user icon
user icon

Pirelli verwacht nieuwe ronderecords in 2018

  • Gepubliceerd op 16 dec 2017 11:21
  • comments 8
  • Door: Rik Klein Entink

Het afgelopen seizoen zijn de nodige records gesneuveld waar het aankwam op rondetijden. Pirelli verwacht met de nieuwe compounds dat dit ook komend seizoen gaat gebeuren. 

Twee seconden sneller

Door de nieuwe reglementen met bredere banden en meer downforce gingen de rondetijden ten opzichte van eerdere jaren al behoorlijk omlaag. Komend seizoen gaat het dus nog sneller, dat blijkt uit de data die Pirelli recent heeft verzameld. Mario Isola van de bandenfabrikant: "Aan het begin van volgend seizoen zullen de wagens ongeveer een seconde sneller zijn. Gedurende het jaar gaat het dan nog eens een seconde tot anderhalve seconde sneller door ontwikkelingen binnen de teams. Dus aan het einde van het jaar moet het ongeveer twee seconden sneller gaan."

Komst halo heeft consequenties

Maar daarnaast speelt nog de komst van de halo natuurlijk. Isola hierover: "We moeten niet vergeten dat de halo extra gewicht en consequenties voor de aerodynamica met zich meebrengt en dat gaat zo'n drie tot vier tienden kosten." De FIA heeft al besloten het minimum gewicht van de auto met zes kilo te verhogen teneinde het gewicht van de halo te compenseren.  

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Mick34

    Posts: 643

    Goh, daar moet je echt een Einstein voor zijn om dat te kunnen voorspellen... De auto's zullen komend jaar sowieso sneller zijn dan afgelopen jaar. Als je daarbij optelt dat het afgelopen jaar al zonderecords zijn gesneuveld......

    • + 0
    • 16 dec 2017 - 12:02
    • Ik heb het afgelopen seizoen een paar keer flink zitten vloeken met al die pech, dus die "zonderecords" verbazen me niet echt ;)

      • + 0
      • 16 dec 2017 - 13:11
    • Stitch

      Posts: 5.055

      DAAR KOPEN WE NIKS VOOR!!! SPANNING OP DE BAAN, SLIPSTREAMING EN INHAALACTIES MET TWEE OF MEER AUTO'S DIE MET NAGENOEG DEZELFDE SNELHEID DOOR EAU ROUGE KNALLEN. DAT WILLEN WE TERUG!!!

      • + 0
      • 16 dec 2017 - 23:41
    • Stitch

      Posts: 5.055

      Zo, misschien dat men het leest, en er wat mee doet nu ... ;-)

      • + 0
      • 16 dec 2017 - 23:41
    • @Stitch. Al die capitals gaan juist ten koste van de leesbaarheid...

      INHOUDELIJK BEN IK HET WEL MET JE EENS. ;)

      • + 0
      • 17 dec 2017 - 01:19
  • Blijft toch verbazingwekkend: dat ‘ding’ weegt ongeveer 14 kilo en de FIA compenseert dat met 6 kilo.

    Is bijna hetzelfde als:
    Je koopt een Ferrari van 300.000 euro en rekent af met 140.000 euro.
    Alleen zullen ze hier niet intrappen, maar in die 6 kilo schijnbaar wèl? ;)

    • + 0
    • 17 dec 2017 - 01:33
  • 1FaRMaK

    Posts: 223

    Ik hoop eigenlijk meer op inhaalacties....ronde records zijn leuk, inhaalacties bepalen uiteindelijk of een race ook de moeite waard is om naar te kijken.

    • + 0
    • 17 dec 2017 - 10:16
    • Welkom @Amrak!

      Precies, dat ze één of twee seconden sneller gaan zie je toch niet.
      Alleen zijn de races dan iets korter maar zelfs dat valt niet op.

      • + 0
      • 17 dec 2017 - 11:14

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar