user icon


Jean Todt vindt de Halo een verbetering voor de Formule 1

  • Gepubliceerd op 10 dec 2018 13:20
  • comments 30
  • Door: Niels Langenberg

Jean Todt gelooft dat de introductie van de Halo gerechtvaardigd is. Er zijn al een aantal gevallen in de verschillende categorieën van de autosport bekend waarin het hoofdbeschermings-onderdeel zorgde voor discussie. In de Formule was dat in positieve en negatieve zin bij respectievelijk de crashes van Charles Leclerc en Nico Hulkenberg. 

"Ik weet echt niet of het Leclerc's leven heeft gered. Het heeft waarschijnlijk wel gedemonstreerd dat het een goede beslissing was. Ik vind dat we er alles aan moeten doen om de veiligheid te verbeteren", zegt Todt tegenover Sky Sports.

"Dat hebben we niet alleen gezien in de Formule 1, maar ook in de andere categorieën van de autosport. Met Sophia Floersch hebben we het gezien in Macau, in de Formule 2 hebben we het gezien en ook in andere categorieën van de autosport. Niet alleen in de eenzitters of de races op het circuit. Dus het was hoe dan ook een belangrijke verandering."

"We zullen dus nooit voor de middenweg gaan. We moeten iedere keer weer bekijken wat er verbeterd kan worden. Ik ben er zeker van dat we een mogelijkheid hebben om te verbeteren. Het belangrijkste is dat we de juiste beslissingen nemen en dat we verbeteren wat verbeterd moet worden. De Halo was één van die dingen."


Reacties (30)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 4.825

    Ah, we gaan het weer over de halo hebben. Ik ga er even voor zitten met een bakkie koffie :-)

    • + 0
    • 10 dec 2018 - 13:31
    • Rick F1

      Posts: 1.883

      Belangrijk onderwerp voor je? Of heb je gewoon tijd teveel?

      • + 1
      • 10 dec 2018 - 13:33
    • Snork

      Posts: 4.825

      Om dan ook gelijk maar mijn mening er nog een keer over te geven:
      Lelijk is het, maar het went. Liever had ik dat ding niet gezien, maar als het levens kan redden is het prima. Racen en veiligheid combineren, ik vind het een logische zaak.
      Het heeft nu gewoon wat jaren nodig om een meer geïntegreerd ding te worden met de auto. de 2021 schetsten lieten al een beter ontwerp zien.

      • + 1
      • 10 dec 2018 - 13:34
    • walter33

      Posts: 509

      Het ongeluk van Kubica op Montreal was zonder HALO,pfff

      • + 2
      • 10 dec 2018 - 13:57
    • Snork

      Posts: 4.825

      Het ongeluk van Jules Bianchi ook....

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 14:16
    • @Snork zelfs de FIA durft niet te suggereren dat Bianchi gered zou zijn met een Halo.

      Jij wel...

      • + 1
      • 10 dec 2018 - 15:02
    • walter33

      Posts: 509

      @Snurk Het dodelijk ongeluk met Bianchi had niks te maken met de auto,ja oke,maar uiteindelijk was het de kraan die het dodelijk maakte,niet zozeer dat toen F1 onveilig was.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 15:26
    • Snork

      Posts: 4.825

      Jules schoof met zijn auto onder een kraan, daarbij heeft hij fataal hoofdletsel opgelopen. Met Halo was hij nog onder ons geweest.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 15:34
    • Snork

      Posts: 4.825

      NOBULLSHIT, tuurlijk kan de FIA dat niet zeggen vanuit hun positie. Maar ik ben er heel zeker van dat de Halo voor Jules het verschil had gemaakt.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 15:36
    • @SNORK je mag dat denken maar dan ben je 1 vd weinigen die zeker weet dat de Halo zijn leven zou hebben gered. De Halo is niet ontworpen om een zeer zware takelwagen weg te koppen. De Halo zou zijn afgebroken als een luciferhoutje.

      Als de Halo ook maar iets had geholpen in het redden van Biachi's leven dan had onze geestdriftige Jean the dictator Todt hierin wel zijn gram gehaald.

      • + 3
      • 10 dec 2018 - 15:49
    • Snork

      Posts: 4.825

      Mag jij allemaal vinden, is prima. Let's agree that we disagree.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 15:52
    • Als je ziet hoe hard de impact is, en hoe onwijs hoog die kraan van de grond komt denk ik dat die halo echt niet het verschil had gemaakt. Die was waarschijnlijk of afgebroken, of losgescheurd van het chassis. youtu.be/NFLJyJChwTk

      • + 2
      • 10 dec 2018 - 16:06
    • Bianchi knalde met een vaart van 126 km/u onder de achterzijde van die shovel, zo'n ding is aan de achterzijde voorzien van een massief stalen gegoten contragewicht, al zou een Halo na zo'n klap nog heel zijn dan is de inwendige schade bij Bianchi nog niet te overzien..
      No way dat hij het overleefd had, gewoon een kwestie van de beelden terugkijken en logisch redeneren

      • + 1
      • 10 dec 2018 - 16:59
  • Lobster69

    Posts: 514

    Todt wordt zo langzaam aan vermoeiend en irritant. Waarom moet hij iedere keer zo nodig zijn eigen beslissing verdedigen? Gevalletje zelfovertuiging? Twijfelt hij toch en zoekt hij zo steun? In dat geval meneer Todt kun je je beslissing beter terugdraaien.
    Graag mij verder af wat het ongeval van Floersch met de Halo te maken heeft. ACH juist ja, helemaal niets, nul nada. Gelul in de ruimte dus.

    • + 3
    • 10 dec 2018 - 13:38
    • Die Japanner waar de wagen van Flörsch overheen ging kreeg een flinke dreun tegen zijn helm. Of wist je dat niet?

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 14:08
    • Lobster69

      Posts: 514

      Nee, dat had ik nog niet gehoord. Dus niet Sophia maar Itosan (weet zijn naam niet) had schaafwonden op zijn helm. Daarom hebben ze ook zo een ding op de kop staan toch. Blijft wel vreemd, ze kwam er vanachter overheen. Dan moet ze eerst over de rolbeugel die veel hoger zit. De halo is bedoeld ter bescherming van objecten die van voren komen. Ik blijf sceptisch.

      • + 2
      • 10 dec 2018 - 14:33
    • Nee, ze hebben zo een ding niet op hun kop staan om andere auto's weg te koppen. Het geeft bescherming tegen kleine onderdelen, meer niet.

      De wagen van Flörsch kwam half over de cockpit. Twee centimeter verschil en de Japanner was morsdood geweest. Dit was echt het oog van de naald.
      Met de HALO zou de wagen van Flörsch opzij en omhoog zijn geduwd.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 23:35
    • Lobster69

      Posts: 514

      Bescherming tegen kleine onderdelen, jaja. Zoiets als een veer (Massa) of een stang (pushrod) waar Senna het tegen af moest leggen. Dergeljke kleine onderdelen beschermt de halo ook echt niet tegen.

      • + 0
      • 11 dec 2018 - 10:33
    • Wielen vooral.
      De veer was waarschijnlijk weggeketst op de centrale stang; hij raakte Massa op een wenkbrauw, maar uit de cockpitbeelden bleek dat Felipe 'm aan zag komen en opzij bewoog, anders had hij 'm midden op zijn voorhoofd of tussen zijn ogen gehad.

      Die stang van Senna zullen we nooit weten, maar ook die kwam op hoofdhoogte aan.

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 19:04
  • walter33

    Posts: 509

    Ik vind Todt een verslechtering voor de F1

    • + 5
    • 10 dec 2018 - 13:56
    • Ach, met die beugel ervoor zie je er niet zoveel van.

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 14:09
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @NEED5SPEED

      Ahum, Todt is zo klein dat ie gewoon niet over de rand kan kijken ;-)

      • + 1
      • 10 dec 2018 - 14:30
  • Arie54

    Posts: 2.164

    Tja, ik snap dat men de veiligheid wil optimaliseren. Maar het ding ziet er niet uit en de auto's beginnen zo steeds meer op een gesloten auto te lijken.

    • + 2
    • 10 dec 2018 - 14:00
  • Ik ben het met Todt eens. Ik vind het een positieve toevoeging. En je kan er van alles over vinden, maar wen er maar aan, het verandert toch niet meer

    • + 1
    • 10 dec 2018 - 14:22
    • Ben benieuwd of Hulkenberg het daarmee eens is.

      • + 1
      • 10 dec 2018 - 15:13
    • barghest

      Posts: 348

      Ben ik er blij mee nee, is het in 9 van de 10 keer beter om een halo te hebben vast. Zelfde geld voor een autogordel 1 van de 10 ongevallen kan je hem beter niet om hebben. Draag ik er vaak 1 Nee dus halo mag van mij ook weg. XD (dit is de eigenwijs in mij haha)

      • + 0
      • 10 dec 2018 - 19:31
  • Logisch dat hij dat vindt: 6 dec FIA-president Jean Todt is trots op zijn strijd voor de Halo.

    • + 0
    • 10 dec 2018 - 14:36
  • "Ik vind dat we er alles aan moeten doen om de veiligheid te verbeteren", zegt Todt tegenover Sky Sports... IK vraag me af hoe lang het gaat duren eer die wagens op afstand bestuurd worden door de coureurs die samen in één ruimte zitten.

    • + 0
    • 10 dec 2018 - 18:34

Gerelateerd nieuws



IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 221
  • Podiums 7
  • Grand Prix 35
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (21)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel


Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar