user icon

Video: Jos Verstappen pakt Trulli en vijfde plaats tijdens zeiknatte Canadese Grand Prix

  • Gepubliceerd op 11 dec 2019 11:11
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Voordat Jos Verstappen aan het traject begon om zoon Max naar de Formule 1 te begeleiden, reed de Nederlander natuurlijk zelf in de Formule 1. Een van zijn sterkste races was de Canadese Grand Prix van 2000.

Verstappen stapte dat jaar in bij Arrows, dat door hoofdsponsor Orange in met een zwart-oranje kleurstelling reed. Tot de race in Montreal had de coureur nog geen punten weten te scoren, mede doordat hij in zeven races liefst vijf keer uitviel. In Canada kwam daar een prachtige kans voor Verstappen om die reeks tot een einde te brengen en een sterk resultaat te scoren, want tijdens de race regende het fors.

De race begon nog op een droge baan, maar na ruim een kwart van de race deed de regen haar intrede. Verstappen voelde zich daarbij als een vis in het water. De coureur van Arrows begon in de natte omstandigheden aan een opmars, die hem tien ronden voor het einde op de zesde positie bracht. Er was echter perspectief op meer, want Jarno Trulli had slechts een kleine voorsprong. Uiteindelijk ging Verstappen aan de Italiaan voorbij met de inhaalactie die in de onderstaande video te zien is, wat hem P5 en twee punten opleverde.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • toprace van Jos, herinner het me als de dag van gisteren, mooie wagens in die tijd

    • + 1
    • 11 dec 2019 - 11:24
    • Mooi geluid ook.
      Altijd mooi om Jos te zien rijden.

      • + 1
      • 11 dec 2019 - 11:57
    • Dat was echt op het puntje van he stoel zitten. Echt genieten....

      • + 0
      • 12 dec 2019 - 08:29
  • Stitch

    Posts: 5.340

    Was een mooie race toen. Eentje waar hij zijn talent goed kon laten zien.

    • + 1
    • 11 dec 2019 - 11:25
  • Woohoooohhhhh! YES!
    Throwback Wednesday tot medio Maart!
    Ik hou d'r van!

    • + 3
    • 11 dec 2019 - 11:37
  • Beri

    Posts: 3.565

    Mooie helm. Mooie auto's. Mooi geluid. Vroegah was alles beter.

    • + 0
    • 11 dec 2019 - 12:06
    • mwah vroeger was niet alles beter, ben ik niet met je eens...
      Maar de F1 daarentegen.....
      veul beter!!
      als toen iemand tegen mij had gezegd dat de f1 wagens van de toekomst klinken als stofzuigers en er uitzien als een teenslipper op wielen dan had ik die voor gek verklaard

      • + 1
      • 11 dec 2019 - 12:44
  • Lange tijd heb ik gedacht en geloofd dat Jos het talent had om tot grote hoogte te stijgen en wereldkampioenschap materiaal was, mits hij hiervoor de kans had gekregen. Echter, op een aantal grootste races na, behoorde hij achteraf gezien tot de middenmaat. Los van zijn ruwe talent, heeft hij er te weinig uit kunnen halen.

    Het grappige is dat juist zijn zoon Max dit besef heeft doen sterken, door juist wel al zijn potentieel te laten spreken. Meestal is de zoon van een mindere versie van een legendarische vader, in dit geval is het juist andersom.

    • + 0
    • 11 dec 2019 - 12:22
    • Ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Lag het nou aan hem dat ie er niet genoeg heeft uitgehaald? Of aan het ontbreken van kansen?
      In mijn ogen had Jos een groot talent. Maar overcompenseerde hij zijn materiaal teveel, waardoor hij niet altijd constant was. En iets teveel een heethoofd.

      • + 4
      • 11 dec 2019 - 12:31
    • Jos Verstappen was zeker een groot talent, maar inderdaad overcompenseren van zijn vaak middelmatige materiaal, bij geen enkele andere coureur ging het materiaal zo vaak stuk als bij Jos.
      Slechts enkele races (vaak natte omstandigheden) kon hij zijn kunsten laten zien.
      Ik ben meer onder de indruk van Jos als leermeester want klasse hoe hij Max heeft klaargestoomd, je kunt ook geen betere leermeester wensen dan iemand die zo lang F1 heeft gereden en vooral zijn zoon behoeden voor (vele) fouten die hij zelf gemaakt heeft vroeger.

      • + 2
      • 11 dec 2019 - 12:41
    • Of Jos kampioensmateriaal was...dat is denk ik lastig te zeggen. Toch denk ik wel dat Jos beter was dan een groot aantal coureurs uit die tijd. In de arrows (1e periode) reed hij toch vaak bij Frentzen in de buurt met zijn betere Sauber. Na zijn 2e fase arrows (jammer dat hij toen die winter er uitgeknikkerd werd voor Frentzen) was het beste er wel af.

      • + 1
      • 11 dec 2019 - 17:06
    • <<-- 100% Jos fanboy. Elke race gekeken. Had zo veel meer kunnen doen in een betere wagen en de klap van 1999 (overlijden Harvey Postlewaith) ben ik nog niet overheen. Had zoveel leuks kunnen doen in de Honda. Argh.

      • + 1
      • 11 dec 2019 - 19:41
  • Gp Maleisië zat ik meer op het puntje van de stoel . ;)

    • + 1
    • 11 dec 2019 - 12:30
    • Die komt volgende week?
      (of gewoon nú via JijBuis!)

      • + 0
      • 11 dec 2019 - 13:39
  • Volgend jaar val de GP van Canada gelijktijdig met de eerste poulewedstrijd van Oranje. Dubbele schermen!

    Wat betreft de race van 2000, die was fantastisch. Een week eerder was hij nog met demonstraties op Zandvoort. Ik weet dat ik tegen mijn broer zei 'allemaal leuk en aardig, maar hij mag wel een keer punten halen'. En zo geschiedde een week later. ?

    • + 0
    • 11 dec 2019 - 15:12
    • was erbij die demo van Jos met het Arrows team in 2000 op Zandvoort, prachtige wagen en heerlijk geluid door de duinen, ook teamgenoot Pedro de la rosa was aanwezig, en Christijan Albers en Mark Webber die F3000 reden voor Arrows junior team, ook in 2001 verzorgde Jos/Arrows een demo, tijden Trophy of the Dunes, itt 2000 was het ongelooflijk pestweer, we waren ongemerkt een viptent in gesneakt om ons lekker droog tegoed te doen aan drank en hapjes!

      • + 0
      • 11 dec 2019 - 15:42
    • Kennie

      Posts: 2.573

      Was er ook bij op Zandvoort en ik heb ergens nog een verslag van die dag op VHS. Volgens mij was op de avond van die demo ook voetbal van het EK. Seizoen 2000 was sowieso een geweldig seizoen met spanning tot aan het einde, Jos in de Arrows. (Hij lag ook nog even 3e in Brazilië) Maar wat ging die Arrows vaak stuk zeg. Was echt heel frustrerend. Canada was geweldig en Italië ook (gevecht met Zonta in de BAR)

      • + 0
      • 11 dec 2019 - 16:35

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar