user icon

De dag van de laatste zege in F1 van James Hunt

  • Gepubliceerd op 23 okt 2017 17:20
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

Het is vandaag exact 40 jaar geleden dat James Hunt zijn tiende en laatste overwinning in de Formule 1 boekte. De Brit zegevierde op 23 oktober juni 1977 in de Grand Prix van Japan voor het laatst op het hoogste niveau. Hunt beleefde zijn hoogtepunt in 1976, toen hij de wereldtitel voor zich opeiste na een zenuwslopend gevecht met Niki Lauda. In 1993 overleed de Brit aan de gevolgen van een hartaanval. Hunt werd slechts 45 jaar.

McLarenF1/status/922426804639535104">

 

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Slechts 10 grand prix overwinningen en 1 wereldtitel, maar wat een legende!

    • + 2
    • 23 okt 2017 - 17:37
    • Meer een legende door zijn acties naast de baan :P

      • + 1
      • 23 okt 2017 - 20:30
    • Van de 61/2 jaar dat James Hunt F1 reed, reed hij één jaar in een WK-auto en werd meteen WK, dat is een score van 100%.
      Wat hij daarvoor in de Herketh – een doorontwikkelde March – liet zien was bij tijd en wijle fenomenaal. Na ’76 kwam McLaren wat in een negatieve spiraal terecht (toen ook al) en de Wolf was helaas ook niet competitief.

      @Snap wat je bedoelt @Darlos, wat er naast de baan gebeurde blijft tot de verbeelding spreken, maar op de baan was hij ook een topper. Vraag dat maar eens aan zijn rivaal uit die tijd, Niki Lauda.

      • + 0
      • 23 okt 2017 - 21:07
    • Hesketh

      • + 0
      • 23 okt 2017 - 21:14
    • @Larry, James was een zeer goed coureur, het is bekend dat hij alles uit een goede auto kon halen. Echter, vraag een random autosport liefhebber naar waar hij het eerste aan denkt bij het horen van de naam James Hunt....dan krijg je als antwoord 'playboy' ...you know it ;)


      Hunt had trouwens ultiem veel geluk door wereldkampioen te worden in 1976, we weten waarom. Neemt echter niets weg van zijn prestaties. Lauda vond zijn leven belangrijker dan wk worden in 1976.

      • + 1
      • 23 okt 2017 - 22:10
    • Beetje denken aan Wil Hartog en Jack Middelburg. Vergelijking is ingewikkeld, maar toch...

      • + 1
      • 23 okt 2017 - 22:27
    • @Darlos. Hoe mensen zich hem als eerste herinneren weet ik, maar wou ook een andere kant laten zien, die er zeker ook was.

      • + 0
      • 23 okt 2017 - 22:33
    • Ik herinner hem als een prachtvent. Een vent waarvan je, als jochie, droomde om dat te doen wat hij deed. Jimmy Connors (de tennisser) was er ook een meester in. Vlak voor de wedstrijd nog even een in de kleedkamer met zijn snaartjes rommelen. Ik hou er wel van.
      Maar door de media, en dan vooral op het internet, moet alles helaas veel braver.

      Als James Hunt in deze tijd zou leven, dan werd hij op de sociale media, en forums volledig afgebrand. Want het is tegenwoordig zo makkelijk om vanachter een toetsenbord iemand af te zeiken. Dat kunnen ze zelfs aan Niki vragen..... :(

      • + 0
      • 23 okt 2017 - 23:07
    • Beamer

      Posts: 1.146

      @Darlos: Hunt had op de eerste plaats ultiem veel geluk om in de McLaren te mogen rijden in 1976. Het zitje was eigenlijk van Fittipaldi, maar die besloot vrij onverwacht over te stappen naar het team van zijn broer. Hunt had op dat moment geen zitje, nadat Hesketh was gestopt en niet iedereen van de leiding van McLaren zat te wachten op zijn komst.

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 08:56
    • ... En wat zaten die er naast @Beamer.

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 13:14
    • @Darlos. Hunt is de enige F1-coureur waar ik fan van ben geweest, daarom kijk ik wellicht wat extra kritisch naar afwijkende meningen wat dit betreft.
      Van wie was jij destijds fan dan, want Hunt zal het niet geweest zijn?

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 15:19
  • jd2000

    Posts: 5.069

    James Hunt, was een vent met karakter. Tegenwoordig hebben de meeste coureurs een uitstraling van een volle asbak.

    • + 0
    • 23 okt 2017 - 17:39
    • Eerder van een lege asbak...

      • + 1
      • 23 okt 2017 - 18:31
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Hunt had ook vaak een volle asbak. ;-)

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 10:42
  • Ongetwijfeld de meest flamboyante F1 coureur ooit, maar uiteindelijk heeft z'n gedrag naast de baan uiteindelijk zijn tol geeïst. Neemt niet weg van het feit dat het een hele goeie coureur was

    • + 1
    • 23 okt 2017 - 17:59
  • James Hunt , dé reden dat ik F1 ging kijken . Zijn uiterlijk , z'n gedrag op en naast de baan , z'n onverschilligheid .
    Maar op en top een gedreven coureur.
    Voor aanvang van de race eerst nog even palen , of wat alcohol , en hop de wagen in .
    Yep , dé reden om F1 te gaan kijken .

    • + 1
    • 23 okt 2017 - 18:45
    • op de vraag of hij drugs gebruikte voor de race werd door insiders geantwoord " weet ik niet, daar bemoeide ik me niet mee". Apart ook dat het leek alsof zijn motor al aan stond als James erin zat. Volgens mij controleren ze in F1 nog steeds niet op doping..

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 10:15
    • Big_El

      Posts: 2.137

      @Neppatsrev: er wordt wel zeker op doping gecontroleerd. En coureurs moeten ook altijd aan de FIA laten weten waar ze zijn. Kan zelfs zijn dat je tijdens een vakantie een plasje/bloed moet inleveren.

      • + 1
      • 24 okt 2017 - 10:44
  • Ik was erbij toen hij in 1976 de GP van Zandvoort won.

    • + 0
    • 23 okt 2017 - 20:10
    • Kwou dak r bij was ........

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 10:02
    • Ja, maar die van ’75 was nog sensationeler, in de Hesketh met Lauda in de favoriete Ferrari achter hem aan.

      Toen Max zijn eerste zage behaalde met Raikkonen ook in een betere Ferrari achter hem aan moest ik daar wel aan denken. Het was geen kopie van ’75 maar had er wel wat van weg.

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 13:21
    • @OS. us als mij word gevraagd waarom ik wel eens zeg “Zandvoort, ik zeg doen” dan komt het voor een belangrijk deel vanwege deze twee overwinningen van voormalig topcoureur James Hunt.

      • + 0
      • 24 okt 2017 - 13:28
  • F312

    Posts: 880

    Dat waren nog eens tijden. Het gevoel dat racen toen nog echt racen was.
    De coureurs werden ook meer gezien als gladiatoren.

    Ik was toen een Ferrari fan maar ik kon James Hunt zeer waarderen als coureur.

    • + 0
    • 24 okt 2017 - 17:24

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar