user icon

Video: Jos Verstappen behaalt eerste Nederlandse podiumplaats op Hungaroring

  • Gepubliceerd op 01 aug 2019 08:05
  • comments 20
  • Door: Bjorn Smit

Morgen (vrijdag) begint de actie op de Hungaroring voor de twaalfde Grand Prix van het seizoen 2019. De Hongaarse Grand Prix van 1994 was een bijzondere voor Nederland, want Jos Verstappen pakte destijds de eerste podiumplaats van een coureur uit ons land.

Verstappen debuteerde in 1994 bij topteam Benetton in de Formule 1 als invaller voor JJ Lehto. In Duitsland kende hij nog een angstaanjagende pitbrand, maar een race later ging het in Hongarije wel goed met de pitstops. De teamgenoot van Michael Schumacher leek op weg naar een vierde positie, maar werd uiteindelijk derde nadat Martin Brundle in de laatste ronde stilviel met een elektrisch probleem.

Daarmee werd Verstappen de eerste Nederlander die naar het podium mocht en het was tegelijkertijd ook de laatste keer dat hij fysiek op het podium stond. Een race later werd hij wel derde in België, maar dat gebeurde pas na diskwalificatie van teamgenoot Michael Schumacher. Die race mocht hij na afloop dus niet op het podium verschijnen.

 

Reacties (20)

Login om te reageren
  • GHM65

    Posts: 554

    Ik weet nog dat ik het op puntje van onze imitatieleren bank zat en dacht: 'Welke Nederlander gaat dit ooit nog evenaren?' Niet wetende wat er nog allemaal voor moois in de pijplijn zat.

    • + 0
    • 1 aug 2019 - 08:16
    • walteij

      Posts: 1.432

      Ik weet wel dat ik vol trots zat te kijken en helemaal uit mijn dak ging toen brundle uitviel, wat Jos op het podium!!!!
      Wat voor bank het was, geen enkel idee meer, maar het zal wel een tweedehands zijn geweest, want ik was 18, dus ik zat in een studentenhuis te kijken.

      • + 0
      • 1 aug 2019 - 08:34
    • Max zat inderdaad toen nog in de pijplijn van Jos

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 08:42
    • Was in mijn geval een slaapbank! Onvergetelijk!

      • + 0
      • 1 aug 2019 - 08:43
  • Franse rotzooi in die McLaren :-)

    • + 1
    • 1 aug 2019 - 08:29
  • Ik heb weleens gelezen dat zonder die pitbrand Flavio Briatore Jos al voor Hongarije wilde vervangen maar dankzij die pitbrand hij dus nog even mocht blijven. Daarna dus podium in Hongarije en Spa (Na diskwalificatie Schumacher).

    Helaas ben ik pas bewust en actief F1 gaan kijken sinds Brazilië 1995 dus heb ik al die magische jaren gemist. Eind jaren 90 bestelde ik flink wat FIA jaaroverzichten op VHS om de schade wat in te halen maar tegenwoordig kan je gewoon hele races van vroeger in zijn geheel downloaden. Ik zat gisteren nog een stukje van Hockenheim 1991 te kijken... man man man Prost met de Ferrari V12 de hele tijd in de nek van Senna en zn Honda V12 over die lange rechte stukken door het bos, waanzinnige periode.

    • + 1
    • 1 aug 2019 - 08:36
  • Kubica

    Posts: 3.925

    Kwam het zelfs niet doordat Michael Jos voorbij liet, zodat Jos weer in dezelfde ronde kwam en daardoor Brundle nog voorbij kon?

    • + 2
    • 1 aug 2019 - 08:39
    • Klopt, Schumacher liet Verstappen zich ontdubbelen omdat ze wisten dat er problemen waren bij Brindle.

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 08:53
    • Dat was mooi om te zien toen, schumi die jos een podium schenkt. Mijn 2 helden op het podium.

      • + 0
      • 1 aug 2019 - 10:05
    • Precies, twee keer P3 dankzij Schumacher ... Helaas ook een voor Verstappen zn rijstijl nauwelijks fatsoenlijk te rijden Benneton ,, omdat hij alleen maar voor Schumacher zn wensen geprepareerd was en weinig tot niet voor Verstappen ...

      • + 0
      • 1 aug 2019 - 10:09
  • d@nny

    Posts: 2.473

    Wel grappig dat Mol 25 jaar geleden ook al dingen miste! (flauw ik weet het)

    Ik was net voor Jos in de F1 in kwam F1 gaan kijken maar Jos is vervolgens wel de accelerator geweest om de F1 intensiever te gaan volgen.

    Pfff kwart eeuw geleden alweer.

    • + 3
    • 1 aug 2019 - 09:25
    • GHM65

      Posts: 554

      Nou, je begint erover maar zondag was weer een drama. Toegegeven, een uiterst hectische race maar hij mist in mijn beleving te veel en noemt echt vaak de verkeerde namen. Verder vind ik commentaar als: 'Tuurlijk jongens, rij elkaar maar lekker van de baan af etc. echt not done.

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 09:30
    • Joeppp

      Posts: 4.098

      De mooiste zondag vond ik nog Vettel achter Kimi. Mol zondag: Kimi zal Vettel voorbij laten omdat ze beide met Ferrari rijden. 1 seconde later rijdt Kimi bijna Vettel zijn voorvleugel eraf en haalt volgens mij Magnussen in. Mol zijn tekst: Laat dat maar aan de sluwe vos Kimi over. Zoveel onzin uitkramen en er naast zitten in 10 seconden kan bijna niemand.

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 09:50
    • d@nny

      Posts: 2.473

      Ik kijk F1 (bijna) nooit op Ziggo omdat ik in de UK woon. Dus of live op Sky F1 of de highlights op Channel 4.

      In vergelijking met 25 jaar terug vindt ik Mol wel veels te "popie jopie" geworden in de races die ik wel op Ziggo kijk. Engelse commentatoren zijn (in mijn ogen) stukken beter maar soms is het wel leuk om een race met Nederlands commentaar te bekijken.

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 09:57
    • Mol was in de beginjaren 90 veel koeler en in mijn ogen een betere commentator dan nu. Hij was zelfs erg goed als je hem vergleek met buitenlandse commentatoren van die tijd. Helaas is hij idd tegenwoordig veel te popie jopie geworden en slaakt hij ook vaak vreemde tokkie taal uit. Echt heel jammer.

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 10:06
    • Kubica

      Posts: 3.925

      Daarom snap ik ook niet dat Mol nog steeds bij welke zender dan ook aan de bak kan.
      Zal wel door z'n enthousiasme komen, want dat hij dat heeft, kan je niet ontkennen.

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 10:24
    • Ome Theo

      Posts: 277

      Zelf zoek ik een stream op om het gebral van Mol niet te hoeven horen. Sky F1 is natuurlijk ook niet 100% accuraat maar daar hebben ze zeer ervaren collega reporters die elkaar respectvol laten verbeteren.
      Dat Ziggo niet op dit soort sites mee leest en er niets mee doet of dit soort reacties blijkbaar naast zich neerlegt begrijp ik ook niet.

      • + 0
      • 1 aug 2019 - 11:29
    • Joeppp

      Posts: 4.098

      @Ome Theo, ik vind Mol verschrikkleijk maar snap wel dat ze hem houden. De hele Ziggo dome vol met Max fans. Van links naar rechts gehos op de tribunes in Oostenrijk. Daar hoort een popie jopie presentator bij. Het gaat daarbij niet om het verslag van de wedstrijd maar om Max hypen. Goed voor de kijkcijfers, niet voor de liefhebbers van F1.

      • + 1
      • 1 aug 2019 - 12:51
    • d@nny

      Posts: 2.473

      Daar ben ik het wel mee eens @NoBullshit, De technische updates destijds bij RTL (ik kan me de tune nog steeds voor de geest halen) vond ik altijd een goede bijdrage van Mol.

      Echter, het huidige "popie jopie" en tokkie geleuter hoeft van mij echt niet. Doet afbreuk aan zijn (voorheen) goede reputatie.

      @Joeppp, vroeger was Mol niet zo en ik denk eerder dat Mol meegaat in de gekte en zich popie jopie is gaan gedragen door Max zijn success.

      Net zoals die Plooij een ontzettende eikel is. En in Oostenrijk bovenop een ladder staan voor de Red Bull pitbox om de fans in het oranje te dirigeren (Wij willen Maxie zien, Wij willen Maxie zien etc) echt bloed irritant die gast.

      • + 0
      • 1 aug 2019 - 15:57
  • Nomar

    Posts: 129

    Mooi om weer eens te zien, mooie tijden in F1 waren dat. Mooi geluid die V8 ook, we hebben spannende races op het moment maar ik mis toch wel de geluidbeleving van toen. Die backfire klappers van de V10 man man lekker was dat.

    • + 0
    • 1 aug 2019 - 10:40

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land NL
  • Geb. datum 4 maa 1972 (49)
  • Geb. plaats Montfort, Netherlands, NL
  • Gewicht 73 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar