user icon
user icon

Hartley hengelde naar rol als test- of simulatorcoureur

  • Gepubliceerd op 06 dec 2017 14:56
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

Brendon Hartley heeft rond de Grand Prix van Hongarije van eind juli zelf naar Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko gebeld om zijn diensten aan te bieden. De Nieuw-Zeelander had te horen gekregen dat zijn werkgever Porsche de stekker uit het LMP1-project in het WEC ging trekken en dus was hij op zoek naar een baantje.

In eerste instantie ging het hem echter niet om een racestoeltje. Hartley schetst de situatie: "Ik heb zelf de telefoon gepakt om Helmut te bellen, dat moet vlak voor de Hongaarse Grand Prix geweest zijn. Op dat moment dacht ik niet dat ik dit jaar of volgend seizoen zou debuteren in de Formule 1. Ik wist dat er misschien mogelijkheden lagen voor een rol als test- of simulatorcoureur. Dan had ik mezelf in die hoedanigheid verder kunnen bewijzen."

Het liep anders. Carlos Sainz verkaste naar Renault, Daniil Kvyat werd afgedankt en plotseling zat Scuderia Toro Rosso verlegen om coureurs. Marko aarzelde niet om Hartley terug te bellen. "Ik had nooit gedacht dat ze me zonder te testen zouden laten racen, dat ze zoveel vertrouwen in me zouden hebben. Respect voor Helmut en iedereen die dat risico durfde te nemen. Ik denk dat ze de data uit de LMP1-klasse in het WEC hebben geanalyseerd en dat bleek dat het niveau daarin ook hoog ligt."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • De gunfactor heeft Hartley voor mij sowieso wel. Echter ben ik ook eens benieuwd wat hij komend seizoen daadwerkelijk kan laten zien. Hij werd nu natuurlijk redelijk voor de leeuwen gegooid en had veel materiaalpech. Het mooie is echter dat als je niet veel van iemand verwacht, je juist makkelijker kan opvallen als je mooie dingen laat zien. Ik laat me graag verrassen.

    • + 1
    • 6 dec 2017 - 15:10
    • dan hoop ik dat je van een koude kermis houdt.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 23:10
  • geert61

    Posts: 1.099

    viel ook niet mee voor marco rijders te vinden die wilde rijden met een tr met een honda achterin .
    carlos zijn overstap is daar ook het gevolg van , zou dus wel mooi zijn als tr met honda de zaakjes voor elkaar krijgen en wel tegen alle verwachtingen in mee kunnen met de top

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 15:14
    • Ik kan er genoeg opnoemen die er blij mee zullen zijn zon STR+Honda: Wehrlein, Palmer, Kobayashi, Sutil, Giovanazi, Kvyat, Nyck de Vries, Albon, King, Delatraz, Filipi jr, Nasr... moet ik door gaan of denk je echt dat er zoveel rijders zich te trots voelen om een F1 stoeltje te laten schieten? Het is de F1! precies de reden waarom al die coureurs destijds graag in een Caterham, HRT of een Manor wouden rijden.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 19:42
    • F1+1

      Posts: 24

      Een relatief jonge en aan Red Bull gelieerde rijder mét geldige superlicentie vinden was ook nog even een dingetje.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 20:00
    • denk dat iedereen met een superlicentie en zonder zitje die kans met bijde handen had aangepakt.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 23:30
  • Hij kan aan de bak :)

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 15:26
  • Hartley doet ondanks weinig ervaring in de singleseaters niet onder voor Gasly.
    Dat vindt ik al een prestatie.

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 15:44
    • Jello

      Posts: 573

      Weinig ervaring in single seaters? Brits F3, FR3.5, F1 tests in 2009 en 2012, de man heeft vaker in single seaters gereden. Als je zou hebben gezegd dat hij al lang niet in single seaters heeft geracet had ik me daar beter in kunnen vinden.

      • + 3
      • 6 dec 2017 - 16:19
    • Axel

      Posts: 2.151

      11 jaar single seater ervaring is niet niets.
      Raadpleeg Wikipedia.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 21:22
    • Axel

      Posts: 2.151

      11 jaar single seater ervaring is niet niets.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 22:11
    • weinig ervaring in singleseaters..kom nou. Hij heeft zich mogen bewijzen en kon gaan.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 23:14
  • Uitgaan

    Posts: 262

    Hij gaat de Honda een seizoen lang testen voor Redbull :-)

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 17:34
  • Carrinthe

    Posts: 735

    Ik gun het die jongen ook. Hij is gewoon een leuke gozer zonder BS. Ik ben benieuwd wat hij kan laten zien volgend jaar. Ik hoop dan wel dat de TE met Honda in ieder geval in de middenmoot kan meekomen. Her is lastig jezelf te bewijzen als je alleen maar achteraan bungelt.

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 23:30
  • Wordt Brendon Hartley de dark horse van 2018? Denk dat als hij Gasly voor blijft dat voor velen een verrassing zal zijn. Zelf verwacht ik het eigenlijk wel want Marko was in het (recente) verleden nooit zo overtuigd van Gasly.

    Kan ook nog gebeuren dat we na een zes, zeven races nog niet vel weten doordat de Honda-motor weer een puinhoop zou kunnen zijn.
    Daardoor kon men m.i. Stoffel immers ook nog niet vergelijken met Fernando.

    • + 0
    • 7 dec 2017 - 01:01

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Nieuw-Zeeland
  • Geb. datum 10 nov 1989 (30)
  • Geb. plaats Palmerston North, Nieuw-Zeeland
  • Gewicht 67 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender