user icon
user icon

Villeneuve: "Max Verstappen is de revelatie van het seizoen 2019"

  • Gepubliceerd op 02 dec 2019 10:50
  • comments 48
  • Door: Bjorn Smit

Het seizoen 2019 zit erop en Jacques Villeneuve heeft zich daarom tegenover de NOS uitgesproken over het seizoen. De Canadees ziet Max Verstappen als de grootste openbaring van het jaar.

In de combinatie van Red Bull Racing en Honda scoorde Verstappen in 2019 zijn eerste twee pole positions. Bovendien stond hij drie keer op het hoogste treetje van het podium en in totaal mocht hij na de race negen keer van de champagne proeven. Daarmee kende Verstappen een sterk seizoen en dat heeft Villeneuve ook gezien. De wereldkampioen van 1997 vindt de Nederlander de revelatie van het seizoen.

"Max natuurlijk! Hij is echt volwassen geworden, rijdt anders en beter", verklaart Villeneuve. "Hij is van een racewinnaar veranderd in een kandidaat voor de titel. Ik besef me dat heel Nederland nu in shock is, omdat ik een compliment uitdeel. Ik heb veel kritiek op Verstappen gehad, maar dat was niets persoonlijks. Ik heb niets tegen hem."

Villeneuve verwacht titel 7 voor Hamilton in 2020

Villeneuve verwacht niet dat Verstappen de grootste kandidaat is voor de wereldtitel in 2020: die eer ziet hij wederom naar Lewis Hamilton gaan. "Ik denk niet dat Ferrari klaar is voor 2020, want ze hebben het daar nog niet op de rails. Red Bull en Honda hebben een paar keer gepiekt, maar je moet het hele seizoen op je best zijn. Daarom zet ik mijn geld op de zevende van Lewis."

Wel verwacht Villeneuve dat de strijd in de top in 2020 tussen dezelfde teams gaat. "Het zal iets dichter bij elkaar komen, maar niet genoeg. Er is niet genoeg gedaan om het veld op te schudden. Ik verwacht dat het in 2021 beter wordt door de nieuwe regels en het budgetplafond, maar het kan ook gebeuren dat een team iets unieks vindt en een enorm gat slaat, zoals Brawn GP dat in 2009 deed."

Reacties (48)

Login om te reageren
  • Nog zo'n fanboy fanbericht.
    Misschien de naam aanpassen naar GPMax of GPAntiFerrari?
    Man man man

    • + 1
    • 2 dec 2019 - 10:56
    • JV

      Posts: 1.665

      Revelatie: 1) Godsspraak 2) Ontdekking 3) Onthulling 4) Ontsluiering 5) Openbaring

      Sjakie snuift teveel troep.......

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:11
    • Tja, Villeneuve roept dit nu eenmaal.
      Wat had GPToday dan moeten doen? Een editorial comment erbij dat Villeneuve weer eens zit te raaskallen en dat ze het er natuurlijk niet mee eens zijn, maar voor de volledigheid toch niet weg kunnen laten?

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:18
    • Vallie

      Posts: 114

      Hoe bedoel je? Als Villeneuve dit heeft gezegd kan je dat toch als titel gebruiken? Lijkt me niet meer dan normaal.

      • + 3
      • 2 dec 2019 - 11:18
    • RBH2019

      Posts: 1.812

      Kruip uit die slachtoffer rol, stakkers.

      • + 3
      • 2 dec 2019 - 11:39
    • JV : dat is gewoon een verkeerde vertaling, V heeft het woord "revelation" gebruikt in zijn commentaar, wat iets anders betekend, zoiets als de grootste verrassing/openbaring.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 14:51
    • RBH2019

      Posts: 1.812

      @hennie Openbaring staat letterlijk in de eerste reactie van JV hierboven.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 16:17
  • Helmaal niet de revelatie van het seizoen. Tuurlijk het beste jaar van Verstappen tot zo ver, maar dit soort kwaliteiten liet Verstappen ook in 2015 al zien. Als je dit jaar verbaasd bent over de kwaliteiten van Verstappen, waar heb je dan de voorgaande 4 jaar naar gekeken?

    • + 6
    • 2 dec 2019 - 11:00
    • "Ik heb veel kritiek op Verstappen gehad, maar dat was niets persoonlijks. Ik heb niets tegen hem."
      'Naar alle waarschijnlijkheid' liegt Villeneuve hier een beetje ;-)

      • + 1
      • 2 dec 2019 - 11:03
    • Toen maakte Verstappen nog genoeg fouten, dat is nu stukken minder. Zoals Villeneuve wederom uitstekend opmerkt, hij is volwassen geworden. Klopt gewoon weer als een bus!

      • + 3
      • 2 dec 2019 - 11:08
    • ThisGuy

      Posts: 310

      Helemaal mee eens, MustFeed, alweer :-)

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:15
    • Verstappen heeft nooit "veel" fouten gemaakt in een seizoen. En zodra Verstappen weer 1 foutje maakt is het meteen weer helemaal niks met Verstappen. Dan is hij weer te wild, te dom, een slecht rolmodel en noem maar op.

      • + 8
      • 2 dec 2019 - 11:15
    • We moeten er geen gewoonte van maken @ThisGuy :p

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:17
    • Hij heeft er genoeg gemaakt... Hoort gewoon bij het leerproces, daar niet van. Maar daarom geeft Villeneuve het ook juist aan, hij is volwassen geworden.

      • + 1
      • 2 dec 2019 - 11:22
    • "Hij heeft er genoeg gemaakt."

      1 fout is al genoeg. Maar statistisch zijn het ieder jaar weinig fouten geweest. En dan vergelijk ik het bijvoorbeeld met Bottas of Vettel of Rosberg. En als je na enkele coureurs kijkt in het middenveld dan maken die nog een hoop meer fouten. Zo maakt Ricciardo nu ook meer fouten dan bij Red Bull.

      Hamilton heeft zeker minder fouten gemaakt in de afgelopen jaren, maar zodra Hamilton in een mindere auto rijdt maakt hij ook "genoeg fouten". Dat heeft minder met leerproces te maken en meer met racen. Het hoort er uiteindelijk ook bij wanneer je de limiet opzoekt.

      • + 7
      • 2 dec 2019 - 11:29
    • hij heeft niet meer fouten gemaakt dan senna/Hamilton/Vettel/Schumi toen ze jong waren of zelfs ouder dan Max nu is.

      elke fout van Max wordt als een atoombom de media ingegooid. ik weet ook niet waar dat vandaan komt, zal wel afgunst zijn, Vooral de meeste engelse hebben een bloedhekel aan Verstappen.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:41
    • Lezen jullie eigenlijk wel wat ik schrijf, of zijn jullie meteen verblind door woede als het al lijkt of er iets negatiefs over Max wordt geschreven?

      • + 8
      • 2 dec 2019 - 11:52
    • Snork

      Posts: 6.594

      Royalere, we kennen toch allemaal het gezegde: "hoge bomen graven dikke planken waar je zelf in valt als het hard waait?" Of zoiets?
      Nou, daarom dus.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 13:02
    • Pappous

      Posts: 843

      @Speedpuppet, ze lezen het wel maar kunnen of willen het niet begrijpen, dat heb je nu eenmaal met succesfans met hun gekleurde brilletjes op. Geloof me als Max om welke reden dan ook uit de F1 zou verdwijnen het hier heel rustig wordt dan zoeken die succesfans wel weer een ander om hun blindheid te profileren.

      • + 1
      • 2 dec 2019 - 13:13
    • " of zijn jullie meteen verblind door woede als het al lijkt of er iets negatiefs over Max wordt geschreven?"

      Ik denk dat jij een beetje verblind bent. Waar lees jij woede?

      Volgens mij heb ik exact gereageerd op wat je zegt alleen ben ik het er niet mee eens. Daarom hoef je nog niet met non-argumenten aan te komen zetten.

      • + 3
      • 2 dec 2019 - 14:19
    • ThisGuy

      Posts: 310

      @Speedpuppet,
      "Lezen jullie eigenlijk wel wat ik schrijf..."
      We lezen het wel maar het is niet de moeite waard om daarop te reageren.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 21:29
  • Villeneuve: "Max Verstappen is de revelatie van het seizoen 2019".
    Klinkt bij mij toch als mosterd na de maaltijd. Villeneuve is er gewoon te hard ingevlogen met zijn meningen 4 jaar geleden. Hij had toen beter deze uitspraak kunnen doen. En als revelatie en rookie van het seizoen 2015 mag je heus wel wat foutjes maken. Maar goed, een ding is duidelijk, óók Villeneuve kan niet langer om Verstappen heen.

    • + 2
    • 2 dec 2019 - 11:16
  • John6

    Posts: 3.639

    En als je geld in moet zetten op 2020 is het ook bijna 70% zeker dat Lewis de titel gaat winnen, ik zou het graag anders zien maar ben er nu al bang voor. Kijk alleen naar gisteren, RBR staat er nog heel ver vandaan van Mercedes.

    • + 1
    • 2 dec 2019 - 11:19
    • Maak er maar 90% van. Helaas weer gewoon een vinger in de neus kampioenschap erbij.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:23
    • John6

      Posts: 3.639

      Waarschijnlijk heb je ook gelijk, ik hoop op 70%.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:25
    • Wat catastrofe zou dat toch zijn. Bah

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 11:28
    • ThisGuy

      Posts: 310

      Ik denk dat het verschil kleiner is dan de meeste denken. Niet alleen terug kijken naar de laatste race! In Brazilië was Max nog dominant. Sommige circuits liggen de een beter dan de ander maar het punt is dat Mercedes de overhand heeft op een groter deel van de circuits dan RB .

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 13:21
    • Laten we maar hopen dat, door de problemen met de auto van Max na de pitstop de voorsprong van Hamilton wat vertekend werd. Hopelijk volgend jaar geen gezeik meer met banden/window gezeik en meteen meedoen.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 13:31
    • JM_K

      Posts: 718

      Die reacties van 'een makkie voor MB' slaan natuurlijk nergens op. De F1 kijkers die opletten zie natuurlijk ook dat het team strategisch ook weinig fouten maakt en elke foutje voor het te kloppen team veel harder wordt afgestraft dan voor een middenmoter. Als topteam mag je dus eigenlijk 0 fouten maken en je hebt veel meer druk op je schouders, dat geldt overal, niet alleen bij de F1 team. ;-)

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 14:49
  • Max wordt gewoon kampioen volgend jaar als Albon iets meer gas gaat geven. Mgp is niet meer oppermachtig. Nu RB/Honda in staat is om poles te pakken gaat het anders lopen.

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 12:44
    • Snork

      Posts: 6.594

      Mercedes is nog wel oppermachtig. Lewis reed gecontroleerd op 17 sec. voor Max de race uit. No sweat. En Max wist dat het kansloos was om nog in te lopen op Lewis.
      Mercedes begon sterk aan het seizoen en liet een visitekaartje achter in Abu Dhabi. Red Bull heeft z'n ijzersterke momenten gehad, gaat ze volgend jaar ook weer krijgen, maar ik denk dat Mercedes ook in 2020 de regie in handen heeft.
      Vind ik niet leuk, ik hou wel van wat afwisseling, maar dit is wat ik denk.

      • + 1
      • 2 dec 2019 - 13:04
    • Mercedes had na 1 minder jaar weer gewoon een super dominante wagen. Een B coureur als Bottas werd gewoon 2e. Nee ik maak mij geen illusies, de titels voor volgend jaar kunnen ook alvast bijgeschreven worden.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 13:08
    • DBGates

      Posts: 2.226

      en toch denk ik anders, 2021 komt er een budgetcap waardoor de grote teams extra miljoenen gaan inversteren in windtunnels, ontwikkeling, infra enz enz. Als mercedes in 2021 door wilt gaan als motor partner en het team van de hand gaat doen gaan ze die extra miljoenen echt niet meer investeren.
      daarom verwacht ik een sterk begin van Mercedes maar zullen ze ingehaald gaan worden door Ferarri en RBR
      1. Verstappen
      2. Leclerc
      3. Hamilton
      4. Vettel
      5. Albon
      6. Bottas

      en na zijn derde plek gaat Lewis nog een jaartje naar Ferarri om zonder titel in 2023 te stoppen

      dit las ik in mijn koffiedrab vannochtend

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 14:11
  • Albon iets meer gas geven? Die verliest meer dan 0,5 seconde op Max per ronde. Wat een drama gisteren weer. Leuk en solide op de 6e plaats maar hij kan geen druk uitoefenen op Ferarri en Mercedes en dat was weer eens duidelijk te zien gisteren!

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 12:56
    • Snork

      Posts: 6.594

      Andersom kon Vettel hem niet afschudden.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 13:05
    • Audi

      Posts: 237

      Albon was langzamer inderdaad, maar Max zijn bolide reed ook op vol vermogen en Albon zijn bolide niet.

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 15:09
    • JV

      Posts: 1.665

      @audi
      En dat weet JIJ.........
      En dit dan: Honda maakt excuses aan Red Bull na motorprobleem Verstappen.........

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 15:52
  • Pappous

    Posts: 843

    De naam Villeneuve werkt hier bij sommigen als een rode lap op een stier met als gevolg dat hij hoe dan ook tot de grond toe afgebrand wordt. Wanneer je er een klein beetje weet van hebt hoe de autoracerij in het algemeen en de F1 in het bijzonder in elkaar steekt. Wanneer je ook nog eens de columns van Villeneuve goed en op waarde doorleest kun je niets anders concluderen dan dat Villeneuve bijna altijd het grootste gelijk van de wereld heeft. Dat sommigen daar de grootste moeite mee hebben is denk in een kwestie van het begrijpend lezen niet voldoende te beheersen.

    • + 1
    • 2 dec 2019 - 13:01
    • CTRA

      Posts: 3.460

      Stop dat zelfingenomen commentaar van je eens op een plaats waat de zon niet schijnt. Met je zelfgeproclameerde kennis over de F1

      • + 5
      • 2 dec 2019 - 14:00
    • CTRA dan kan het hele forum hier wel op de schop als we zo gaan redeneren , inclusief jij en ik

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 14:58
    • Villeneuve is ook geen pannekoek

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 16:23
    • Kan iedereen die in real life een F1 wagen bestuurd heeft zijn hand opsteken?

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 20:06
    • ThisGuy

      Posts: 310

      Het is lastig om een hand op te steken in geschreven taal...

      • + 0
      • 2 dec 2019 - 21:21
    • RBH2019

      Posts: 1.812

      Een hand opsteken doe je zo: o/

      En nee ik heb helaas nog nooit in een F1 auto gereden.

      • + 0
      • 3 dec 2019 - 12:26
  • "Hij is echt volwassen geworden"

    Ik ga zelf tegen de 50 aan en realiseer me één ding. Toen ik 22 was DACHT ik dat ik volwassen was. Zoals de meesten denk je op dat moment dat je het allemaal wel weet. Heel vroeger was je idd volwassen op je 20ste. Dan had je al een gezin met kind(eren)..
    Max is helemaal niet volwassen!! 😂Zoals de rest van z'n leeftijdgenoten. Volwassen wordt je als je een lening hebt lopen op een huis en kinderen hebt waarvoor je verantwoordelijkheid draagt. Als je rekeningen moet betalen.. Iemand als Max heeft geen geldzorgen en een entourage die zorg dragen voor dergelijke zaken. Of denk iemand dat Max achter de PC zit om de rekening te betalen van z'n gasverbruik in Monaco? Nee hoor, Max is gewoon een jong adolescent. Net als z'n leeftijdsgenoten. Daar is niks mis mee. Hij is WEL slimmer geworden tijdens de race.. DAT wel! Maar dat heeft niks met volwassenheid te maken :)

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 17:49
  • Item's van NOS neem ik nooit zo serieus.. De Speld zit nog meer waarheid in.

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 17:52
  • Ik ben niet in shock, en denk dat Sjakie realistisch is. Al denk ik dat als er een team/coureur is die Mercedes/Hamilton van de troon kan stoten het Max zal zijn. In Ferrari heb ik geen vertrouwen meer na al de fratsen van dit seizoen, 0,0 stabiliteit, en tactische onkunde vanuit de teamleiding.

    • + 0
    • 2 dec 2019 - 18:36
  • MikeDH

    Posts: 10

    Super en mooi jaar van Verstappen. Maar de revelatie van dit jaar is voor mij de Mclaren met Norris.

    • + 0
    • 3 dec 2019 - 06:22

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 948
  • Podiums 31
  • Grand Prix 102
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender