Jenson Button: "Slechte start verpestte mijn race"
- Gepubliceerd op 27 maa 2011 11:31
-
38
- Door: Kees Schooneman
Button verloor bij de start van de race twee plaatsen. Eén aan Vitaly Petrov en één aan Massa. Button was veel sneller dan Massa, maar tot een geslaagde inhaalactie kwam het niet. Pas in de tiende ronde passeerde de Brit de Ferrari coureur. Bij de actie sneed Button echter de baan af. Reglementair gezien had Button die positie terug moeten geven aan Massa, maar vlak na de actie ging ook Fernando Alonso voorbij aan Massa. Daardoor zal Button niet één, maar twee plaatsen terug op de baan. Iets wat Button niet deed. Het gevolg was een drive-trough penalty, waardoor een goed resultaat niet meer mogelijk was.
Button finishte de race uiteindelijk als zesde. Ik had een redelijke start. Tot mijn verassing zat Petrov ineens aan de binnenkant. Daardoor moest ik naar de buitenkant, waardoor ook Massa mij voorbij ging. Dat was een slecht scenario, want ik was veel sneller, maar Massa is de moeilijkste coureur om te passeren, vertelt Button.
Hij blokkeerde zeer goed, maar daardoor verloren we veel tijd. Toen probeerde ik hem te passeren in de elfde of twaalfde bocht. Massa drukte mij naar buiten, waardoor ik de bocht niet meer kon nemen en dus de weg moest afsnijden. Ik lag voor Massa op het moment dat ik van de baan ging, dus ik wist toen even niet meer wat ik moest doen, vervolgt de Brit.
Ik vroeg het team wat ik moest doen. Het team zei dat ik mijn plaats moest behouden en dat ze bij de stewards zouden vragen wat ik moest doen. Alleen voordat we een antwoord kregen ging Massa naar binnen voor een pitstop. Dan kan je de positie niet meer terug geven en krijg je dus een drive-trough penalty, aldus Button.
Ik moest toen een inhaalrace rijden om nog op een redelijke plaats te finishen. Dat was best leuk, maar wel frustrerend, want deze auto is in staat om op een betere plaats te finishen. De snelheid geeft ons veel vertrouwen. We konden redelijk in de buurt blijven van Red Bull Racing, besluit Button
Trending nieuws
-
Hamilton onthult groot Ferrari-probleem na lastige race
Lewis Hamilton heeft een zeer zware Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De zevenvoudig wereldkampioen moest een ...
28 jun 2026 19:08 -
Prachtige beelden: Verstappen massaal toegezongen na tweede plaats
Max Verstappen heeft een sterke Grand Prix van Oostenrijk achter de rug. De viervoudig wereldkampioen kwam op de Red ...
28 jun 2026 20:04 -
Wolff voorspelt ingrijpende problemen voor Ferrari
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix hard uitgehaald naar Ferrari. De Oostenri...
28 jun 2026 18:39 -
Hadjar tevreden met zesde plek in Oostenrijk: “Beste racetempo van het seizoen”
Isack Hadjar is tevreden met zijn resultaat tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, maar denkt dat er nog wel het een e...
28 jun 2026 19:37 -
Verstappen zet Russell te kakken: "Nu vol gas?"
Max Verstappen was tijdens de race in Oostenrijk het controversiële slot van de kwalificatie van een dag eerder ...
28 jun 2026 18:16
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land Spanje
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, Spanje
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.793 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
909.610 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (38)
Login om te reagerenPosts: 12.432
Uithuilen, er van leren en op naar de volgende race. Je kan er een heel verhaal van maken maar dat helpt niet meer.
Posts: 7.033
@Alleen voordat we een antwoord kregen ging Massa naar binnen voor een pitstop. Dan kan je de positie niet meer terug geven en krijg je dus een drive-trough penalty, aldus Button.
In zo\'n situatie kan je maar beter uit voorzorg gelijk die plaats teruggeven. Kijk naar Alonso die wordt evengoed nog bijna 3de toen hij daarbij in het groepje zat bij Button. Als Button geen last van Massa had gehad was dat ook wel ongeveer het max haalbare. 2de zou wel nog gekund hebben aangezien dat probleem bij Lewis.
Posts: 2.323
volgens mij was dat probleem van lewis nog niet zo heel erg ik denk niet dat button dat gered had
Posts: 7.033
Nja dat is een vraagteken die we nooit te weten zullen komen maar Lewis verloor ook best veel tijd toen hij door het gebrek aan downforce(door dat probleem) door het gras ging in de eerste bocht.
Laten we het erop houden dat Button zowieso wel 3de had geworden als hij gewoon die positie meteen had teruggegeven. Maarja dat is achteraf gepraat.. Al dacht ik op dat moment al wel gelijk: Geef die positie nou maar terug om een straf te voorkomen.
Posts: 442
Ik meende dat de regels sinds dat akkefietje met Raikkonen en Hamilton op Spa zijn veranderd. Je moet je plek dan voor de volgende bocht teruggeven. En dat had Button ook moeten doen, direct zijn plek teruggeven. Maar ja, dat is altijd achteraf. Op naar de volgende race.
Posts: 931
Button: Start verpestte mijn race Denk toch dat de terechte drivethrough zijn race verpestte. Vreemd dat hij die plaats niet teruggaven.
Posts: 8.004
Bizar eigenlijk dit, teleurgesteld zijn met P6. Had je hem dat 2 weken geleden verteld had ie je voor gek verklaard :).
Posts: 11.414
Whitmarsh zei dat ze Button het zelf hadden laten beslissen.
Posts: 339
waar/wanneer heeft hij dat gezegd?
Posts: 3.091
Na de race. Button beweert echter dat het team hem vertelde door te blijven rijden.
Posts: 3.145
MW heeft inderdaad de keuze bij Button neergelegd, Button gad aan dat hij voorbij aan Massa was waardoor MW dus zoiets had van, de keuze is aan jou. Button had de gok niet moeten nemen en de plek terug moeten geven.
Posts: 962
Klinkt als een miscommunicatie dus. Het was wel een probleem, meteen nadat hij dat voordeel pakte ging Alonso voorbij aan Massa omdat Massa even geen grip had. Dus dan had hij 2 plaatsen kwijtgeraakt. Desalniettemin had dat beter geweest denk ik. De McLaren was een stuk beter dan de Ferrari hier, zoals het hoort!
Posts: 11.414
Miscommunicatie van Button naar de pers ja. Hij weet dondersgoed dat hij het team ervan overtuigd had dat hij in zijn recht stond.
Posts: 339
Snap de actie van de pitwall niet, geef die plek terug en je bent nog in de race. Domme beslissing van Mclaren, Button had zelf ook kunnen nadenken maar hij krijgt instructies om zijn positie te houden. Denk dat dit intern nog wel een staartje krijgt.
Posts: 3.145
McLaren valt niets te verwijten, de keuze is door MW bij Button neergelegd.
Posts: 339
Ok, Withmarsh zegt het een (BBC), Button het ander.
Genoeg voer voor discussie.
Posts: 107
Beetje jammer van Button. Hij legde bij de BBC alle schuld bij Massa. Massa drukte hem van de baan, dus moest hij hem wel inhalen. Button wilde hem er wel langs laten, maar Massa was zoooo langzaam en toen ging Massa naar binnen dus kon hij de straf niet meer ontlopen. Ding heeft toch remmen of niet?
Massa was inderdaad langzamer, maar Massa is niet de reden dat Button 6e is geworden.
Posts: 18.535
Allemaal zever natuurlijk. Hij zat helemaal niet voor Massa, hij had de buitenlijn en kon op zijn rem gaan staan. Massa is pas 2 ronden later binnengekomen, dus hij had tijd genoeg om hem weer te laten gaan. Eigen schuld dikke bult.
Posts: 5.397
Button had die plek terug moeten geven. Na de laatste jaren hadden hij en McLaren beter moeten weten. Maar goed, een 6e positie is netjes als je kijkt naar het verloop van de race en het geeft aan dat er veel snelheid in die McLaren zit. Herkansing in Maleisie over 2 weken waar het hoop ik net zo leuk kan worden als vorig jaar. Wie weet schud de regen het veld weer helemaal door elkaar.
Posts: 73
De slechte start van button heeft Alonso ook het podium gekost (die zat helaas aan de verkeerde kant van button)
Posts: 3.145
Alonso had nooit ofte nimmer op het podium gestaan.
Posts: 1.315
Hij finishte op 2 seconden van Petrov, dus als hij zijn positie bij de start had gehandhaafd had hij denk ik zonder veel problemen op het podium gestaan.
Posts: 80
Zonder die slechte start en het tijdverlies bij het inhalen van Koba en Rosberg eindigt Alonso ruim voor Petrov.
Posts: 18.535
Tja, hij maakt die slechte start toch echt zelf. Zonder aanrijding had Schumacher ook punten kunnen pakken, maar die aanrijding was er wel, dus dat gaat niet op. Petrov deed het trouwens naar het einde toe best rustig.
Posts: 3.145
Als als als, had Lewis geen kapotte plank gehad dan had hij Vettel aan kunnen vallen, had Button zijn plaats behouden na de start dan had hij sowieso voor Massa gezeten. Met als kopen we tegenwoordig niet zo veel.
Posts: 67
Als Barrichello niet in het grind was gereden, gisteren goed had gekwalificeerd en niet op Rosberg had gereden, dan had die gewoon een deuk van een race gereden. Er zit echt wel wat pace in zijn bakkie.
Posts: 2.263
Vind niet dat men volledig de schuld bij Button kon leggen al was het natuurlijk wel een knullig foutje van hem, hij dacht dat hij ervoor zat en het team legde de keuze bij hem. Maar het team zelf kan de replay\'s bekijken of hij daadwerkelijk ervoor zat en dat was niet het geval en hadden ze dat Button kunnen melden.
Posts: 11.414
Button is toch degene die het eerst verantwoordelijk is voor zoiets? McLaren moet die beelden ook terug gaan zoeken.
Aan de andere kant, McLaren had inderdaad gewoon beter moeten weten of in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen.
In 2008 werd Hamilton ook bestraft met een drive through voor afsnijden van de baan. Hamilton zat toen echt duidelijk voor Vettel. Minstens een halve wagenlengte. Alleen hij haalde de volgende bocht niet en de stewards vonden de inhaalactie daarom niet legitiem.
Het slaat ook nergens op om te zeggen dat je ervoor zat en dat je dan maar de baan af zou mogen snijden. Dan rem je gewoon niet voor een chicane. Nogal wiedes dat je er dan \"voor\" zit.
Posts: 2.263
Maar het is wel een beetje soort van teamwork wat er op zo\'n moment moet gebeuren. En inderdaad ze hadden beter het zekere voor het onzekere moeten nemen want you never know. Ik persoonlijk dacht direct aan het Alonso-Kubica gevalletje op Silverstone. Ze zouden toch beter moeten weten beiden.
En ervoor zitten is ook wel idioot ja, kan je net zo goed met mach 2 op een bocht aanstormen zonder te remmen en dan zeggen dat je ervoor zat en de chicane afsnijden.
Posts: 632
Ik begin nu toch wel erg te twijfelen over het nut van de beweegbare achtervleugel en kers, er zou nu toch ingehaald kunnen worden, maar ik heb er weinig van gezien. button heeft het vaak geprobeerd, maar lukte niet op de legale manier.
Posts: 67
Er was vandaag geen enkel inhaalmanouvre met de DRS. Ook KERS lijkt niet te lukken.
Voor mij mag al dat speelgoed van die auto\'s, t\'is net NFS Hot Pursuit aan het worden. Puur racen, als je snel genoeg bent kan je ze wel inhalen. Punt.
Posts: 18.535
Er zijn toch best wel een paar DRF-acties geweest?
Posts: 3.987
ferrari heeft ehem genaaid, door massa gelijk te laten inhouden en alonso massa in te laten halen. Massa zijn verdedigen was niet de meest chique manier. als iemand ernaast zit naar buiten sturen, meerdere malen gezien, dat was ook een drive-through waard. button heeft 1 stop minder gemaakt met banden en staat ermee 6e. zonder drive-through had hij voor webber en alonso gefinished en had hij achter petrov aan kunnen gaan.
Posts: 18.535
Massa heeft zich breed gemaakt, maar niet één keer onreglementair. Button kwam er gewoon niet langs. Dat hij niet dadelijk zijn plek teruggeeft nadat hij een bocht afsnijdt om er langs te komen, is toch echt zijn eigen schuld hoor.
Posts: 11.414
Alonso gaat een ronde later naar binnen. Hoe kan Button dan niet zien aankomen dat Massa de ronde erna zal gaan pitten?
Button moet gewoon de beelden even terugkijken en zijn excuses aan gaan bieden.
Posts: 45
ben ik met je eens runningupththill button moet niet zo zeiken maar gewoon rijden net wat alonso doet die hoor je toch ook niet
Posts: 2.714
Check Intervieuw >>> www.youtube.com/watch?v=liAeOv-zNVE
Posts: 414
Button had wat meer geduld moeten hebben, dan was het gewoon een kwestie van tijd geweest voordat hij er wel langs zou kunnen komen, wat mij betreft duidelijk de fout van Button.
Gewoon snel vergeten en op naar de volgende race.