user icon
user icon

Button: "Transfer Hamilton emotioneel besluit"

  • Gepubliceerd op 07 dec 2015 15:42
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

Lewis Hamilton voegde dit jaar een derde wereldtitel toe aan zijn totaal. De Brit heeft dat mede te danken aan de suprematie van zijn team Mercedes. Hamilton verkast na 2012 van McLaren naar de Duitse renstal. Die beslissing nam hij in een emotionele bui na een uitvalbeurt.

Dat verklaarde zijn toenmalig teamgenoot Jenson Button aan de BBC. "Ik vermoed dat niemand destijds dacht dat Lewis het juiste besluit had genomen, maar hij is bij een team beland dat zich vervolgens drastisch heeft verbeterd. Mercedes heeft het geweldig gedaan, maar niemand had dit kunnen voorzien."

"Lewis is een van de snelste coureurs ooit in de Formule 1, maar hij wist toen hij tekende ook niet dat het zo snel zou gaan met Mercedes. We zijn emotioneel, hij nam deze beslissing uit emotie, maar het is goed uitgepakt. Hij was boos op McLaren. Dit besluit kwam nadat hij in leidende positie was uitgevallen in Singapore."

Tegenover Sky Sports F1 voegde Button toe: "Ik ken de persoon Lewis niet echt goed, en ik denk dat geen van de coureurs op de grid hem goed kent. Hij is nogal gesloten. Wanneer we praten is hij aardig en vriendelijk, zoals het hoort. We zijn collega's, we houden van wat we doen, maar verder weet ik niet veel over hem."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 4.730

    nou dat was eigenlijk heel goed te voorzien voor mensen die er verstand van hebben. Mede omdat er een geweldig team (Brawn/Schumacher/later ook Aldo Costa) al jaren aan het voorbereiden was op de verandering in de regelgeving die er mede door de sterke lobby van Mercedes ook gekomen is. Ik ben het vaak met Button eens, maar in dit geval dus niet ;-)

    • + -1
    • 7 dec 2015 - 15:46
    • ja ik denk er ook zo over, je leest af en toe comments dat Lewis een groot risico genomen had, of dat velen hem voor gek verklaarden ofzo, voor mijn gevoel absoluut niet zo, er waren al duidelijke indicaties dat Mercedes op zeer korte termijn in wk winnende positie zou komen, dat het een zeer goede transfer zou blijken was toen al wel duidelijk

      • + 2
      • 7 dec 2015 - 15:50
    • neor2

      Posts: 1.512

      Precies, de algemene consensus was toen al dat je bij het nieuwe motorenreglement bij een fabrieksteam moest zitten.

      Geloof ook niet dat Hamilton zo'n beslissing puur op emotie neemt. Ik vermoed eerder dat die uitvalbeurt de spreekwoordelijke druppel is geweest; hij hing met z'n hand al boven het papier om een krabbel te zetten, en het uitvallen vanuit leidende positie deed de laatste twijfel wegvallen.

      • + 2
      • 7 dec 2015 - 15:58
    • Acheteraf... Is het mooi wonen.

      Kom op zeg het was wel degelijk een risico. Het team wat voortvloeide uit Tyrrel, BAR, Honda en Brawn GP had op het jaartje Brawn GP na nou niet een super track record.

      • + 1
      • 7 dec 2015 - 18:35
    • Ross Brawn had lang aan die auto die als Honda de F1 moest gaan veroveren, maar Honda kreeg koude voeten en kon zich naderhand voor zijn kop slaan dat ze Mercedes de kans LIETEN om zo makkelijk een fabrieksteam te krijgen. En opnieuw ging Brawn lang aan die auto sleutelen, waarvoor hij doodleuk de comeback van ene Michael Schumacher heeft opgeofferd. Hamilton heeft dat ook gezien, en al was het een risico, dan toch zeker een berekend risico.

      • + 0
      • 7 dec 2015 - 21:10
    • Concalves

      Posts: 505

      @Stitch Er was geen ene moer verbeterd met Schumacher's input, je blaft onzin, bekkie dicht. Elk jaar ging het slechter en slechter voordat Hamilton erin sprong behalve dan die overwinning in China in 2012 wat McLaren had verkloot. 2013 Hamilton erin en Mercedes Maakt progressie als nooit te voren, poles worden aan één gereigdt en drie overwinningen en tweede in WCC. En dat kwam door Schumacher zeker, laat me niet lachen man. En J.A. kan je ff die indicaties opnoemen waaruit bleek dat Mercedes al de beste was.

      • + -1
      • 8 dec 2015 - 12:04
    • Wat een reactie Concalves! voorbereidend werk en regelwijziging? of ligt het aan Lewis dat het nu zo goed gaat? d8 het niet.

      • + 0
      • 8 dec 2015 - 13:28
    • Concalves

      Posts: 505

      @Ferrailonso. Begrijpend lezen is niet jou sterkste punt zie ik, in 2013 lag het aan Hamilton dat Mercedes vooruitgang boekte.De input van Hamilton moest immers de Mercedes W04 zo dicht mogelijk bij de MP4-27 brengen kwam set up. De rij hoogte werd verlaagd zoals bij McLaren het geval was en de ''brake bias'' werd van 6 (Schumachers input) terug gebracht naar 3 (Hamilton's input). Lowe kwam erbij en Mercedes had amper achterbanden slijtage, maar dat kwam allemaal door Schumacher zeker SMH, leer er mee leven dat Hamilton simpel weg goede input geeft.

      • + 0
      • 8 dec 2015 - 14:36
  • ik dacht na het lezen vd kop 'huh? heb ik iets gemist?'
    maar het zijn ouwe koeien...

    • + 2
    • 7 dec 2015 - 15:47
  • Button staat er mooi op zeg!

    Hij reed ooit bij Honda in een fantastisch goede auto met maar één echt probleem: de motor.
    Honda stopte ermee, Brawn nam het over en lepelde een Mercedes motor erin.
    Button dankte er zijn wereldtitel aan...

    In plaats van bij dat team te blijven (dat Mercedes werd) stapte hij over naar McLaren.
    Die hadden ook een Mercedes motor.
    Elk jaar kreeg het pakje boter een minder grote deuk.
    En nu hebben ze de krachtbron, die veruit sterker was dan de rest, vervangen door een Honda!

    Jenson, ik spel het maar even voor je uit. Iedereen, ook Lewis, was verbaasd over jouw overstap. Was die dan niet emotioneel? En was Lewis niet gewoon heel slim?

    • + 1
    • 7 dec 2015 - 22:11
  • Jacko

    Posts: 94

    Wel grappig dat hij weet wat er in Hamilton omgaat en dan zegt hem eigenlijk niet te kennen. Hoeveel waarde kan ik er nu nog aan hechten?

    • + 2
    • 8 dec 2015 - 09:48

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (39)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa 2019
Australië
29 - 31 maa 2019
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr 2019
China
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan
10 - 12 mei 2019
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei 2019
Monaco
7 - 9 jun 2019
Canada
21 - 23 jun 2019
Frankrijk
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië
26 - 28 jul 2019
Duitsland
2 - 4 aug 2019
Hongarije
30 - 1 sep 2019
België
6 - 8 sep 2019
Italië
20 - 22 sep 2019
Singapore
27 - 29 sep 2019
Rusland
11 - 13 okt 2019
Japan
25 - 27 okt 2019
Mexico (land)
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov 2019
Brazilië
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa 2019
Australië Albert Park
29 - 31 maa 2019
12 - 14 apr 2019
26 - 28 apr 2019
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei 2019
23 - 26 mei 2019
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun 2019
21 - 23 jun 2019
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun 2019
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul 2019
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul 2019
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug 2019
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep 2019
6 - 8 sep 2019
Italië Monza
20 - 22 sep 2019
27 - 29 sep 2019
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt 2019
25 - 27 okt 2019
1 - 3 nov 2019
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov 2019
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec 2019
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar