user icon

Leclerc treft geen blaam na aanrijding Hartley

  • Gepubliceerd op 28 mei 2018 08:43
  • comments 25
  • Door: Jeroen Jonkers

Charles Leclerc kon niets doen om zijn aanrijding met Brendon Hartley tijdens de Grand Prix van Monaco te voorkomen. Dat oordeelden de stewards na afloop van de race. Volgens hen was de crash puur en alleen te wijten aan de falende remmen van de Monegask.

Raceleider Charlie Whiting had te doen met de thuisrijder nadat een technisch mankement de race van Leclerc deed eindigen. "Wanneer je naar de video kijkt, zie je dat Charles (Leclerc, red.) 175 meter voor de chicane remde. Hij lette juist op zijn remmen, dus hij kan hier niks aan doen. Arme knul."

 

 

Reacties (25)

Login om te reageren
  • sambal

    Posts: 968

    Het was wel sneu voor hem.! Hij reed een puike race.Jammer Leclerc..je was goed bezig.

    • + 1
    • 28 mei 2018 - 08:58
    • Hemex

      Posts: 991

      Was't ook niet een piepklein beetje sneu voor Hartley?

      • + 7
      • 28 mei 2018 - 09:03
    • sambal

      Posts: 968

      Zeker.! Ook voor hem.

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 09:24
    • Een klein beetje dan ;)... Nee zonder "dollen" voor beide was dit snue en ze konden er beide weinig aan doen...

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 09:26
  • torrohonda

    Posts: 94

    Leclerc is een super goed talent

    • + 0
    • 28 mei 2018 - 09:00
    • Snork

      Posts: 10.750

      Mee eens, die komt ooit uit voor Ferrari. Supertalent.

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 11:40
  • Marcooooo

    Posts: 483

    Het was inderdaad erg sneu, maar ook dat hoort erbij. Het lijkt me ook een sympathieke gozer en een erg goede coureur. Ik schaar hem in het rijtje Verstappen, Ocon en Gasly. Mooie generatie coureurs. Liefst nog 4 van die coureurs i.p.v. Stroll, Ericsson, Sirotkin, Grosjean

    • + 0
    • 28 mei 2018 - 09:05
    • Naldor

      Posts: 730

      dit seizoen is Verstappen niet veel beter dan Grosjean hoor

      • + 1
      • 28 mei 2018 - 10:51
    • Snork

      Posts: 10.750

      Naldor, dat is jouw mening, prima.

      Maar dan effe over Stroll: wat was die aan het doen?? Man man, liegen naar z'n team na een touché en uiteindelijk ook niet een beetje strak achteraan rondtuffen. Wat een blamage. Olav Mol verwoorde het mooi in zijn commentaar.

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 11:43
    • Warlord

      Posts: 2.095

      Stroll is goed om erbij te hebben. Heerlijk om ongegeneerd door te kunnen zeuren over een coureur die er grotendeels echt niets van bakt.

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 11:47
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Valt mij op dat zelfs bij dit soort aanrijdingen de halo geen enkele functie heeft.

    • + 0
    • 28 mei 2018 - 09:21
    • sambal

      Posts: 968

      Hahaha..

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 09:26
    • De Halo was ook in deze situatie weer super gevaarlijk, de Sauber stond na die crash op het punt om in brand te vliegen en het is maar zeer de vraag of Leclerc er dan tijdig uitgekomen zou zijn, hoogstwaarschijnlijk was die arme knul levend verbrand en zou Todt bloed aan zijn handen hebben ! (..of as)

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 09:33
  • Scandi

    Posts: 180

    Je zag hem helemaal naar de zijkant gaan om Hartley te ontwijken. Hij kon geen kant op. Alleen maar hopen dat Hartley op tijd de bocht naar links in zou zetten. Dit soort momrnten beleef je achteraf gezien vertraagt. In zn hoofd ging het vast van: kut kut kut kut KUT!!! Erg jammer voor beide heren

    • + 0
    • 28 mei 2018 - 09:36
    • Zal wel iets met mérde zijn geweest..;)

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 10:04
    • Numnum

      Posts: 2.526

      Meer iets van putain lijkt me.

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 21:49
  • Wat ik wel vind is dat het team Leclerc aan de kant hadden moeten zetten, dit lag in de lijn der verwachting. Was nog een beste klapper en had heel anders af kunnen lopen.
    Ik snap wel dat je de finish wilt halen maar als een ronde of wat daarvoor al te merken is aan het rempedaal dat de schijven het elk moment kunnen begeven dan zou je toch moeten zeggen dat het té gevaarlijk wordt?..
    Uitkomen tunnel is 270+... en dan poef, weg remdruk..

    Wat mij hier stoort is dat er voorzorgsmaatregelen worden getroffen middels de halo en aan een ‘zichtbaar’ hazzard wordt niet op getreden of na gepraat.. Beetje vreemd om zo de veiligheid van de coureurs in ogenschouw te nemen.

    • + 3
    • 28 mei 2018 - 09:55
    • Kazona

      Posts: 56

      Ja, die snapte ik dus ook niet helemaal. Volgens mij gaf Leclerc in het interview aan dat hij al een aantal rondes steeds meer problemen kreeg met de remmen en dat het pedaal steeds verder richting vloer ging. Dan moet je als team toch ook wel snappen dat zoiets niet heel lang goed kan gaan? Dus vind het eerlijk gezegd wel een beetje onverantwoordelijk van het team dat ze hem niet opdracht gegeven hebben om de auto te parkeren.

      • + 2
      • 28 mei 2018 - 13:38
  • @F1Today:
    Goh 2 artikelen....
    Gisteren: REMPROBLEMEN PLEITEN LECLERC VRIJ BIJ CRASH MET HARTLEY
    Vandaag: LECLERC TREFT GEEN BLAAM NA AANRIJDING HARTLEY

    • + 2
    • 28 mei 2018 - 10:05
  • Hij had m moeten pitten.. Hartley krijgt al waarschuwingen, dus Leclerc moest t ook wel weten. Waarom gaat hij dan nog zo hard? Met halve remkracht ga je t toch niet uitrijden zou ik zeggen.

    • + 2
    • 28 mei 2018 - 10:12
    • StevenQ

      Posts: 6.916

      inderdaad:waarom ging hij in de tunnel dan gewoon op normale snelheid dicht achter andere auto's

      • + 1
      • 28 mei 2018 - 12:31
    • Leclerc is nog een jonge gast, hij had de problemen vast wel gemeld aan zijn team en die hadden hem in bescherming moeten nemen en beter binnen kunnen halen.

      • + 1
      • 28 mei 2018 - 12:45
  • F312

    Posts: 773

    In het interview na de race gaf hij al aan dat de remmen steeds slechter werden.

    Het was dan ook wachten op het moment dat hij eraf zou gaan met falende remmen. Dat een onervaren coureur er dan niet mee wil stoppen in zijn thuis grand prix snap ik maar zijn engineers zien dit ook en hadden hem moeten waarschuwen en misschien zelfs wel naar binnen moeten halen.

    Als dit aan het einde richting bocht 1 was gebeurd dan was er geen houden aan geweest en had het wel eens dramatisch voor hem kunnen eindigen.

    Fout van Charles, nee niet echt maar het team had beter moeten weten.

    • + 1
    • 28 mei 2018 - 10:41
    • StevenQ

      Posts: 6.916

      inderdaad: dat vroeg ik mij ook al af

      remmen weigeren niet plotseling in 1 keer, dat voel je aankomen

      hij had natuurlijk gewoon de pits in moeten sturen

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 12:04
    • Op P12 hoeven er voor je maar 2 tegen elkaar aan te rijden en Leclerc rijdt in de punten.

      Ik ben het er wel mee eens dat je met rem problemen geen risico's moet nemen, maar hoe vaak rijden coureurs er niet mee door?

      Ik kan me nog beelden herinneren van een Arrows met enorme wolken remstof. En een Jos Verstappen die, ik dacht in Canada, met ploffende remmen van de baan schoot.

      Dat je het voelt aankomen is ook niet altijd waar. Verstappen vorig jaar in Bahrein vloog na zijn eerste pitstop van de baan met weigerende remmen. Volgens mij was dat onverwacht.
      Perez in 2016 tegen het einde van de wedstrijd in Oostenrijk. Reed in de punten toen zijn remmen weigerden. Volgens mij was dit ook onverwacht.

      Hier voelde Leclerc het overigens wel aankomen. Maar ik snap wel dat hij niet eigenhandig beslist om de pits in te gaan.

      • + 0
      • 28 mei 2018 - 15:09

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 441
  • Podiums 12
  • Grand Prix 63
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (23)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar