user icon
user icon

Villeneuve vreest verdwijnen persoonlijkheden uit F1: "Alleen Verstappen heeft dat nog"

  • Gepubliceerd op 06 jun 2019 16:41
  • comments 42
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 stevent volgens Jacques Villeneuve af op een probleem. De wereldkampioen van 1997 vreest dat er op korte termijn, op Max Verstappen na, geen persoonlijkheden meer actief zijn in de Formule 1.

Villeneuve deed zijn uitspraken bij de Spaanse krant Sport. Hij kreeg daar de vraag voorgeschoteld of de Formule 1 de vertrokken Fernando Alonso mist. Daar stemt de voormalig Formule 1-coureur volmondig mee in. Volgens de Canadees worden de rijkwaliteiten van de tweevoudig wereldkampioen node gemist, maar dat geldt ook voor zijn persoonlijkheid. Villeneuve vreest zelfs het uitsterven van Formule 1-persoonlijkheden.

"Fernando is een karakter, een gladiator van de circuits en een coureur met een geweldige persoonlijkheid en charisma. Ik vraag me wel af hoe het eruitziet als ook Hamilton en Raikkonen de sport verlaten, want buiten Verstappen zijn er weinig coureurs die weten wie ze zijn als ze uit de auto stappen. Alonso is een coureur met een geweldige persoonlijkheid, zowel op als naast het circuit, die agressief is en zich volledig stort op de sport."

Vraagtekens achter toekomstplannen Alonso

Achter de toekomst van Alonso staat nog een vraagteken. Na zijn mislukte Indy 500-avontuur stort hij zich over ruim een week op de 24 uur van Le Mans, maar daarna is zijn agenda leeg. De tweevoudig wereldkampioen sluit een volledig IndyCar-seizoen uit en ook op een terugkeer in de Formule 1 hoeft niet gerekend te worden. "Momenteel zit dat niet in mijn hoofd."

Reacties (42)

Login om te reageren
  • Fretznet

    Posts: 262

    Sjaak een beetje ziekjes geworden?

    • + 3
    • 6 jun 2019 - 16:45
    • ringo

      Posts: 2.751

      hij is gesjaakt

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 16:51
    • Politik

      Posts: 5.402

      Hoezo?
      Omdat hij in het verleden wel eens kritisch over Max was en nu iets aardigs zegt?

      Sjaak zegt gewoon altijd wat hij denkt en zijn kritiek destijds was vaak terecht.
      Nu Max het goed doet, zegt hij het ook.

      • + 11
      • 6 jun 2019 - 16:57
    • Jacques Villeneuve kan bij mij wel een potje breken, was zelf vroeger ook een van de smaakmakers in de F1..
      In het begin uitte Jacques zich vaak kritisch over Max, soms terecht, soms ten onrechte (in mijn ogen dan) hij had er destijds ook moeite meer dat Max op zo'n extreem jonge leeftijd debuteerde in de F1, en ik moet zeggen dat als ik m'n oranje bril afzette dan kon ik hem daar nog ergens in volgen ook.
      Laatste jaren is Max een vaste waarde aan de kop van het veld, en een van die coureurs die de sport interessant houdt, wellicht dat Villeneuve dit ook is gaan inzien.
      Meningen kunnen bijdraaien, heeft niets met ziek zijn te maken

      • + 8
      • 6 jun 2019 - 17:04
    • Rimmer

      Posts: 7.015

      Clem: Het probleem was ook niet zozeer dat JV, wiens cd’s jij grijs gedraaid hebt, kritiek had op de jonge leeftijd van Max. Het probleem was dat hij zich helemaal niet in Max verdiept had en er dus maar van uit ging dat Max het zoveelste talentje was.
      Had hij beter zijn huiswerk gedaan dan had hij in 2015 al geweten wat een once in a lifetime talent Max is.
      Dan had hij niet van die domme dingen hoeven roepen en achteraf op vrijwel alles moeten terugkomen.

      • + 11
      • 6 jun 2019 - 17:23
    • politik. Max deed het altijd al goed. Ja hij maakte foutjes. Maar welke rijder heeft die niet gemaakt? Het is gewoon de beste rijder van de grid. En ja ik denk dat hij ook Hamilton redelijk eenvoudig verslaat in die Mercedes. Zie Monaco.

      • + 5
      • 6 jun 2019 - 17:45
    • Als je beweert dat Villeneuve zijn kritiek op Verstappen vaak terecht was dan ben je of niet bewust van de kritiek van Villeneuve of je bent net zo subjectief als Villeneuve. Andere opties zijn er helaas niet.

      Hier enkele voorbeelden van kritiek van Villeneuve:

      "Verstappen maakt iedere race fouten"

      "Dit is het slechtste dat ooit gebeurd is in de Formule 1" (toen Vestappen een zitje kreeg)

      "Een andere coureur zou nu naar huis gestuurd worden"

      "Waar anderen bekritiseerd of weggestuurd zouden worden, wordt hij gerespecteerd"

      "Max is geweldig is het sparen van zijn banden, dat is zijn sterke punt. Omdat hij daar zo goed in is, kan het team bepaalde strategieën uitproberen. Soms pakt dat goed uit en haalt hij het podium, soms niet en eindigt hij achterin"

      "maar hij komt nog wel snelheid tekort. Dat is te zien in de vrije trainingen, kwalificaties en races. Daarom valt hij wat terug als de strategie niet goed werkt. Maar omdat hij goed met zijn banden omgaat, pakt hij dan toch nog punten."

      Al deze opmerking zijn analist onwaardig. Als je namelijk de cijfertjes analyseert is de enige mogelijke conclusie dat Verstappen statistisch juist weinig fouten heeft gemaakt. Zeker wanneer je het vergelijkt met wereldkampioenen als Vettel, Hamilton en Villeneuve. Ook zijn opmerking over dat Verstappen te langzaam was staat lijnrecht tegenover de resultaten die Verstappen liet zien in de vrije trainingen, kwalificaties en de races. Dat was gewoon complete onzin.

      Villeneuve kan niet toen gelijk hebben gehad en nu ook gelijk hebben. Het heeft gewoon wat langer geduurd bij Villeneuve voordat hij Verstappen kon accepteren.

      • + 8
      • 6 jun 2019 - 19:15
    • Politik

      Posts: 5.402

      @Mustfeed,

      Ten tijde dat Villeneuve kritisch was op Max, werd dat hier altijd gepubliceerd en heb ik daar vaak genoeg mijn mening over gegeven.
      Ik zou zeggen, lees het terug en je hebt antwoord op je vraag en je weet hoe ik over het commentaar van Villeneuve denkt.

      En nee, Ik ben niet subjectief en ja, Ik ben me bewust van de inhoud van zijn kritiek.

      • + 1
      • 6 jun 2019 - 20:14
    • Een aantal van die uitspraken waren ook gewoon terecht naruurlijk. Hij zei het nogal direct, maar hadden minstens een kern van waarheid

      • + 2
      • 6 jun 2019 - 20:43
    • Een "kern van waarheid" is een andere manier om te formuleren dat wat hij zei niet veel van klopte.

      Kritiek hebben is niet per definitie onterecht, maar bij Villeneuve ging het echt niet meer om of deze kritiek wel gerechtvaardigd was.

      Je kan wel blijven proberen Villeuve zijn opmerkingen te verdedigen, maar inmiddels is zelfs Villeneuve 180 graden gedraaid dus geloofwaardiger wordt het er ook niet op.

      • + 2
      • 6 jun 2019 - 21:01
    • @Rimmer,

      Je reinste bull crap dat ik zijn album Private Paradise grijs draai, en dat weet jij ook dondersgoed, enkel het nummer "Foolin' Around" draai ik soms in de auto om mezelf op te beuren....

      dat Max een once in a lifetime talent is dat staat erbuiten, puur de leeftijdkwestie deed bij mij mn wenkbrauwen ook fronsen...
      Maar goed Max debuteerde en verdiende zijn plaats op talent natuurlijk dubbel en dwars,
      wel ben ik blij dat ze de regels na Max hebben aangescherpt want ook ik zie liever de F1 niet als een kinderen voor kinderen aangelegenheid

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 07:51
    • Minstens een kern van waarheid staat er...

      Bijvoorbeeld de 1e
      "Verstappen maakt iedere race fouten"

      Die klopt al gewoon. De 1e 6 races van 2018 maakte hij minimaal 1 fout per weekend

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 09:53
    • Als je "alle" vervangt met de eerste 6, "races" vervangt met "weekenden", "fouten" vervangt met fout en dan uiterst selectief en kritisch bent dan klopt het deels.

      Als je zoveel vrijheden neemt met je uitspraken dan kan je iedere uitspraak wel verantwoorden. Feit is gewoon dat Villeneuve onzin riep om maar kritisch te kunnen zijn en te blijven trappen. Iedere keer dat Verstappen een goede race reed hoorde je Villeneuve niet.

      Toen Verstappen in 2016 uit 6 races 3 keer op het podium stond met Red Bull waaronder de eerste overwinning van Red Bull sinds Belgie 2014 maakte Villeneuve ervan dat Verstappen niet snel genoeg was en dat het alleen maar kwam door een goede strategie.

      Of toen het in Monaco mis ging, na een foutloos weekend in Spanje waar Verstappen iedereen deed verbazen beweerde Villeneuve dat iedere andere coureur naar huis gestuurd zou zijn, maar dat Verstappen beschermd werd door Red Bull omdat het allemaal een of andere marketing stunt was van Red Bull.

      Leclerc was bijvoorbeeld afgelopen weekend al na 11 rondjes Monaco klaar en heeft dit seizoen meer fouten gemaakt dan dat Verstappen op dat moment had gemaakt. Ik hoor niemand erover dat we Leclerc maar naar huis moeten sturen. Verstappen had en meer krediet opgebouwd op dat moment en had meer verzachtende omstandigheden (midden in het seizoen overstappen van team en reed Monaco in de regen op een opdrogende baan)

      Nee Villeneuve zijn kritiek was niet terecht. Daar ging het ook helemaal niet om bij Villeneuve. En dan kan je dat wel proberen te verdedigen, maar Villeneuve zat er wel zo ontzettend ver naast met zijn uitspraken dat het lachwekkend is. Dus ik weet ook niet waarom je jezelf hiermee zou willen associeren. Als je toch een beetje verdiept in de sport dan kan je toch niet anders dan die uitspraken van hem verwerpen?

      • + 2
      • 7 jun 2019 - 12:54
    • @Mustfeed

      Villeneuve zit je nogal dwars merk ik, hij had in het begin helemaal niks met Max en hij is tot inkeer gekomen...
      Dat verklaard zijn ommekeer qua kritieken. Hij is niet objectief, en met hem velen.

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 13:13
    • Niet zozeer Villeneuve, ik maak bezwaar tegen uitspraken die geen enkele relatie met de werkelijkheid hebben of wanneer kritiek hebben belangrijker is dan eerlijk zijn.

      Wanneer iets aantoonbaar onjuist is dan stoor ik me daar ook aan. Het onderwerp of de persoon die het zegt maakt voor mij dan niet uit. Wat dan nog wel uitmaakt is het sentiment. Positiviteit is dan minder storend omdat dit van nature al gerelativeerd wordt, het makkelijker corrigeert en minder schadelijk is.

      • + 1
      • 7 jun 2019 - 14:17
  • Er zijn er wel meer. Magnussen bijvoorbeeld. En Norris en Russell als 'nette Britten'.
    Vraag blijft over: was Sjaak zelf wel zo'n persoonlijkheid? Misschien wel, maar niet één zodanig dat 'ie over anderen kan oordelen.
    Da's maar mijn mening trouwens ; )

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 16:55
    • Sjaakie was er wel 1 hoor. Soort Beckham van de F1. Haartjes verfen en vreemde dingen doen op en buiten de baan.

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 17:53
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Jacques droeg ook altijd een raceoverall van minimaal een maatje te groot,

      • + 1
      • 6 jun 2019 - 18:34
    • Sjaak was wel degelijk een persoonlijkheid binnen de F1.
      Hij kwam binnen met zijn geblondeerde haartjes en zijn brilletje (dat was onmogelijk en zelfs gevaarlijk volgens velen).
      Daarnaast had hij altijd een veel te grote race overall aan (dat paste niet binnen de trendy looks van de F1 volgens de kenners) en had hij letterlijk schijt aan alle bestaande iconen en trapte met plezier tegen all heilige huisjes binnen de F1.
      Ja, hij was absoluut een smaakmaker.
      Ik was echter fan van Schumi dus zag hem de eerste seizoenen (bij Williams) als de bad-guy maar dat werd minder toen hij in het middenveld ging rijden bij BAR.

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 19:22
    • elflitso

      Posts: 356

      Sjaak reed op het circuit als een rallycoureur. Die auto's van hem hebben heel wat klappen en vliegpartijen moeten verwerken over de curbs. Was wel een pracht rijstijl.

      • + 1
      • 6 jun 2019 - 19:55
  • tour71

    Posts: 707

    hop hop de rb in

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 16:55
    • tour71

      Posts: 707

      alonso dus

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 16:55
    • Persoonlijk zit ik helemaal niet te wachten op een F1 comeback van Alonso, en ik denk dat ze hem bij Honda spuugzat zijn, sowieso wat F1 betreft.

      • + 2
      • 6 jun 2019 - 17:14
  • Roy

    Posts: 2.118

    Tijden veranderen, dus persoonlijkheden ook. Maar ook dan staan er altijd weer persoonlijkheden op.

    Daarnaast begonnen ook grote persoonlijkheden ergens onder aan de ladder. Dus wie zegt dat van de jonge generatie , naast verstappen , er niet nog meer gaan uitgroeien tot...???

    • + 1
    • 6 jun 2019 - 16:57
  • GHM65

    Posts: 554

    We'll take that as a compliment, Jacques. Thank you so much. We're glad to learn that your meds are finally working.

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 16:59
  • Snork

    Posts: 6.587

    Ben het met Sjaak eens. Ik zie wel graag een paar stevige karakters tegen elkaar strijden.
    Waar zijn de tijden van vroegâh, met flamboyante kerels die naast de auto op de grid een peuk rookten met twee grid girls op schoot?

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 17:13
    • Die zouden nu waarschijnlijk gearresteerd worden ,in deze politiek correcte tijden... #metoo :)

      • + 3
      • 6 jun 2019 - 17:30
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Dat is echt iets van vroeger, want tegenwoordig: ROKEN KAN ECHT NIET MEER!!!

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 18:36
    • snailer

      Posts: 2.973

      Jij refereert waarschijnlijk aar de jaren 70. Dat waren inderdaad andere tijden. De rijders waren toen ook heel anders. Als voorbeeld de IndiCar met Max Chilton. Dat soort dingen waren volledig ondenkbaar voor rijders in de F1. Die waren in het voortraject al lang uitgeselecteerd en afgevoerd. In die tijd gingen rijders wat vaker dood. Alle rijders wisten dat en de bangebroeken nokten af.

      Men bond zich ook wat minder makkelijk aan een vrouw. Kan me nog herinneren dan Jan Lammers iets had met een zangeres. Lammers kapte daarmee omdat hij racen te belangrijk vond. En je weet natuurlijk wat vrijgezelle mensen doen op zijn tijd: Rampetampen. En dan in een omgeving waar veel vrouwelijk schoon kwam en waar rijders in de spotlight stonden.
      Mooie tijden waren het zeker.

      Maar noem me naast Hunt nog een paar flamboyante kerels. Men heeft het altijd maar over de zelfde personen. Verspreid over 30 jaar een hand vol. En zelfs daar zitten er bij die gewoon buiten het racen aan huisje-boompje-beestje deden.

      Pak nu de laatste 20 jaar. Ook daar zaten karakters tussen. Maar ook deze keer niet meer dan een hand vol. En over 20 jaar kijken we terug. Dan kijken we ook weer terug op een aantal persoonlijkheden.

      Sommigen zullen het van nature hebben. Verstappen blijkbaar volgens Villeneuve. Anderen zullen uit hoofde van prestatie krijgen. B.v. als Leclerc zijn toegedichte talenten gaat waarmaken. Wie weet zit er een heldin bij.

      Daar kijk ik persoonlijk wel naar uit. Wat de toekomst brengt.

      • + 1
      • 6 jun 2019 - 19:45
  • jd2000

    Posts: 3.102

    Helemaal eens met Villeneuve. In de F1 lopen alleen maar coureurs rond met de uitstraling van een volle asbak. Coureurs die alleen maar voorgekookte pr praatjes opdreunen. Interviews kijk ik al niet meer, je weet precies wat er gezegd gaat worden. Wat dat betreft is Max een verademing.

    • + 2
    • 6 jun 2019 - 17:18
    • Tja, komt bij dat ,, ondanks dat er nu meer journalisten dan strontvliegen lijken te zijn , nooit originele en/of enige deskundige relevante vragen gesteld worden.. Maar idd , het zijn de mediatrainingen die elke sporter tegenwoordig veranderen in een soort nikszeggende zombies,

      • + 3
      • 6 jun 2019 - 17:34
  • Heeft gelijk, al zijn de echte persoonlijkheden natuurlijk altijd al op de vingers van één hand te tellen in de F1.. De paar echte grote namen die blijven “hangen” in je gedachte zegt meestal genoeg... Maar ja, zelfs een Maldonado was een persoonlijkheid , een smaakmaker ... Maar de huidige generatie is idd niet erg spannend als je het sec over persoonlijkheden hebt

    • + 1
    • 6 jun 2019 - 17:28
    • snailer

      Posts: 2.973

      Zit ik net hierboven ergens een heel verhaal daar over te typen. Blijkt dat jij ook al iets dergelijks hebt gezegd.

      • + 0
      • 6 jun 2019 - 19:46
  • Ik denk dat er wel zijn maar dat, zeker onder Ecclestone, alles dichtgetimmerd was. Daardoor zag je al bijna niets meer en dan werden ze ook nog eens gemuilkorfd. Verder zie je ze meestal tijdens de (verplichte) interviews waar ze alles netjes beantwoorden.

    Ik zag ergens het gesprek over het hockey kampioenschap tussen Bottas, Hamilton en Vettel. Dat was gewoon amusant. Ook de Netflix serie liet weer meer zien.

    Ik denk dus dat er wel degelijk karakters zijn maar dat we het simpelweg niet te zien krijgen. Leuke taak voor de nieuwe eigenaren. Breng het in beeld en laat de heren los (niet teveel zorgen over het taalgebruik dat bleven ze in Amerika maar weg, tere zieltjes)

    • + 1
    • 6 jun 2019 - 18:26
  • sailor

    Posts: 9.019

    Tja wat is een persoonlijkheid , in principe is iedereen een persoonlijkheid

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 18:29
  • Misschien heeft ie eens gelijk ;)

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 18:34
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Zie je wel? De F1 is echt dood en doodziek.

    Want nu kampt het dus ook al met een persoonlijkheidsstoornis.

    Tsss, tsss, tsss

    • + 2
    • 6 jun 2019 - 18:40
  • mordor

    Posts: 953

    beter ter halve gekeerd, dan ten gehele verdwaald. Gekke Sjakie

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 18:42
  • Ondanks dat Max nog geen WK is, wordt hij wel naast Hamilton gezet als beste coureur. In sommige gevallen als de betere coureur door gebrek aan.

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 18:47
  • onetimer

    Posts: 394

    Weliswaar geen coureur maar godzijdank Guenther Steiner nog. Deze parel in de F1 heeft gelukkig meer persoonlijk dan menig coureurs.

    • + 2
    • 6 jun 2019 - 18:58
  • Persoonlijkheid kan (tijdelijk) los staan van wat je van iemand in zijn werk vindt. De grootste boef kan barsten van de persoonlijkheid.
    Ik kan het wel met hem eens zijn als ik zo al die melkmuiltjes zie in de F1.

    • + 0
    • 6 jun 2019 - 21:48
  • erikworld

    Posts: 909

    Sjaak en Jos hebben vast weer eens gepraat en wat bijgelegd. Dan praat Sjaak ook wat beter over Max.

    • + 1
    • 6 jun 2019 - 21:59

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar