user icon

Ross Brawn plant bezoek aan de wintertests

  • Gepubliceerd op 24 jan 2017 15:57
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Ross Brawn gaat zich als nieuwe sportief directeur Formule 1 per direct bemoeien met de gang van zaken in de koningsklasse van de autosport. De regels voor het komende seizoen liggen al vast en ook het Concorde Agreement loopt nog een aantal jaar door, dus wat dat betreft kunnen Liberty Media en Brawn niet meteen hun stempel drukken. Maar het wemelt van de ideeën.

Zoals bijvoorbeeld een budgetlimiet. Brawn deelde aan Auto Motor und Sport: "We zullen dit thema bespreken met de teams en de FIA. Om er echt werk van te maken hebben we de steun van alle teams nodig. De oplossing moet voor hen acceptabel zijn. Een budgetplafond is een goed idee, we zullen zeker onderzoeken of het haalbaar en uitvoerbaar is. Tot nu toe heeft iedereen steeds aangegeven dat het niet zou functioneren."

"Maar is het ooit serieus geprobeerd? Er was eens een overeenkomst op vrijwillige basis, maar dat gaat in een competitieve wereld nooit werken, vergeet het maar. Een gebrek aan vertrouwen in wat de andere doet voert de boventoon. Om een budgetlimiet een kans van slagen te geven, moeten er bindende regels voor zijn. We moeten binnenkort met alle partijen onderzoeken of dit iets voor de toekomst is. Misschien hebben de teams hun mening bijgesteld."

Over de regels zegt hij: "Het proces om de reglementen samen te stellen ligt voor de komende jaren vast. Dat kunnen we niet op eigen houtje doen. Waar we mee aan de slag gaan is de vraag of dit proces nog aan de wensen voldoet en of we voor de toekomst iets anders moeten overwegen. Als rechtenhouder wil ik dat wij inspraak hebben op veranderingen aan de regels en dat we meer zeggenschap krijgen in het overleg met de teams en de FIA."

"Elke groepering in de Formule 1 heeft zijn eigen belangen en prioriteiten. De teams willen races winnen. De FIA wil een gezonde Formule 1 en de orde bewaken in de sport. Onze prioriteit moet zijn om de sport zo aantrekkelijk en entertainend mogelijk te maken voor de toeschouwers. Dat gaat niet gebeuren als we afwachten tot er iets mis gaat of als we iets veranderen zonder de effecten te hebben bestudeerd. We moeten de zwakke plekken identificeren en die aanpakken."

Voor 2017 zijn de reglementen al ingrijpend op de schop gegaan. Brawn is benieuwd naar de gevolgen. "Ik zal in elk geval de eerste races van het seizoen bijwonen. En ik kom naar de wintertests, ik wil zien hoe de nieuwe auto's eruit zien. De regels zijn radicaal gewijzigd en wij willen zo snel mogelijk in kaart brengen welke consequenties dat voor de show heeft. Ik wil voorbereid zijn op hetgeen ik in Melbourne kan verwachten."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Fortynine

    Posts: 71

    Ik lees alleen maar over de 'show' , wat is er met de sport gebeurt ?

    • + 0
    • 24 jan 2017 - 16:13
    • Atlaz

      Posts: 748

      De FIA is er voor de sport en de FOM (Formula One Management) is er voor de show (uitzendrechten etc.). Maar het geld regeert, dus is de sport van secundair belang geworden.

      • + 0
      • 24 jan 2017 - 16:21
    • Vind nog steeds dat geld mag rollen in de F1. Maar als ze dan een budgetplafond willen mogen ze het van mij (ongeveer) als volgt indelen:
      Elk merk motoren mag er bv per team dat ze beleveren een 'x' aantal miljoen in de ontwikkeling van de motor investeren.
      Elk team mag bij ondersteuning (of eigendom als bv TR) van een extra team meer geld in de ontwikkeling van de auto's investeren.
      Meer teams onder de hoede van de grote jongens is dan meer geld om te mogen investeren, dan zou bv Manor nu een stuk minder problemen hebben als bv Mercedes ze gaat ondersteunen.

      Is geen waterdicht plan, maar zorgt voor veel auto's van dezelfde kwaliteit.
      Als dan bv Ferrari, Mercedes, Renault en Mclaren allemaal 2 teams ondersteunen zit je al op 24 auto's waarbij ongeveer hetzelfde geinvesteerdt wordt.
      Dat zijn dan 4 merken motoren van 4 teams. Krijg je misschien ook een beetje een echte merken strijd. Dat mis ik nu een beetje.
      Alleen Red Bull past niet helemaal binnen dit plaatje, iemand daar dan een idee voor?

      • + 0
      • 24 jan 2017 - 20:32
  • Roy

    Posts: 2.172

    Ik ben zooo bang voor van die super bowl praktijken.... ofzo. Dat de sport op de achtergrond verdwijnt. En het allemaal nog om de poehah erom heen gaat draaien.

    • + 2
    • 24 jan 2017 - 16:23
    • Veel onrechtvaardiger en ongelijker kan het niet echt meer worden als je weet dat Ferrari bvb al jaren miljoenen krijgt om gewoon maar mee te doen, de onbalans qua budgetten wat de merkenteams hebben in vergelijking met onafhankelijke. Meer show kan alleen al door het veld meer te nivelleren zodat het niet vooral afhangt van het budget en een team te hebben van 1400 man.

      • + 0
      • 24 jan 2017 - 18:09
    • Kennie

      Posts: 2.572

      Ik ben eigenlijk meer nieuwsgierig dan dat ik bang ben dat het hele circus naar de knoppen gaat. In mijn beleving is dat namelijk al het geval en ik kan nu een heleboel zaken opnoemen die mij dwarszitten, maar voornamelijk zijn dat 3 zaken: gebrek aan geluid, DRS en de inconsequentheid met al die verschillende straffen. Er zijn er nog veel meer hoor, en ik geloof dat de 6Wieler al eens een lijstje gepost heeft waar ik het voor 90% mee eens ben.

      Waar ik nu het meest bang voor ben is dat het inderdaad een show wordt. Met standaard voor- en achtervleugels, op termijn een standaard motor, inkorten van de race. Misschien zelfs wel een qualificatierace op zaterdag. Als ik heel eerlijk ben vind ik die rare parallellogram achtervleugels ook niet zo (gezien vanaf de zijkant, doet me aan A1GP denken) en die schuine voorvleugel vind ik ook niet zo, maar dat zijn dingen waar ik nog wel aan kan wennen, zéker als het inhalen bevordert en slipstreamen beter mogelijk maakt.

      • + 0
      • 24 jan 2017 - 19:51
  • Ooooohhh... BREAKING NEWS... Ross Brawn komt naar de wintertests!
    Ross wordt nu al als de nieuwe paus van de F1 gezien.

    Paus Ross James I
    ‘Popie Rossie’

    • + 1
    • 24 jan 2017 - 18:55
    • Vince78

      Posts: 493

      Persoonlijk vind ik het vreemd dat hij zegt naar de races toe te komen. Zelf zou ik niet anders verwachten. Dat is waar de teams zijn, de fans zijn en de sponsoren komen. Perfecte plek om mensen te spreken, deals te sluiten etc.

      • + 0
      • 25 jan 2017 - 11:42
  • Dus ross de zegt de grootste er in zonder turbo .

    • + 0
    • 24 jan 2017 - 21:31

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar