user icon
user icon

FIA stort inschrijfgeld terug op de rekening van Manor

  • Gepubliceerd op 21 nov 2017 08:54
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra

De internationale autosportbond FIA heeft het inschrijfgeld dat Manor had betaald om dit seizoen deel te nemen aan het wereldkampioenschap Formule 1 teruggestort. Het gaat om een bedrag van 521.289 dollar, minus de administratiekosten die de federatie heeft gemaakt.

Just Racing Services Limited, het bedrijf achter het team van Manor, kwam begin dit jaar onder curatele te staan en werd niet veel later failliet verklaard. Als gevolg daarvan kon de Britse renstal niet meedoen aan de Formule 1, terwijl ze al wel inschrijfgeld hadden betaald.

Dat heeft de curator nu teruggekregen, zo laat de FIA weten. "Als gebaar van goede wil heeft de FIA besloten om de Manor Group het inschrijfgeld, na aftrek van administratieve kosten die de bond gemaakt heeft, terug te betalen om zo te assisteren in het afbetalen van openstaande schulden."

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Administratiekosten bedroegen volgens de FIA $ 521.000. de curatoren van JRSL heeft bevestigd de $ 289 te hebben ontvangen. ;-)

    • + 7
    • 21 nov 2017 - 09:00
    • Haha, je was me voor:-)

      • + 1
      • 21 nov 2017 - 09:19
    • Ha ha ha, dat zal de praktijk wel zijn.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 09:26
  • Taures

    Posts: 1.011

    Ondanks het niet meedoen vh team Manor heeft de FIA toch winst gemaakt.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 09:05
  • Als gebaar van goede wil.... Nou nou... Sympathiek! Vind het niet meer dan normaal dat je iemand terug betaald in zo een geval. Maar dat zal wel de reden zijn dat ik niet stinkend rijk ben

    • + 1
    • 21 nov 2017 - 09:07
    • Niks nie. No refunds! ;-)

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 09:14
    • Ehm... volgens mij staat er zelfs een boete op als je je wel inschrijft en niet komt opdagen. Ik vind het niet meer dan logisch dat als je je inschrijft je in de basis dit geld niet terugkrijgt. Als jij je inschrijft bij een sportschool en een abonnement neemt voor een jaar krijg je ook je geld niet terug als je niet langs komt om te sporten...

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 10:26
    • Volgens mij had de FOM (Ecclestone dus) een regel dat een team dat zich inschreef meer dan twee races niet op kwam dagen ze een fixe boete kregen...

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 10:27
    • Trelas

      Posts: 655

      Dat is toch een rare regel, of ligt dat nou aan mij? Je betaalt een bedrag, gaat failliet, en moet dan ook nog een boete betalen? Iets met een kale kip enzo...

      • + 1
      • 21 nov 2017 - 10:34
    • @TRELAS: Zo raar is het niet vind ik... Je zegt dat je een dienst gaat leveren (stuk entertainment en actie). Daar betaal je voor maar daar krijg je exposure voor terug voor je merk. Vervolgens lever jij niet wat je contractueel hebt afgesproken. Daar staat een boete op. Ook al kun je het niet betalen omdat je failliet bent. Deze regel stamt uit de jaren 90 toen allerlei gelukzoekers een graantje mee wouden pikken van het succes van de F1 en met halve misbaksel auto's aan kwamen zetten en nooit de intentie hadden om serieus mee te doen...

      Een voorbeeld. Jij hebt een prachtig stuk grond waar met auto's gecrossed kan worden. Jij besluit een race te organiseren en investeert in het aanleggen van de baan het maken van reclame en allerlei organisatorische zaken. Een team dat mee wil doen betaald bedrag X en je hebt voldoende inschrijvingen om een gedeelte van je kosten te dekken. Je hebt zo'n mooie inschrijflijst de rest van de kosten ga je makkelijk dekken met de verkoop van kaartjes. Vervolgens komen een groot deel van de teams niet opdragen waardoor jij je kaartjes niet verkocht krijgt. De organisator blijft dan achter met een gigantische schuld. Om dit soort reden staan er in veel contracten van dit soort boete clausules als je je niet houdt aan je contract.

      Na dit gelezen te hebben klinkt het dan nog zo raar?

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 07:57
  • Snap eigenlijk nog steeds niet waarom Mercedes of Ferrari er geen junior team van heeft gemaakt. Er zat best wel potentie in dat team.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 09:18
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Ferrari en Mercedes hanteren de filosofie niet om een jong aanstormend talent naar de hoofdmacht te laten doorstromen. Kiezen liever voor reeds gevestigde namen.

      Dan is een junior team hebben duur, en onhandig omdat je het niet kan maken nooit iemand uit je eigen junior team te promoveren.

      Daarom niet!

      • + 1
      • 21 nov 2017 - 09:31
  • 0xygen

    Posts: 1.160

    Gaat het over een half miljoen, haal je er administiekosten vanaf...

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 09:20
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Snel verdiend die euroknaller!

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 10:41
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Ik denk dat de administratiekosten wel wat meer dan een eurootje bedragen.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 10:44
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Overigens vind ik zoiets als administeatiekosten in de meeste gevallen sowieso een belachelijk iets.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 10:46
    • szixxx

      Posts: 4.754

      @Mojito: Administratiekosten zijn gewoon weer een manier om anderen een poot uit te draaien.

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 14:40
  • Blijft zonder dat Manor failliet is gegaan.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 09:35
  • Doe mij ook zoiets ;)

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 10:00
    • Rimmer

      Posts: 7.841

      Jij staat onder curatele bij Bert dus die centen zie je toch nooit meer.

      • + 3
      • 21 nov 2017 - 10:05
  • London

    Posts: 700

    Zo bekeken kan toch niemand meer met een strak gezicht zeggen dat Liberty Media niet iets moet veranderen. Manor had echt potentie, grtoeide qua prestaties, maar kon in dit egoistische wereldje nooit overleven. Als ze een fractie van de bonus van Ferrari hadden gekregen hadden ze nu nog op de grid gestaan. Als de fabrieksteams er anders over denken moeten ze lekker 21 keer per jaar met 6 auto's om de winst strijden. Ik hoop oprecht dat LM zijn poot stijf houdt en aan de fans denkt.

    • + 2
    • 21 nov 2017 - 10:03
  • Alles voor de bühne.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 10:29
    • Want?

      • + 0
      • 21 nov 2017 - 11:02
    • Het makkelijk jankende zoontje van de curator kwam in zijn Kimi-outfitje de cheque van ruim een half miljoen in ontvangst nemen en daar zijn prachtige foto’s en filmpjes van gemaakt.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 09:05
  • Mm, politiek kijkt argwanend naar de FIA , dus verbaasd me niks zo,n actie...

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 10:39
  • Tommieeee

    Posts: 765

    Als blijk van goede wil? Ze hadden Manor beter voordat het omviel kunnen helpen.
    Maar helaas, zo werkt het niet in een wereld waar alles om de poen draait.

    • + 0
    • 21 nov 2017 - 11:17
  • Morgen: “Het laatste half miljoen is binnen, Manor F1 staat voor een comeback.”

    • + 0
    • 22 nov 2017 - 09:08

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar