user icon
user icon

'Hypercar-reglement' WEC afgerond, Aston Martin treedt toe met Valkyrie

  • Gepubliceerd op 14 jun 2019 12:17
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Vlak voor de 24 uur van Le Mans van komend weekend heeft de ACO onthuld hoe de reglementen voor het FIA WEC er vanaf 2020 uit gaan zien. Direct na de aankondiging van de 'hypercar-reglementen' maakte Aston Martin bekend zich in de hoogste klasse te gaan melden.

Momenteel is de LMP1-categorie de hoogste klasse binnen het WEC. Deze klasse is exclusief bedoeld voor prototypen, maar daar gaat in 2021 verandering in komen. Naast prototypes mogen er ook van hypercars afgeleide bolides ingeschreven gaan worden. Wel moeten er in een periode van twee jaar minimaal twintig straatwaardige auto's van het ontwerp geproduceerd worden.

Er is nog geen officiële naam voor de categorie bedacht, maar tijdens een presentatie in Le Mans gebruikte de ACO de naam 'hyper sport'. Het gewicht van de bolides in de klasse zal op 1100 kilogram komen te liggen, terwijl het vermogen op zo'n 750 pk komt te liggen. Hybride motoren zijn optioneel en er komt een systeem met strafgewichten, zoals ook in de GTE's het geval is. Het doel is om de rondetijden op Le Mans op zo'n 3 minuut 30 te laten uitkomen. 

Valkyrie basis voor hypercar Aston Martin

Bij de presentatie van de plannen waren er nog geen fabrikanten die zich aangemeld hadden voor de klasse, maar niet veel later liet Aston Martin weten dat ze zich in de klasse zullen mengen. Het Britse merk is al in de GTE-klasse van het WEC actief en zal vanaf het seizoen 2020-2021, de eerste jaargang van de nieuwe reglementen, twee fabrieksauto's inzetten. Deze worden afgeleid van de Valkyrie, die hypercar die Adrian Newey voor Aston Martin ontworpen heeft.

Reacties (17)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 7.015

    Lijkt me gaaf om al die hypercars in actie te zien! Hopelijk wijken ze niet teveel af van het origineel.

    • + 1
    • 14 jun 2019 - 12:33
  • lada

    Posts: 300

    Das mooi!

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 12:33
  • Hopelijk AMG ook erbij met de ONE.

    • + 1
    • 14 jun 2019 - 12:40
    • mario

      Posts: 7.015

      Ik las laatst een lijstje met mogelijke deelnemers, waaronder deze Valkyrie, McLaren P1, Ferrari La Ferrari, Porsche 918, Mercedes One, Pagani Huayra (hopelijk goed gespeld), nog een nieuwe Toyota hypercar en nog een paar...

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 12:44
    • mario

      Posts: 7.015

      Die wil ik allemaal wel graag zien racen 😜

      • + 1
      • 14 jun 2019 - 12:44
    • Beri

      Posts: 2.773

      Ferrari met de SF90, McLaren met de Senna en Porsche met de 918. Ik zeg doen..

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 12:45
    • mario

      Posts: 7.015

      In het lijstje wat ik zag stond wel de La Ferrari, maar mag ook de SF90 zijn 😉
      Wat betreft McLaren heb je helemaal gelijk, dat is niet de P1 maar de Senna 👍

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 12:54
    • Beri

      Posts: 2.773

      Liever zie ik de FXXK. Maar de SF90 is het meest logisch.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 13:01
  • Nou Jos..hit the gym

    • + 1
    • 14 jun 2019 - 13:44
  • Hypercars van maar van 750 pk?

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 14:59
    • Ja valt wat tegen. Volgens mij hebben een aantal al meer vermogen af fabriek

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:37
    • mario

      Posts: 7.015

      Huayra 730 pk met een gewicht van 1350 kg.... dus de power to weight ratio ligt al weer wat gunstiger in het WEC :)

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:50
    • mario

      Posts: 7.015

      Maarja, de Senna en de SF90 zitter er wel ietsie pietsie boven qua paarden....

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 15:53
    • Lekker belangrijk, dat vermogen.

      Een beetje leuke aero en onderstel is een stuk belangrijker.

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 18:41
    • Arran

      Posts: 1.066

      MB P1, AM Valkyrie en meende ook de Porsche 918 gaan de 1000pk behoorlijk voorbij en er zullen er nog wel een paar zijn met 1000+ paarden onder de kap, en zullen als 750pk de grens is aardig terug worden geschroeft, waardoor ze volgens mij die wagens toch aardig moeten verbouwen.

      Goed, de P1, Valkyrie, 918, LaFerrari en dergelijk het tegen elkaar op nemen, hmm kan niet wachten om dat te zien :D

      • + 0
      • 14 jun 2019 - 21:03
  • 3 minuut 30? De LMP2 klasse is dus straks sneller dan de hoofdklasse? Iemand enig idee wat daarmee gaat gebeuren?

    • + 0
    • 14 jun 2019 - 19:08

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
26 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
26 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar