user icon
user icon

Daniel Ricciardo heeft geen spijt van risicovolle en mislukte start

  • Gepubliceerd op 12 nov 2017 20:51
  • comments 21
  • Door: Bjorn Smit

De zesde positie was het maximaal haalbare resultaat voor Daniel Ricciardo op Interlagos. Op het eerste gezicht niet heel bijzonder, maar de race van de immer vrolijke Australiër was niet geheel vlekkeloos. Hij startte vanaf de veertiende plek, maar kon na een ongeluk in de eerste bochtencombinatie helemaal achteraan beginnen.

In de tweede bocht probeerde Ricciardo buitenom langs Stoffel Vandoorne en Kevin Magnussen te gaan. Dat lukte niet, omdat laatstgenoemde Vandoorne raakte, die op zijn beurt de Red Bull-coureur achterstevoren tikte. Ricciardo wist dat de actie risicovol was, maar hij heeft achteraf geen spijt. "Het was smal, maar ik zag een gaatje aan de buitenkant. Ik probeerde zoveel mogelijk ruimte voor mezelf te creëren, omdat er met twee auto's naast je altijd een kans is dat ze elkaar raken en jou dan meenemen. Ik denk dat ook is gebeurt, maar ik heb er geen spijt van dat ik het geprobeerd heb," zo vertelde de 28-jarige na afloop van de race.

"De start was een kans om veel plaatsen goed te maken. Ik startte achteraan en ik moest dus ook wel wat proberen. Gelukkig hield ik geen schade over aan het incident en moesten alleen de banden vervangen worden. Daarna kon ik verder racen en een paar goede inhaalacties maken. Telkens als ik een auto bijhaalde, haalde ik hem bij de eerste gelegenheid in. Er waren een paar goede gevechten en uiteindelijk werd ik vrij comfortabel zesde. Het was lekker om het einde te halen en voor mijn gevoel heb ik gemaximaliseerd."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Alleen Max kan dat.

    • + 1
    • 12 nov 2017 - 21:00
    • Rano

      Posts: 243

      In een alternatief universum wel ja. In dit universum zijn er veel rijders die dit kunnen en gedaan hebben. Hamilton, Vettel, Raikonnen, Alonso en Ricciardo om er een paar te noemen.

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 22:01
    • Jello

      Posts: 573

      Barcelona? Was een groot succes hè? Onzin dit, Ricciardo zat zelfs naast de baan maar Magnussen reed gewoon de ideale lijn en dwong Vandoorne tegen Ricciardo aan. Klunzige actie van Magnussen maar misschien had hij Ricciardo niet gezien. 3 Dik is gewoon altijd een risico, dan gebeuren dit soort dingen en zeker met Magnussen zoals hij dit jaar rijdt.

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 23:00
  • Gemaximaliseerd?? Dat heet dan gericcardioliseerd he... lol

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 21:02
    • de Waal

      Posts: 121

      Het is toch ook niet verstappendioliseerd of wel soms?

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:15
    • Precies, dus gedanieliseerd zou volstaan.

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 00:42
  • Ik denk dat ook is gebeurt?

    Mist een woord en een ander woord is fout... :p

    • + 1
    • 12 nov 2017 - 21:04
  • Tja Ric had ook sowieso niks te verliezen vandaag. Als je weet dat je met een geknepen Renaultblokkie moet vechten om naar voren te komen, moet je toch wat extra risico nemen bij de start. Jammer voor Ric en Stoffel dat "blind peerd" Kmag vandaag weer eens op hol sloeg, anders was het nog gelukt ook.

    • + 2
    • 12 nov 2017 - 21:29
    • Ja, Schwantz, dan had Verstappen op plaats 6 gelegen. En ik denk dat dat ook geen probleem voor die twee had geweest. Andersom was dat ook niet. Maar als ik alles goed heb meegekregen ,dan heeft Renault, eenzijdig dat blokje geknepen terwijl de coureurs dat niet wisten. Als je eerlijk mijn mening vraagt, dan zijn ze met Honda beter af dan met Renault, dat zelfs pretendeert een TOP, frabrieksteam te zijn. Dat ter zijde, denk jij dat Haas nog lang door zal gaan met die twee kampioenen?

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 01:12
  • Lastige start, maar daarna super gereden Ricciardo.
    Ik heb vele acties gezien waar de 'echte'F1 fans van smullen.

    • + 1
    • 12 nov 2017 - 21:40
  • Ook zonder het akkefietje in de eerste ronde was hij 6e geworden
    Hij was wat eerder naar voren gekomen en zou Max waarschijnlijk niet voorbij hebben hoeven te laten, om dan met de pitstop alsnog erachter te komen.
    Max had dan alleen niet nog eens kunnen pitten.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 22:00
    • denk het wel, Max reed op nieuwe banden, Ricciardo op oude, ze wilden gewoon er uit halen wat er uit te halen viel en dan ga je elkaar als teamgenoten niet ophouden als e weet dat er bijna 30 ronde verschil in banden zit.

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 23:17
  • “Het is bekend dat Ricciardo bij de de start vaker een onnodig risico neemt tegenover Verstappen die meer een consistente coureur is en wat vaker het geduld kan bewaren.
    Zo’n vermijdbare en derhalve overbodige pitstop is natuurlijk jammer, maar Ricciardo is nog jong en zal hier veel van leren. Wij zijn er van overtuigd dat hij hier sterker uit komt.”

    • + 6
    • 12 nov 2017 - 23:00
    • Haha ja, als Verstappen dit had gedaan had je inderdaad weer zulke berichten kunnen lezen. Dan waren een aantal personen hier ook weer gaan stuiteren van blijdschap.

      Zo gaat het ook iedere keer. Als een 4 voudig wereldkampioen de ene na de andere crash veroorzaakt dan is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden en een race incident. Maar als Verstappen slachtoffer wordt van die 4 voudig wereldkampioen dan neemt Verstappen zogenaamd te veel risico en is die te onervaren en niet constant.

      Ricciardo kon hier overigens ook niks aan doen. Je moet als coureur er op vertrouwen dat degenen langs je geen fouten maken. Het enige andere alternatief is wachten totdat je op het rechte stuk met DRS er nog voor de remzone voorbij kan komen.

      Wel geluk dat hij nog verder kon en er een safety car kwam. Het was een behoorlijke klap waarbij hij ook nog eens voor het veld langs spinde. Maar dat zal vast wel weer de ervaring en consistentie van Ricciardo zijn die hem daar geholpen heeft :p

      • + 1
      • 13 nov 2017 - 00:51
    • Caramba

      Posts: 5.786

      De quizvraag luidt: van wie zijn deze profetische woorden?

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 08:39
  • John6

    Posts: 3.560

    Daniel en Max hebben het maximale eruit gehaald, het is al goed dat ze de eindstreep gehaald hebben. Voor 2018 zal er toch nog heel veel moeten veranderen om mee te strijden voor de coureurskampioenschap.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 23:54
  • Waarom moet ik ineens zo aan Hongarije denken....?

    • + 0
    • 13 nov 2017 - 00:17
  • Daniel heeft over gemaximaliseerd. Hij heeft een perfecte race gereden. Nadat hij nog een keer naar binnen moest waren zijn kansen wel verkeken. Toen het team zei dat Max achter hem aankwam werd hem gevraagd om hem niet te hinderen. Wat zei hij, understood. Als je praat van 2 maatjes, dan heb je ook wat. Laat die twee A.U.B. nog een paar jaar samen rijden. Het is echt het beste wat ze kan overkomen. En geen gezeik wie de nummer 1 is. Daniel moet slim zijn om gewoon bij te tekenen voor een serieus bedrag en Max moet God op zijn blote knietjes danken dat hij zo,n maat heeft.

    • + 1
    • 13 nov 2017 - 00:38
    • dizzy

      Posts: 1.435

      Als je teammate met nieuwe banden achter je zit met rondetijden die 1,5 seconden sneller zijn zou je stom zijn om daar het gevecht mee aan te gaan. In een ander geval zouden beide RB racers heus wel tot het uiterste zijn gegaan. Zie Maleisië vorig jaar.

      • + 1
      • 13 nov 2017 - 07:21
  • Het blijft ongelooflijk gaaf hoe Ricciardo van een kilometer weg iemand uit weet te remmen. De meeste moeten er voor de bocht al naast zitten, maar hij remt even 3 wagenlengtes dicht en haalt de bocht nog

    • + 2
    • 13 nov 2017 - 08:40

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 772
  • Podiums 21
  • Grand Prix 102
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (30)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar