user icon

Geen unanieme steun teams voor kwalificatieraces in 2020

  • Gepubliceerd op 17 okt 2019 07:43
  • comments 9
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

De plannen om in 2020 tijdens drie races een kwalificatierace te houden kunnen niet rekenen op de unanieme steun van alle Formule 1-teams.

De teams zouden woensdag mogen stemmen over het idee, waarbij alleen unanieme goedkeuring ervoor zou zorgen dat het nieuwe format volgend jaar in de sportieve reglementen terechtkomt. Het werd echter voor de stemming al duidelijk dat niet alle tien teams in zouden stemmen met het idee, waardoor besloten werd om de zaak zonder stemming af te doen.

Desondanks kan de kwalificatierace met omgekeerde grid alsnog onderdeel zijn van de reglementen volgend jaar, want er is nog een kans dat het voor de start van het seizoen 2020 geïmplementeerd wordt.

Drie teams waren sterk tegen deze verandering, zo heeft GPToday.net vernomen. De voorgestelde verandering zou het format tijdens drie raceweekenden op de schop gooien - in Frankrijk, België en Rusland. Deze circuits waren op basis van data en informatie over inhaalacties in de afgelopen jaren gekozen, waarbij deze races volgens de statistieken de minste inhaalacties hadden.

Bij de eerste race van het weekend zouden de coureurs in omgekeerde volgorde van het kampioenschap van start gaan, waardoor de snellere auto's in de achterhoede moeten beginnen. Bij de teams waren er veel vragen door zorgen over de implicaties die het zou hebben op de kosten, evenals het verbruik van banden en motoren. Ook de coureurs toonden de afgelopen maand aan dat zij weinig voelden voor de voorgestelde verandering, toen het plan vorige maand naar buiten kwam.

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Dus ondanks het gebrek aan volledige steun, kunnen de kwalificatieraces tóch plaatsvinden? Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk gaat gebeuren.

    "Desondanks kan de kwalificatierace met omgekeerde grid alsnog onderdeel zijn van de reglementen volgend jaar, want er is nog een kans dat het voor de start van het seizoen 2020 geïmplementeerd wordt."

    • + 1
    • 17 okt 2019 - 07:57
  • aartstyle

    Posts: 69

    En uiteindelijk veranderd er bijna niks in 2021. Lees ook net dat Ferrari gewoon zijn vetorecht mag blijven gebruiken. De f1 zal wat dat betreft nooit veranderen doordat de (top)teams teveel invloed hebben.
    Ik zeg trouwens niet dat deze kwalificatiemanier wel een succes zou zijn.

    • + 0
    • 17 okt 2019 - 07:58
  • Die reverse grid is een slechte grap, dat hoort al helemaal niet in de F1 .... Kan je ook de quali wel afschaffen,, En hoe kort het ook duurt , en vaak nog voorspelbaar ook,, Q3 zit je toch altijd weer op het puntje van je stoel... (Ik tenminste wel) ;) ..

    • + 6
    • 17 okt 2019 - 08:26
    • Ja, het is een van de weinige punten (afgezien van het tow issue) dat wel prima werkt. If it ain't broke...

      • + 0
      • 17 okt 2019 - 11:14
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.746

      Iedere sport die serieus genomen wil worden blijft ver weg van alle kunstmatige rotzooi. Zouden die reverse grid races er komen, dan is dat definitief het failliet van de koningsklasse en zou het overgaan in de clownsklasse. Wat een grap!

      • + 1
      • 17 okt 2019 - 11:31
  • Ik hoop dat ze Monaco kiezen in plaats van Rusland of belgie.

    Zou toch lachen zijn als de daadwerkelijke start van de race totaal anders is???

    • + 0
    • 17 okt 2019 - 09:22
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Ja, maar dat is nu juist een van de heikele punten waarom dit idee niet op steun kan rekenen.

      Op circuits als Monaco en Singapore kan zo een Williams de hoofdrace winnen!!! Dat terwijl de echte toppers die om de zege horen te strijden in de achterhoede een gevecht om de eer leveren.

      Dat is pure competitie vervalsing! Je laat Ajax toch ook niet met een 5-0 achterstand beginnen om een RKC meer kans te geven ook eens wat punten te halen?

      • + 4
      • 17 okt 2019 - 09:42
    • Ik ben het helemaal met je eens. Daarom benoemde ik ook monaco ;-)

      • + 0
      • 17 okt 2019 - 10:18
  • Gelukkig maar. Reversed grid is een lachertje. Leuk voor de support races, maar het 'echte werk' moeten we niet zo kunstmatig beïnvloeden.

    • + 2
    • 17 okt 2019 - 09:50

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar