user icon

'Liberty Media wil aantal circuits opnieuw asfalteren om spektakel te vergroten'

  • Gepubliceerd op 19 mei 2018 08:53
  • comments 26
  • Door: Mathijs Carolus

Bijzonder nieuws in de Britse krant The Idependent gisteren: Liberty Media zou plannen hebben om een aantal circuits opnieuw te asfalteren om de slijtage van de banden te vergroten zodat er meer stops nodig zijn en de races spannender zouden kunnen worden. The Idependent haalt het nieuws uit een gesprek met Greg Maffei van Liberty Media.

Of de plannen echt doorgaan is nog even afwachten. Technisch directeur Ross Brawn zal het plan nog onder ogen moeten zien en zijn goedkeuring moeten verlenen. Daarnaast moeten ook de circuits die het betreft hun goedkeuring geven en bereid zijn de financiële investering te doen. Ook bandenleverancier Pirelli zal bij de plannen betrokken willen zijn: een nieuwe asfaltlaag betekent vaak ook andere keuzes met betrekking tot de banden.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • jaapdeaap

    Posts: 838

    Welk circuit wil dat betalen?
    De banden aanpassen lijkt veel goedkoper.

    • + 8
    • 19 mei 2018 - 08:57
    • A1GP

      Posts: 197

      Dat was ook het eerste wat ik dacht.

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 09:46
    • Kraai

      Posts: 682

      Veel minder downforce helpt ook.
      Voordeel: close racing en daardoor meer gevechten waardoor de bandjes sneller slijten.

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 11:07
    • Gewoon verplichten dat Pirelli elke race de hypersoft meeneemt en dat deze verplicht in elke race gebruikt moet worden. Zo simpel is het.

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 15:52
    • bij elke bocht een reuze- ventilator inzetten voor extra zijwind maakt de race ook spannendar

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 16:05
    • Stitch

      Posts: 5.311

      Ik denk dat Pirelli er niet meer aan mee wil wekren om sneller slijtende banden te maken, na de anti-reclame in de twee seizoenen dat ze dat wel deden.

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 20:41
  • Adjo83

    Posts: 904

    Ik word zo moe van dit gel@l....dat omslachtige gedoe om meer spektakel. Het motto van de FiA/F1 directie is tegenwoordig om zogenaamd alles te willen doen voor de fans en te zorgen voor meer spektakel. Ze hebben zelf niet in de gaten dat ze de hele formule 1 omzeep helpen.

    Waarom opnieuw asfalteren? Pak de zaken nu eens bij de bron aan!! Bij de banden dus!!

    • + 6
    • 19 mei 2018 - 08:58
    • Juust. Zorg dat er veel meer degradatie tussen de bandensoorten zit. En breng gewoon de bandsoort terug naar 3 en de regenband terug naar 2. Laat de coureurs maar weer al het werk doen om de banden heel te houden. Ik ben trouwens uberhaubt voor een bandensoort die niet langer dan 20 ronden mee gaat. Dat maakt de race weer interessant om naar te kijken.

      • + 1
      • 19 mei 2018 - 09:56
    • Ehh ze hebben maar 2 regen banden, inters en wets ;-).

      wat betreft de compounds wat je zegt.
      maak gewoon banden niet lang mee gaan zodat je echt 2 en misschien wel 3stoppers nodig hebt.
      ik zou zeggen, Wit, Rood Geel en een paarse waar iedereen op moet kwalificeren en alleen zij die in Q3 komen moeten er op starten.

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 10:29
    • Klus

      Posts: 1.120

      Waarom mag een band niet de hele race meegaan? Er moet weer geraced worden en geen banden poppenkast. Als het sneller is om een stop te maken doet men dat toch wel. Weg met die verplichte bandenkeuzes.

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 19:21
  • ringo

    Posts: 3.389

    nog meer de kosten aanjagen voor de circuit's, reverse grid =p

    • + 0
    • 19 mei 2018 - 09:11
  • Kun je de circuits niet beter breder maken?

    • + 2
    • 19 mei 2018 - 09:21
    • Dat zou je idd denken, maar ze hebben ook nog een voorkeur voor smallere en gevaarlijkere stratencircuits want dat vergroot ook het spektakel.

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 12:26
  • Spektakel creëren?? Wat te denken van een sprinkler instalatie op elk circuit, elk raceweekend loten of het aan gaat ... ideetje heb ik al vaker opgeschreven, schijnt zelfs ook al door Ecclestone ooit is genoemd te zijn als serieuze optie... Maar hee, dit zijn Amerikanenen he, dus dan maar net zoals mn oude scalectrix f1 racebaan een looping er in..

    • + 2
    • 19 mei 2018 - 10:09
    • Dat lijkt mij een pracht idee, alleen komt daar de Williams niet doorheen ivm te lage bochten snelheid. ?

      • + 0
      • 20 mei 2018 - 10:41
  • rickske

    Posts: 37

    Minder asfalt en terug meer grind langs de baan , zodat iedereen de track limits respecteert , als je dan langs de baan terecht komt heb je pech .

    • + 1
    • 19 mei 2018 - 10:33
  • delange

    Posts: 1.534

    ik zou bij droog weer rijden op de wets en bij regen op de slicks.......gagarandeert spektakel!!

    • + 1
    • 19 mei 2018 - 10:52
    • delange

      Posts: 1.534

      :-) moest er nog achter

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 10:53
  • jd2000

    Posts: 4.833

    Voordat Liberty Media de boedel van Bernie overnam, wist Greg Maffei niet meer dan dat een auto 4 wielen heeft. Besturen is zijn core business en laat het daar ook maar bij.

    • + 0
    • 19 mei 2018 - 11:14
  • Irvine

    Posts: 173

    Op zich geen slecht idee. Hopelijk nemen ze ook de tijd om te kijken of men meerdere lijnen kunnen rijden, met de huidige/toekomstige bolides kunnen bevorderen.

    Als men had geschreven:
    Circuits aan te passen om het pure racen te bevorderen, had dit al heel anders geklonken.

    • + 0
    • 19 mei 2018 - 11:21
    • Irvine

      Posts: 173

      Excuses voor mijn vreselijke zinsopbouw... ik moet echt even de tijd nemen om het fatsoenlijk te checken...

      • + 0
      • 19 mei 2018 - 11:45
  • Ja, net als in Spanje. Ben je op een hardere compound sneller

    • + 0
    • 19 mei 2018 - 12:10
  • MikMik

    Posts: 26

    Lekker dan als je als amateur racer (eigen geld) op hetzelfde circuit je races rijdt.....

    • + 0
    • 19 mei 2018 - 13:24
  • Snork

    Posts: 11.308

    Niet circuits aanpakken, maar de auto en banden.

    • + 0
    • 19 mei 2018 - 16:58
  • Pherocks

    Posts: 610

    Uhm Hypersofts zijn ietsje goedkoper en wat te denken van gewoon een sprinkler instalatie en die effe open te zetten op de saaiste banen op de kalender ?

    • + 0
    • 20 mei 2018 - 10:39
  • JaapB

    Posts: 1.180

    Wat een onzin, dan zie je toch ook het probleem niet?
    Geef dan gewoon die banden weer die binnen 3/4 rondjes op de cliff zitten en je wel moet stoppen.
    Moet toch niet zo moeilijk zijn om het rubber aan te passen zodat je moet stoppen.
    En anders verplicht de teams dan gewoon 2 x te stoppen wil je het nog interessanter maken moeten ze alle drie compounds gebruiken.
    Weet zeker dat je dan wel inhaalacties krijgt.

    En begin gewoon eerst met blauwe vlaggen afschaffen, dan wordt het laatste gedeelte echt wel spannender met teams die wel of niet makkelijk aan de kant willen gaan.

    • + 0
    • 20 mei 2018 - 14:05

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar