user icon

'Zachtere Formule 1-banden van Pirelli broodnodig'

  • Gepubliceerd op 06 nov 2017 13:15
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 smacht naar zachtere banden van bandenleverancier Pirelli. Dat vernam Auto Motor und Sport van een teamlid. Van Pirelli is al bekend dat het bezig is met de ontwikkeling van een zachtere compound, een zogenaamde megazachte band.

Het hele assortiment wordt in 2018 sowieso een tandje zachter, is de verwachting. Op die manier zouden teams en coureurs weer meer kunnen variëren met de strategieën en vaker pitstops moeten maken. "De nieuwe compound en zachtere banden zijn broodnodig", aldus het anonieme teamlid.

Er is ook een discussie gaande of Pirelli de bandenkeuze niet gewoon helemaal vrij moet laten. Nu is het nog zo dat de Italiaanse bandenfabrikant voor elke Grand Prix drie compounds nomineert waar de teams dan uit kunnen kiezen. Sommigen vinden dat Pirelli gewoon alle compounds beschikbaar moet stellen.

Dat zou kleine teams in staat stellen om agressievere keuzes te maken en zich daardoor hoger te kwalificeren dan nu mogelijk is. Mario Isola van Pirelli is niet overtuigd. "Met een vrije keuze selecteren de topteams hardere banden waarmee ze alsnog in Q3 terecht komen, waarna ze in de race ook nog eens duidelijk in het voordeel zullen zijn."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Beri

    Posts: 3.544

    Ik snap niet dat er een extra compound nodig is. Verlaag gewoon de zachtheid van alle banden die bestaan, dan behouden ze dezelfde naam maar krijgen ze een andere slijtvastheid en daarmee meer pitstops en strategieën. Met meer compounds wordt het er echt niet duidelijker op.

    • + 3
    • 6 nov 2017 - 13:23
    • Jep.

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 13:27
    • Rano

      Posts: 243

      Inderdaad. Bovendien maakt nog een compound het alleen maar onduidelijker. Ik zou het veel toffer vinden als er weer meer dan 1 bandenleverancier meedoen.

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 13:36
    • @BERI Even beter lezen... De compounds worden volgend jaar over de hele linie al zachter ;) Alleen voor uitzonderlijk lieve banen als monaco en singapore komt er dan een nog zachtere band beschikbaar...

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 13:37
    • ontken

      Posts: 887

      Ze willen gewoon meer omzet maken.

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 13:37
    • @ONTKEN: Hoezo maken ze dan meer omzet? het aantal banden dat een team in een weekend krijgt verandert niet dus ook het aantal banden dat ze moeten produceren blijft gelijk...

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 13:38
    • Beri

      Posts: 3.544

      Remedy, dat las ik. Maar dan nog begrijp ik het niet. Een extra compound werkt verwarrender dan de compounds nog verder te verzachten. Misschien wel meer dan Pirelli nu van plan is. Nog meer onderscheid tussen de ultra's en de supersofts zou beter zijn. En een geheel vrije keuze aan banden zou helemaal super zijn.

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 13:41
    • @BERI waar heb je dat gelezen ben wel nieuwsgierig naar de gedachten daar achter...

      Maar we zullen zien wat het volgend jaar word. Als je het principe snapt dan maakt het volgens mij weinig uit voor de kijker of je nou 3 of 10 verschillende compounds hebt. Zolang het 3 verschillende per weekend zijn verandert er in principe gewoon niets.

      • + 2
      • 6 nov 2017 - 14:10
    • manuel

      Posts: 2.969

      De levensduur van een band is te lang en de verschillen tussen de verschillende banden is te klein , dat is het probleem. Hoe ze dat oplossen is niet belangrijk. Maar dat ze het oplossen. Dat de strategie belangrijker word zou erg mooi zijn.

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 15:33
    • Beri

      Posts: 3.544

      @remedy: Ik doelde op jouw opmerking dat ik het beter moest lezen. Dat hoefde niet want ik had het al gelezen dat Pirelli de compounds sowieso zachter maakt. Maar ik begrijp de noodzaak niet voor nieuwe compounds.
      Zorg dat het onderscheid dat er is nog veel groter wordt tussen de bestaande compounds. Dat is wat ik bedoel te zeggen.

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 17:44
    • @BERI ohzo nu snap ik hem (Y)

      • + 0
      • 7 nov 2017 - 09:50
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Men wil koste wat kost minstens twee keer per race kunnen wisselen. De vraag is of races daarbij gebaat zijn, daar zou de discussie over moeten gaan. Zelf vind ik 1 keer mooi zat.

      • + 0
      • 7 nov 2017 - 10:29
  • beerkuh

    Posts: 2.366

    Anoniem, tja ;) de wens is vaker de vader van de gedachte

    • + 0
    • 6 nov 2017 - 14:12
  • Frank-84

    Posts: 638

    Waarom zo veel compounds. Gewoon 1 of 2 soorten, een zachte welke ongeveer 20 ronden mee gaat en een wat hardere die er ongeveer 40 mee gaat. Al dat moeilijke gedoe met al die compounds. Elk jaar veranderingen in het rubber helpt niet.

    • + 0
    • 6 nov 2017 - 14:12
    • NicoS

      Posts: 12.750

      Als de banden op elk circuit evenveel zouden slijten, zou dat kunnen.
      Maar er zit per circuit een groot verschil in de ruwheid van het asfalt, dus dan gaat het niet lukken met maar 2 compounds.

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 17:23
    • Frank-84

      Posts: 638

      Das waar, maar zijn er in het verleden dan ook zoveel “problemen” geweest? Dat viel wel mee toch?

      • + 0
      • 6 nov 2017 - 21:54
  • zeru

    Posts: 108

    Een vrije bandenkeuze zie ik wel zitten. Geeft toch weer iets extra's aan onze sport, een beetje zoals het bijtanken

    • + 0
    • 6 nov 2017 - 14:28
  • Wat is nóg zachter dan Ultrasoft? MEGAsoft? Babybottomsoft?

    • + 0
    • 6 nov 2017 - 21:08
  • Pirelli is dit jaar gewoon op safe gegaan met te harde banden. En ze zien nu dat dit wel een stuk zachter kan. De verschillen mogen ook wel groter worden.

    • + 0
    • 6 nov 2017 - 21:30

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar