user icon

Brown ziet avontuur in WEC met hypercar-reglementen zitten voor McLaren

  • Gepubliceerd op 17 jun 2019 09:00
  • comments 18
  • Door: Bjorn Smit

Zien we McLaren binnen afzienbare tijd terug op de 24 uur van Le Mans. CEO Zak Brown ziet het idee wel zitten, zeker na de introductie van het hypercar-reglement voor het seizoen 2020/21 en daarna.

Het WEC gaat op korte termijn flink op de schop. De huidige hoogste en snelste klasse, de LMP1, gaat verdwijnen. Daarvoor komt een klasse met de werktitel 'hyper sport' in de plaats. Deze klasse staat open voor zowel prototypes als op hypercars gebaseerde prototypes, waarvan 20 straatvarianten gebouwd moeten worden. Het is een project wat McLaren wel aanspreekt, zo vertelde Brown aan Auto, Motor und Sport.

McLaren ziet mogelijkheden voor WEC-avontuur

"Het is mogelijk. Voor Le Mans wachten we op de uiteindelijke reglementen, die in het verleden vaak aan ons verkocht zijn als de uiteindelijke reglementen. We zullen analyseren of we er een goed product voor hebben, of het de Formule 1 stoort en of het een goed bedrijfsmodel voor het bedrijf is. Ik ben optimistisch gestemd dat we deze vragen met ja kunnen beantwoorden. Voor IndyCar geldt hetzelfde."

"We moeten eerst zien hoe het budgetplafond voor ons werkt. Het is nu pas mogelijk om een precies vijfjarenplan te definiëren. We zullen niet voor de start van 2021/22 toe kunnen treden tot Le Mans. Als we de auto gehomologeerd hebben, willen we minstens drie jaar meedoen. Dat moet vastgelegd worden."

Ontwikkeling nieuwe hypercar 'waarschijnlijk'

McLaren heeft met de Senna al een hypercar klaarstaan om de WEC-bolide op te baseren. Brown weet echter niet zeker of deze bolide ook als basis gebruikt zal worden. "Dat hangt ook af van de technische voorwaarden. Als we over twee jaar willen deelnemen, doen we dat niet met een auto die drie jaar oud is. Het is waarschijnlijker dat we een nieuwe auto bouwen op een van onze bestaande platforms."

Volgens Brown is McLaren bereid om in de buidel te tasten voor een WEC-project, maar hij weigert in te stappen als het endurance-kampioenschap een tweede Formule 1 wordt. "Dat gaat 25 tot 30 miljoen kosten en dat zou voor ons een prima raamwerk zijn. Het moet voor ons resulteren in een bedrijfsmodel. Als het WEC afdrijft en een tweede Formule 1 wordt, is het voor ons oninteressant."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • masf1

    Posts: 5.732

    Ga eerst maar eens een redelijke Indycar wagen bouwen,allemaal van die halve projecten,en als het niet lukt stappen ze over naar de volgende klasse.

    • + 1
    • 17 jun 2019 - 09:39
    • Man man man wat een zure reactie. Van een mooi bericht wat goed is voor de mondiale autosport iets negatiefs maken.

      • + 3
      • 17 jun 2019 - 09:50
    • Dit is wel een andere tak van sport, één die goed aansluit bij McLaren aangezien het wagens betreft die in productie moeten zijn.
      LMP1 vervangen door deze nieuwe klasse lijkt mij een goede zet, zeker gezien het animo van diverse fabrikanten.

      • + 1
      • 17 jun 2019 - 09:54
    • masf1

      Posts: 5.732

      Wat is er zuur aan,hoop geld verspeelt,en geen Alonso aan de start gezien.

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 10:18
    • Joeppp

      Posts: 1.833

      Mclaren en Le Mans passen juist perfect bij elkaar. Zo'n opmerking over de Indy car is een beetje populistisch negatief doen.

      • + 1
      • 17 jun 2019 - 10:20
    • MasF1
      Ferrari is sinds 2008 geen kampioen meer geworden. Dat is 10x 300 miljoen+ verspilt geld. Zeuren mensen daar over?

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 10:24
    • JV fan

      Posts: 1.832

      Mclaren bouwt geen Indycar auto,s ;)

      • + 1
      • 17 jun 2019 - 10:29
    • masf1

      Posts: 5.732

      Ferrari ontvangt geld,krijgt prijzen geld,en ga zo maar door.die hebben het prima ondanks geen wk.

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 10:30
    • Wat een dom gelul Masf1. Bij de ene maakt het volgens jou wel uit, bij de andere niet.

      • + 1
      • 17 jun 2019 - 10:49
    • masf1

      Posts: 5.732

      Ferrari komt gewoon aan de start,Mclaren niet gezien op zondag??

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 11:24
    • Zondag? Welke race kwam Ferrari gister aan de start dan?

      • + 1
      • 17 jun 2019 - 12:08
    • mario

      Posts: 5.087

      LOL @ Pietje..... Geen start gezien zondag.... Wel nog een mooie race :)

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 12:26
    • mario

      Posts: 5.087

      @Masf1: Jij heb het dan over een race aan de overkant van de plas, wat totaal niet met het onderwerp te maken heeft en daarbij, McLaren heeft die auto niet zelf gebouwd. Verder heeft McLaren in het verleden bewezen een goede Le Mans auto te kunnen bouwen (ken je geschiedenis).
      Ook zeg je dan dat McLaren niet aan de start stond zaterdag (zondag natuurlijk niet gekkie), maar McLaren is wel een van de eersten die zegt dat ze er wel oren naar hebben..... Ik heb Ferrari nog niet gehoord hierover....
      En ook leuk dat je dus zegt dat je geen McLaren hebt gezien dit weekend, maar ik zie ook nooit een Ferrari op de Indy.....
      McLaren pakt de uitdagingen wel aan, waar Ferrari veelal op zeker speelt.....

      • + 1
      • 17 jun 2019 - 12:31
    • Ferrari had ooit de aspiraties om mee te doen in indycar, ze hebben zelf een auto gebouwd dacht ik, ik schat ergens begin jaren '90

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 19:05
  • JH56

    Posts: 90

    met het zelfde resultaat als in Indianapolis???

    • + 0
    • 17 jun 2019 - 10:05
    • 2x Indy500 gewonnen dus daar teken ik voor...

      • + 1
      • 17 jun 2019 - 10:21
    • mario

      Posts: 5.087

      McLaren heeft in het verleden al bewezen dat het kan!!!

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 12:27
    • Ik zie ook niet in wrm ze niet succesvol zouden kunnen zijn op termijn, wat een achterlijke reactie na een mislukt avontuur waar Mclaren eigenlijk niks bij zien had.

      • + 0
      • 17 jun 2019 - 19:10

Gerelateerd nieuws

BR Grand Prix van Brazilië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

BR Grand Prix van Brazilië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar