user icon

Vettel ziet voldoende ruimte voor verbetering na eerste vrije trainingen op Monza

  • Gepubliceerd op 06 sep 2019 19:56
  • comments 10
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Sebastian Vettel is niet geheel tevreden met zijn eerste dag van de Italiaanse Grand Prix. De Ferrari-coureur ziet echter nog genoeg mogelijkheden om zich te verbeteren en meer uit de SF90 te halen gedurende de rest van het weekend.

Vettel eindigde de dag op de derde positie, waarmee hij twee tienden langzamer was dan snelste man en teamgenoot Charles Leclerc. De viervoudig wereldkampioen vond vooral de tweede vrije training een lastige sessie, omdat iedereen door de dreigende regen zo snel mogelijk naar buiten ging. Daardoor kon Vettel voor zijn gevoel niet helemaal in zijn ritme komen.

"Het was oké, maar we kunnen nog meer uit de auto halen. Het was een beetje een rommelige sessie, waarin iedereen bij het groene licht meteen naar buiten ging door de weersomstandigheden. Dat is niet het gebruikelijke ritme dat je hebt, maar het belangrijkste is dat we een aantal fatsoenlijke ronden gehad hebben. We weten waar onze zwakke punten zitten, dus daar proberen we ons op te richten."

Vettel 'weet dat hij er meer uit kan halen'

"Met iets meer vertrouwen is er veel te potentieel bloot te leggen", vervolgde Vettel tegenover onder andere GPToday.net. De Duitser houdt er vertrouwen in dat hij zaterdag nog een stap vooruit kan zetten. "Het was een rommelige sessie en niemand reed volgens mij de perfecte ronde. Ik weet dat ik er meer uit kan halen en dat er meer mogelijk is."

Op Monza is het meepakken van een slipstream van levensbelang tijdens de kwalificatie, maar Vettel wil nog niet te ver op de zaken vooruitlopen. "We zullen zien hoe de condities zijn en hoe het met de banden gaat, hoe voorzichtig we moeten zijn tijdens de outlap om op ze te letten. Van daaruit zullen we verder kijken. Het is fijn als je een slipstream pakt en niet zo fijn als dat niet lukt, maar dat is hoe het op dit circuit werkt."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Dale U

    Posts: 1.035

    Seb loopt een beetje achter de feiten aan (Charles). Het zal me niet verbazen als we een scenario krijgen a la Daniel, ze voelen zich 2e rijder, dat Seb in 2020 bij een ander zit en RB zou mij niet verbazen.

    • + 0
    • 6 sep 2019 - 20:08
    • vluchten voor Charles en naast Max plaatsnemen? lijkt me niet heel verstandig. Vooralsnog is er uberhaupt nog geen reden om te vluchten.

      • + 0
      • 6 sep 2019 - 20:24
    • Dat is van de regen in de drup voor Vettel. Hij is ontegenzeglijk een geweldige rijder, maar ik zie inderdaad een Ricciardo - Verstappen scenario aankomen en misschien gaat het deze keer nog wel wat sneller ook.
      Hij zal echt nog wel eens vóór Leclerc finishen, maar ik denk toch dat Charles meer en meer de overhand zal krijgen net zoals Max dat deed bij Daniel.
      En dan? Waar moet hij dan heen? Ik zie niet zoveel mogelijkheden voor hem.
      Terug naar een middenmootteam zoals Daniel heeft gedaan zie ik hem niet doen.
      En bij de topteams zie ik het ook niet.

      • + 0
      • 6 sep 2019 - 21:08
    • Daarbij komt dat ie zo uitgeblust klinkt als een kampvuurtje van 1952 - of daaromtrent. ;-) Je kunt er nog een keertje overheen p.ssen, maar je zal het niet meer horen sissen.

      • + 0
      • 6 sep 2019 - 21:37
    • Vettel maakt zich er niet echt druk over. Het interesseert hem niet of hij weet iets wat wij niet weten.

      • + 0
      • 6 sep 2019 - 21:42
    • Dale U

      Posts: 1.035

      Ik dacht een beetje aan de "warme" familie van RB, aangezien Seb de mensen daar nog kent. Hij lijkt mij niet het type om nog 2 jaar af te bouwen bij Alfa. Dan is Ferrari zijn laatste F1 team.

      • + 0
      • 6 sep 2019 - 21:43
    • Zn familie zit thuis Dale, en ik vermoed dat ie dan liever daar zit dan bij RBR. Hij heeft maar 1 ding te bewijzen en dat is kampioen worden in een Ferrari. Naar RBR omdat het daar zo gezellig is, ik zie t niet gebeuren.
      Als ie tegen Leclerc niet redt gaat t tegen Verstappen ook niet lukken. Vettel rijdt om te winnen.
      Hij is sportief genoeg om Leclerc te helpen maar dat is echt niet zn ambitie natuurlijk.
      Zal 2020 nog Ferrari rijden.
      Als t dan niet is gelukt kapt ie ermee denk ik.

      • + 2
      • 6 sep 2019 - 23:39
    • Edgar

      Posts: 1.470

      Vettel naar RB, weet niet wie dat ooit heeft lopen dromen, maar dat gaat echt nooit gebeuren.

      • + 1
      • 7 sep 2019 - 08:44
  • Andere mogelijkheden? Misschien dat Seb wel meer succes kan hebben met een eigen YouTube kanaal. Meer dan een ander voormalig WDC wellicht... (OK excuus voor deze slappe 1e post, ik zal proberen beter mijn best te doen in de toekomst, maar ga niks beloven)

    • + 0
    • 6 sep 2019 - 21:42
  • Bij Ferrari is Vettel aan de beurt om in de kwalificatie een slipstream aan Leclerc te geven, en bij Mercedes Bottas aan Hamilton volgens Rick Winkelman. Ben heel benieuwd of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren vanmiddag.

    • + 0
    • 7 sep 2019 - 00:12

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar