Officieel: Pirelli bevestigt komst zesde droogweer compound

  • 12 nov 2017 20:15
  • comments 52
  • Door: Mathijs Carolus

Pirelli heeft zojuist bevestigt dat er met ingang van 2018 een zesde bandencompound bij gaat komen voor droog weer. Naast de harde, medium, zachte, superzachte en ultrazachte band maakt een nog zachtere band haar intrede in de sport vanaf volgend seizoen.

Met de komst van een nog zachtere compound dan de ultrazachte band reageert Pirelli op de kritiek die het dit jaar kreeg op de hardheid en levensduur van de banden. De meeste races dit jaar kenden maar een pitstops en Pirelli lijkt door de introductie van nog zachter rubber gehoor te geven aan meer spektakel op bandengebied tijdens de races.

Een naam heeft de nieuwe band nog niet, Pirelli roept fans via Twitter op te kiezen uit de volgende opties: megasoft, extremesoft of hypersoft. De kleur van de nieuwe band is al wel bekend, Pirelli kiest voor een roze kleur. In de Grand Prix van Amerika werden de ultrazachte banden eenmalig roze gekleurd om aandacht te geven aan borstkanker.
 



 

Reacties (52)

Login om te reageren
  • ray1975

    Posts: 2.400

    Antwoord voor mij is B.....😊

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 20:23
    • Ik zeg D. Max Soft

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:08
    • ray1975

      Posts: 2.400

      😂😂😂 ook top idee..

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:12
    • Maximum Attack dan....

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:30
    • Ik mis robijntjeszacht.

      • + 1
      • 12 nov 2017 - 23:03
    • Maar ff serieus. Wat heeft het in godsnaam voor zin om nog een andere bandensoort te introduceren. Ga er eerst eens voor zorgen dat het onderlinge verschil van de huidige compounds groter wordt.

      • + 1
      • 12 nov 2017 - 23:06
    • Moet je morgen even naar de Jumbo @Stingray om nieuwe Robijn te kopen.
      Kan @Stingray nog voor iemand iets meenemen? Want als hij toch gaat...

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 04:10
    • Rudolf53

      Posts: 294

      BBS band (Baby Billetjes Soft)

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 07:16
  • bschuit

    Posts: 8.717

    verwacht voor 2019 De Pirelli cinturato f1 liquid rubber...

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 20:23
  • Ik heb een goede naam
    Supermegaextremehyperultrasoft.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 20:30
    • Astfgl

      Posts: 61

      Supercalifragilisticexpialisoftious

      • + 2
      • 12 nov 2017 - 20:40
    • Stroopband? Weet alleen niet hoe je dit in het Engels verwoord.

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 20:45
    • Syrupsoft wordt het dan.

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:30
    • DBGates

      Posts: 1.743

      Flat soft

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 22:18
    • Ferrari soft

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 04:05
  • MauZ

    Posts: 324

    B of C... Megasoft klinkt mijn inziens niet extremer dan De Ultrasoft.. 🤔

    • + 2
    • 12 nov 2017 - 20:31
  • Meer banden om te vernietigen aan het eind van een race weekend dus, gaat dit niet in strijd met de milieu sparende ontwikkelingen ? De huidige banden gewoon sneller laten slijten en een dikke v8/v10 in die wagens....Dat is wat ze moeten doen :-(

    Ik ga voor B.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 20:35
    • Wat een onzin!!! Er wordt net als nu door het team aangegeven welke banden ze voor een weekend willen hebben... die worden geproduceerd meer niet. Is niet anders als nu. Begrijpend lezen en regels doorgronden lijkt voor sommige mensen niet te doen...

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:38
    • En een dikke V8 of v10 met amper vermogen en geen koppel dat is de oplossing... op het geluid na zijn deze motors met het hoge koppel een genot... je ziet auto’s weer power slides maken... dat is met een atmosferische motor bijna onmogelijk..:

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:40
    • En bovendien zijn voetbalclubs dol op dat giftige afvalrubber. ;)

      • + 1
      • 13 nov 2017 - 04:33
    • @Remedy alle banden die mee genomen worden voor de race ( inclusief regenbanden )worden na de race gewoon vernietigd. Hoezo ONZIN ?

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 15:07
    • @OFFICIALPRADERO: De coureurs moeten voor de race aangeven hoeveel setjes van de compounds ze willen hebben. Ze hebben de keuze uit 3 soorten voor een bepaalde race en mogen 13 setjes droog kiezen. Voorbeeld voor race x kunnen ze kiezen uit SS, S, M dus doen ze 8x SS, 4 X, 1 X M of elke willekeurige combinatie. voor race y kunnen ze kiezen uit de nieuwe extreme soft, US, SS en dan mogen ze er weer 13 setjes van uitkiezen. Het aantal setjes geproduceerde banden blijft dus EXACT gelijk dus het aantal setjes wat vernietigd wordt ook!!!

      Denk je echt dat ze alle soorten banden elk weekend bij zich hebben? Dan heb je echt niet opgelet de laatste jaren...

      • + 1
      • 13 nov 2017 - 15:37
  • Mirani

    Posts: 2.846

    De namen worden er niet beter erop...
    Misschien is het een idee om wat nu Hard is niet meer te gebruiken, wat nu Medium is Ultra Hard te gaan noemen, Soft noem je dan Hard, Super Soft wordt dan Medium en tot slot Ultra Soft kan je gewoon Soft noemen.
    Vervolgens kan je deze dan weer Ultra soft gaan noemen, waardoor je misschien niet 6 compounds hebt maar wel betere namen. En ja, de naam Super Soft verdwijnt wat mij betreft.

    • + 3
    • 12 nov 2017 - 20:36
    • Jetter

      Posts: 230

      Wat nu de zachtste is hard gaan noemen en de rest niet meer maken.

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 22:48
    • rickf1

      Posts: 1.613

      Eens. Laten we volgend jaar een turven hoe vaak hard wordt gebruikt.

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 09:23
    • Waarom gebruiken ze niet voor de kijkers Soft, Medium, Hard... Wat dan de samenstelling van het rubber voor elke race is boeit niet voor de kijker...

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 12:58
  • kortvdl

    Posts: 757

    Ik ga voor B, mijns inziens moeten ze geen extra compound brengen. Maar gewoon de huidige allemaal een plekje op laten schuiven kwa naam. Deze nieuwe is dan gewoon de US.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 20:39
    • Ze krijgen de keus uit drie sets per weekend net als nu... wat maakt het dan uit hoe groot de pool is waar deze drie uit gekozen worden?

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:42
  • masf1

    Posts: 4.831

    Als ik aan soft denk,denk ik aan Massa dus noem die band gewoon na deze gestopte Braziliaan.

    • + 1
    • 12 nov 2017 - 20:42
    • masf1

      Posts: 4.831

      De Massa-soft 5 rondjes snel en kakt daarna in,precies hoe Massa is.

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 20:52
    • Neeeeehhh, dan roeptoetert die Braziliaanse tuinkabouter straks na elke GP dat men dankzij hem gewonnen heeft.

      Bedankt voor de nightmare... ;)

      • + 1
      • 13 nov 2017 - 04:51
  • Opdeplank

    Posts: 995

    Roze! Wat een softies.

    • + 1
    • 12 nov 2017 - 20:59
    • Oké, we noemen die band 'plopper soft'. ;-)

      • + 0
      • 12 nov 2017 - 21:32
  • Ik mis nog de optie 'Ultimatesoft'. Of willen ze die pas in 2019 introduceren?

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 21:31
  • I'll go for D: Fluffy

    • + 1
    • 12 nov 2017 - 21:34
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Haal de harde band uit t pakket en noem deze dan de harde band, en kijk wat er gebeurt.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 21:57
  • AUDI_F1

    Posts: 1.081

    Wat een softies, gooi dan ook de harde, medium band eruit. Of noem de soft band de harde band, de Supersoft de medium enz.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 22:19
  • DBGates

    Posts: 1.743

    Compound van de rest aanpassen daar zit te weinig verschil tussen en gaan te lang mee. Een nieuwe band brengt geen oplossing

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 22:20
  • Jetter

    Posts: 230

    Hard.
    En de rest niet meer maken behalve de regen banden

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 22:45
  • Arie_f1

    Posts: 2.838

    Ik stem voor de FIA Soft.

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 23:25
  • Kenney

    Posts: 2.146

    Zou logischer zijn om gewoon "hard", "superhard" te gaan noemen. De rest schuift dan mee op en zo wordt de nieuwe compound de ultrazachte band.
    Hard, Medium, en dan 4 gradaties in zacht is iets te veel van het goede toch?

    • + 0
    • 12 nov 2017 - 23:58
    • Met een nieuwe zachtere compound moet er wel een groter verschil zijn dan nu tussen SS en US.
      Wanneer de topteams in Q2 met een hardere band gemakkelijk Q3 kunnen halen wordt de allerzachtste band door hun alleen in Q3 gebruikt en starten ze op de band die ze in Q2 hebben gebruikt en zo langer kunnen doorrijden.
      Wanneer de degradatie van de banden veel groter is kan je er voor kiezen om minder te kwalificeren en een langere eerste stint te rijden .
      Als de mindere teams in Q2 op de zachtste compound sneller zijn dan de topteams op een iets hardere band , dan kan dat verrassende startopstellingen opleveren met de nieuwe motor regels (3 per seizoen )en de daar bijbehorende grid straffen.

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 01:10
  • Ook kun je invullen hoe lang Ferrari voordeel heeft dankzij de voorkennis ontvangen van Pirelli. Je kunt kiezen uit:

    [ ] A. Ferrai doet nooit iets illegaals.
    [ ] B. 3 GP’s lang.
    [ ] C. 6 GP’s lang.
    [ ] D. 9 GP’s lang.
    [ ] E. Na 10 GP’s veranderen Pirelli en Ferrari de samenstelling.

    )

    • + 0
    • 13 nov 2017 - 04:19
  • Wat Pirelli wel eens drie tot vijf GP’s zou moeten proberen is dat de teams een keuze mogen maken uit alle compounds die er zijn, dus dat Prirelli niet een voorselectie maakt van drie compounds.

    Als Pirelli gehoor wil geven aan de oproep voor meer spektakel op bandengebied tijdens de races, zou dit m.i. een eminente vooruitgang kunnen zijn.

    • + 0
    • 13 nov 2017 - 04:46
    • AlexVB

      Posts: 129

      Is een leuke optie. Moeten wel de verschillen tussen de soorten compounds groter worden dan nu het geval is.

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 08:28
    • Dat gaat nooit gebeuren, Pirelli is als de dood dat er door foute keuzes hun de schuld krijgen als er iets misgaat

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 16:11
  • vjenne

    Posts: 518

    Waarom deze vrouwen kleur??
    Ik zou meer verwachten dat je dan een felle kleur zou gebruiken.

    • + 0
    • 13 nov 2017 - 09:39
  • Fireblade

    Posts: 857

    Ik zou zeggen houd alleen de ultrasoft en deze roze band, meer niet. Snellere rondetijden, meer pitstops, dus meer spanning.

    • + 0
    • 13 nov 2017 - 10:44
    • Meer spanning? In de pits ja, niet op de baan waar het thuishoort want dan ga je minder close racing en inhaalacties zien. Teams gaan vanachter de computer de strategie bepalen en zo regelen wie er wint. Heel slecht idee en super saai dus.

      • + 0
      • 13 nov 2017 - 15:26
  • jan_doedel

    Posts: 47

    Ze kunnen toch zo goed voorspellen hoelang iets meegaat, Kunnen ze het volgende niet invoeren?

    Hard -> Maximaal 60% van race
    Medium -> Maximaal 50% van race
    Soft -> Maximaal 40% van race
    SuperSoft -> Maximaal 30% van race
    UltraSoft -> Maximaal 25% van race

    Als ze dat percantage hebben afgelegd, dropof van 5s-10s per rondje

    • + 0
    • 13 nov 2017 - 15:42
  • Mijn idee:
    Huidige medium -> superhard
    Huidige soft -> hard
    Huidige supersoft -> medium
    Huidige ultrasoft -> soft
    Nieuwe zachtere banden -> supersoft
    Nieuwe extreem zachte banden -> ultrasoft

    En de nieuwe ultrasoft zijn kwalificatie banden. Dus goed voor max een paar rondjes. Als de mindere teams die al in q1 inzetten dan moeten de betere teams wel mee. En dan totale vrijheid in keuze voor teams.

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 02:53

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:40 - 08:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 2

    06:40 - 08:10

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 06:10

Geef je mening

Welk team wordt in 2019 'best of the rest'?

WK standen 2018

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar