user icon
user icon

Stroll vindt stop-go penalty voor Vettel op Monza veel te zwaar

  • Gepubliceerd op 09 sep 2019 08:45
  • comments 33
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Lance Stroll werd op Monza het slachtoffer van de onveilige manier waarop Sebastian Vettel terugkeerde op de baan. Toch vindt de Racing Point-coureur dat Vettel een minder zware straf verdiende.

In de openingsfase van de Italiaanse Grand Prix spinde Vettel in de Variante Ascari. De Ferrari-coureur wilde daarna zo snel mogelijk zijn weg vervolgen, maar kwam op een onveilige manier terug de baan op. Stroll werd daarvan het slachtoffer: de Canadees had zich juist weer eens goed gekwalificeerd, maar werd geraakt door Vettel en spinde daardoor zelf ook.

Stroll deed na zijn spin echter precies hetzelfde en zorgde ervoor dat Pierre Gasly uit moest wijken. Vettel kreeg voor het vergrijp een stop-go straf van 10 seconden, terwijl Stroll een drive-through penalty aan de broek kreeg voor zijn actie. Dat vindt hij echter niet helemaal terecht: Stroll beargumenteert dat Vettel en hij hetzelfde deden, en dus ook dezelfde straf hadden moeten krijgen.

"Hij kreeg een 10 seconden stop-go. Ik kreeg een drive-through, dus ik denk dat het niet erg eerlijk was. Hij deed namelijk precies hetzelfde als ik. Ik denk dat we dan ook dezelfde straf hadden moeten krijgen."

Stroll toonde zich tegenover onder andere GPToday.net na de race relaxed over het voorval, dat hem een kans op een puntenfinish kostte. "Sebastian kwam erg agressief terug op de baan en ik was zo voorzichtig mogelijk door de gele vlaggen. Hij blokkeerde echter letterlijk het circuit toen hij terugkwam op het asfalt. Ik probeerde hem te ontwijken, maar ik denk dat hij mijn rechter achterkant meepakte en dat zorgde voor mijn spin."

"Daarna kwam ik terug op het circuit zonder dat ik iemand van rechts kon zien aankomen, dus ik probeerde terug te keren. Ik stond in bocht 10 midden op het circuit terwijl ik probeerde aan de kant te gaan, maar volgens mij gebeurde er iets wat sterk  leek op wat er met Seb gebeurde. Dat is echter racen en er zijn veel dingen oneerlijk in het racen."

Stroll eindigde uiteindelijk op de twaalfde positie in Italië, waarmee hij een positie boven Vettel geklasseerd werd.

Reacties (33)

Login om te reageren
  • haha wat een baasje die Lance, hij zorgde wel voor een glimlach op m'n gezicht gisteren, eerste foeteren op Seb en vervolgens hetzelfde doen :) Ben geen fan van je als coureur Lance, maar als je iedere gp voor een komische noot zorgt dan keur ik het ook goed!

    Siert hem wel trouwens deze uitspraken

    • + 1
    • 9 sep 2019 - 08:50
    • Rimmer

      Posts: 6.943

      Het was echt bedroevend amateuristisch van Seb. Lance verontwaardiging was terecht. Daarna was echter zo van zijn a propos dat hij dezelfde fout maakte.
      Ik ben het wel met hem eens dat ze beide dezelfde straf verdienden en dat had een stop en go moeten zijn zoals Seb terecht kreeg. Hier was geen enkele verzachtende omstandigheid. Hooguit kan je van Lance nog enigzins begrijpen dat het hem van zijn stuk bracht. Wie verwacht tenslotte dat een 4-voudig WK gewoon doorrijdt terwijl je er zelf aan komt knallen.
      Seb is echt een onwijs aardige en sympathiek gozer maar het wordt tijd dat hij weggaat bij de roden.
      Misschien dat een kleiner team zonder druk hem nog een of twee jaar op ouderwetse manier kan laten schitteren, dat zou ik toejuichen en hem gunnen net zoals Kimi opleefde bij Alfa.
      Maar nog een jaar Ferrari zou alleen maar op een deceptie uitlopen. Danny Ric mag van mij naast Charles komen.

      • + 1
      • 9 sep 2019 - 09:27
    • d@nny

      Posts: 1.804

      Dat dacht ik ook @Rimmer

      VET moet weg bij Ferrari, dit kan gewoon niet meer. Als ALB niet presteerd bij RBR in de tweede helft van het seizoen dan zie ik VET nog teruggaan naar RBR en RIC, zoals jij al aangeeft naar Ferrari. Kan HUL mooi bij Renault blijven.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 09:32
    • Stitch

      Posts: 4.787

      In een ding heeft Lance wel gelijk en dat is dat men voor hetzelfde vergrijp dezelfde straf moet handhaven. Echter dat dit racen is en men dit zou moeten toelaten vind ik van niet, want als men dit soort dingen acties toelaat, gaan er denk ik nog meer doden vallen.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 09:51
    • Nee kan men niet toelaten, was een regelrechte blunder van Vettel, en vervolgens ook Stroll.
      Van Vettel kan ik het me wel enigszins voorstellen, vertrouwen in het materiaal is nul bij hem, en tussen de oren zal het besef meespelen dat hij nu definitief gezien is en Charles de nieuwe kopman is, dat doet ook wat met iemand.
      Van mij hoeft hij nergens naartoe trouwens, fijne vent en mooie sportman, maar zou goed zijn als hij de knop weet om te zetten en zich helemaal weet te focussen op zichzelf en zijn eigen races, Charles is vertrokken...
      Red Bull is geen alternatief, dan komt hij Max tegen en zit hij in een vergelijkbare situatie, die vreet hem ook op..

      • + 1
      • 9 sep 2019 - 09:57
    • Snork

      Posts: 6.371

      Ben ik met je eens Clemenza. Als Vettel zich richt op zijn eigen race, want Charles is inderdaad vertrokken, dan zou hij nog prima resultaten kunnen halen voor Ferrari. Dat hij spinde was jammer, maar hij was veel beter geëindigd als hij met geduld terug de baan was opgegaan. Het oogt allemaal onrustig bij hem. Ik vind het jammer voor Vettel, goeie vent met een goed hart.
      Hij heeft zijn 4 titels, bij Ferrari gaat het niet meer lukken, waarom niet nog een jaar doorrijden en het team en Charles helpen aan die titel?

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 11:17
    • MosyB

      Posts: 316

      Ik weet niet precies waarom het verschil was, maar vettel veroorzaakte een ongeluk en stroll niet.. die pushte gasly van de baan.. uiteindelijk was dezelfde straf het best geweest en voorkom.je geneuzel

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 17:07
  • Stri

    Posts: 2.228

    “Dat is racen”

    Dat heeft in mijn ogen helemaal niks te maken met racen, dit was gewoon veel te snel de baan weer opkomen in the heat of the moment. Een domme actie.

    Ik snap dat de coureurs vol zitten met adrenaline, maar ik heb acties als deze nog niet zo heel vaak voorbij zien komen, zeker niet van iemand met Vettel’s ervaring. Ronduit pijnlijk.

    • + 1
    • 9 sep 2019 - 08:51
    • Denk dat ie juist doelt op het heat of the moment. Nouja t is geen zeikerd iig

      • + 2
      • 9 sep 2019 - 08:57
    • Stri

      Posts: 2.228

      @Bt50
      mhm, zo had ik het nog niet bekeken. Maar dan nog vond ik de straf compleet rechtvaardig. Een zeikerd is het inderdaad zeker niet, maar dat zou ook wel een beetje hypocriet zijn ;)

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 09:18
    • Haha ja goed voorbeeld deed volgen. Hij demonstreerde Vettel wat ie deed denk ik 😂

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 09:59
    • Vince78

      Posts: 493

      Precies Stri,

      En vergeet niet, zo'n straf is niet alleen voor hetgeen gebeurd is. Maar voor het nemen van ongeoorloofd risico, waarbij echt van alles had kunnen gebeuren.

      En de timing, zo kort na SPA en de F3 race zal ook niet hebben geholpen.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 11:45
  • Mafkees... In de F1 moeten er zeker ook eerst weer doden of zwaar gewonden vallen voordat men doorheeft hoe gevaarlijk het is... Maar ik begrijp Strollie wel ,eerst tekeer gaan over Vettel , even later precies dezelfde stupide actie uithalen... Tja en dan gaat hij het achteraf enigszins bagataliseren... En het zijn nou juist dit soort totaal domme acties waaruit levensgevaarlijke situaties ontstaan.. Wat mij betreft had Stroll zelfde straf als Vettel moeten krijgen

    • + 1
    • 9 sep 2019 - 09:07
    • Snork

      Posts: 6.371

      Mwah, mafkees... Ben ik niet met jou eens. Ik vind dat Stroll het prima doet bij Racing Point, en in zijn reactie laat hij merken dat hij zelf ook vindt dat hij zijn straf verdiende. Hij is schuldbewust en ging er fair mee om.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 11:19
  • Nu toucheerde hij Stroll lichtjes maar de situatie had vele malen gevaarlijker kunnen zijn.
    Nee, gewoon een boute actie. Als Grosjean dit soort acties maakt schreeuwt iedereen moord en brand en als Vettel ze maakt (en Vettel maakt sinds Hockenheim vorig jaar echt belachelijk veel fouten) beoordelen we het vergrijp lichter. Best raar...

    • + 2
    • 9 sep 2019 - 09:07
    • d@nny

      Posts: 1.804

      Mee eens Damon, echter is 10 sec Stop/Go volgens mij de zwaarste straf (op uitsluiting na) die ze tijdens de race kunnen geven. Volledig terrechte straf en Stroll had dezelfde moeten krijgen.

      Vettel wordt steeds meer een "has been" en als hij in dit tempo doorgaat zie ik hem volgend jaar al niet meer voor Ferrari rijden.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 09:29
    • mario

      Posts: 5.562

      Ik vind niet dat Stroll dezelfde straf had verdient.... Vettel raakte Stroll en dat had ook heel verkeerd kunnen aflopen en door de actie van Vettel maakte Stroll eenzelfde fout alleen raakte Stroll geen andere coureur. Dus ik vind dat er best onderscheid in straffen mag zijn...

      • + 1
      • 9 sep 2019 - 09:43
    • Joeppp

      Posts: 2.240

      Ik wil wel een stuk verder gaan, ik denk dat deze actie(s) op het eigen Monza het einde van Vettel betekenen bij Ferrari. Het zou met niks verbazen als hij volgende wedstrijd al vervangen is en als het niet volgende wedstrijd is zeker hhet volgende seizoen. Het is klaar met Vettel bij Ferrari, hij is onhoudbaar.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 09:56
    • Snork

      Posts: 6.371

      Damon Hill, Mart Smeets praat ook voor de goe-gemeente terwijl ik het lang niet altijd met hem eens ben. Doe jij nu ook door te stellen dat wij allemaal moord en brand schreeuwen bij Grosjean en bij Vettel niet. Heb je de reacties in dit forum op Vettel's actie niet goed gelezen?

      • + 1
      • 9 sep 2019 - 11:21
    • d@nny

      Posts: 1.804

      @Mario,

      Nee Stroll raakt niemand maar Gasly moest wel door een grindbak om hem te onwijken. Mijns inziens verdienden ze beide dezelfde straf.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 11:25
    • "Als Grosjean dit soort acties maakt schreeuwt iedereen moord en brand en als Vettel ze maakt (en Vettel maakt sinds Hockenheim vorig jaar echt belachelijk veel fouten) beoordelen we het vergrijp lichter. Best raar..."

      Iedereen? We? Praat je nu niet iets te veel voor anderen?

      Volgens mij is er enorm veel kritiek op de actie van Vettel.

      Bovendien zijn het 2 verschillende situaties en is het dus logisch als ze verschillend beoordeeld worden. Iedereen heeft er zijn eigen kijk op. Daar is niks raars aan.

      • + 1
      • 9 sep 2019 - 12:34
  • Sun-Tzu

    Posts: 2.163

    We hebben net het drama op Spa achter de rug waarbij we allemaal hebben gezien wat er gebeurd wanneer een stilstaande bolide wordt ge't-boned'. Vervolgens zorgt Vettel voor bijna eenzelfde situatie door zo onbesuisd weer de baan op te sturen. Dan lijkt me een stop and go de enige gepaste straf. Stroll kwam er alleen maar goed mee weg omdat hij Gasly niet raakte en die relatief minder hinder had dan Stroll zelf bij Vettel.

    • + 2
    • 9 sep 2019 - 09:32
    • Exactly, als Stroll er vol in was geklapt bij Vettel was de pleuris (lees: enorme discussie) uitgebroken.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 14:28
  • LimboF1

    Posts: 4.080

    Ik moet hem hier wel helemaal gelijk in geven en het doet er niet toe dat Vettel de aanstichter is en daardoor een zwaardere straf kreeg. Ze deden beide hetzelfde en verdienen dan ook beiden dezelfde straf.
    Het siert hem wel dit ook zo te stellen, ik denk wel dat de straf terecht was die Vettel kreeg. Maar vond niet dat hij te agressief de baan op kwam.

    • + 0
    • 9 sep 2019 - 09:59
    • hooguit wat knullig, natuurlijk probeert hij met minimaal verlies de baan op te komen, je zag de achterwielen spinnen en plots gripte de wagen en schoot vooruit

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 10:08
  • terazino

    Posts: 563

    Stroll: Vettel pusht me of the track. Engineer: copy that. Stroll: hold my beer.

    • + 4
    • 9 sep 2019 - 10:04
  • sailor

    Posts: 8.981

    Vettel was natuurlijk wel de aanstichter van dat alles , wellicht hebben ze dat wel meegenomen in het oordeel

    • + 1
    • 9 sep 2019 - 10:06
    • Ik zag aan Massi toen hij na de wedstrijd door Sky werd geïnterviewd wel dat hij met tegenzin Stroll moest bestraffen. Regels zijn helaas regels. Persoonlijk vind ik het zwaar vervelend voor Stroll, was puur slachtoffer van verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn. Totaal onverdiend dit, reed voor zijn doen een goede race.

      • + 0
      • 9 sep 2019 - 19:24
  • Uitgaan

    Posts: 259

    Natuurlijk reageert Stroll meteen verontwaardigd, maar hij kan nooit echt boos of kwaad worden volgens mij zit niet in zijn karakter

    • + 0
    • 9 sep 2019 - 17:56

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.367
  • Podiums 54
  • Grand Prix 102
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender