Arie Luyendijk: "Als je te zelfverzekerd bent eindig je in de muur"

Tweevoudig Indy 500 winnaar Arie Luyendijk denkt dat het verstandig is voor Fernando Alonso om met niet al teveel zelfvertrouwen aan de IndyCar te beginnen. Dat zegt hij tegen GPUpdate.net. 

Niet te zelfverzekerd zijn

Luyendijk won de Indy 500 in 1990 en 1997 en haalde daar tussendoor nog eens twee keer het podium. Alonso is onervaren op het gebied van een oval-race en dat verdient volgens Luyendijk een waarschuwing: "Wees niet te zelfverzekerd, anders eindig je in de muur." Luyendijk vertelt dat je nergens zo geconcentreerd moet rijden dan daar: "Je moet echt overal opletten."

Juiste set-up is van belang

Luyendijk: "Het belangrijkste is het vinden van de juiste set-up." Die moet tijdens de kwalificatie weer heel anders zijn dan tijdens de race. "In de race start je met veel meer downforce anders kan je niet in druk verkeer rijden", aldus de Luyendijk. 

Volgens de oud-coureur kan Alonso winnen, maar hij is niet de enige. Hij heeft het voordeel dat hij samenwerkt met Andretti Autosport: "Vergeet niet dat zij vorig jaar uiteindelijk de race wonnen. 

Misschien moet je het standje in je avatar eerst eens aanpassen ;)

  • 8
  • 3 mei 2017 - 13:32

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 13.329

    Ik denk dat een debacle wordt en Alonso halverwege de race er al uit ligt. Of dat zijn eigen schuld is of die van iemand anders laat ik in het midden.

    • + 1
    • 3 mei 2017 - 12:08
    • Ik heb ook zo'n gevoel. Ik verwacht in ieder geval niet dat hij hem even gaat winnen. Zou ik wel leuk vinden overigens.

      • + 0
      • 3 mei 2017 - 12:21
    • Alonso heeft een neus voor verkeerde beslissingen. Laten we hopen dat dit nu niet het geval is, want op een oval wil je er niet achter komen dat je het beter niet had kunnen doen.

      • + 0
      • 3 mei 2017 - 12:24
    • Joeppp

      Posts: 8.660

      Ik verwacht ook zoiets maar weet het niet zeker....Dat maakt het nu eens een keer leuk om naar de Indy500 te kijken. Beetje zoals Max zijn eerste race bij Redbull. Stiekem hoop je maar je weet ook dat je niet teveel mag verwachten en dat het waarschijnlijk toch misgaat. Tot het moment dat het wel lukt en dan zit je naar geschiedenis te kijken.

      • + 0
      • 3 mei 2017 - 12:34
    • Een ding scheelt, roekeloos is ie nooit geweest. Verder is zon race toch een beetje een loterij, tenzij je echt een dominante wagen hebt, maar das nauwelijks mogelijk in deze klasse. Ben erg benieuwd. Is in ieder geval een mooie ervaring.
      En wie weet pakt ie ook nog wel een paar road-courses en andere ovals mee als het is bevallen.

      • + 0
      • 3 mei 2017 - 12:37
    • Zucht

      Posts: 938

      Ik denk ook niet dat het een feessie wordt voor Alonso want Indy is bovenal tactisch rijden en veel minder battle-en. Wheelbangen is meer de Alonso style, als je er in Indy over nadenkt lig je al in de muur (heb ik me laten vertellen :)).

      • + 1
      • 3 mei 2017 - 13:00
    • wibi

      Posts: 4.519

      Bij Oval racen zijn maar 2 rijders. Diegene die rond rijdt zonder de muur geraakt te hebben en diegene die de muur al eens geraakt heeft. Alonso zit nu in categorie 1. Hoe lang kan hij het voorkomen niet in de andere categorie te komen?

      • + 0
      • 3 mei 2017 - 13:03
    • Zeker met ovals moet je opletten laag in de bochten vreet veel banden maar bespaart brandstof hoog in de bochten spaart banden maar meer brandstof en met naarmate je banden slijten is het sowieso lastig laag te blijven heb vroeger heel veel nescar gevolgd daar kwam dat soort zaken ook al aan de orde

      • + 2
      • 3 mei 2017 - 15:22
  • indie 500 race moet je gewoon geduld hebben en vaak ook nog geluk.
    Uit de muur blijven is 1 ding. Als je in die race denkt op de juiste stategie te zitten kan de saftycar dat zomaar weer voor je verknallen.
    Een voordeel voor Alonso is dat hij inmiddels een enorm olifantengeduld heeft opgebouwd....

    • + 1
    • 3 mei 2017 - 12:25
    • Veldhuis

      Posts: 606

      Maar met geduld win je zeker niet de Indy500

      • + 0
      • 3 mei 2017 - 12:37
    • Juist wel, geduld is erg belangrijk, het heeft eigenlijk meer van wielrennen weg wat dat betreft.

      • + 3
      • 3 mei 2017 - 12:40
    • Veldhuis... je zeker nooit verdiept indy raceklasse.
      Het is in Indy juist vooruit kijken en denken i.p.v. ongeduldig naar voren knallen.
      Brandstof, banden, brandstof sparen cautions inschatten, naar binnen gaan of juist buiten blijven. Het is meer dan alleen turning left en uit de muur blijven

      • + 2
      • 3 mei 2017 - 12:44
  • Veldhuis

    Posts: 606

    1 of 2 keer wat oefenen en dan eventjes winnen. Zonder ervaring, goede en serieuze voorbereiding hoop ik niet dat een ander hem er af rijdt. Zou een te gemakkelijk excuus zijn. Nee hij gaat simpel weg de muur opzoeken. Misschien kan hij Droll wat informatie vragen hiervoor.

    • + 0
    • 3 mei 2017 - 12:41
    • Misschien moet je het standje in je avatar eerst eens aanpassen ;)

      • + 8
      • 3 mei 2017 - 13:32
    • Die is inderdaad een beetje sneu nu de stier in zijn poeperd wordt gepakt ;)

      • + 1
      • 3 mei 2017 - 14:20
    • Beetle

      Posts: 2.411

      Ik dacht net hetzelfde. Als er één genaaid wordt is het wel die stier.
      Maar geeft wel gelijk zijn niveau aan...

      • + 0
      • 3 mei 2017 - 15:30
    • @BT50 whaha +1!

      • + 1
      • 3 mei 2017 - 16:51
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Van dat rock'n roll hoofd van Arie is ook niet veel meer over...

    • + 0
    • 3 mei 2017 - 20:10

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 629
  • Podiums 9
  • Grand Prix 199
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel
show sidebar