telemetrie van Mika dacht: 'Bloody hell! Dat is indrukwekkend", weet de nu 48-jarige Coulthard over zijn oud teamgenoot te melden. 

Coulthard heeft niets tegen Kimi, maar was vaak minder enthousiast. "Niet dat ik iets tegen Kimi heb, maar ik kan niet zeggen dat ik ooit eenzelfde reactie heb gehad bij het bekijken van zijn data." 

Mika is volgens de Brit vaak foutloos geweest is zijn optredens en Kimi maakt soms fouten. “Ik denk dat Mika meer solide reed, terwijl Kimi af en toe nog een foutje maakt", concludeert de Schot. Echter zegt hij wel: "Ik denk wel dat hij hetzelfde niveau als Mika heeft bereikt tegen de tijd dat hij ook de Formule 1 verlaat."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • In my humble opinion was Hakkinen ook beter, als in een completere allround coureur....denk wel dat Kimi meer natuurlijk talent heeft. Denk echter ook dat Kimi daarmee dus zijn talent goed heeft weten te vertalen in resultaten.

    • + 1
    • 22 dec 2019 - 10:37
    • meister

      Posts: 2.177

      HAK had ook de auto ontzettend mee vergeet dat niet.

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 12:11
    • Ja maar toch was ie bloedjesnel

      • + 1
      • 22 dec 2019 - 15:34
    • Jullie zijn in de war met de Finse race god 'Heikki Kovalainen' geloof ik?

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 07:24
    • Nee, diszaidup, ze bedoelen eigenlijk Leo Kinnunen, die de Porsche 917's van JWA nog bestuurde tussen een paar F1 races door ;)

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 16:29
  • Kevin

    Posts: 4.489

    Mika was wereldtop. Kimi was dat ook, maar werd na zijn titel een beetje so-so.

    • + 2
    • 22 dec 2019 - 12:48
    • Die titel was ook so-so....kantje boord. Hij was wel goed maar geen wereldtop.

      • + 0
      • 22 dec 2019 - 18:44
    • crizz

      Posts: 365

      Zo jammer die negativiteit over Kimi, verdiep je eens in de historie van de man en zeg daarna eens so-so. Kimi is het schoolvoorbeeld van een talent wat met de geboorte is gekomen. In zijn karttijd deed de man initieel aan kampioenschappen mee met een zelf onderhouden drama kart en reed iedereen op een hoop totdat Peter de Bruin hem onder zijn hoede nam omdat die het talent van die jongen zag. Kimi is een uniek exemplaar dat net als Verstappen serieus veel klasse oversloeg en in elke klasse indrukwekkend was met belachelijk weinig ervaring of test kilometers. Een jaar Sauber om vervolgens direct naar Mclaren(wat destijds gewoon het beste team was naast Ferrari) te gaan en heeft vanaf de start daar iedereen die die naast zich kreeg compleet op een hoop gereden.

      De titel in de ferrari kreeg die in de schoot geworpen, eens! In mijn ogen eerder gerechtigheid en een zeer schrale troost voor de hoeveelheid pech dat Kimi heeft gehad in al zijn jaren F1. In 2005 was die titel 100% van hem en zeker niet van Alonso die alleen maar kampioen werd door het geluk van die onbetrouwbare Mclaren. Hoeveel wedstrijden heeft Alonso dat seizoen on merit gewonnen? Ik vind dat zo jammer dat iedereen dat blijkbaar vergeten is, maar kijk eens voor de gein Suzuka 2005 terug!
      Ook in 2003 of 2004 uit het hoofd was die titel van Kimi, wederom een onbetrouwbare Mclaren! Op basis van zijn historie had de man 2x minimaal kampioen moeten zijn en wellicht zelfs 3x. De no-nonsense houding heeft Kimi niet super veel gebracht als resultaat dan. In zijn prime was het de beste coureur die er was en veel beter dan Mika, zeker als het gaat om inhalen! De man kon geweldig inhalen, gruwelijk kwalificeren en van vooraf wegrijden. Niet voor niks was het notabene Schumacher zelf die erop aandrong om Kimi zijn plek in te laten nemen nadat die stopte.
      Mika was meer een type Vettel, van vooraf wegrijden was de man niet bij te houden, kwalificeren kon Mika ook maar met een mindere auto wat presteren kon die niet.
      Kimi is en was de koning van Spa! Hij won daar wedstrijden met beduidend mindere auto's dan de concurrentie. Ik bedoel hij won er in 2006 met een crappy Mclaren, in 2009 met de slechtste Ferrari ooit!

      Als Kimi een grotere mond had en met de vuist vaker op tafel had geslagen dan had er veel meer ingezeten en had men nooit in 2008 vol op Massa ingezet. Te vaak hebben ze een auto gebouwd die niet paste bij zijn rijstijl. Kimi is een talent wat af en toe heeft kunnen shinen, als er een ferrari of mclaren stil stond langs de baan was het 99% Kimi en dat was als Fan zwaar frustrerend maar om de man so-so te noemen dat snap ik echt niet.

      Hij is de laatste ferrari kampioen tot nu toe, de laatste man die ooit met een Renault gewonnen heeft. Het heette weliswaar Lotus maar het was wel degelijk Enstone. Als dit so-so is, wat is derest van de grid wel niet want die komen niet eens in de beurt van wat Kimi gepresteerd heeft. Hij is voorlopig nog steeds de nummer 3 op de grid.

      • + 3
      • 23 dec 2019 - 07:53
    • hoogie35

      Posts: 582

      ja hoor, denk dat de auto eerder so so was denk je niet?

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 19:13
  • Mika was in zijn eerste jaren allesbehalve foutloos! Maar eenmaal in de titelstrijd was hij erg constant.

    • + 0
    • 22 dec 2019 - 21:15
  • De echte OG of beter OFF is natuurlijk Keke. Daar komt Flying Finn in F1 vandaan.
    En een zooitje rallyboys die echt vlogen :)
    Sorry Mika :)

    • + 0
    • 23 dec 2019 - 06:34
    • Flying Finn komt van Finse rallyrijders....

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 15:14

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alfa Romeo Racing
  • Punten 835
  • Podiums 26
  • Grand Prix 102
  • Land FI
  • Geb. datum 17 okt 1979 (40)
  • Geb. plaats Espoo, FI
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar