user icon
user icon

George Russell noemt verklaring Romain Grosjean onzin: "Hij had nog een meter over"

  • Gepubliceerd op 23 sep 2019 15:13
  • comments 24
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

George Russell viel zondag in Singapore voor het eerst in zijn carrière uit. De Williams-coureur is het niet eens met de uitleg van Romain Grosjean, die stelde dat hij geen ruimte had om uit te wijken.

Tot de Singaporese Grand Prix was Russell in zijn eerste veertien Grand Prix-starts niet uitgevallen, maar in race 15 kwam er een einde aan die reeks. De Williams-coureur eindigde in de muur na een duel en een botsing met de Haas F1-bolide van Grosjean. Russell strandde bij het uitkomen van bocht 8, terwijl Grosjean door kon en uiteindelijk op de elfde positie eindigde.

Grosjean was na afloop van de race helder in zijn visie op het incident. De Fransman betoogde hij aan de buitenkant geen ruimte had om een incident te voorkomen toen hij in bocht 8 buitenom een inhaalpoging waagde. In die lezing kan Russell zich niet vinden. Het jonge talent meent op basis van camerabeelden gezien te hebben dat er nog een meter ruimte was voor de Haas.

'Grosjean had nog een meter ruimte'

"Romain had het recht om het langs de buitenkant te proberen. Bij de apex reden we zij-aan-zij, maar ik had het momentum aan de binnenkant en tegen het einde van de bocht zat ik in ieder geval een halve wagenlengte voor hem. Op dat moment heeft de coureur aan de binnenkant het recht om de auto te laten lopen via de racelijn. Dan is het aan de coureur aan de buitenkant om de bocht op te geven."

"Ik weet echt niet wat hij probeerde, want hij zou zelfs niet in staat geweest zijn om in te halen als hij meer commitment had getoond. Daarna raakt zijn rechter voorwiel mijn linker achterwiel en staan we in de muur. Op het punt van het contact was er genoeg ruimte bij hem aan de buitenkant. Ik heb de video net gezien en er was nog een meter over voor hem'", vertelde hij tegenover onder andere GPToday.net.

De stewards bogen zich na afloop van de race nog over het incident. Zij bepaalden dat beide coureurs het nodige konden doen om een botsing te voorkomen en besloten daarom om geen van beiden een straf te geven.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Gewaagde poging van Grotejan, ,, dat dan weer wel...

    • + 0
    • 23 sep 2019 - 15:15
  • Romain Grosjean was in ieder geval zo dankbaar dat het team hem verlengt heeft dat hij hen op gepaste wijze bedankte

    • + 0
    • 23 sep 2019 - 15:17
  • LimboF1

    Posts: 4.200

    In een normale situatie duw je de coureur die aan de buitenzijde zit buiten de baan, dat gaat niet in Singapore en dat moet Russel ook weten. In mijn ogen zijn beide coureurs schuld.

    • + 1
    • 23 sep 2019 - 15:23
    • Dat is toch precies wat Russel aangeeft?
      Dáárom had Grosjean moeten liften, er is immers geen "buiten de baan" in Singapore... alleen een stoeprand met een hek en vangrail.

      • + 3
      • 23 sep 2019 - 15:29
    • F312

      Posts: 735

      De auto van Russel gaat daar sowieso naar buiten omdat hij niet korter kan draaien met die snelheid. Crashjean zou dit moeten weten en dus liften omdat hij ook niet buiten de baan kan.
      Is daarom een extreme pannenkoek actie van Grosjean.

      • + 2
      • 23 sep 2019 - 16:17
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Ben ook van mening dat beide niet slim bezig waren.
      Russel geeft geen ruimte, en Grosjean was te optimistisch, race ongeluk, meer niet.

      • + 1
      • 23 sep 2019 - 17:30
    • @NicoS.
      Dat er een meter ruimte was zoals Russell beweert lijkt me wat optimistisch, maar er was zeker meer dan een halve meter ruimte aan de buitenkant van Grosjean. Hoeveel ruimte moet Russel dan geven volgens jou?

      • + 1
      • 23 sep 2019 - 18:10
    • NicoS

      Posts: 11.121

      Hij moet niets, maar nu heeft hij ook niets.....wat is wijsheid. Grosjean zit daar, en kan niet in het niets verdwijnen, en dat wist hij. Dat kan je kiezen om gewoon in te sturen, of minimaal een wagenbreedte ruimt te laten, zodat je zeker weet dat het geen schade oplevert.
      Leven en laten leven is dan het motto, ongeacht wie er fout zit. Russel had de mogelijkheid om die ruimte te geven, en koos ervoor om dat niet te doen.

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 18:23
    • Lijken wel voetballers die klagen dat de bal zo rond is... man man, auto - RACEN Heet het spelletje... iets wat de top teams ook al vergeten waren gister... wat een portie onkunde gister, van voor naar achter , geknoei.... Bijna alle heren ....

      • + 1
      • 23 sep 2019 - 18:56
    • Nogmaals @NicoS, die wagenbreed ruimte was er + nog minimaal een halve meter extra. Ik begrijp niet helemaal waarom je de oorzaak bij een slachtoffer zoekt. Als Russell helemaal niet had deelgenomen was hij ook niet in de muur geknald, maar dat is toch geen geldig argument?

      Je bent als coureur aan het racen en dan kan je er geen rekening mee gaan houden dat anderen je uit de race rijden omdat ze fouten maken. Zodra je dat gaat doen kan je net zo goed stoppen met racen.

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 19:11
    • NicoS

      Posts: 11.121

      @Mustfeed,
      Als er genoeg ruimte was, dan hadden ze elkaar niet geraakt, Russel is geen slachtoffer, maar slachtofferde zich voor een deel ook zelf. Race ongeluk, niet meer, beide hadden het kunnen voorkomen, maar beiden wilde niet toegeven. Ik zeg nergens dat het alleen de schuld was van Russel, maar hij ging net als Grosjean ook niet vrijuit.

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 22:45
    • "Als er genoeg ruimte was, dan hadden ze elkaar niet geraakt,"

      Dat is een cirkelredenering en ook nog eens een non sequitur. Coureurs kunnen elkaar raken ook wanneer er voldoende ruimte is.

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 08:40
  • Rimmer

    Posts: 7.147

    De Zwitserse kaas stonk weer lekker dit weekend. Günther zal wel weer meer dan tevreden terugkijken op het gerommel van zijn stercoureur. Gelukkig hoeven ze nog maar 30 races met hem.

    • + 1
    • 23 sep 2019 - 15:27
    • ik denk dat we nog veel gaan lachen met onze Romain, hij zorgt altijd voor een vrolijke noot!

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 15:44
    • Het zal wel aan mij liggen maar Magnussen kan me ook weinig bekoren. Zwak rijdersduo bij Haas.

      • + 2
      • 23 sep 2019 - 15:52
    • Die had een boterhamzakje op zijn voorvleugel. Waarschijnlijk had 1 van de coureurs honger onderweg en had ie zijn zakje uit de cockpit gegooid.
      Tevens is die Haas best slecht in Racemodes

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 16:12
  • snailer

    Posts: 3.144

    Quote: "Hij had nog een meter over"
    Hier moest ik wel erg om lachen. Russel reed haast al zonder Grossjean de muur in. Zou hij dit soort uitspraken ook doen mbt zijn willie? In dat geval Zal de relatie met de zus van de Vries niet lang duren.

    • + 0
    • 23 sep 2019 - 15:36
    • De zus van de Vries schijnt ook een paar zelfsluitende gaatjes te hebben...

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 17:03
    • Russel reed de muur in omdat hij op zijn achterwiel werd getikt. Op het moment van contact was er naast Grosjean zeker meer dan een halve meter aan ruimte. Een meter is misschien wat optimistisch, maar Russel liet veel meer ruimte over voor Grosjean dan dat nodig was.

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 18:13
    • snailer

      Posts: 3.144

      Dat weet ik MustFeed. Niet te serieus. Maar Grossjean paste er niet tussen. Dus die Meter was overdreven.

      Ik veroordeel hier niemand. Behalve dan je humor.... Ehhhhh.... Dit was ook een grapje.... En direct maar excuses.

      • + 0
      • 23 sep 2019 - 20:52
  • mediF1

    Posts: 2.705

    Als Russel niet meer inzicht heeft gaat hij maar weer mooi in gp2 rijden .

    • + 0
    • 23 sep 2019 - 16:00
    • Als er nog minnetjes konden worden uitgedeeld op dit forum , dan had je de eerste van mij gekregen nu .
      Sorry , maar ieder zijn mening.

      • + 0
      • 24 sep 2019 - 23:55
  • Het is wel duidelijk waarom Grosjean contractvelenging heeft gekregen. Weer veel air time gerealiseerd voor Haas

    • + 0
    • 23 sep 2019 - 16:55

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar