Jenson Button dreigt met stoppen bij legaliseren teamorders
- Gepubliceerd op 11 sep 2010 14:54
-
60
- Door: Robin Smeets
"Ik weet niet of het ooit zal gaan gebeuren dat teamorders weer toegestaan worden in de Formule 1, maar het zal de sport zeker veranderen", vertelde Button. "Ik snap het niet echt. Teamorders zijn totaal niet in het belang van een team. Een goed team wil namelijk twee goede, competitieve coureurs die een goede sfeer kunnen behouden binnen het team."
"Het zou mijn carriére zeker inkorten als teamorders gelegaliseerd worden", sloot Button af.
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09 -
Marko verwacht veel van Red Bull-updates: "Kunnen vijf tienden winnen"
Helmut Marko denkt dat Red Bull door de aankomende updates enorme stappen kan zetten. Het team zal in Spielberg een g...
23 jun 2026 15:24 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.529 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (60)
Login om te reagerenPosts: 2.263
Triest
Posts: 15.285
Ik begrijp het wel wat Button zegt. Als ik meerdere keren per jaar zulke acties zie als in Duitsland dit jaar hoeft het van mij ook niet meer echt.
Posts: 11.414
Inderdaad.
Als 1 team aan dat soort opdrachten gaat doen dan moeten de andere teams haast wel volgen. Krijg je alleen nog maar meer van dat soort poppenkast finishes.
De teams rijden voor het constructeurs kampioenschap en het daaraan verbonden geld. De rijders moeten voor hun eigen eer kunnen rijden.
Posts: 1.725
Regelrechte onzin.
Rijders rijden in de eerste plaats voor hun team en niet voor zichzelf. Rijders hebben veel meer te danken aan hun team dan omgekeerd.
Posts: 11.414
Ja dat vind jij.
Posts: 2.714
Sportief
Posts: 88
Als McLaren dit jaar teamorders zou toepassen, zou het ten voordele zijn van Hamilton, logisch dat Button zich daartegen verzet.
Posts: 2.250
En gelijk heeft ie! Het zou een ramp worden... Geen enkele teammaat zou nog vechten met elkaar, gewoon even aan het team vragen voor een teamorder. Echt triest dat WMSC geen duidelijk signaal kon geven, al was het maar een voorwaardelijke schorsing.
Posts: 88
Kenney, dat is nu al zo, teamgenoten mogen elkaar dikwijls niet aanvallen, ze moeten hun positie behouden en brandstof sparen, dat zijn teamorders die oogluikend toegelaten worden.
Dit jaar vond ik de situatie al redelijk op het randje, en dan spreek ik van de races
voor Duitsland, elke race hebben we zaken gezien en gehoord die kunnen duiden op
teamorders, misschien waren ze het, misschien ook niet, andere teamorders worden
openlijk gegeven, en worden zo te zien getollereerd door de FIA, dit laatste door een
precedent in 2007. Nochtans zijn de regels duidelijk, teamorders mogen niet, en over
dat precedent van drie jaar geleden, staat er ook niets in de regels, al hadden ze
dat in drie jaar tijd al lang kunnen aanpassen.
Misschien moeten we eerst eens definieren wat een teamorder is en wat niet.
Is \"xxx is faster than you\" een teamorder? blijkbaar niet, want in 2008 kwam er een
ander team mee weg, maar \"xxx is faster than you\" samen met een sorry en een vraag om
te confirmeren is dan wel een duidelijk teamorder, waarom?
Ik denk dat door het tankverbod, waardoor er minder strategisch kan gespeeld worden,
teamorders terug aantrekkelijk geworden zijn, zeker met de nieuwe puntenverdeling.
Had Ferrari het in Duitsland beter aangepakt, had er tijdens 1 van de volgende races
misschien wel een ander team geweest die heel die controverse over zich heen kreeg.
Overigens heeft Kubica zich van de week ook uitgesproken voor teamorders, volgens hem
zijn teamorders nooit weggeweest, een mening die ik deel met hem.
Voor mij hoeven er helemaal geen teamorders te zijn, integendeel, ze mogen volledig
afgeschaft worden en zwaar bestraft worden als ze toch gebruikt worden. Alleen kan ik
geen systeem bedenken hoe je er effectief voor kunt zorgen dat er geen teamorders
gebruikt worden, had Ferrari zwaar gestraft geweest, en de regels zouden niet
aangepast worden, zou dit het begin kunnen geweest zijn van een heksenjacht, die pas
echt schadelijk voor de sport zou zijn geweest. Stel je voor dat morgen Button voor
Hamilton en Massa rijdt, en men hem over de teamradio meedeelt dat die twee er
aankomen en dat ze een pak sneller zijn, en Button laat Hamilton voorbij en plaatst
zich tussen Massa en Hamilton ... persoonlijk zou ik dit een mooie en logische actie
vinden, maar het heeft de zweem van een teamorder, moet men dit dan bestraffen?
Volens mij is het niet doenbaar om alle teamorders te verbieden, er is een grote
grijze zone waardoor het zeer moeilijk is om teamorders te bewijzen.
Daarom heb ik liever dat ze die regel afschaffen, dan gebeurt het openlijk, en weet
je als fan altijd waar je aan toe bent.
Andere mensen zitten blijkbaar anders in elkaar, openlijke teamorders mogen niet,
want dat is de boel bedriegen, maar met verdoken teamorders hebben ze dan weer geen
probleem ... dus ze mogen bedrogen worden, maar ze willen het niet weten, tja.
Posts: 88
Ik weet niet wat er met mijn text gebeurd is, maar dit was de bedoeling niet, sorry.
Posts: 15.285
Toevallig je tekst eerst in Word 2007 getikt??? ;)
Posts: 88
Neen, in kladblok, dit is de eerste keer dat ik dit voorheb.
Posts: 15.285
Als het dan nog een keer gebeurt met het eerst in Kladblok tikken, dan maar niet meer gebruiken he ;)
Posts: 11.414
Je hoeft precedenten niet op te nemen in de regels. Dat doen ze bij wetboeken ook niet.
Maar goed, ik ben wel met je eens dat in dit geval de regel absurd breed is opgezet en maar heel beperkt wordt toegepast.
Past ovrigens wel precies in de manier waarop de FIA onder Mosley met de regels werkte. Hij hield de regels graag vaag zodat hij tijdens een WMSC strafzaak gewoon naar eigen wens kon beslissen.
Posts: 1.650
Goed verwoord van Yves uit Lebbeke. Dat is nu eenmaal de realiteit.
Withmarsh mag gisteren dan wel iets anders gezegd hebben maar het valt op dat zelfs op Engelse forums zijn als hypocriet en belachelijk worden gedefinieerd. Elk groot team gebruikt of heeft teamorders gebruikt en er is inderdaad quasi geen mogelijkheid om het te controleren/beoordelen.
Het was mooier voor ons, fans, maar als je gigantisches (absurde) bedragen betaald wordt van je werkgever en sponsor lijkt het mij nogal wiedes dat je datgene doet dat van je wordt verwacht. Tenminste, zo zie ik het.
Posts: 11.414
Het punt is dus alleen dat team orders niet verboden zijn. Alleen team orders zoals gegeven en Oostenrijk 2002 en Hockenheim 2010 zijn verboden.
Posts: 88
@ Patrickl
Ik weet niet of je dit nog zult lezen, maar ik zou toch graag een verduidelijking posten.
Ik heb artikel 39.1 en artikel 151c opgezocht, en eigenlijk komt het er op neer dat je de uitslag niet mag beinvloeden, nu, dat doe je ook als je de piloten vraagt om hun positie te behouden, dus zijn zo\'n teamorders ook verboden.
Posts: 2.181
Was toch Button niet die vorige jaar een van de races van Barrichello won door teamorders??
Posts: 5.397
Nee
Posts: 594
eh , door die teamorders won Button vorig jaar monza dus xD.
haha , nee brawn deed dat vorig jaar netjes op monza, ze lieten gewoon de snelste daar winnen (barrichello)
teamorders zijn slecht voor f1 PUNT
Posts: 11.414
Barrichello was gewoon verslagen en kon dat niet geloven. Dus moest het wel de schuld van het team zijn.
Posts: 94
Wat zielig, hij weet gewoon dat hij nooit boven hamilton komt te staan bij Mclaren.
Tuurlijk moeten team orders niet worden gelegaliseerd, maar om dan zulke uitspraken te doen vindt ik jammer
Posts: 20
Verboden of niet, verbod helder en onweerlegbaar gedefinieerd in wedstrijdreglement of niet, consequent gehandhaafd of niet, overtredingen door professionele colleges behandeld of niet, verdachte teamgesprekken bewijsbaar als illegale rijders-opdrachten of niet : Teamorders (aan tweede rijders) zullen nooit kunnen worden uitgebannen, want zelfs als het rijdersoortje zou worden afgeschaft (waar ik om uiteenlopende redenen zeer voor zou pleiten), dan nog blijven tal van communicatie- / manipulatie-opties beschikbaar, om de gewraakte stalorders aan de rijders over te brengen.
Posts: 2.263
Dan snap ik trouwens niet waarom hij Formule 1 ging rijden in 2000. Toen waren teamorders namelijk ook legaal, of komt het toch omdat hij nu bij Mclaren rijdt en Hamilton als teamgenoot heeft? Wie weet.
Posts: 2.091
Een echte topsporter met de uiterste wil om te winnen, zal nooit 2e viool gaan spelen in een team.
Teamorders zijn doodsteek voor de sport en Mario heeft gelijk. Als dat soort acties gaan plaatsvinden, dan hoeft t voor mij niet.
Bijv. ik ben 2e rijder maar rij 30 sec. voor de 1e rijder van t team. In de laatste ronde ga ik voor de finish stil staan om de 1e rijder over de finish te laten gaan, om vervolgens zelf als 2e te finishen... Tis tocht te triest voor woorden dat we daar naar gaan zitten kijken. NO WAY..
Nu zullen ze dat wel subtieler gaan aanpakken... maar blijft NO WAY
Posts: 15.285
Dan kun je ook parkeervakken langs de baan gaan maken met een koffie-automaat. Kan de 2de rijder ff een koffie en een broodje nuttigen tot z\'n teamgenoot er voorbij is en dan weer achter z\'n stuur kruipen ;)
Klinkt zielig, maar dat is het op gegeven moment ook als dit soort acties met enige regelmaat voorkomt.
Als Button morgen 1ste rijdt en Hamilton zit achter hem, mag hij een Oostenrijk 2002 actie toepassen. Enige wat hij dan hoeft te zeggen dat hij zich vergiste in het gas- en rempedaal. McLaren krijgt een boete van 100.000 dollar en het WK is weer een stukje dichterbij gekomen.
Posts: 1.725
Geen probleem mario. Als zij die posities rechtmatig veroverd hebben dan mogen ze zelf beslissen wat ze daarmee willen doen, wat zij zelf denken dat hun het beste resultaat geeft.
Posts: 15.285
@f60: Wel eens gekeken en ik vind het ook totaal geen interessante sport. Enige wat er leuk aan is, is dat die mafkezen met z\'n tientallen tegelijk van een berg afstuiteren met aan één kant een diep ravijn, maar qua sport vind ik het niet veul an.
Posts: 115
Helemaal mee eens. De F1 heeft toch al veel aan geloofwaardigheid ingeboet maar met het eventueel legaliseren van teamorders gaat de \"sport\" helemaal naar de kloten.
De grote verliezers zijn uiteindelijk de echte F1 liefhebbers.
Misschien dan maar alle teams met één auto gaan rijden?
Posts: 2.263
Dus vanaf het begin van de F1 tot 2003 was het dus volkomen K u t om te kijken, omdat ze toen wel legaal waren? Volgens mij niet he, dus de sport naar de kloten slaat nergens op.
Posts: 2.885
@ Dominic,
Veel mensen reageren in de waan van de dag en kijken niet naar de historie (cq. historische feiten).
Posts: 2.263
Dat klopt, men denkt dat er nu elke race enorm veel teamorders komen, overdrijven is ook een vak.
Posts: 15.285
Ik heb het er niet over dat er nu in ene elke race teamorders, zoals in Dld, zullen voorkomen. Maar het zal in de toekomst dan wel regelmatig gebeuren dat men ff op de rem gaat om rijder no uno er voorbij te laten. Nou dan is voor mij de race meteen verneukt hoor.
Posts: 1.725
Dan hoop ik voor jou dat je nog nooit naar wielrennen hebt gekeken.
Posts: 2.263
@mario
Hoezo zouden die teamorders vaker voorkomen dan in de jaren dat het wel toegestaan was? Toen gebeurde het eigenlijk ook niet heel erg veel.
Posts: 15.285
@f60: Zie mijn reactie hierboven... foutje ;)
Posts: 15.285
@Dominic: De sport is in al die jaren ook verandert, dus misschien zal de verleiding om zulke teamorders toe te staan ook wel veel groter zijn. De belangen zijn in de loop der jaren ook veel groter geworden dan 30 jaar geleden, dus de kans op ff \"stoppen\" in de laatste bocht is dan ook groter.
Posts: 11.414
Als team orders weer toegestaan worden dan krijg je dat hele eerste en tweede rijder verhaal weer meer terug. Zoals ooit heel Benetton en Ferrari rond Schumacher draaiden.
Zonder dit soort team orders is het veel minder voor de hand liggend om een eerste of tweede rijder aan te wijzen.
Je hebt dan dus geen 5-weg gevecht om de titel maar een 3-weg gevecht waarbij er 3 andere coureurs ingezet zullen worden als pionnen om de tegenstander te frustreren.
Posts: 1.765
@ Dominic,
eindelijk iemand die wakker is..
Posts: 1.765
wat mij opvalt, is dat, met name mensen hier, die fan zijn van een coureur, er zeer veel moeite met teamorders hebben, vind ik dan ook wel begrijpelijk, je wil natuurlijk niet dat jouw geliefde coureur, weleens als 2de coureur in binnen een team word, ik als een teamsupporter, heb geen moeite met teamorders, zolang \'mijn\' team de maximale punten pakt, en welke van de 2 de meeste pakt, maakt mij niks uit..
Posts: 15.285
OK, dat is jou mening omdat je bent voor een team. Maar waarom staan er na de race dan niet de teams (die in de desbetreffende race de meeste punten hebben gehaald) op het podium???
Posts: 15.285
Oh ja en waarom wordt overal gemeld wie er WK is geworden en ergens op de achtergrond wordt er gesproken over wie constructeurskampioen is geworden?
Posts: 1.765
daar heb je een punt, maar naast de winnaar neemt ook het winnende team de beker in ontvangst op het podium
ik vind het zelf ook erg jammer dat de constructeurstitel zo onderbelicht blijft, het is in mijn ogen net zoveel waard als de rijderstitel, misschien wel meer ook..
Posts: 11.414
Ze hebben inderdaad ooit verzonnen om het geld toe te kennen aan de hand van het constructeurs kampioenschap, maar uiteindelijk winnen de teams nog steeds het liefst de rijderstitel.
Posts: 1.765
dat geloof ik ook wel ja, al zal dat misschien wel sponsortechnisch het beste zijn, dat ze het liefst de rijderstitel wilen pakken
Posts: 15.285
Het winnende team van een race zou dan natuurijk het team zijn met de meeste punten. Dus stel Alonso wint morgen (25 punten), Massa valt uit, Hamilton 2de en Button 3de (samen 33 punten). Dan is het winnende team dus McLaren ;)
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Ik ben persoonlijk veel meer voor het rijderskampioenschap dan het constructeurskampioenschap.
Posts: 123
Nou, de alle teams willen liever de constructeurstitel winnen dan de rijderstitel. Frank Williams en Ron Pennis hebben dit meerdere keren gezegd. Als je constructeurskampioen wordt krijg je veel meer reiskostenvergoeding vergoed. En dat is wel handig als je veel moet reizen met veel materiaal en personeel.
Posts: 343
Niet dreigen: doen.
Dat gezeur, ga toch gewoon eens racen...dit is iets wat je bespreekt tussen de GP\'s in en niet tijdens een race weekeinde. !
Posts: 15.285
Waarom niet??? Tijdens het GP-weekend zijn alle rijders er en ook alle journalisten. En tussendoor is er genoeg tijd om de coureurs wat te vragen ;)
Posts: 11.414
Ja ga lekker een F1 nieuws site lezen en dan klagen dat je niets wilt horen van wat de coureurs zeggen ...
Posts: 123
Ik snap niet dat deze coureur in het jaar 2000 in de formule 1 is gaan rijden. Toen waren teamorders nog toegestaan.
Posts: 21
teamorders moeten per direct worden afgeschaft en zo niet zwaar beboet worden ik vind dat de beste mogen winnen,ik ben zeker een button fan maar wil niet zeggen dat hij of hamilton elkaar zo even mogen passeren,kan je wel zeggen het is een teamsport hhhmm valt wel mee hoor wel politiek gezien maar op de grid kijk vettel/webber met die crasch wat nou op zij webber trapte voor zijn leven.ze werken als twee verschillende teams in zo renstal dus moeten ze dat ook zo op de baan houden klaar.maar op zo manier vind ik het spelletje alles behalve leuk.
Posts: 1.650
Als men geen teamorders meer wil dan moet je maar 1 rijder meer toelaten per team... Het enigste alternatief.
Posts: 5.792
Inderdaad.Wanneer er 2 rijders zijn zal je altijd bij ieder team teamorders zien.Ook button zal er aan mee doen wanner de laatste race gereden word en b.v. button voor Ham rijd maar geen kampioen kan worden hij hoe dan ook er voor zal zorgen dat ham hem voorbij zal gaan.Niet op de streep natuurlijk maar een zogenaamde remfout of een slechte banden wissel. Dus iedereen die zegt dat het niet kan is niet van deze wereld. Alle teams zullen een kopman moeten gaan kiezen wanneer de stand daarom vraagt en zullen daar naar handelen.
Posts: 11.414
Als Button kansloos is voor het kampioenschap dan hoeft McLaren hem echt niet te vertellen dat hij Hamilton moet helpen.
Wat hebben team orders daar dan mee te maken?
Posts: 962
Patrick: Dat is een teamorder. Als ie voor Alonso rijdt en die geen wereldkampioen wordt als ie ervoor blijft rijden gaat ie niet uit de weg, als het Hamilton is wel. Dat heeft maar 1 reden: Ze rijden in hetzelfde team, derhalve wijzen de neuzen dezelfde kant op. Als Button zelf niet uit de weg gaat maken ze wel een \"foutje\" bij de pitstop of moet ie z\'n motor koelen oid. Teamorders gebeuren toch wel, die hele regel is niet goed doordacht en een paniekerige reactie op de media.
Posts: 11.414
Er zijn twee componenten nodig voor een illegale team order:
1) Het team moet een opdracht geven
2) De volgorde van de coureurs in de uitslag moet anders zijn dan normaal te verwachten was
Aangezien Ferrari geen opdracht heeft gegeven aan Raikkonen om Massa erlangs te laten is er dus niets onreglementairs gebeurd.
Coureurs mogen zelf wel gewoon besluiten om iemand erlangs te laten. Misschien moet dat ook wel verboden worden, maar dat is het op dit moment niet.
Kom dan niet met het verhaal dat Massa het in Hockenheim ook vrijwillig deed. Dat is onzin, want dan had hij Alonso er meteen wel langsgelaten toen Alonso een aanval deed en dan hadden ze de opdracht ook niet 4 keer hoeven te herhalen.
Posts: 6
Feit is dat Jenson zich met deze uitspraak gewoon indekt voor de race van Monza . Hij heeft een betere startpositie dan Hamilton en hij heeft nog kans op de overwinning en de titel.
Posts: 962
\"Ik snap het niet echt. Teamorders zijn totaal niet in het belang van een team. Een goed team wil namelijk twee goede, competitieve coureurs die een goede sfeer kunnen behouden binnen het team.\"
Dat is echt de meest onzinnige reactie die ik in heel die affaire heb gelezen. Een goed team wil idd 2 competatieve rijders, echter een goed team wil ook wel met die 2 rijders vooraan finishen! Als ze elkaar van de baan afrijden zoals Webber en Vettel dit jaar, dan kun je nog zulke goede coureurs hebben maar dat schiet niet op, teamorders zijn zeer zeker wél in het belang van het team, juist als je 2 competatieve coureurs hebt.
Posts: 11.414
De teams mogen wel zeggen dat de coureurs elkaar niet aan mogen vallen in de slotfase van de race.
Bij Ferrari is het (volgens Domenicali) zelfs zo dat de coureurs elkaar in de laatste stint niet mogen aanvallen. Dat is normaal gesproken een flink deel van de race.