user icon
user icon

Max Verstappen: "Sebastian Vettel heeft zege deels aan mij te danken"

  • Gepubliceerd op 24 sep 2019 11:17
  • comments 53
  • Door: Bjorn Smit

Sebastian Vettel won de Grand Prix van Singapore door als eerste van de coureurs in de top 6 naar de pits te komen. Volgens Max Verstappen was die keuze mede ingegeven doordat de Red Bull-coureur ook naar de pits moest.

Vettel begon als nummer 3 aan de race op het Marina Bay Street Circuit, maar na de pitstops had hij ineens de leiding in handen. In ronde 19 kwam de Ferrari-coureur samen met Verstappen naar de pits. Een ronde later volgde leider Charles Leclerc, maar die kwam achter zijn teamgenoot terug op het asfalt. De undercut werkte goed voor Vettel, die in zijn eerste ronde na zijn pitstop meer dan drie seconden goedmaakte op Leclerc.

Ferrari-teambaas Mattia Binotto vertelde na de race dat Ferrari Vettel binnenhaalde als antwoord op Verstappen. De Nederlander denkt dat de viervoudig wereldkampioen de zege te danken heeft aan die beslissing, zo vertelde hij in Peptalk op Ziggo Sport. Vettel deed daarmee onbedoeld namelijk de undercut op teamgenoot Leclerc.

"Ik kreeg problemen met mijn banden en ik zei ‘we moeten naar binnen’, dus we gingen naar binnen. Ferrari had er volgens mij ook al van gehoord, dus hebben ze Vettel ook meteen naar binnen gehaald. Daardoor heeft hij de undercut gedaan op Charles Leclerc. Anders had ik misschien wel tussen hen beiden ingezeten, of misschien zelfs wel voor Leclerc. Ze hadden geen andere keuze om een dubbelzege veilig te stellen."

Verstappen vermoedt probleem in afstelling in Singapore

Red Bull kon tegen de verwachting in niet meedoen om de zege in Singapore. Volgens Verstappen is dat grotendeels te wijten aan verkeerde keuzes in de afstelling van de RB15 op het Aziatische stratencircuit. "Voor deze race zijn we altijd wel competitief geweest, natuurlijk niet altijd voor de winst, maar dat ligt niet altijd aan de auto. Hier in Singapore kwamen we duidelijk tekort, dus we moeten goed analyseren waar dat aan lag."

"Er zijn meerdere dingen die we beter kunnen doen. In de setup hebben we denk ik iets verkeerd gedaan. Ik heb daar wel mijn ideeën over en we moeten nu aan de slag om dat beter voor elkaar te hebben in Sochi. Ik heb er natuurlijk wel nog al het vertrouwen dat we in de komende wedstrijden iets moois kunnen laten zien."

Reacties (53)

Login om te reageren
  • Duitse overwinning met 'n Nederlands tintje.

    • + 2
    • 24 sep 2019 - 11:21
    • jd2000

      Posts: 3.306

      Je moet altijd iets over hebben voor een goede buur.....

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 11:26
    • Het valt me trouwens op dat die 2 best goed met elkaar zijn de laatste tijd

      • + 6
      • 24 sep 2019 - 12:16
  • Joeppp

    Posts: 2.593

    Het is wel mooi dat er hele teams alles zitten door te rekenen en dan win je door een toevalligheid.

    • + 0
    • 24 sep 2019 - 11:22
    • RBH2019

      Posts: 1.938

      Nee hoor, want dit is ook gewoon doorgerekend als een van de meest waarschijnlijke scenario's.

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 13:12
    • Joeppp

      Posts: 2.593

      Onzin RBH, Vettel volgde Verstappen anders was hij gewoon nog een paar rondjes doorgereden.

      • + 4
      • 24 sep 2019 - 14:45
    • wibi

      Posts: 3.843

      volgens mij is het andersom!
      Oftewel Max is ook uit zijn nek aan het kletsn...

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 20:44
  • Marko wist toch al precies waar het aan ligt/lag ... Max zal er mee moeten leren leven dat hij maar een paar keer per jaar kan winnen.. Gaat het niet meer worden met RB .. Maar mag in 2021 gewoon met Hami gaan rijden als teamgenoot , hopen dat Merc 2021 nog steeds goed is....

    • + 1
    • 24 sep 2019 - 11:29
  • Hij heeft zn P3 te danken aan het achterlijke lage tempo van Ferrari en het laffe afwachten van Mercedes....

    • + 2
    • 24 sep 2019 - 11:31
  • Volgens mij heeft Vettel zijn winst te danken aan al zijn tegenstanders, doordat deze alle 19 langzamer hebben gereden.
    Zo vertelde Kubica tegen GPvandaag; "Ik had vandaag gemakkelijk mijn eerste overwinning van het seizoen kunnen bemachtigen, als ik maar als eerste over de finish was gekomen".

    • + 4
    • 24 sep 2019 - 11:41
    • Arie54

      Posts: 2.728

      Humor heeft die Kubica, maar wel een waarheid als een koe.

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 11:51
  • En een beetje aan Gasly, had Pierre niet even de buitenbaan genomen na de actie van Seb had Vettel' s race ook zomaar in tranen kunnen eindigen.

    • + 0
    • 24 sep 2019 - 11:50
    • Evasive action noemen ze dat toch 😂

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 12:00
    • Als Duitsers aanvallen geven Fransen zich over. Fact of Life.

      • + 5
      • 24 sep 2019 - 12:45
    • Lol! J. Clarkson had t niet mooier kunnen zeggen 😂

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 13:39
  • Arie54

    Posts: 2.728

    Man, man, man, wat wordt-ie irritant...

    • + 6
    • 24 sep 2019 - 11:52
    • CTRA

      Posts: 3.460

      Omdat hij precies verteld zoals het gegaan is.

      Man, man, man, wat ben jij irritant

      • + 15
      • 24 sep 2019 - 12:08
    • waar heb jij last van?

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 12:17
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Ik neem aan dat @Arie het artikel niet eens heeft gelezen., zo wel, dan weet hij ook dat zijn reactie als een tang op een varken slaat....;)
      Sommige nemen de moeite niet, en reageren alleen op de koptekst.

      • + 7
      • 24 sep 2019 - 12:23
    • Als we zo gaan redeneren heeft Max zijn podiumplaats te danken aan een slechte strategische call van Mercedes.

      • + 3
      • 24 sep 2019 - 12:57
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Feit is dat Ferrari reageerde op de stop van Max, die als eerste ging stoppen.

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 13:12
    • Arie54

      Posts: 2.728

      @Allen: Ik heb het artikel wél degelijk gelezen en ik blijf erbij, Vettel heeft helemaal niks aan hem te danken. De Ferrari's waren volkomen onverwacht bloedsnel op dit circuit en daar hebben RBR én Mercedes zich op verkeken.

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 15:04
    • CTRA

      Posts: 3.460

      Dus heb je het artikel niet goed gelezen, want anders kom je wel wat verder dan een opmerking die alleen met de titel te maken heeft.

      • + 6
      • 24 sep 2019 - 15:25
    • @Arie54, oh je hebt het wél gelezen?...... dat maakt het alleen nog erger;
      welke woorden van het citaat "Ik kreeg problemen met mijn banden en ik zei ‘we moeten naar binnen’, dus we gingen naar binnen. Ferrari had er volgens mij ook al van gehoord, dus hebben ze Vettel ook meteen naar binnen gehaald. Daardoor heeft hij de undercut gedaan op Charles Leclerc. Anders had ik misschien wel tussen hen beiden ingezeten, of misschien zelfs wel voor Leclerc. Ze hadden geen andere keuze om een dubbelzege veilig te stellen." zouden volgens jou vertaald kunnen worden in de kop boven het artikel?

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 15:31
    • NicoS

      Posts: 11.121

      @Arie begrijpt het woord “deels” kennelijk ook niet....;)

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 18:17
  • Max had zijn podium ook een beetje te danken aan de totale fuck up bij Mercedes met een.. we komen 8 rondjes later binnen en dan halen we de rest wel in met onze verse bandjes.

    Overigens had Leclerc zijn tweede plek ook te danken aan Vettel, alleen weet ik niet of hij hem daar zo dankbaar voor was. Ik denk het niet.

    • + 4
    • 24 sep 2019 - 12:05
    • jawel, Charles gunde het Seb écht, dat zag je zo aan zijn gezicht, oprechte blijdschap voor zijn teamgenoot, hartverwarmend :)

      • + 11
      • 24 sep 2019 - 12:50
    • En Leclerc heeft zijn tweede plaats ook te danken aan Kimi Raikkonen want die is naar Alfa gegaan vorig jaar.

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 13:36
  • LimboF1

    Posts: 4.200

    Dus...?? Ik snap niet wat de meerwaarde is van deze uitspraak, komt een beetje vreemd over.
    Ik denk dat als Max tussen Vettel en Leclerc in was gekomen, dan had hij het niet weten vast te houden. Vettel had een heel goed tempo erop zitten met de harde banden en met de power van Ferrari was hij er wel langsgekomen.

    • + 2
    • 24 sep 2019 - 12:13
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Tja, misschien wel, misschien niet...we zullen het nooit weten....

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 12:24
  • Wanneer krijgen we op deze site trouwens de correcte wk stand te zien? Leclerc is toch echt 3e en Max 4e........

    • + 1
    • 24 sep 2019 - 12:56
    • Yeah, aankomende zondag passen ze het aan!

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 13:12
    • RBH2019

      Posts: 1.938

      Ze hebben evenveel punten en evenveel overwinningen, wat zit je nu weer te zuigen?

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 13:15
    • Mail het beheer zou ik zeggen

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 13:43
    • @Cherokee, ze staan gelijk qua punten én overwinningen.
      Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de verdeling is met het gemiddelde punten verdienste per race (finish) wat het verschil zou kunnen maken.
      Op F1puntCOM staat Leclerc inderdaad vóór Verstappen, wellicht dat bovenstaande daar mee te maken heeft?

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 16:06
    • @RBH: Te zuigen? Omdat hij terecht een verschil opmerkt is dat zuigen? Stoot het tegen je fanboy been ofzo?

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 17:49
    • Leclerc heeft een 2de plaats meer dan Verstappen en staat op basis daarvan inderdaad 3de en Verstappen 4de. Voor wat het ook uitmaakt natuurlijk.

      • + 2
      • 24 sep 2019 - 18:23
    • @RUTH, thanks. Dat is wat ik bedoelde alleen ik had het niet nagekeken.

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 18:35
  • mediF1

    Posts: 2.705

    Dat iets moois loopt dan aan zijn hand neem ik aan .

    • + 0
    • 24 sep 2019 - 13:33
  • verfuktf1

    Posts: 511

    Dat F1 nog bestaat is ook deels aan mij te danken ;)

    • + 0
    • 24 sep 2019 - 13:42
  • Dus als ze nu slim zijn bij RBR dan spreken ze codetaal af: 'de banden voelen heerlijk, ik ga nog lang niet naar binnen' zou kunnen betekenen: 'de banden zijn aan gort, ik kom nu naar binnen'.
    Dan had Verstappen een ronde eerder dan Vettel en 2 ronden eerder dan Leclerc naar binnen gekomen en de race gewonnen.

    • + 1
    • 24 sep 2019 - 13:54
    • Als je in beschouweing neemt dat de concutentie altijd mee luisterd, vind ik dat er uberhaupt te weinig codetaal wordt gebruikt.

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 15:34
    • Omdat de concurrentie niet dom is. Als Verstappen tijd begint te verliezen en dan gaat zeggen: "Mijn banden zijn nog goed", dan is het wel enorm belachelijk. De pitcrew die zich klaarmaakt kan natuurlijk ook een behoorlijke aanleiding zijn...

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 18:25
    • Mercedes en vooral Lewis Hamilton maken wel vaak gebruik van zogenaamde radio dummies volgens mij.. Ook pitstop dummies, terwijl dat officieel niet eens meer mag zover ik weet..

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 19:57
    • @Inflatable, idd iedere race minstens 1 pitstopdummy, blijft ongestraft bij Merc, ben benieuwd of wat er gebeurd als andere teams dat ook gaan doen.

      • + 0
      • 25 sep 2019 - 08:45
    • Maar die dummies werken alleen als je de ander eerst wil doen stoppen, niet omgekeerd.

      • + 0
      • 25 sep 2019 - 12:00
  • Mad Max heeft p3 te danken aan de strategische blunder van MB?

    • + 0
    • 24 sep 2019 - 15:16
    • Mad Max? Vet origineel, hoe kom je er op?

      • + 1
      • 24 sep 2019 - 16:48
    • CTRA

      Posts: 3.460

      Heeft hij zelf verzonnen en kreeg toen een sticker van de juffrouw.

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 16:54
    • NicoS

      Posts: 11.121

      @Objectief,
      Nee, aan een betere strategie van RBR......is n.l. ook onderdeel van het spelletje.

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 18:21
  • Oké Max bedankt kusjes

    • + 1
    • 24 sep 2019 - 18:36
  • Pulitzer materiaal dit stukje. Wat een eye opener.

    Ik denk dat Seb die overwinning overigens zeker ook deels te danken heeft aan die komeet die de dino’s uitgeroeid heeft.

    • + 0
    • 24 sep 2019 - 23:00
    • Oh .. dat is intresant, hoe heette die komeet ?

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 23:19

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 948
  • Podiums 31
  • Grand Prix 102
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender