user icon

Jenson Button: "Formule 1-coureurs worden al jaren niet meer op doping gecontroleerd"

  • Gepubliceerd op 30 okt 2016 14:31
  • comments 27
  • Door: Mathijs Carolus

De wielersport en atletiek zijn sporten waar de sporters al jaren strikt op doping worden gecontroleerd. In de Formule 1 is dat een ander verhaal, Jenson Button laat in The Sun weten dat het al enkele jaren is geleden dat hij voor het laatst op het gebruik van verboden middelen is gecontroleerd.

"De laatste keer dat mijn urine is getest is zeker drie jaar geleden. Ik heb geen tests ondergaan dit jaar. Ik ken ook geen coureurs die de afgelopen tijd een test hebben moeten ondergaan. Soms werden de tests nog wel eens gedaan in de winter en vroeg werden we zelfs na de races getest, maar ook dat is gestopt", aldus Button.

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Geintje van Button?
    Zelf niet meer rijden volgend jaar en dan de rest controles laten krijgen door dit op te noemen?

    Vind ik eigenlijk wel een goede grap van Button :)

    • + 2
    • 30 okt 2016 - 14:38
    • Kenney

      Posts: 2.209

      Dat Stoffel maar uitkijkt als hij eens wat drinkt met Jenson ;)

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 15:02
    • Ik vind het eigenlijk een beetje triest van Button. Wat probeert hij nou te insinueren? Wel sneu als je er zelf mee gaat stoppen om dan je collega's de dopingpolitie op hun dak te sturen.

      • + 1
      • 30 okt 2016 - 15:20
    • Waarom is het sneu? Een level playing field creeren is in het voordeel van iedereen. Anders kun je ook stoppen met het keuren van de auto's

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 15:33
    • Ik heb meer het gevoel dat Button gewoon een vraag heeft beantwoord van een journalist. Nu komt het over alsof Jenson zelf dit onderwerp heeft aangehaald.. :)

      • + 4
      • 30 okt 2016 - 15:50
    • En dat , mijn vriend Halo , wordt heel vaak "vergeten " door de forumleden.
      Het staat er, dus heeft hij dat gezegd.
      Bijna niemand schijnt zich af te vragen waarom ze zulke antwoorden geven..........beetje heel triest

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 16:51
    • Vind je FERRARIRULES? Ik vind het matennaaierij!

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 18:49
    • Ja dat vind ik NBTT.

      • + 0
      • 1 nov 2016 - 20:02
  • MightyMax

    Posts: 831

    Hij was/is toch de voorzitter van de "rijdersvakbond"? Als dit hem aan het hart ging/gaat, had hij daar eerder werk van moeten maken. Hij presteert momenteel slecht en dat ligt uiteraard voor een deel aan de auto/motor, maar hij is vaak ook minder dan Alonso. Denkt hij nunevht dat de helft van de coureurs onder de invloed is tijdens het seizoen, of probeert hij zo de aaandacht van zijn slecht(er) presteren te verklaren? Vreemd!

    • + 1
    • 30 okt 2016 - 14:43
    • Voor iemand als jij is alles vreemd.........lees mijn reactie hierboven

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 16:53
  • Polleken

    Posts: 933

    Vindt het geen grap ! Wel dat ze net als andere sporters ook getest moeten worden ! Laat het niet zo gaan als met de wielersport en dat coureurs hun titels kwijt worden en al dat soort dingen !

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 14:44
  • Ik wist het Max was gewoon stoned.:)

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 14:55
    • Was of is!

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 15:11
    • Was...Max heeft vandaag nog geen test ondergaan.

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 15:13
    • Als hij stoned al zo goed kan rijden wat zal dat dan betekenen als hij nuchter gaat rijden en nog betere reactietijden heeft :) Verklaard gelijk zijn slechtere starts dit seizoen :)

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 16:53
  • Tja wie wil zijn urine nou testen met zijn prestaties.

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 15:13
  • Komt hij nou mee....3 races voor hij stopt.

    • + 2
    • 30 okt 2016 - 15:18
  • Levano

    Posts: 802

    Hmm, wie domineert nou al precies drie jaar de sport? Kuch kuch...

    • + 1
    • 30 okt 2016 - 15:56
  • Als de auto,s maar gecontroleerd worden op verboden middelen.... Als ze een motortje in een fietsframe weten bouwen en ook nog effectief, dat het echt voordeel oplevert, dan zou ik niet verbaasd zijn dat er ergens in een F1 wielnaaf , wielnaven, ook dat soort trucs worden uitgehaald... Verklaart gelijk waarom juist Ros en Hami altijd moeite hebben om de juiste instelling op het stuur te vinden.... Hallo, toto, wat is ook alweer het knopje voor de extra elektromotoren ???

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 16:20
  • Ik vind dat ze tijdens de race aangehouden moeten kunnen worden om ze te laten blazen! Je ziet zo vaak van die bezopen acties ;-)

    • + 1
    • 30 okt 2016 - 16:54
  • Slechte zaak. Waarom niet controleren in de F1????
    Er zijn zat middelen te bedenken waar men voordeel uit haalt

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 17:04
    • Ik denk dat een renner in de tour tegenwoordig ook niet meer wegkomt met 6 blikjes red bull achter z'n kiezen.

      • + 0
      • 30 okt 2016 - 18:01
  • Axel

    Posts: 2.207

    Waarom zou er niet in F1 gecontroleerd moeten worden, als er in andere wel wordt gecontroleerd?

    Er zullen best wel middelen die positieve uitwerkingen op coureur kunnen hebben.
    Bijvoorbeeld een middel die het concentratievermogen positief beïnvloedt. Of een middel die de coureur scherp houdt.

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 17:33
  • Goed, ik maakte net een grapje, maar misschien heeft Button hier toch wel een punt. Ik denk dat er in het jet-set wereldje rondom de F1 wel het een ander gebruikt wordt en dat sommige coureurs die meegaan in dat wereldje er ook mee in aanraking komen.
    Ik kan me echter niet voorstellen dat coureurs gebruik maken van middelen die de hersenen beïnvloeden tijdens een race. Het zou me echter niet verbazen als er sporen van het een en ander gevonden werden.

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 17:34
  • geert61

    Posts: 1.099

    meen gelezen te hebben in het begin van het jaar dat max erover iets zij .
    namelijk dat ze voor de doping controleren de fia moesten vertellen waar ze te vinden waren .
    er van uitgaande dat ik dit juist gelezen heb ga ik er dus van uit dat er wel degelijk controles zijn of kunnen zijn

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 17:52
  • Def

    Posts: 7

    He-le-maal mee eens!

    Ze zouden Toto, Horner en of Arrivabene eens moeten gaan controleren!
    Keharde dopingzondaars zijn het!

    Wat een mafklapper om ineens over doping te gaan vragen/praten...

    • + 0
    • 30 okt 2016 - 23:11

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar