user icon

John Booth zwaait na zes jaar Manor Marussia af

  • Gepubliceerd op 02 dec 2015 08:37
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra

John Booth is niet langer de teambaas van Manor F1 Team. De oprichter van Manor heeft door een verschil van mening met eigenaar Stephen Fitzpatrick over de bedrijfsvoering besloten om zijn biezen te pakken. Na zes jaar aan het roer bij het achterhoedeteam is het wel even mooi geweest.

Aan Reuters deelde Booth mede: "Het waren zes mooie, maar ook verschrikkelijke zware jaren. Ik ben uitgeput. Ik heb mijn vrouw een beetje verwaarloosd, dus het eerste dat we gaan doen is samen drie weken naar Australië. Gelijk een mooie gelegenheid om mijn kop leeg te maken."

"Ik ben al sinds mijn 23ste actief in de autosport", vervolgt de nu 60-jarige Booth. "Dus het is moeilijk om daarvan weg te lopen. Maar als je het me nu vraagt, zeg ik nee tegen een eventuele terugkeer. Wie weet is dat na twee tot drie weken onder een stralend zonnetje weer anders."

"Als we hadden geweten waar we ons in zouden storten in 2010, dan betwijfel ik of we eraan begonnen waren. Toenmalig FIA-president Max Mosley beloofde ons dat het mogelijk zou zijn met een budget van 30 miljoen euro en dat we 30 miljoen aan prijzengeld zouden krijgen. Een makkelijke keus, nietwaar? En we zouden naar motoren met 20.000 toeren per minuut en naar grotere vleugels gaan. Mooi, waarom niet proberen? Het pakte helemaal anders uit."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Lijkt mij een sympathieke kerel. Petje af ook dat hij het begonnen is en het heeft volgehouden. Het blijft toch topsport gecombineerd met topbusiness qua budget, organisatie enz.

    • + 3
    • 2 dec 2015 - 09:18
  • Ze hebben destijds een worstje voor zijn neus gehangen maar het worstje werd mooi niet uitgedeeld.

    Daarnaast heeft hij vele passanten gehad om mee te werken, coureurs wel te verstaan. Enkel en alleen om te overleven. Het ongeval met een dodelijk uiteinde van Bianchi is ook niet misselijk.

    Ook het continu op een ronde of meer rondes gezet worden zou niet makkelijk geweest zijn. Het ene schamele puntje ooit gehaald in Monaco zou niet een pleister mogen heten. Kortom zes lange, dure en weinig inspirerende jaren waarin de jaren denk ik minimaal dubbel tellen op je fysieke gestel.

    Booth, bedankt en tot kijk.

    • + 3
    • 2 dec 2015 - 09:18
  • ...En vergeet het ongeval en de uiteindelijke dood van Maria de Villota niet.
    Alles bij elkaar toch al die jaren jezelf kapot 'watertrappelen' om niet kopje onder te gaan, dus ik kan me voorstellen dat hij niet te benijden is geweest.
    En potdomme wat klinkt die 'voorgehouden worst' inderdaad aanlokkelijk.
    alle goeds voor deze meneer; ik mag 'm graag en mss zien we hem nog eens terug maar ik geef 'm groot gelijk als ie nu eens wat jaartjes gaat genieten van z'n loved ones...

    • + 0
    • 2 dec 2015 - 10:39
    • Lijkt me veel moeilijker om zo'n team als Manor te leiden als een team zoals Red Bull of Mercedes

      • + 0
      • 2 dec 2015 - 12:13
  • Enkel afgaan op beloftes om in de F1 te stappen kan inderdaad verkeerd uitdraaien.

    • + 0
    • 2 dec 2015 - 12:12
    • Tja... don't trust Bernie and the rest. Dat is een gegeven!

      • + 0
      • 2 dec 2015 - 12:22
  • Insure

    Posts: 1.238

    LOL. Een budget van 30 miljoen euro met prijzengeld van 30 miljoen euro. Dan kunnen wij hier op F1today ook wel een team opkopen. Een tikje naïef van Booth wel. De F1 is nu eenmaal geld over de balk gooien. Ik weet wel dat Max in 2009/2010 allemaal prachtige verhalen had, maar Max (Mosley weltverstaan) had zelfs nog een mooi verhaal toen hij in zijn blote kont door 5 SM meesteressen werd geslagen.

    Ik ben niet de broer van MasF1, maar ik ben ervan overtuigd dat Manor F1 een hele goed optie voor Giedo van der Garde zou zijn volgend jaar. Ik weet dat de kans klein is, maar ze hebben daar een geweldig pakket. Een motor van Mercedes en technische ondersteuning van Williams. Het stoeltje is niet heel duur. 10 miljoen hebben ze het over.

    DTM test is nog niets uit gekomen. We horen weinig. Giedo had het over "different" goals. Het is waarschijnlijk over voor Giedo in de F1, maar Giedo heeft Manor dit jaar nog regelmatig afgewezen. Dus helemaal onwaarschijnlijk is het niet.

    • + 0
    • 2 dec 2015 - 21:25
  • Meteen op pensioen dan

    • + 0
    • 3 dec 2015 - 10:01

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar