user icon

Red Bull: "Juiste mensen op juiste plek bij Renault"

  • Gepubliceerd op 02 jun 2016 13:52
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra

Renault en Red Bull Racing werken na dit seizoen nog zeker twee jaar samen. Wie dat begin vorig jaar voorspeld had, was voor gek verklaard. Red Bull Racing en Renault maakten elkaar over en weer verwijten en ze leken af te stevenen op een breuk. Red Bull Racing kon echter nergens anders terecht en sloot toch een nieuw contract met Renault af. En dit jaar is alles anders.

Beide partijen zijn louter positief over elkaar. Red Bull Racing-teambaas Christian Horner legt aan Autosport uit hoe dat komt: "Een herstructurering heeft plaatsgevonden bij Renault en de juiste mensen zitten nu op de juiste posities. Ze beschikken over kundige adviseurs, ze hebben verstandig personeel bij de concurrentie vandaan gehaald. De veranderingen die we nu zien zijn het resultaat van twaalf maanden werk."

"Er was sprake van spanning tussen ons, maar ik denk dat die spanning de noodzaak voor verandering heeft blootgelegd. De doorgevoerde wijzigingen pakken goed uit. We zien dat de samenwerking weer goed functioneert. Renault heeft gereageerd en die reactie is positief geweest. De focus is er weer in Viry-Chatillon. Renault is sterk bezig en stapje voor stapje zie je de progressie die ze maken."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Heb er vertrouwen in dat Renault de komende jaren weer motoren van topniveau gaat leveren. Ze hebben het eerder jarenlang gedaan, dus ze kennen de slagen van de zweep.

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 14:00
  • Nu ook hopen dat er een keer een complimentje bij Red Bull vanaf kan als ze straks weer aan de top staan. In het verleden werd het maar te vaak voor lief aangenomen dat Renault een goede motor leverde.

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 14:04
    • Dat doen ze bij deze toch al? Ze zeggen dat ze goed bezig zijn.

      • + 4
      • 2 jun 2016 - 14:21
    • Atlaz

      Posts: 748

      Renault hoeft niet meer te klagen dat ze te weinig credits krijgen, omdat de motor Tag Heuer heet. Renault is geen sponsor maar krijgt gewoon meer geld voor het leveren van de motor. Dus alleen een klant-leverancier relatie en niet ook nog een team-sponsor relatie. Maakt de relatie wat eenvoudiger.

      • + 1
      • 2 jun 2016 - 14:56
  • En ze hebben inmiddels bij Renault besloten te blijven in de F1 en daarom heeft Carlos Ghosn toestemming gegeven om weer geld uit te geven.....

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 14:09
  • The dre

    Posts: 2.184

    Ik vind dat redbull zich toch al wel positief heeft uitgelaten over de renault motoren dit jaar. Bovenstaand bericht is al een compliment opzich toch?
    Ik twijfel er niet aan dat renault een stijgende lijn inzet wat betrefd de motoren volgend jaar, maar de mercs en de rooie rakkers zullen ook niet stil zitten, wat de competitie alleen maar te goede komt natuurlijk. Ik vind de F1 mede hierdoor weer spannend

    • + 2
    • 2 jun 2016 - 14:14
    • Dat Renault deze stijgende lijn voortzet is zeker. Wat ook zeker is dat de F1 weer spannend aan het worden is. Ik ben nu al benieuwd hoe de Renault motor in de Red Bull het volgende week in Canada gaat doen. Hoop dat MB het benauwd gaat krijgen.

      • + 1
      • 2 jun 2016 - 16:48
  • Tja, Renault , Frans , geld genoeg.... Kloppen ze gewoon weer bij de regering aan voor wat ( verboden) staatsteun....

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 14:18
    • Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Wat heeft deze opmerking nu met de sport te maken? Het zal wel aan mij leggen, maar ik begrijp er niets van.

      • + 0
      • 2 jun 2016 - 16:42
    • kajin

      Posts: 193

      Ik snap het wel ????????????????

      • + 0
      • 2 jun 2016 - 23:37
  • En is nu ook het machinepark van Renault weer helemaal up-to-date? Volgens RB was alles verouderd wat er in de fabriek stond. Of viel dat toch nog mee dan?

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 14:43
  • Cypher

    Posts: 2.159

    Krijgt Renault nou nog hulp van dat Ilmor (of zo) of hadden ze dat geweigerd?

    Desondanks verrassende stap voorwaarts. Goed bezig.

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 15:05
    • Allebei. Vorig jaar geweigerd/afgewezen. Dit jaar als adviseur werkzaam.

      • + 0
      • 2 jun 2016 - 16:06
    • F1VANDAAG

      Posts: 85

      Mario Ilien is de adviseur , Ilmore is een motor bouwer in de verleden voor formule1 , ze zitten deels nog vast tot 2019 voor 45% vast aan Mercedes , de andere tak van Ilmore is actief in indycars en speedboten formule en vroeger in de Motogp.

      • + 0
      • 2 jun 2016 - 16:39
    • Cypher

      Posts: 2.159

      Thanks

      • + 0
      • 2 jun 2016 - 16:56
    • OC_NL

      Posts: 236

      Kleine correctie/ aanvulling: Mario Ilien is samen met Paul Morgan de oprichter van IlMor (clue is in the name) Als IlMor hebben ze idd F1 motoren gebouwd met/voor o.a. Mercedes, die het bedrijf uiteindelijk helemaal opgekocht hebben. Dat deel heet tegenwoordig Mercedes AMG High Performance Engines.

      Een deel van het het bedrijf dat zich bezig hield met de bouw van motoren voor een concurrent is toen, om logische redenen, van de hand gedaan en is wederom door Ilien overgenomen. Dat heet tegenwoordig weer IlMor engineering. Laatste fungeert nog steeds als adviseur in de F1 maar het bedrijf staat verder volledig los van Mercedes.

      Leuk detail: Ilmor is vorig jaar door RB naar voren geschoven om Renault te adviseren, maar die hebben zijn advies destijds idd naast zich neer gelegd en voor hun eigen ontwerp gekozen. Later in het jaar was op hun eigen website een interview te lezen met Taffin, die toen toegaf dat Ilmor het eigenlijk toch wel bij het rechte eind had en zijn ze weer met hem in zee gegaan. Het concept voor het nieuwe verbrandings systeem in de upgrade van de Renault motor komt overigens ook (deels) voort uit het brein van Ilien.

      • + 3
      • 2 jun 2016 - 20:44
    • ToTheMax

      Posts: 426

      klopt @OC_NL, Illienis de Newey van de motoren.

      • + 1
      • 2 jun 2016 - 22:51
    • OC_NL

      Posts: 236

      @TotheMax: Ja,.. en beide hebben hun sporen inmiddels wel verdient dacht ik zo,.. :)

      • + 0
      • 3 jun 2016 - 18:13
  • Boy Hayje

    Posts: 124

    Arrivabene is flink geschrokken van de vooruitgang van de Renault krachtbron omdat de 3 voormalige motor techneuten uit de Ferrari kamp komen en het waren de jongens van periode 2014/2015 motoren project.

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 17:03
  • 2017 afwachten zou ik zeggen

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 18:26
  • Kush

    Posts: 202

    Vorig jaar rond deze tijd vervloekten ze Renault, nu prijzen ze Renault de hemel in. Da's wel zo fair natuurlijk, maar toch jammer dat dit niet door Herr Doktor wordt gezegd, Horner was 'n jaar geleden ook de redelijke kant van het RBR-gezicht.

    • + 0
    • 2 jun 2016 - 20:14

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar