user icon

Valtteri Bottas met vertrouwen naar 2020 door 'enorme' groei in 2019

  • Gepubliceerd op 05 nov 2019 13:15
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Valtteri Bottas zag ook in 2019 teamgenoot Lewis Hamilton de wereldtitel voor zich opeisen. De Fin heeft naar eigen zeggen wel enorm veel progressie geboekt in het afgelopen seizoen, wat hem vertrouwen geeft voor 2020.

Tot afgelopen weekend maakte Bottas nog kans op de wereldtitel, hoewel die eerder mathematisch dan reëel genoemd kon worden. Ondanks dat de Mercedes-coureur zijn eigen taak met verve vervulde, namelijk door te winnen in de Verenigde Staten, zag hij Hamilton toch kampioen worden. De Brit had genoeg aan de tweede plaats op het Circuit of the Americas om voor de zesde keer kampioen te worden.

Bottas geeft toe dat hij in 2019 een aantal fouten gemaakt heeft die hem pijn deden in de strijd om de titel. Hij stelt echter wel dat het hem sterker maakt voor 2020. "Over het algemeen heb ik een aantal fouten gemaakt, die ik van mijn kant had kunnen voorkomen. Een aantal daarvan waren echt fouten, terwijl andere misschien ongelukkige momenten waren. Daar heb ik wel van geleerd."

"Ook heb ik een aantal keer Q3 verprutst in de kwalificatie, wat mij startposities kostte en in de race dwarszat, waardoor ik punten verloor. Qua geluk of pech zitten Lewis en ik op hetzelfde niveau dit jaar, dus hij heeft dit jaar iedere race op een geweldig niveau gepresteerd. Ik was niet bij iedere race op mijn best, maar wel vaker dan voorheen. Wat betreft mijn ontwikkeling is het duidelijk welke kant het op gaat."

"Het momentum is nu goed en wat betreft racepace, wat eerst mijn zwakke punt was, heb ik enorme stappen gezet door hard te werken met de engineers voor ieder detail in mijn rijstijl en de afstelling. Dat gaat steeds beter en dat geeft me vertrouwen voor volgend jaar. In tegenstelling tot het einde van vorig jaar kijk ik nu al uit naar volgend jaar en om het volgende seizoen vanaf nu te beginnen."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 5.787

    Hij is geen Hamilton, maar staat wel op P2 in het WK. Is gewoon goed.

    • + 1
    • 5 nov 2019 - 13:23
    • 15 podiumplekken (al) dit seizoen. Eén misser in Duitsland en een ongelukkige eerste ronde in Hongarije, maar verder een zeer degelijk seizoen.

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 13:38
    • tja, Maar hoe goed is die Mercedes werkelijk tegenover de RB en Ferrari? je gaat mij niet wijsmaken dat Leclerc/Verstappen/Vettel mindere rijders zijn dan Bottas. En toch staat hij er boven. De absolute dominantie in de kwalificatie is wel over maar dat kwam meer door dat opgevoerde illegale rode paard.

      • + 1
      • 5 nov 2019 - 15:28
    • Snork

      Posts: 5.787

      Pas op wat je zegt Royalere. Laten we eerst Brazilië maar eens aankijken alvorens dit soort uitspraken te doen. Let wel, Leclerc reed met een spec-2 motor.

      • + 1
      • 5 nov 2019 - 21:01
    • delange

      Posts: 1.112

      Miss zegt dit gewoon hoe goed Hammilton is??

      • + 0
      • 6 nov 2019 - 20:13
  • Vallteri Bottas heeft absoluut stappen gezet en presteerde beter dan vorig seizoen.
    Maar over het hele seizoen genomen is Hamilton gewoon akelig constant, Bottas laat het nog te vaak liggen.
    Verder groeien zie ik hem wel doen, maar Lewis van de troon stoten? Nope

    • + 0
    • 5 nov 2019 - 13:34
    • De Mercedes van dit jaar is ook wel oppermachtig qua racepace, dat zal het voor hem ook wat makkelijker hebben gemaakt.

      • + 2
      • 5 nov 2019 - 13:43
  • Hij baalt er overigens wel van dat zijn contract steeds opnieuw maar met 1 jaar wordt verlengd.
    Begrijpelijk want dat zorgt iedere zomer wel voor meer stress.
    Verder heeft hij wel een goed solide seizoen gedraaid en meer dan voldoende punten gescoord voor het constructeurskampioenschap.

    • + 0
    • 5 nov 2019 - 13:43
  • Dus we krijgen een Bottas 3.0...

    Maar wie zouden het beter doen dan hij in de Mercedes? Leclerc, Verstappen, Ricciardo, Vettel en Raikkonen. Ik zet Russel en Norris even op de reservelijst.

    • + 0
    • 5 nov 2019 - 14:19
    • snailer

      Posts: 2.868

      Leuke vraag! Maar waarom geef je zelf geen antwoord?

      In een wagen als de Mercedes dank ik dat je Vettel vooral niet moet uitvlakken.

      Ik zeg Dus naast Hamiltin: Verstappen of Vettel. In die volgorde. Leclerc misschien over een jaar of twee of drie.

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 15:09
    • Leclerc, Verstappen, Ricciardo, Vettel .

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 16:22
    • @snailer

      Mijn antwoord staat meteen achter mijn vraag (was misschien niet duidelijk). ;-)

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 16:57
    • snailer

      Posts: 2.868

      Owww..... Verkeerd geinterpreteerd, TheStijg. Ik dacht dat die namen onderdeel van de vraag waren. My bad.

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 17:06
    • @snailer

      Maar jij denkt niet aan Ricciardo?

      • + 0
      • 5 nov 2019 - 17:57
  • jarka

    Posts: 1.004

    Hij is de ideale coureur voor Mercedes,vindt het niet erg om achter Hamilton te worden geplaatst en mocht er wat gebeuren met Hamilton is hij sterk genoeg om zelf de titel binnen te halen.

    • + 1
    • 5 nov 2019 - 15:09
  • Bottas maakt geen schijn van kans tegen Hamilton, daarvoor mist hij gewoon de skills en het race gogme die Lewis wel heeft.

    • + 1
    • 5 nov 2019 - 17:33
  • sailor

    Posts: 8.981

    Tja als je Hamilton als teamgenoot hebt, dan heb je gewoon pech.
    Bottas versloeg Massa alle 3 seizoenen achter elkaar , dus dat ging wel lekker, mensen zagen hem toen echt als een goede coureur , maar nu bij Mercedes naast Hamilton is het een ander verhaal en zien mensen toch dat hij geen absolute top is

    • + 1
    • 5 nov 2019 - 18:59
  • delange

    Posts: 1.112

    Bottas is hèèl sterk begonnen maar stuikte toen ff in mekaar..........die kans moet je Hamilton niet geven hoor.
    Hamilton geeft een genadesteek op de momenten dat Bottas een beetje dipt en dan is dan weer moeilijk te corrigeren.
    Ik vind Bottas eigenlijk de perfecte 2 de rijder en vind dat ie zijn job goed heeft uitgevoerd.
    Waarom noemen we hem niemeer de bolle? Is de fun er vanaf? :-)

    • + 0
    • 6 nov 2019 - 20:18

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.099
  • Podiums 39
  • Grand Prix 102
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (30)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar