user icon


Verstappen: "Ik zie mezelf niet als eerste rijder van Red Bull Racing"

  • 06 mei 2019 10:08
  • comments 38
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen lijkt het onderlinge duel met teamgenoot Pierre Gasly na vier races al volledig naar zijn hand gezet te hebben. De Red Bull Racing-coureur ziet zichzelf echter niet als de eerste rijder van het team.

Sinds het abrupte vertrek van Daniel Ricciardo bij Red Bull eind 2018 heeft Verstappen Gasly als zijn nieuwe teamgenoot. De Fransman heeft momenteel grote moeite om zijn Nederlandse stalgenoot bij te benen. Ricciardo vertelde dat zijn vertrek mede te maken had met hoe Red Bull Racing de relatie tussen de coureurs managede. Tegenover F1Technical.net verklaart Verstappen dat hij echter geen leidende rol heeft binnen het Oostenrijkse team.

"Ik zie mezelf niet als eerste rijder en niemand in het team heeft het daarover gehad. We krijgen gelijke kansen en ik doe wat ik vorig jaar ook al deed door de juiste feedback aan het team te geven. Daarna is het aan hen om nieuwe onderdelen te brengen. Van mijn kant is er niet veel veranderd, maar je doet natuurlijk wel ervaring op. Het zou fout zijn om iets te veranderen. Dat betekent dat je dit het jaar ervoor niet goed deed."

Verstappen verbetert zich nog altijd

Verstappen heeft, ondanks zijn jonge leeftijd, al 85 Grands Prix gereden. De voormalig coureur van Toro Rosso is nu de coureur die op plaats 87 staat wat betreft het aantal starts. Verstappen benadrukt dat de leercurve voor een coureur met meer ervaring weliswaar niet meer zo steil is, maar dat hij van elke race wel weer wat leert.

"Je verbetert je altijd als coureur en zelfs Lewis verbetert zich nog. Het hangt er dus vanaf hoe hongerig je bent om jezelf te verbeteren. Van het eerste naar het tweede jaar leer je veel over hoe je een Formule 1-auto moet besturen. Als je aan je vijfde seizoen begint, gaat het meer om algemene ervaringen met de auto. Het rijden van meer races zorgt voor verbetering."


Reacties (38)

Login om te reageren
  • Moondust

    Posts: 483

    Wijze woorden van Max. Geen geduw en getrek, maar gewoon recht voor de raap. Ik mag dat wel.

    • + 2
    • 6 mei 2019 - 10:27
    • Als het echt recht toe recht aan was zou hij wel zeggen dat hij de eerste rijder is dat mag hij ook wel zeggen want hij moet de kar letterlijk en figuurlijk vooruit trekken.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 10:33
    • NicoS

      Posts: 9.911

      Denk dat Max ook wel weet dat hij eerste rijder is, echter veranderd er voor hem niets in z'n werkwijze.
      M.a.w. het maakt verder geen verschil voor hem.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 10:48
    • plein19

      Posts: 158

      Zou leuk zijn om Lewis in de andere RBR te zetten.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 12:52
    • Het zou nog leuker zijn om Max naast Lewis te zetten in de andere MB.

      • + 1
      • 6 mei 2019 - 13:24
    • Klopt helemaal!! Dat geduw en getrek is ook niet nodig, want Galsy laat Max gewoon passeren als het team hem dat vraagt.

      Natuurlijk is er altijd een eerste en tweede rijder. En die rangorde is nu bepaald omdat Max hoger staat op de WC en omdat hij veeeel sneller is dat Piere.

      Hij zegt dit omdat hij professioneel genoeg is om hier geen circus van te maken.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 14:48
  • Minder overmoedig en minder onnodige fouten zie ik.

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 10:30
  • Gamert

    Posts: 503

    Ja Max, we zijn allemaal dom en zien duidelijk niet dat jij het lievelingetje bent van je leidinggevende. Dat is ook precies de reden waarom Ricciardo is vertrokken. Maar goed vooral zeggen dat jij geen eerste rijder bent en dat jullie een gelijkwaardige behandeling krijgen. Dat is goed voor je fanboys.

    • + 7
    • 6 mei 2019 - 10:31
    • meister

      Posts: 1.621

      RIC was altijd de lieveling van Horner.
      Maar klopt wel de leidinggevenden zijn Helmut en de RB baas Dieter.

      • + 3
      • 6 mei 2019 - 10:55
    • presic

      Posts: 21

      @Gamert: Dat is wel een erg zielig commentaar van je. Grow up.

      • + 13
      • 6 mei 2019 - 11:45
    • d@nny

      Posts: 1.470

      En dan een avatar hebben die “objectieve gast” zegt.

      Het kan verkeren...

      • + 13
      • 6 mei 2019 - 11:52
    • d07

      Posts: 453

      Gamert uit het wellicht niet op de manier waarop het men graag ziet, maar hij heeft natuurlijk wel gewoon gelijk. Verstappen IS absoluut eerste rijder (terecht naar mijn mening). Verleden jaar en dit jaar is dat ook bevestigd door de uitspraken dat Red-Bull graag Verstappen de jongste kampioen willen maken.

      • + 2
      • 6 mei 2019 - 12:04
    • @Gamert

      Komt maar met een onderbouwing, of laat je nu niets meer van je horen?

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 14:22
    • Meister klopt idd. Horner heeft Riccardo in die HRT laten plaatsen. Marko is fan van Max. Dietrich van Vettel... Objectieve Gast Gamert van Hamilton.

      Dat Max door RB als eerste rijder wordt neer gezet wil niet zeggen dat Max zich druk maakt om de rolverdeling. Sommigen hier zien Max inmiddels ook als "enige rijder van RB" door Gasly's STR matchende prestaties haha. Is wel humor trouwens. Maar wat maakt de rolverdeling uberhaupt uit? elk team heeft op papier een eerste en een tweede. Ferrari is alleen de enige die het ook op de baan altijd toepast.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 14:36
    • chao

      Posts: 800

      Max had 2 weekenden nodig om zijn 1e race te winnen, Mick 1,5 jaar......

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 14:38
  • mediF1

    Posts: 2.319

    Mooi dat is een eerlijk antwoord maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als de inbreng van Pierre wat omhoog zou kunnen maar misschien gaat dat de komende races gebeuren .vind het trouwens wel stom van zowel Marco als Ricardo dat ze over en weer regelmatig een soort van onvrede hebben . Ik zie het meer dat Marco een beetje baalt dat Riciardo niet meer onderdeel van RedBull is en dat Riciardo langzaam tot besef komt dat hij deze keuze beter niet had kunnen maken maar gewoon nog een paar jaar met een auto rond had kunnen rijden waarmee hij meer kans op een podium plek had gehad of Verstappen nu sneller was of niet .

    • + 1
    • 6 mei 2019 - 10:32
  • Een lieve reactie richting Pierre, maar natuurlijk bullshit. Max is de #1 en Pierre doet te weinig om aan Max zijn stoelpoten te kunnen zagen.

    • + 2
    • 6 mei 2019 - 10:42
    • RBRFIRST

      Posts: 234

      Ach, de ene coureur is de ander niet. Sommigen hebben iets meer tijd nodig qua gewenning. Laten we eerst even de zomerstop afwachten en dan een oordeel gaan vellen. Dat lijkt mij nog vroeg genoeg om iemand totaal af te branden.😉

      • + 1
      • 6 mei 2019 - 10:46
    • NicoS

      Posts: 9.911

      Zodra Gasly z'n draai heeft gevonden zal hij wel dichter op Max zitten, echter denk ik niet dat hij aan Max z'n stoelpoten zal zagen.
      Dit om de doodeenvoudige reden dat Max een maatje te groot is voor Pierre.
      Alleen wanneer Max problemen heeft zie ik Gasly voor Max eindigen, anders niet.

      • + 3
      • 6 mei 2019 - 10:53
    • ringo

      Posts: 2.137

      zolang ze niet samen crashen is prima... pierre komt er wel :)

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 12:18
    • Snork

      Posts: 4.171

      Als je als 2e coureur het doel hebt om aan de stoelpoten van de 1e coureur te zagen, dan is er sowieso iets goed fout. Als 2e coureur moet je maar één ding doen, en dat is het uiterste uit de auto persen. Ronde na ronde. En daarnaast het team helpen met feedback om de auto beter te krijgen.

      • + 1
      • 6 mei 2019 - 12:39
    • "Pierre doet te weinig om aan Max zijn stoelpoten te kunnen zagen."

      Pierre zit meer aan zijn eigen stoelpoten te zagen. Over Pierre heb ik zelf al genoeg gezegd. Hij viel mij mee de laatste twee races. Hij is geen Max.. dat is duidelijk.

      • + 1
      • 6 mei 2019 - 12:56
    • @Snork, volgens mij was Lewis dan niet de afgelopen twee jaar kampioen geworden!

      Als tweede rijder moet je idd pushen en data verzamelen. Dat doet de eerste rijder ook, maar het verschil zit hem in functie van wingman! er voor zorgen dat je teamgenoot uit de malaise blijft en tegenstanders op afstand houden. En het liefst punten afsnoepen van de concurentie.

      zoals Toto zei na de GP van Hongarije. Natuurlijk doet zoiets pijn, maar er kan maar een rijder WC kampioen worden en dan kiest het team daarom altijd de rijder die de meeste kans maakt.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 14:59
    • @Grotestappen; juist! En precies dat gebrek aan kwaliteiten om goede wingman te zijn heb ik al voor aanvang van het seizoen aangegeven als zwak punt van RBR; ze hebben er maar 1 die in staat is voldoende hard met dat ding te gaan om data te verzamelen en goede feedback te geven. Wat betreft je kopman uit de wind houden en rugdekking geven in geval van under/over cuts met bijvoorbeeld 2 Ferrari’s in je nek; ook daar heb ik vooraf al gezegd dat Gasly niet je juiste coureur is voor RBR. Hij is al bij gebrek aan beter uiteindelijk toch maar in die STR gezet. Ik ben bang dat het gebrek aan niveau van Gasly RBR nog lelijk op gaat breken gedurende het seizoen. En dat Verstappen het niet nodig vindt te zeggen dat ie 1e rijder is snap ik wel; ik vind de vraag al uiterst stom.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 15:56
  • vandeB

    Posts: 595

    The force is strong with this one.

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 11:36
  • Eigenlijk bizar, nog 1 seizoen en hij heeft zijn vader al overtroffen wat betreft aantal gereden GP's en dan is hij net zo oud als toen Jos zijn debuut maakte..

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 11:57
    • ringo

      Posts: 2.137

      Jos had wel moete knokken om in de f1 te blijven, dat betreft heeft ze principe voor het kiezen... Dat die zo bij RB blijft is denk ik ook dankzij z'n vader. Het moet geen 2de alonso worden :)

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 12:20
  • sailor

    Posts: 7.934

    mwaa , ik denk toch wel dat hij zich als eerste rijder ziet , maar dat maakt toch ook niets uit , hij heeft daar ook genoeg zijn best voor gedaan , dan mag je die status ook hebben

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 12:06
    • ringo

      Posts: 2.137

      Gasly kan vrij kijken in zijn setup en Max zal Gasly wel helpen. je bent natuurlijk moment eerste rijder als je voor je team maat kwalificeerd en in een goed positie steekt :)

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 12:21
    • @ringo

      Ik begrijp niet alles wat je schrijft, maar volgens mij helpt Ver z'n teammaat Gas helemaal niet. Dat heeft hij ergens gezegd.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 14:25
  • bschuit

    Posts: 9.370

    Ga bij RB maar gewoon af op de kleur van de camera ..

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 12:35
  • VES

    Posts: 637

    Wel aardig van Max dat hij dat zegt, wellicht kan Gasly nu aan Helmut vragen waarom hij veel minder geld krijgt, want Max zegt dat ze gelijk behandeld worden.

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 13:21
    • bschuit

      Posts: 9.370

      Hij krijgt opslag zodra hij podium scoort... zo werkt RB al jaren.....

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 13:25
    • twslex

      Posts: 544

      Als dat zo is zou max niet blij zijn et plek 4 imho.

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 14:31
  • Ik zou graag de Poll stemmers eens willen horen....die Poll stemmers die stemden op het feit dat Gasly het Max moeilijk ging maken

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 14:20
    • Ik kan je zo een 10-tal namen opnoemen waarvan ik met 99% zekerheid weet dat ze op Gasly hebben gestemd. Maar door het missen van de ene luizige % kan ik dat niet hard maken natuurlijk ;)

      • + 0
      • 6 mei 2019 - 21:28
  • twslex

    Posts: 544

    Zo zo maar te denken, max kan makkelijk met 25 jaar F1 en dus ongeveer 525 races absoluut recordhouder kunnen worden zonder ooit een wdc.....

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 14:28
  • Helaas voor Max heeft hij nog niet veel aan Piere gehad als tweede rijder. Alleen in Baku kon hij Lecerc een beetje ophouden.

    Als echt voor het WC wil gaan dan heeft echt een 2e rijder nodig die helpt tijdens de races zodat hij meer punten kan halen dan de concurentie.

    Dit jaar is heeft Botas mss de kans gekregen omdat te strijden om het WC.

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 15:03

Gerelateerd nieuws



FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10



Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Ben jij van plan om naar de Nederlandse Grand Prix te gaan?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (21)
  • Geb. plaats Hasselt, Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar