user icon

Zaak tegen Australische F1-fans geseponeerd

  • Gepubliceerd op 06 okt 2016 13:10
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

De negen Australische Formule 1-fans die zondag na de Grand Prix van Maleisië onder het podium op Sepang hun kleren uittrokken en, gehuld in een slip met de Maleisische vlag, bier uit een schoen dronken om de zege van Daniel Ricciardo te vieren, zijn er met een vermaning vanaf gekomen. Het negental zat de afgelopen dagen vast, maar de rechtbank seponeerde de zaak tegen hen.

Rechter Harith Sham Mohamed Yasin liet ze gaan met een waarschuwing. "Jullie hebben met jullie acties een gevoelige snaar geraakt. De symbolen op de vlag van Maleisië vertegenwoordigen niet alleen ons volk, maar tevens de islam. Laat dit een les zijn voor iedereen om zich te verdiepen in lokale culturen en gebruiken. Wat in eigen land geaccepteerd wordt, wordt niet automatisch ook in andere landen geaccepteerd."

De negen mannen hadden schuld betuigd en boden hun excuses aan voor hun gedrag. Thomas Whitworth was een van hen en las een verklaring voor: "We hebben spijt van onze acties na de Maleisische Grand Prix. We hadden geen idee dat ons gedrag als ongepast, lomp of zelfs beledigend zou worden ervaren."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Heb je het al weer de islam...

    • + 3
    • 6 okt 2016 - 13:12
    • ThumbsUp

      Posts: 803

      Als ik vragen mag: Wat bedoel je hiermee?

      • + 0
      • 6 okt 2016 - 13:26
    • Hemex

      Posts: 991

      Ja en? Is daar iets mis mee? Iedereen heeft het recht om dingen wel of niet belangrijk te vinden. Als jij met je penis tegen de Nederlandse vlag zit te schurken kunnen er ook best mensen zijn die dat niet erg op prijs stellen.
      Dat ze daarvoor nou voor de rechter moesten verschijnen vind ik ook wat overdreven. Maar jou reactie is dat ook.

      • + 5
      • 6 okt 2016 - 13:29
    • Het is een islamitsch land ze hebben daar het volste recht om hun normen en waarden te handhaven. Het is een ander verhaal als ze een ander land hun normen en waarden willen opdragen....

      • + 4
      • 6 okt 2016 - 13:35
    • Jongens ga nou niet meteen allemaal de social justice warrior uithangen, laat Alonso Fan lekker voor wat hij is. Hij weet waarschijnlijk niet beter.

      • + 5
      • 6 okt 2016 - 13:38
    • wat ALONSO FAN denk ik bedoeld is dat Islam/Moslim gerelateerde onderwerpen ons dagelijks nieuws lijken te beheersen. Daar kan ik zeker in komen en ik persoonlijk vind dat er ook veel teveel aandacht wordt geschonken aan dat soort onderwerpen. We maken ons helemaal gek daardoor.

      • + 3
      • 6 okt 2016 - 13:43
  • BramG44

    Posts: 424

    jongens jongens, rustig maar, het is geseponeerd en de rechter heeft aangegeven dat dit lokaal niet kan. Buiten een waarschwing komen ze er dus prima vanaf. Ik vind het persoonlijk een leuke actie van die mannen en vind (nogmaals persoonlijk) dat dit soort bij wet opgelegde beperkingen die gebaseerd zijn op een lokaal geloof totaal onnodig.

    • + 0
    • 6 okt 2016 - 14:38
    • Hemex

      Posts: 991

      Moet jij eens kijken hoeveel beperkingen er in Nederland bij wet worden opgelegd, die zijn gebaseerd op "ons" lokale geloof.

      • + 1
      • 6 okt 2016 - 14:48
    • BramG44

      Posts: 424

      noem er eens dan

      • + 0
      • 6 okt 2016 - 15:17
    • Nou BRAMG44, je kunt hier beter geen waxinelichtjes naar een zekere koets gooien. Om maar eens iets te noemen.

      • + 0
      • 6 okt 2016 - 17:23
    • @NBTT : Dat heeft geen zak met geloof te maken maar met staatsveiligheid!!

      • + 0
      • 6 okt 2016 - 20:01
    • F1 BENELUX: Het ging over beperkingen opgelegd door de Nederlandse wet. Zie de post van HEMEX.

      • + 0
      • 6 okt 2016 - 23:20
    • @NBTT : Zie ik!! Er staat : "gebaseerd op ons lokaal geloof" __ En dan vraag ik me alsnog af wat 'een waxinelichtje gooien naar een koets' met geloof te maken heeft.

      • + 0
      • 7 okt 2016 - 10:06
  • Overigens is juist vandaag een Nederlander in Myanmar tot 3 maanden cel veroordeeld wegens heiligschennis. Met schoenen aan een boeddhistische gebedsruimte ingelopen en de stekker uit een versterker getrokken.

    Tja, in het buitenland heb je je gewoon aan de locale normen en waarden te houden. De rest van de wereld is niet een groot pretpark waar je de beest kunt uithangen.

    • + 0
    • 6 okt 2016 - 17:28
    • erikworld

      Posts: 927

      Die idioot uit Friesland vindt zichzelf belangrijker dan de lokale boeddhistische bevolking. Beetje koloniale gedachtegang anderen het zwijgen opleggen. Krijgen we binnenkort nog een Gp in Birma? Las dat Heineken naar Zuid-Oost Azië wil.

      • + 0
      • 6 okt 2016 - 22:36
    • John6

      Posts: 5.676

      Lompe figuren worden vanzelf afgestraft, als je aan rondreizen bent en je weet nog niet dat je dat daar niet zou moeten flikken, dan zal er wel zaagsel in die boven kamer zitten bij hem.
      En als je denkt dat alles kan smokkel eens wat marihuana mee naar Bali welkom in Asia.

      • + 1
      • 7 okt 2016 - 00:40
  • erikworld

    Posts: 927

    Ik snap het. Niet doen dus daar. Andersom heb ik wel eens het idee dat moslims in Nederland zich niet willen verdiepen in onze cultuur en gebruiken wat vooral duidelijk wordt als het goed om de positie van de vrouw en homo's.

    • + 1
    • 6 okt 2016 - 22:32

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 974
  • Podiums 35
  • Grand Prix 243
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar