user icon
user icon

Vader Kubica: "Terugkeer van Robert is een wonder"

  • Gepubliceerd op 03 dec 2018 14:01
  • comments 18
  • Door: Niels Langenberg

De vader van Robert Kubica vindt het een wonder dat zijn zoon in 2019 terugkeert in de Formule 1. De Pool moest acht jaar geleden bijna zijn arm laten amputeren na een rally-crash, maar de voormalig rijder van BMW en Renault gaat in 2019 voor het team van Williams rijden.

"Wanneer wonderen bestaan, dan is dit er zeker één", zegt Arthur Kubica, de vader van Robert Kubica, tegenover de Poolse zender TVN24. De chirurg die de arm van de Pool in 2011 redde, is het daarmee eens. "We moesten ervoor vechten om hem in leven te houden en het feit dat we zijn hand konden redden, was een extra beloning", aldus Mario Igor Rossello. 

"Ik herinner me nog dat zijn been na zes maanden weer geheeld was en toen brak hij hem weer. Psychologisch gezien kunnen zulke dingen je kapotmaken. Op dit moment ben ik blij met waar hij staat en ik ben er trots op dat ik zijn vader ben. Het was een zware strijd voor hem", laat Arthur weten.

Kubica's terugkeer is dan ook één van de grootste comebacks in de sport ooit en de Pool zelf geeft dan ook toe dat hij de hoop eigenlijk had opgegeven. "Niemand weet precies hoeveel operaties ik heb gehad. Zeker meer dan dat er races in een Formule 1-seizoen zitten. Daarnaast waren er veel die niet succesvol waren en die me weer zes maanden terugwierpen in mijn herstel."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Ik hoop zo, dat hij mooie dingen gaat laten zien in 2019. Ik gun het hem.

    • + 3
    • 3 dec 2018 - 14:05
    • Stitch

      Posts: 5.129

      Ik ook. en ik denk met ons de halve (F1) wereld.

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 14:10
  • Ik denk niet dat Kubica weer mee kan doen voor de prijzen, maar ik hoop zeker dat hij niet afgaat. Dat gun ik hem absoluut niet.

    • + 0
    • 3 dec 2018 - 14:11
  • Ik ben nog steeds ontzettend benieuwd naar zijn capaciteiten om daadwerkelijk een wedstrijd uit te rijden. Ik weet dat hij raceafstanden heeft gedaan in tests, maar echt op de limiet racen tegen andere coureurs heeft hij in deze auto's nog niet gedaan. Rijden met één hand (hij gebruikt zijn rechterhand puur als 'steun') lijkt me onwaarschijnlijk lastig.

    Ik hoop oprecht dat het goed gaat, want ik gun het hem enorm, maar eerst zien dan geloven.

    • + 0
    • 3 dec 2018 - 14:18
    • Ik denk dat vooral de starts wat lastiger zullen zijn; met anderhalve arm zijn je reflexen toch wat minder goed, lijkt me. Over de race-afstand maak ik me geen zorgen, want "op de limiet" rijden doet geen enkele coureur (helaas).

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 14:34
    • Eerst geloven en dan zien, zo zie ik het en dus andersom. Hij heeft een boel mensen achter hem staan die hem willen en kunnen helpen.

      Mocht hij geen pijn meer hebben, neem ik aan, dan valt het best te doen met zijn beiden handen. Hoe vaak zie je rijders één hand los hebben? Knopjes draaien en een filmpje van zijn helm af trekken.

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 14:38
    • @ modest: Op de rechte stukken ja. Heb je de onboards van Kubica dit seizoen gezien? In de meeste bochten hebben de rijders toch gewoon het stuur met twee handen vast...

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 15:06
    • @ANDY2102 zolang Kubica zelf niet zegt wat de handicap is of hoe het rijden nu is, varen wij er maar bij en hebben we alleen maar vragen.

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 15:35
    • Klopt. Het gaat mij er ook niet zo om of hij pijn heeft of niet, echter meer of het niet een enorme impact heeft op je reactievermogen als je je vingers nauwelijks kunt buigen en je pols niet kan draaien...

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 15:42
    • Haha ja hoor hij rijdt met 1 hand.... nog effe. zo overdreven heb ik ze nog niet gehoord.
      hij kan zijn arm gewoon gebruiken hoor. ´hij gebruikt hem als steun´ HAHA. Met 1 handje in een F1 wagen een bocht door vol gas? Droom verder :)

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 16:19
    • Misschien eerst leren hoe youtube werkt voordat je reageert? Of volwassen worden?

      Er is geen moment in welke onboard van dit seizoen dan ook te zien dat hij het stuur met rechts echt 'vastgrijpt'. In lastige bochten duwt hij het stuur omhoog of omlaag met de palm van zijn rechterhand. Hij kan duidelijk zijn pols niet draaien, en er zit vrijwel geen beweging meer in zijn vingers.

      Hij kan rijden, absoluut, maar kan hij ook racen?

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 16:28
    • iK kijk altijd onboard beelden maar hij heeft dat stuur gewoon voor 90% vast hoor. Ga mij nu niet vertellen dat hij alleen met 1 handje en die andere slap op het stuur met 250 kilometer per uur vol gas de bocht door kan. Het is zwaar overdreven. Ja hij heeft het lastiger met die hand maar het wordt zo veel erger gemaakt.

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 17:06
    • ROYALERE ; Mogelijk heb je gelijk en word alles overdreven, maar je kan niet ontkennen dat het gebruik van z'n rechter arm/hand sterk verminderd is, zelfs dat word door zijn sponsors en personen die hem steunen erkent.
      Zo zijn er verschillende versies over hoeveel hij nu wel of niet kan, de tijd zal het moeten leren. Maar één ding is zeker, hij kan die arm en hand niet optimaal gebruiken, of dat voldoende zal zijn in een race zullen we vanzelf gaan zien.
      Ik hoop echt dat het hem lukt, is een hele weg terug geweest maar een race heeft ie nog niet gereden en ik denk dat de omstandigheden tijdens een race heel veel verschilt van een aantal trainings rondes rijden.
      Misschien is het zo zoals sommige coureurs zeggen ; dat ze niet op 100% rijden, maar dat geldt zeker niet voor alle coureurs, veel zullen echt wel op volle 100% moeten presteren om bij te blijven.
      Zoals ik al zei, ik hoop voor hem dat het lukt en niet op een teleurstelling uitdraait. Je weet heel goed hoe hard de Formule 1 is ! De ene dag HERO, de andere dag ZERO, dat gun ik hem niet.

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 22:49
  • Wat heeft die man een lijdensweg ondergaan.
    Hij moet mentaal wel supersterk zijn!! Petje af!!

    • + 1
    • 3 dec 2018 - 14:56
  • z0mer

    Posts: 2.077

    Tja, dat is wat euro's kunnen doen in de F1.

    • + 0
    • 3 dec 2018 - 15:47
    • Makkelijk en respectloos om t op de euro’s te gooien.
      Wat meer respect voor zulk doorzettingsvermogen en vechtlust is wel op zn plek. Of t in ieder geval te noemen.

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 16:00
    • @Z0MER zij moeten, net als ons, de huur betalen ;)
      Misschien heeft Kubica zelfs in Nature betaald?

      • + 0
      • 3 dec 2018 - 16:19

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Polen
  • Geb. datum 7 dec 1984 (36)
  • Geb. plaats Krakau, Polen
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar