user icon

'FIA ziet af van windscherm en wil meer hoofdbescherming'

  • Gepubliceerd op 01 jan 2011 19:02
  • comments 13
  • Door: Robin Smeets
Het voorstel van de FIA om grote plexiglazen windschermen rondom de cockpit van een Formule 1-auto te bouwen, kan worden vervangen door een simpelere hoofdbescherming aan beide kanten van de cockpit. Dit meldt een bron dichtbij de FIA aan 422race.com.

Vorige week konden wij al melden dat de FIA meer bescherming wil voor de coureurs, met in het achterhoofd de crash tussen Michael Schumacher en Vitantonio Liuzzi in Abu Dhabi, waarbij Liuzzi vlak langs het hoofd van Schumacher schoof. Een plexiglazen windscherm zou hier een goede uitkomst voor zijn en zou tevens vliegende onderdelen en wielen moeten tegenhouden, zoals we in 2009 zagen bij respectievelijk Felipe Massa en Formule 2-coureur Henry Surtees.

Volgens informatie van 422race.com wil de FIA versterkte zijwanden rondom de cockpit hebben die een Formule 1-bolide van meer dan 600 kilogram moeten kunnen dragen. Daardoor zou het niet meer mogelijk zijn om bij een crash het hoofd van een coureur te raken. Hoe de FIA dit technisch door wil drukken in het reglement, is nog niet bekend.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Goed heren, wie heeft er ergens een plaatje op het internet gevonden zodat mijn beeldvorming vorm krijgt? Ik kan alleen bizar hoge cockpitranden bedenken...

    • + 0
    • 1 jan 2011 - 19:18
    • Wat dacht je van de cockpit vol met purschuim spuiten? Als je iets meer erin doet schuimt het vanzelf rond de helm, probeer er maar een beeld van te maken.

      • + 0
      • 1 jan 2011 - 21:58
  • Ik weet wel dat de FIA het beste voor de coureur wilt qua veilligheid maar bij de klasse onder F1 gelden deze regels niet, hoe wilt je dat uitleggen aan hun? Karters hebben toch ook geen bescherming. Hoe mooi het idee van de FIA soms is het gewoon het aard van het beestje en dat geld voor motorsport dodelijke ongelukken horen bij sporten met zeer hogesnelheid. Je kan de auto of banen zo veiliig mogelijk maken maar doden zullen er altijd vallen dus om de uiterlijk van de auto\'s zo bizar te maken dat moet je gewoon niet willen doen.

    • + 0
    • 1 jan 2011 - 20:01
    • .Henry

      Posts: 1.308

      \"Karters hebben toch ook geen bescherming.\"

      Onder de 16 zijn nek bescherming en een rib bescherming verplicht. Naast de pakken, handschoenen, enkel beschermende raceschoenen en helmen die voor iedereen verplicht zijn. Die laatste moeten sinds dit jaar ook nog eens aan de SA2005 norm voldoen, of de CMR2007 norm voor volgens mij de coureurs onder de 14 jaar. Zelf kies ik er voor ondanks dat ik al 16 ben nog steeds de extra bescherming te dragen. En dan voor mijn nek niet een simpele nek band, maar een Leatt Neck Brace. Qua veiligheid zit het imo in de kart sport wel goed.

      • + 0
      • 1 jan 2011 - 21:58
  • Als die zijkanten nog hoger worden kunnen de coureurs alleen nog maar vooruit kijken.

    • + 0
    • 1 jan 2011 - 21:15
    • TJ

      Posts: 619

      Het mooie aan plexiglas is dat je erdoorheen kan kijken. Al zal het door weerkaatsing wel minder worden. Maar ze zitten zo dicht op dat plexiglas dat ook dat wel meevalt.

      • + 0
      • 2 jan 2011 - 11:04
    • Dat plexiglas komt er nou juist niet.

      • + 0
      • 3 jan 2011 - 11:21
  • webberfan

    Posts: 14

    Ja man, je heb gelijk! uiterlijk van een f1 auto is veel belangrijker dan een mensen leven!!!

    • + 0
    • 1 jan 2011 - 21:18
  • Sil

    Posts: 197

    Als er windschermen op de f1 auto\'s komen zou het er niet uit zien. Maar ik vind dat deze autosport niet op uiterlijk moet gaan maar inderdaad op veiligheid. Ik denk dat de FIA er van af ziet omdat het bijvoorbeeld bij zo\'n situatie als Korea dit jaar die dingen na een ronde al gigantisch vies zijn en een coureur niks kan zien. Dus zijn ze dan niet meer veilig waar voor ze wel bedoelt zijn.

    • + 0
    • 2 jan 2011 - 00:11
  • felix50

    Posts: 5.792

    De rijders weten wat ze doen en gaan met hun hele verstand in de wagens zitten .Ze weten dat er altijd iets kan gebeuren dus ......Nu zal er wel iemand roepen een mensenleven is belangrijker ,dat is zo maar dan moeten ze niet gaan racen .Ze kunnen de wagen ook begrenzen zodat ze maar 30km gaan maar dan kan er nog een dodelijk ongeluk gebeuren .Afschaffen dan maar

    • + 0
    • 2 jan 2011 - 09:14
  • EvilEd

    Posts: 53

    ik vind dit zo lelijk nog niet hoor!! beter dat dat halve schermpje hierboven op de foto

    i3.photobucket.com(...)rrariF1-cockpit.jpg

    • + 0
    • 2 jan 2011 - 12:24
  • Ik denk dat voor hoofdbescherming het maximum onderhand wel bereikt is wat een open renwagen betreft. Zolang de cockpit open is zal er altijd een mogelijkheid zijn dat een onderdeel, groot of klein, het hoofd van een rijder kan raken.

    • + 0
    • 2 jan 2011 - 15:01
  • Vette-L

    Posts: 265

    Je blijft van die Australiers houden die van groote hoogte naar beneden komen ,mischien moeten ze er ook gelijk een dak op bouwen.

    Ik vind het onzin er blijft altijd een risico dat maakt deze sport interresant.

    • + 0
    • 4 jan 2011 - 15:51

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (40)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar