user icon

F1 Power Rankings: Blijft Verstappen de leider na de GP van Groot-Brittannië?

  • Gepubliceerd op 17 jul 2019 19:50
  • comments 34
  • Door: Brick van Boxtel

Max Verstappen staat ook na de Grand Prix van Groot-Brittanië bovenaan in de Power Rankings van Formula1.com. De Red Bull Racing-coureur staat op 45,3 punten per race gemiddeld, net iets meer dan Lewis Hamilton en Carlos Sainz hebben.

Voor de Power Rankings kijkt een panel van vijf man na afloop van een Grand Prix-weekend naar de verrichtingen van de coureurs, waaraan een beoordeling tussen de 1 en 10 wordt gehangen. De vijf scores opgeteld vormen de totaalscore, waarna het gemiddelde van die totaalscore van alle races bepaalt wie er op de eerste plaats staat in het klassement.

Verstappen scoorde in Engeland 47 punten bij de jury. Daarmee staat hij 0,9 punten boven Hamilton, die voor zijn optreden tijdens zijn thuisrace 47 punten kreeg. Een verrassende derde plaats voor Carlos Sainz.

Vettel verliest terrein

De grote verliezer na de Britse Grand Prix is Sebastian Vettel. Door het incident met Verstappen en zijn matige optreden wordt hem zwaar aangerekend. Hij krijgt slechts 28 punten en valt daarmee buiten de top 10. Zijn plaats wordt ingenomen door Daniil Kvyat, die nu op 37,7 punten gemiddeld per race staat. 

Top tien:

Ranking Naam Punten (Gemiddeld)
1 Max Verstappen 45,3
2 Lewis Hamilton 44,4
3 Carlos Sainz Jr. 41,6
4 Valtteri Bottas 41,0
5 Lando Norris 40,3
6 Charles Leclerc 40,0
7 Alexander Albon 38,0
8 Kimi Raikkonen 37,9
9 George Russell 37,8
10 Daniil Kyvat 37,7

 

Reacties (34)

Login om te reageren
  • NicoS

    Posts: 12.270

    Carlos doet het goed bij de “experts”.
    Ondanks dat alle aandacht uit gaat naar zijn teamgenoot, is Sainz stiekum bezeg met de beste periode van z’n F1 carrière tot nu toe.
    Hij oogt ook ontspannen, zit dus lekker in z’n vel bij McLaren.

    • + 6
    • 17 jul 2019 - 20:03
    • Klopt. Met de kennis van nu had Red Bull ook voor Sainz moeten kiezen voor het 2e RBR zitje, ipv. Gasly. Carlos gaat lekker!

      • + 1
      • 17 jul 2019 - 20:26
    • NicoS

      Posts: 12.270

      @Wouter,
      Ik las dat Gasly zich veel te veel met Max bezig hield, en hierdoor niet gefocust was op z’n eigen werk.
      Zoals Gasly de laatste race presteerde gaat het de goede kant op, misschien moest hij inderdaad even gereset worden zoals ze dat bij RBR noemden.
      Het kan best zijn dat Sainz naast Max ook niet zo ontspannen zou zijn geweest, en dus z’n prestaties er onder zouden kunnen lijden.

      • + 1
      • 17 jul 2019 - 20:36
    • elflitso

      Posts: 516

      @NicoS Er is nog wel een 'klein' probleempje met Gasly. Hij kan zijn feeling kwa gedrag auto niet vertalen naar het team en heeft daar de settings van Max voor nodig. Dat is niet echt professioneel laat maar zeggen.

      • + 3
      • 17 jul 2019 - 20:41
    • mediF1

      Posts: 2.803

      Heeft echter wel veel tijd gekost en de vraag blijft hoe hij zich ten opzichte van Norris kan blijven handhaven want dat zal zijn cariere gaan bepalen drnk ik

      • + 0
      • 17 jul 2019 - 22:25
    • @NicoS,
      Precies die gedachte had ik in het verleden ook bij Carlos, zijn volledige focus lag op Max ipv op zichzelf, niet zo gek natuurlijk gezien het aloude F1 gezegde dat je teamgenoot je belangrijkste tegenstander is.
      Ik denk dat zelfvertrouwen je prestaties ook gewoon echt goed doen, dat een groot deel tussen de oren zit, en Carlos zit in een goede flow. Indrukwekkend hoe hoog de experts hem ook aanslaan gezien die power rankings..
      Vooralsnog kan hij zich goed handhaven tegen Lando, ben erg benieuwd hoe de stand qua punten er einde seizoen uitziet

      • + 1
      • 18 jul 2019 - 08:11
  • 33MV

    Posts: 103

    Snap niet goed waarom Leclerc de hemel in wordt geprezen. De Ferrari was op de goede plaatsen op het circuit net wat sneller en daarom kon hij redelijk verdedigen. Hij verloor het uiteindelijk van Max en dat iemand Gasly kan verschalken, dat is nu niet bepaald uniek.

    • + 1
    • 17 jul 2019 - 20:14
    • Omdat velen - en niet alleen de insiders - zien wat jij niet ziet: niet alleen Max is supergetalenteerd, maar Charles ook.

      • + 5
      • 17 jul 2019 - 22:18
    • mediF1

      Posts: 2.803

      Klopt wel wat je zegt maar de trekkracht van de Ferrari heeft zeker een rol gespeeld . Denk dat Verstappen anders al eerder voorbij was gegaan en nog belangrijker gebleven natuurijk.

      • + 1
      • 17 jul 2019 - 22:29
    • Lexx

      Posts: 801

      De trekkracht speelde zeker een rol, maar vergeet niet dat de Red Bull gewoon sneller was.

      Charles maakte perfect gebruik van de mogelijkheden van zijn Ferrari, en positioneerde zich iedere keer perfect. Dat op de trekkracht afschuiven is net zoals de winst van Max in Barcelona wijten aan het accupakket van Renault.

      • + 1
      • 17 jul 2019 - 22:54
    • Wat een raar topic om over Leclerc te beginnen. Hij staat in dot klassement op de zesde plek, niemand heedt de naam Leclerc in de mond genomen en jij begint over overschatting.
      Apart

      • + 1
      • 18 jul 2019 - 07:41
    • Ik snap wel dat Leclerc de hemel in wordt geprezen, zijn verdedigend werk was indrukwekkend..
      Natuurlijk speelt de trekkracht in positieve zin ook een rol, maar had Bottas in die Ferrari gezeten dan was Verstappen er binnen een ronde al voorbij..

      • + 2
      • 18 jul 2019 - 08:25
    • Politik

      Posts: 6.494

      @Tieske,

      Dit topic gaat over het klassement van de power rankings.

      Volgens mij staat LeClerc daar ook in.

      Die link die @33mv met LeClerc maakt is dus best logisch. Of hij een punt heeft, is een andere discussie.

      • + 2
      • 18 jul 2019 - 09:39
  • Bottas op vier...? Is er (behalve Stroll) een rijder die het slechter zou doen bij Merc.?

    • + 1
    • 17 jul 2019 - 21:39
  • snailer

    Posts: 4.402

    Het is misschien wel off topic. Maar het schijnt dat de turbolag waar Max last van had in Silverstone aan zijn rijstijl ligt. Volgens de omschrijving zou Max te snel zijn met gas geven. En de turbolag zit al in de motor sinds de intro van de huidige versie Honda. Tot nu konden ze via een setting de boel fixen, maar in Silverstone werkte dat niet. Max heeft dus de hele race er een beetje last van gehad. En natuurlijk in kwalificatie.
    Toch wel apart dat de ene rijder er geen last van heeft en de andere wel.

    • + 3
    • 17 jul 2019 - 22:30
    • Het is pas een probleem als je haast hebt.

      • + 0
      • 17 jul 2019 - 22:36
    • snailer

      Posts: 4.402

      Zo lijkt het inderdaad. Maar ik vond het al vreemd dat Gasly er nooit over klaagde. Blijkbaar kan je ook te hard gaan.

      • + 1
      • 17 jul 2019 - 22:38
    • MCL34

      Posts: 531

      @Snaller, dat jij Gasly niet hoort klagen wil niet zeggen dat hij er geen last van heeft. Mischien hebben ze daar alle 4 wel last van maar klaagt Max als enigste.

      • + 1
      • 18 jul 2019 - 08:06
    • Ja , heeft mn grasmaaier ook last van, ik geef altijd veel te snel gas.... te snel gas geven!?? Is dat een grap??

      • + 0
      • 18 jul 2019 - 08:50
    • tied veur't nije rieden !!

      • + 0
      • 18 jul 2019 - 08:53
    • snailer

      Posts: 4.402

      MCL34: Het is zoals ik schreef. Alleen Max heeft er last van. Bevestigd door Honda. Hoewel ik het niet begrijp helemaal vertelden ze dat het komt door de manier waarop Max gas geeft. Dat 'te snel' was een een grapje. Ik ben niet technisch genoeg om dit allemaal Uberhaupt te begrijpen.

      • + 1
      • 18 jul 2019 - 09:25
    • Wat ik er van heb begrepen is dat door een aanpassing VER anders in de auto zit/ligt. Hierdoor kan hij sneller met de pedalen 'spelen'. De wisselingen in de standen zijn zoveel/zo snel dat de software het niet steeds kan bijbenen en er vertraging optreed. Hier had hij al vaker last van, maar dat kon vóór zijn positieverandering nog redelijk door diverse mappings worden opgevangen.

      • + 0
      • 18 jul 2019 - 09:41
    • snailer

      Posts: 4.402

      @bRAMMSTEIN. Dank je wel voor de toevoeging! Dat van de positieverandering heb ik niet meegekregen.
      Ondanks dat snap ik het technisch niet helemaal. Waarom kon bijvoorbeeld het via een setting tijdelijk gefixed worden in Frankrijk en Oostenrijk en waarom kon dat niet in Silverstone. Mogelijk heeft het ook met de type bochten te maken.
      Hopelijk fixen ze het snel. Op Silverstone zou het ander half tot twee tiende hebben gescheeld tijdens kwalificatie.

      • + 0
      • 18 jul 2019 - 10:03
    • Hier heb ik wel een antwoord op (als ik de experts kan vertrouwen). Red bull heeft haar chassis zodanig verbeterd, dat Max eerder op het gas kan gaan dan dat Honda geprogrammeerd heeft voor haar motor. Met data wordt namelijk berekend dat de auto pas op een bepaald punt op het gas kan, en Max zit daar nu soms enkele meters voor al op het gas. Hierdoor ontstaat er een error in de software, die ''lag'' toepast omdat in zijn realiteit de auto nog helemaal niet vol gas zou moeten gaan.

      Het grappige is, is dat dit al eens is voorgekomen bij Honda. Alonso nam tegen alle verwachtte data in Pouhon vol gas, waardoor het hele software systeem van Honda in de war raakte. Voor de software reed Alonso namelijk nog richting Pouhon (want hij had nog niet geremd) waardoor hij na het uitkomen Pouhon geen ERS meer kreeg (hele mapping was in de war). Ik typ dit even snel, maar als ik tijd heb kan ik het bericht wel even opzoeken waar ik dit vandaan heb

      • + 1
      • 18 jul 2019 - 11:02
    • NicoS

      Posts: 12.270

      @Mitcell,
      Dat verhaal van Alonso klopt, de software raakte inderdaad in de war omdat Alonso Pouhon volgas nam.
      De motor wordt geprogrammeerd voor een circuit, dat vind ik het hele kromme aan al die mappig's, de coureur moet bepalen wanneer hij gas geeft, en niet de software van de motor.

      • + 1
      • 18 jul 2019 - 12:48
  • De 'jonkies' doen het goed in dit klassement. Natuurlijk staat Mercedes in de ranking en de Finse 'opa' kan het ook nog steeds.
    Beetje jammer dat ik Russell niet in de lijst zie staan. Zeker ten opzichte van het materiaal rijdt hij niet onverdienstelijk. Ik ben stiekem wel benieuwd op welke plek hij staat. Iemand die weet waar de volledige lijst is te vinden?

    • + 0
    • 18 jul 2019 - 09:31
  • Het zal mij niet verbazen als de panel bestaat uit 5 "objectieve" Nederlanders. En ik durf te wedden dat bij het kampioenschap van een andere coureur dan Mad Max, hij (Max) nog steeds op de eerste plaats zal staan.

    • + 0
    • 18 jul 2019 - 14:54
    • CTRA

      Posts: 3.536

      Want bij Formule1puntcom, werken allemaal Nederlanderds.
      Misscien eerst eens lezen voor dat je wat neerkladt

      • + 0
      • 18 jul 2019 - 19:23

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar