Officieël: Lotus beëindigt motorendeal met Cosworth

Cosworth en Lotus hebben een overeenkomst bereikt over het beëindigen van de motordeal tussen beide partijen. Hierdoor zal Lotus in 2011 niet meer met Cosworth-motoren rijden. Sterke geruchten gaan de ronde dat het team overstapt naar Renault-krachtbronnen.

"Cosworth heeft een overeenkomst bereikt met Lotus Racing waardoor de deal voor het leveren van motoren aan Lotus Racing tot een vroeg einde zal komen. Dit betekent dat Cosworth na het huidige Formule 1-seizoen geen motoren meer zal leveren aan het team. Totdat alle contracten ondertekend zijn, zullen beide partijen hier verder niks meer over zeggen", stond in een persverklaring die Cosworth gisteravond laat vrijgaf.

Jarno Trulli moest tijdens de Grand Prix van Italië zijn Lotus-bolide vroegtijdig aan de kant zetten met versnellingsbak problemen. Kort hierna schreef teambaas Tony Fernandes op zijn Twitter: "Jarno is uitgevallen door de versnellingsbak. Dit maakt de beslissing makkelijker."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Waarom af van cosworth hulkenberg was op Monza echt snel met zijn williams bak. Ik denk dat ze gewoon de versnellingsbak en hydrolic en pneumatische onderdelen bij een andere leverancier moet halen. Williams heeft nauwelijk problemen van het kapot gaan van auto\'s.

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 01:46
  • betekent deze deal dat ze red bull gaan verslaan?

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 07:38
  • mister S

    Posts: 298

    nee de renault is lekker betrouwbaar =-p.

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 07:54
    • Wat is er met die van Renault dan, Kubica is 1 keer uitgevallen door een motor probleem. Voor de rest heeft alleen Mark Webber problemen! Het lijkt er dus op dat in handen van Redbull het iets minder is maar ze zijn zoiezo beter dan Cosworth.

      En wat Vettel had tijdens de race was niet zijn motor, maar er waren remmen die blokkeerden.

      • + 0
      • 13 sep 2010 - 08:08
  • Tifoso

    Posts: 3.007

    Ik vond de Cosworth moteren van de Williams van Hulkenberg gisteren anders goed stand houden tegen de Renault van Webber.

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 08:14
  • Ik denk dat Hulkenberg stand hield omdat de Williams minder downforce had staan, daarom stak hij waarschijnlijk ook 4 keer de chicanes af.

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 08:45
  • Het probleem met de motoren van Cosworth, en dat is al verschillende keren beshreven hier, is, dat ze na twee races veel minder vermogen leveren dan daarvoor. De motoren van Renault hebben dat veel minder.

    De eerste twee races met een nieuwe motor van Cosworth zijn dus prima, maar daarna...

    Ik kan het me wel voorstellen dat ze dat willen.

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 09:05
    • Dan heb je 16 races waar de motor het goed doet. Monaco is niet echt motor afhankelijk, dus dan heb je 17 races die goed gaan. Probleem zit hem er denk ik meer in de hydrolica dan in de motor. Renault gebruikt magnetti marelli en die leveren ook meteen kers mee. Cosworth moet dat nog gaan integreren met alle aanloop problemen die erbij zitten.

      • + 0
      • 13 sep 2010 - 09:35
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    Als Lotus en Cosworth niet samen verder gaan, zal Lotus wel Renault motoren gaan gebruiken. Verder zit dan nog een rijderswissel tussen Kovalainen en Petrov er wel in denk ik. De geruchten zullen dus wel kloppen. :p

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 10:21
  • De Renault motor is (zie Renault en Red Bull) niet de snelste maar heeft een betere driveability.
    Dus een idealer gewicht en inbouw afmetingen.
    Lotus heeft dit jaar veel hydraulische en versnellingsbak problemen gekend en ze gaan dan volgend jaar ook over op een andere versnellingsbak die dan ook door Renault geleverd gaat worden.

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 11:23
    • x-tech

      Posts: 178

      De Renault motor is absoluut wél van de snelste.
      De Red-Bull en Renaults zijn niet voorniets ondanks hun hoge downforce/drag nog zó snel.
      dat kost immens veel vermogen.

      • + 0
      • 13 sep 2010 - 16:09
  • VDS21

    Posts: 1.265

    Doen ze goed. Ze zitten hier duidelijk niet voor de korte termijn (zoals HRT).

    Cosworth is niet zo slecht, maar Xtrac die de versnellingsbakken levert zorgt niet echt voor een goede samenhang en dat in combinatie met de slechte hydraulica. Bij Williams zie je dat de motor het best goed doet, maar dat komt omdat ze met uitzondering van de motor alles in eigen huis hebben ontwikkeld.

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 12:26
  • Refuse

    Posts: 428

    Lotus met Renault . .das niet een hele vervelende combinatie, ook historisch gezien niet.
    Dus volgend jaar zwarte auto\'s met goud kleurige livery by Lotus? :)

    • + 0
    • 13 sep 2010 - 14:43

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar