user icon

Vettel: "De nieuwe voorvleugels zien er ontzettend lelijk uit"

  • Gepubliceerd op 19 feb 2019 08:05
  • comments 29
  • Door: Tom van Hooft

Sebastian Vettel snapt niet dat de regelgeving ertoe geleid heeft dat de voorvleugels er tegenwoordig niet meer uit zien. De Duitser is van mening dat de huidige reglementen een stap terug zullen zijn. Verder prijst hij de rest van de huidige Formule 1-auto. Ze zien er volgens de Duitser 'geweldig mooi en strak uit'.

GPToday.net vroeg Vettel naar de werking van de vleugel en de bandenwarmers. "Er was een last-minute verandering rond de bandenwarmers. Ik denk dat het goed was. Vandaag was het goed, de temperatuur was goed. Ik zie geen problemen, heel misschien in Spa héél vroeg in de ochtend", grapte hij. 

"De voorvleugel ziet er ontzettend lelijk uit. Ik snap niet waarom hij zo groot moet zijn. Jaren geleden moest hij kleiner worden omdat dat het racen beter zou maken. Nu zijn we weer terug bij de grote variant. Ik denk dat de rest van de auto geweldig is. Kijk ook maar naar de rest van de auto's. De vraag is hoeveel we zullen verliezen ten opzichte van vorig jaar."

Er is binnen Ferrari niet veel veranderd door de aanstelling van Mattia Binotto als teambaas. "Het team is hetzelfde, alleen de teammanager is veranderd. Ik denk dat Mattia jouw hetzelfde antwoord zal geven. Je hoeft niet op een universiteit gestudeerd te hebben om te begrijpen dat wij de laatste jaren uitstekende auto's gebouwd hebben. We hebben onze moeilijke momenten gehad, maar ik ga hem proberen zo goed mogelijk te helpen. Hij heeft een nieuwe verantwoordelijkheid, maar belangrijker is dat iedereen met een lach op zijn gezicht aan het werk is", sloot Vettel af.

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Ferdi12

    Posts: 270

    Ik vind het wel meevallen...al die tierlantijntjes van voorgaande jaren vond ik juist niet mooi.

    • + 6
    • 19 feb 2019 - 08:10
    • Precies: vleugeltjes op vleugeltjes vond ik pas lelijk. Dit is veel strakker.

      • + 2
      • 19 feb 2019 - 08:21
    • Idd ik vind het ook wel meevallen, Het is 10 keer zo makkelijk om aan te wennen dan die HALO. Wel hoop ik dat het gaat werken want anders heeft het geen nut gehad.

      • + 3
      • 19 feb 2019 - 08:22
    • Vince78

      Posts: 493

      mee eens. maar ze hebben ook een stuk breder gemaakt.

      Dat gaat bij de start en bij inhaalacties nog wel even een dingetje worden denk ik...

      Mini vleugels eraf prima. Maar waarom zoveel breder...

      • + 2
      • 19 feb 2019 - 08:25
    • Dat weten jullie misschien niet, maar voor 2014 (nog voordat Max in de F1 reed) waren de voorvleugels nog breder.

      • + 6
      • 19 feb 2019 - 08:33
    • Je bedoelt die jaren dat Ferrari nog wel eens kampioen werd?

      • + 2
      • 19 feb 2019 - 08:40
    • Ja ja ROY heel grappig. Ik ben niet perse een FERRARI fan maar je ziet toch ook wel dat ze nog nooit echt ver van de absolute top verwijdert zijn geweest?

      Nagenoeg constant een kampioen waardig team geweest.

      • + 2
      • 19 feb 2019 - 08:46
    • en? Hij bedoelt zelf dat we pas sinds dat max erin kwam F1 kijken. wie een bal kaatst....

      • + 4
      • 19 feb 2019 - 09:00
    • Als hij het daar over heeft, waarom heb jij het opeens over de jaren van .... en nu refereer je opeens wel naar het origineel waar het over ging terwijl je zelf afweek.

      Geen touw aan te knopen die random opmerkingen van jou. Je bent een moeilijk gesprek.

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 09:15
    • d@nny

      Posts: 2.560

      Dat lijkt me (zonder het op te zoeken) sterk Royalere. De voorvleugel reikt nu tot aan de buitenkant van de voorwielen. Volgens mij was dat in 2013 net zo? Anders zou de voorvleugel in 2013 zo breed moeten zijn dat deze nog wijder dan de voorwielen waren.

      Vindt het ook niet echt mooi, aan iedere kant 10 cm eraf zou ik zeggen! Maar ja, ben het er wel me eens dat het sneller zal wennen als de Halo (wat nog steeds een irritant ding is)

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 09:36
    • een hoop tierlantijntjes minder is al een verbetering, maar de voorvleugel is idd vrij fors, buitenzijde voorwielen, wss om de lucht langs de wagen te geleiden..
      Dacht dat ze voornemens waren het 'vuile lucht' probleem aan te pakken, waarom dan niet kleinere voorvleugels verplichten? Ziet er mooier uit ook.
      Bij de wagens van 10/15 jaar terug kwam de voorvleugel tot halverwege de voorbanden
      Ben het dus met Vettel eens, voorvleugels zien er niet uit

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 11:27
    • @roy, nee de jaren dat Red Bull nog wel eens kampioen werd bedoel ik!

      • + 1
      • 19 feb 2019 - 15:33
    • Montfort

      Posts: 889

      @D@nny: De voorvleugels zijn juist bewust 20cm breder gemaakt voor dit jaar. Dan zouden we weer terug bij af zijn.

      Volgens mij was de hoofreden om de turbulentie van de voorvleugel te verminderen, (Kunnen ze de luchtstromen redelijk goed naar andere gebieden van de auto sturen), vandaar dat er een stuk minder elementen zijn toegestaan.
      Om toch dezelfde hoeveelheid downforce te behouden voor de teams zijn ze breder en dieper geworden.
      Daarnaast zijn zowel de voor- als achter vleugel wat hoger geworden, zodat de auto's meer drag krijgen wat ten gunste zou komen voor de slipstream.

      Of het werkt? Moeten we nog even op wachten.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 16:19
    • d@nny

      Posts: 2.560

      @Montfort, dat weet ik. En terug bij af is precies hetgene wat ik wil. Minder brede voorvleugels.

      • + 0
      • 20 feb 2019 - 11:59
  • De huidige F1 wagens, inclusief voorvleugel, zie er best ok uit.
    Stukken beter dan wat er in het verre verleden wel eens langs kwam. Jaren 70, 80 en zelfs 90.

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 08:22
    • NicoS

      Posts: 12.664

      Ik moet ook zeggen dat ik het mee vind vallen, ben er eigenlijk al aan gewent.
      Vettel moet helemaal niet zeuren, hij ziet die vleugel niet eens...;)
      O.T. Ik zie dat het lettertype is aangepast, leest een stuk prettiger zo, goed bezig GP Today.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 08:28
  • Eens met Vettel, veels te breed. Komt bijna voorbij voorwielen. Gaan er een hoop sneuvelen komend seizoen.

    • + 1
    • 19 feb 2019 - 08:37
  • Ik had grote sneeuwschuivers verwacht maar omdat de auto's veel breder zijn inclusief de banden valt het effect erg mee en ik vind ze zelfs mooier.

    Maak mij alleen wel wat zorgen dat wiel aan wiel gevechten straks gelijk wordt afgestraft door een kapotte voorvleugel omdat de vleugel nu verder uitsteekt en dus veel eerder beschadigd zal raken...

    • + 1
    • 19 feb 2019 - 08:37
  • Kubica

    Posts: 4.009

    Nog net niet zo groot als die taartscheppen van een paar jaar geleden, maar naar mijn smaak ook te groot.

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 08:52
    • Ze zijn groter dan toen, maar omdat de wagend breder zijn, valt dat niet op.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 16:09
  • Wat is er dan veranderd omtrent de bandenwarmers?

    • + 1
    • 19 feb 2019 - 08:54
    • Voorbanden mogen nog steeds tot 100 graden worden voorverwarmd, de achterbanden echter maar tot 80 graden. Dat is gewijzigd.

      • + 2
      • 19 feb 2019 - 10:18
  • Valt wel mee vind ik, alleen die endplates zijn optische gezien geen verbetering...

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 10:45
  • Vergeleken met gedrochten als de walrus of dildoneus vind ik de huidige auto's er prima uitzien.

    • + 1
    • 19 feb 2019 - 11:44
    • Ik vond de walrus van Williams altijd sexy! Die dildo's waren inderdaad spuuglelijk! Ik vind het overblijfseltje ook niet mooi. De enige mooie neus is al jaren van de Mercedes.

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 12:01
  • Vind ik ook dat het meevalt. Ik denk dat Vettel zich beter op andere zaken kan focussen.. zoals het wk bijvoorbeeld.

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 12:35
    • Tja, het is ook niet dat een journalist aan Vettel gevraagd heeft wat die van die nieuwe vleugels vindt...

      • + 0
      • 19 feb 2019 - 16:10
  • De voorvleugel is ook veel te groot en draagt mede bij aan het veel te lang zijn van de auto's.. Kleinere voorvleugel dus en weer terug naar een veel kortere wielbasis.. Dat zal het racen ook ten goede komen..

    • + 0
    • 19 feb 2019 - 13:19

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar